Permalänk
Medlem

Förändring i PC-marknaden

Både Intel och Microsoft verkar vilja förändra marknaden. Microsoft med Windows 8 & Intel med allt prat om BGA & processorer som drar lite energi m.m.
Just nu känns det som att allt står lite stilla på PC-marknaden (t.ex Haswell) medans andra marknader inom området (mobiler, AIO & tablets) rusar fram.

Vad kommer hända med alla som tillverkar kringutrustningen. T.ex Corsair, MSI, ASRock & ASUS m.m. Vad jag ser så verkar de inte vara inne på samma spår då deras saker ser ut precis som förut. T.ex så tycker man ju att moderkort borde bli mer inriktade på kanske Mitx och AIO. Samma med tillverkarna chassin.
Om Intel börjar förminska sin saker och BGA blir aktuellt, då borde teoretiskt även tillverkarna av internminnen och hårddiskar påverkas. Mindre saker & kanske fastlödda.

Har de gett upp och försöker sälja så mycket medans de kan? Om t.ex Microsoft börjar tillverka hårdvaran själva som Apple. Då borde ju några företag vara i riskzonen. Vilka kommer att överleva?

Några tankar...

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Någon måste ju tillverka komponenterna i laptops, surfplattor, och AIO-datorer och det är ofta samma företag som gör lösa delar. Anledningen till att du inte ser det beror ju på att det oftast inte är saker som man kan köpa löst, pga standardiseringar och liknande. Att plocka ihop en dator själv har alltid varit en nisch, och det viktiga för företagen har alltid varit att få bra kontrakt med datortillverkare och det kommer inte att ändras.

Det är möjligt att stationära datorer försvinner i framtiden, men sättet för dem att överleva som segment är inte nödvändigtvis att bli mindre och "smidigare". Om du trycker in en desktopdator i ett minimalt chassi försvinner ju fördelarna den har gentemot en laptop, en surfplatta eller en mobil. Det blir bara en bärbar dator som inte är bärbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Både Intel och Microsoft verkar vilja förändra marknaden. Microsoft med Windows 8 & Intel med allt prat om BGA & processorer som drar lite energi m.m.
Just nu känns det som att allt står lite stilla på PC-marknaden (t.ex Haswell) medans andra marknader inom området (mobiler, AIO & tablets) rusar fram.

Vad kommer hända med alla som tillverkar kringutrustningen. T.ex Corsair, MSI, ASRock & ASUS m.m. Vad jag ser så verkar de inte vara inne på samma spår då deras saker ser ut precis som förut. T.ex så tycker man ju att moderkort borde bli mer inriktade på kanske Mitx och AIO. Samma med tillverkarna chassin.
Om Intel börjar förminska sin saker och BGA blir aktuellt, då borde teoretiskt även tillverkarna av internminnen och hårddiskar påverkas. Mindre saker & kanske fastlödda.

Har de gett upp och försöker sälja så mycket medans de kan? Om t.ex Microsoft börjar tillverka hårdvaran själva som Apple. Då borde ju några företag vara i riskzonen. Vilka kommer att överleva?

Några tankar...

Sitter väl förbövelen i5:0r i Apples datorer!
inte några "Apple core Ariane"
Tror förövrigt inte Microsoft kan konkurrera med AMD och Intel eller Nvidia på hårdvarumarknaden.
(nolla i texten för "o" blir en smiley)

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Skrivet av Aloysius:

Det är möjligt att stationära datorer försvinner i framtiden

Jag tror inte att stationära datorer kommer försvinna.
Jag kommer aldrig i mitt liv överge stationära datorer, jag har inget som helst behov av en liten bärbar skitdator på mitt gigantiska skrivbord.
Jag hatar allt bärbart skit, hatar den här tiden och utvecklingen som pågår nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Någon måste ju tillverka komponenterna i laptops, surfplattor, och AIO-datorer och det är ofta samma företag som gör lösa delar. Anledningen till att du inte ser det beror ju på att det oftast inte är saker som man kan köpa löst, pga standardiseringar och liknande. Att plocka ihop en dator själv har alltid varit en nisch, och det viktiga för företagen har alltid varit att få bra kontrakt med datortillverkare och det kommer inte att ändras.

Det är möjligt att stationära datorer försvinner i framtiden, men sättet för dem att överleva som segment är inte nödvändigtvis att bli mindre och "smidigare". Om du trycker in en desktopdator i ett minimalt chassi försvinner ju fördelarna den har gentemot en laptop, en surfplatta eller en mobil. Det blir bara en bärbar dator som inte är bärbar.

Så du menar att t.ex Corsair kommer fortsätta göra minnen & att Intel inte kommer göra dessa själva? Och att Microsoft kommer använda sig av t.ex Antec för att göra chassin? Man har ju sett att många använder Samsung till minnen och dylikt. Men det känns ändå som att många aktörer på PC-marknaden som kommer att försvinna. Vilket jag tycker verkar vara att självdö om man inte försöker förändra sig själva. Okey, ASUS försöker sig på ultrabooks och Nexus 7 m.m. men jag tror att Google kommer börja använda Motorola snart och göra dessa saker själva.

Samsung gör minnen & hårddiskar, Sharp gör displayer, Intel & ARM gör processorer osv. Och sedan har vi t.ex LG & Sony.

Jag förstår om det blir mer av en "hobbyverksamhet". Fast detta kan ju inte företag leva på? Och om t.ex Intel slutar tillverka processorer för desktop vem kommer då göra det? AMD? Allt kommer stanna upp på PC-marknaden och vem ska då köpa sakerna om det inte händer något? Ingen köper ju t.ex Windows 8 pga att många tycker att det inte är till för PC. Mottagandet av Haswell verkar också ganska svalt.

Kommer vi sitt med med Linux & delar av en massa småtillverkare köpta på Hobbex eller Clas Ohlson.

Skrivet av olle_gamer98:

Sitter väl förbövelen i5:0r i Apples datorer!
inte några "Apple core Ariane"
Tror förövrigt inte Microsoft kan konkurrera med AMD och Intel eller Nvidia på hårdvarumarknaden.
(nolla i texten för "o" blir en smiley)

Ja, det är detta jag menar. Intel gör i5or vad händer när de lämnar desktop marknaden för mer slutna system som t.ex Apple. Jag är inte orolig för Intel utan mer för oss. Vad ska vi köpa när ingen vågar satsa på dekstop. Utvecklingen kommer ju inte gå framåt. Vi kommer sitta med någon obskyr tillverkare av processorer som för längesedan har blivit omsprugna av Intel. Kommer vi sitta med samma dator i 10 år innan vi byter?

Även Nvidia (Tegra) och AMD verkar satsa på mobila system. Microsoft kanske säljer en tablet med Nvidia & Intel i sig. Men det är inget direkt så att man kan välja själv? Man kan inte välja att få ett moderkort från MSI & minnen från Corsair i en Tablet.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag tror inte att stationära datorer kommer försvinna.
Jag kommer aldrig i mitt liv överge stationära datorer, jag har inget som helst behov av en liten bärbar skitdator på mitt gigantiska skrivbord.
Jag hatar allt bärbart skit, hatar den här tiden och utvecklingen som pågår nu.

Nu ska vi väl inte överdriva bärbara har ju sina användningsområden.. men för tyngre arbete kommer det nog alltid finns desktop/workstations.

Det går alltid att göra en snabbare stationär än en bärbar, och sedan är är det alltid mer prestanda för pengarna på en stationär dator.
Men visst vill man ta med sig datorn utomhus så är bärbara att föredra.. och kommer nog vara det tills det kommer datorer med flexibla komponenter inbyggda i kläder eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Nu ska vi väl inte överdriva bärbara har ju sina användningsområden.. men för tyngre arbete kommer det nog alltid finns desktop/workstations.

Det går alltid att göra en snabbare stationär än en bärbar, och sedan är är det alltid mer prestanda för pengarna på en stationär dator.
Men visst vill man ta med sig datorn utomhus så är bärbara att föredra.. och kommer nog vara det tills det kommer datorer med flexibla komponenter inbyggda i kläder eller liknande.

Tror du det alltid kommer att gå och göra det? När det t.ex är samma processor i en bärbar och en stationär? Nu med t.ex Haswell verkar ju utvecklingen gå åt det hållet. Detta är just en av sakerna som gör att jag funderar på hur PC kommer att påverkas. När Nvidia och AMD börjar satsa på GPU:er för bärbara också. Deras nya kommande GPU:er för desktop verkar ju inte ha fört utvecklingen framåt med stora steg.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Inaktiv

Många diskussioner på en gång. Jag tror Apple kommer att lansera en iMac TV på 40-60" med 64 bitars ARM och rätt bra grafik. Själva TV-mottagaren tror jag man lägger routern, typ en Airport TV, i några varianter med och utan hårddisk. Sedan kör man hårt med WiFi för att skyffla bil/ljud etc mellan olika iPrylar. Lanseras inte nu på WWDC utan kommer fram på höstkanten. Gissar jag.

Det här påverkar begreppet stationära datorer och datorer för spel. Stationärt är ju idag i en rätt tydligt nedåtgående trend men om Apple lyckas sätta sprätt på TV-marknaden kan det hända rätt mycket där. Privatbyggda riggar för spel tror jag kör vidare ungefär som nu. Att Intel skippar socklar och kör BGA etc på enklare moderkort betyder inte så mycket i det segmentet.

Bärbara tror jag rullar på med långsamt ökande prestanda och långsamt sjunkande volym. Wintel kör hårt med touch där och jag tror inte dom lyckas något vidare. En del gillar det, andra inte. Gammal mjukvara måste stödjas i många år framöver så alla aktörer är rätt fast.

Plattor och mobiler rusar vidare, framförallt smartphones bygger enorma volymer och blir tyngre och tyngre som marknadsegment. Det blir mer och mer man kan köra på mobilen, kanske kopplad till stor skärm/TV av något slag. Hela Wintel-svängen stagnerar men fortsätter. ARM och Android har bättre och tuffare affärsmodeller och tränger långsamt tillbaka Wintel.

Typ. Den som lever får se.

Permalänk
Skrivet av Maysay:

Tror du det alltid kommer att gå och göra det? När det t.ex är samma processor i en bärbar och en stationär? Nu med t.ex Haswell verkar ju utvecklingen gå åt det hållet. Detta är just en av sakerna som gör att jag funderar på hur PC kommer att påverkas. När Nvidia och AMD börjar satsa på GPU:er för bärbara också. Deras nya kommande GPU:er för desktop verkar ju inte ha fört utvecklingen framåt med stora steg.

Det är klart att stationära kommer alltid vara snabbare än bärbara.. skillnaden mellan de 2 kan bli lite mindre men stationärt kommer alltid vara snabbare.

Permalänk
Rekordmedlem

Så länge det inte finns ett tekniskt behov för "snabbare" så är det vettigt att det just nu går mot energisnålare och mindre, det kan vara så att vi just nu står och väntar på ett stort steg i prestandautvecklingen som ger oss nått helt nytt, men att bara öka prestandan utan att egentligen behöva det för de uppgifter man vill lösa är bara dumt.

Däremot kan det komma någon helt ny ide som kräver ett stort prestandasprång för att gå att genomföra som inte dagens teknik klarar av ännu, men just nu har man inget behov av mer beräkningskraft egentligen, däremot pålitlig och snabb lagring, tex kombinera ram och ssd, bättre grafik vid låg effekt och liknande saker, när den hårdvaran kommer så kommer det även att uppfinnas nya användningsområden.

Tex så kan det kanske vara så att pc (och spelares) motstånd mot bra monitorerhar hållit tillbaka utvecklingen, nu börjar det äntligen gå mot bättre monitorer, men att full hd har bromsat i 10 år, det tror jag, det känns inte bra med full hd och själv har jag kört 2560x1600 länge och nu verkar nästa snäpp som ger höre upplösning än en mobiltelefon äntligen vara på väg även för vettiga monitorer över 30"
Högre upplösning kommer att pressa på datorutvecklingen, vi borde haft minst 20ggr mer pixlar på monitorn för att matcha en mobil idag och det blir betydligt tyngre att dra runt för hårdvaran.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Så länge det inte finns ett tekniskt behov för "snabbare" så är det vettigt att det just nu går mot energisnålare och mindre, det kan vara så att vi just nu står och väntar på ett stort steg i prestandautvecklingen som ger oss nått helt nytt, men att bara öka prestandan utan att egentligen behöva det för de uppgifter man vill lösa är bara dumt.

Däremot kan det komma någon helt ny ide som kräver ett stort prestandasprång för att gå att genomföra som inte dagens teknik klarar av ännu, men just nu har man inget behov av mer beräkningskraft egentligen, däremot pålitlig och snabb lagring, tex kombinera ram och ssd, bättre grafik vid låg effekt och liknande saker, när den hårdvaran kommer så kommer det även att uppfinnas nya användningsområden.

Tex så kan det kanske vara så att pc (och spelares) motstånd mot bra monitorerhar hållit tillbaka utvecklingen, nu börjar det äntligen gå mot bättre monitorer, men att full hd har bromsat i 10 år, det tror jag, det känns inte bra med full hd och själv har jag kört 2560x1600 länge och nu verkar nästa snäpp som ger höre upplösning än en mobiltelefon äntligen vara på väg även för vettiga monitorer över 30"
Högre upplösning kommer att pressa på datorutvecklingen, vi borde haft minst 20ggr mer pixlar på monitorn för att matcha en mobil idag och det blir betydligt tyngre att dra runt för hårdvaran.

Det finns ett tekniskt behov för snabbare, har alltid funnits och kommer alltid finnas.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Det finns ett tekniskt behov för snabbare, har alltid funnits och kommer alltid finnas.

Jo men det finns andra saker som är viktigare just nu, det är få som slår i cputaket om du kollar på hem användare.
Däremot att få ordning på grafiken och bättre lagring är saker som ger en verklig förändring och inte bara är siffror på att papper.
Lägre effekt och mindre storlek kommer att ge nya användningsområden, att integrera grafik, minne och cpu till en enhet kommer att driva på mot helt nya saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Det finns ett tekniskt behov för snabbare, har alltid funnits och kommer alltid finnas.

Om man jämför med t.ex en CD & en Mp3 så bevisar detta motsatsen. Även DVD & Bluray, då Bluray är mycket snabbare och "bättre än DVD" så har tekniken gått över till streaming som inte är i närheten av Blurays prestanda. Säg då att Bluray är en PC... Hur många köper Bluray filmer? Utvecklingen pekar just nu mer på Netflix.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Om man jämför med t.ex en CD & en Mp3 så bevisar detta motsatsen. Även DVD & Bluray, då Bluray är mycket snabbare och "bättre än DVD" så har tekniken gått över till streaming som inte är i närheten av Blurays prestanda. Säg då att Bluray är en PC... Hur många köper Bluray filmer? Utvecklingen pekar just nu mer på Netflix.

Möjligheten att streama bluray kanske inte finns ännu? Internet hastigheterna är ju inte precis fantastiska överallt i världen.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xelithium:

Möjligheten att streama bluray kanske inte finns ännu? Internet hastigheterna är ju inte precis fantastiska överallt i världen.

Det är inte "Bluray" du streamar det är upplösningen (1080P) och det är ju "rätt" vanligt i dag, tex på Viaplay.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jalle64:

Det är inte "Bluray" du streamar det är upplösningen (1080P) och det är ju "rätt" vanligt i dag, tex på Viaplay.

Ja men även bitraten spelar stor roll för bildkvaliten, det ger bättre bild att strömma 720 p med 20Mbps än 1080p med 4Mbps.
men visst kommer det mer o mer streaming med bra bild och de bästa systemen klarar idag samma bildkvalitet som satellitsändningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tablets/Smartphones må ha gjort intåg i hemmet och ersatt "surfdatorn" för gemene man, men i arbetslivet, t.ex inom Design och Konstruktion kommer aldrig en pekskärm kunna ersätta precisionen hos en mus.
Vem fan vill sitta med AutoCAD på en pekskärm :S

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fysman:

Tablets/Smartphones må ha gjort intåg i hemmet och ersatt "surfdatorn" för gemene man, men i arbetslivet, t.ex inom Design och Konstruktion kommer aldrig en pekskärm kunna ersätta precisionen hos en mus.
Vem fan vill sitta med AutoCAD på en pekskärm :S

Nä det vill man inte, du har helt rätt där, det finns mycket man inte vill göra på pekskärm. Men det spelar inte så stor roll. Min Galaxy Nexus är inkopplad till extern skärm med tangentbord och mus. En vanlig skärm, jag tror inte mycket på stora pekskärmar, föredrar mus för där. Kör alltså mobilen som vilken desktop som helst. Ingen MCAD just nu, mest PowerPoint-presentationer.

Android OS 4.2 stödjer begreppen Presentation och DisplayManager. Det innebär att mobilen kan driva valfritt antal skärmar med var och en valfritt innehåll. Valfri skärm kan ha tangentbord och mus inkopplat. Som OS är detta mer avancerat än vad Windows orkar med. Hårdvaran i dagens mobiler är mycket mer kraftfull än de allra flesta datorer folk suttit och kört AutoCAD på genom åren. Underskatta i kraften i den revolution som nu pågår.

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Min Galaxy Nexus är inkopplad till extern skärm med tangentbord och mus. En vanlig skärm, jag tror inte mycket på stora pekskärmar, föredrar mus för där. Kör alltså mobilen som vilken desktop som helst.

Det där låter intressant. Hur har du kopplat in den?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kingbaldr:

Det där låter intressant. Hur har du kopplat in den?

http://cdon.se/hemelektronik/samsung_hdmi_%2F_5-pin_mhl_adapt...

MHL-adaptrar är specifika för olika telefoner. Den jag använder är specifik för just Samsung Galaxy SII och Galaxy Nexus, funkar inte på t.ex. Samsung Galaxy SIII.

Netgear PTV3000 och Nexus 4 är en mera framtidsorienterad lösning som använder Miracast-standarden.