Microsoft bygger in reklam i Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Och vad har Linux installerat på en Apple dator med Windows 8.1 att göra?

OnT: Riktigt dåligt. Borde gå att stänga av funktionen eller välja sökmotor

hackintosh är när man installerar Apples OSX på annan HW än Apples egna.

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

Och här tyckte jag att Canonical sjabblade med Amazon i Ubuntu men de hadde i alla fall vett nog att peta ditt en on-off knapp. Nu lär detta dock bara synas i smart search. Hade det dykt upp i mappar eller fönster hade det varit självmord för MS.

Windows 8.1 tog två steg framåt men hur man efter de två stegen kommer på tanken att sätta sig på en raket för att fara åt andra hållet beriper jag inte.

Men stäng av det då? Det finns redan settings för att slå av bing integrationen.

Permalänk

Till råga på allt är det Bing, så man får inte ens bra reklam :-S

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Haha, det kanske är därför Win8.1 är gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vart på steam hittar du reklam, som inte är relaterad till spel som säljs på sidan?

Vad i mitt inlägg förstod du inte?

Permalänk
Medlem

Jag som precis börjat fundera på om Win8 kanske inte var helt värdelöst... Men så kom det här.
Fortsätter med Linux då, tack tack hej!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Eftersom Ubuntu är gratis så tycker jag att det är mer befogat med reklam. Annars kan man bara skriva in " sudo apt-get remove unity-lens-shopping " i terminalen så är problemet löst. Vet någon om det går att få bort endast reklamen i 8.1?

I 8.1 Preview är det möjligt att stänga av att search använder Bing.
Får se om det funkar även för reklamen i release.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stn1337:

Steam? Hur tänkte du nu? Steam lever ju för fan på reklam och att sälja andra företags spel.

MS har gått ut med att de planerar att släppa en mjukvarubutik precis som steam där de säljer spel till både pc och Xbox och alltså direkt konkurrera med Steam.
Antagligen kommer den var till skillnad mot steam vara integrerat i operativsystemet. Microsoft har en historia av att göra det krångligt för sina konkurrenter och sedan betala eventuella skadestånd när de vunnit. Självklart kommer det här påverka Steams omsättning negativt.

Valve svarar med att få steam till linux och främja det ekosystemet.

Och till Feeku som menar att Ubuntu har reklam. Ubuntu är gratis och windows kostar en tusenlapp. Lite skillnad.

Permalänk
Medlem

Alltså, vill de att man ska köpa deras produkt eller inte?

Permalänk
Medlem

Jag älskar reklam. Hoppas dem petar in det i ögonen så att man ser det hela tiden även när man sover.
För det räcker inte med att det är bara på TV och ej möjligt att stänga av, playtjänsterna, spel osv...
Helst ska dem smyga in i villkoren att all aktivitet på datorn spåras och skickas till dem i utvecklingssyfte
(utan avstängningsmöjlighet) för att anpassa produkterna precis så som användaren vill ha dem..... med reklam....

idioter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

MS har gått ut med att de planerar att släppa en mjukvarubutik precis som steam där de säljer spel till både pc och Xbox och alltså direkt konkurrera med Steam.
Antagligen kommer den var till skillnad mot steam vara integrerat i operativsystemet. Microsoft har en historia av att göra det krångligt för sina konkurrenter och sedan betala eventuella skadestånd när de vunnit. Självklart kommer det här påverka Steams omsättning negativt.

Valve svarar med att få steam till linux och främja det ekosystemet.

Och till Feeku som menar att Ubuntu har reklam. Ubuntu är gratis och windows kostar en tusenlapp. Lite skillnad.

Ser liksom inte problemet, de gör det bara enklare att komma åt Bing Search som alltid har haft annonser. Enda skillnaden är att man inte behöver öppna upp en webbläsare, så vad är problemet?

Permalänk
Medlem

Jag står inte och försvarar M$ blint här, men exakt vad för typ av reklam är det ni föreställer er egentligen?

Det ser inte ut att vara blinkade flashbanners à la 2004 utan snarare utrymme för företag att få visa upp en länk till sin webbplats vid en relevant sökning. Söktjänsten blir ju på många sätt bättre.

T.ex: Du söker efter "iPhone" och får, bl.a., direkt fram en länk till Apples informationssida om iPhone.

Är det verkligen hemskt?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

hahahaha ms alltså..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vart på steam hittar du reklam, som inte är relaterad till spel som säljs på sidan?

Upp tills nån månader sen hade de ju faktiskt den här typen av reklam:

Dock inget man såg särkilt ofta, då det för det mesta stod "Steam Content Server #" eller bara ett helt tomt fält. I den senaste versionen av Steam verkar det dessutom helt borttaget, jag kan iaf inte få fram det längre.

Permalänk
Medlem

Slopa licenskostnaderna för ett reklamfinansierat operativsystem, så -kanske- man är villig att använda skiten.

Är hur nöjd som helst med mitt Windows 7. Väntar hellre på Windows 9, eller kanske blir byte till Linux.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabraja:

Jag älskar reklam. Hoppas dem petar in det i ögonen så att man ser det hela tiden även när man sover.
För det räcker inte med att det är bara på TV och ej möjligt att stänga av, playtjänsterna, spel osv...
Helst ska dem smyga in i villkoren att all aktivitet på datorn spåras och skickas till dem i utvecklingssyfte
(utan avstängningsmöjlighet) för att anpassa produkterna precis så som användaren vill ha dem..... med reklam....

idioter.

YouTube är nog den värsta när det gäller reklam efter som samma skit kommer upp titt som tätt. Värre än vanliga TV-kanaler faktiskt.

Permalänk

Nu ångrar man ju verkligen att man skaffade windows 8 :/

Visa signatur

| Phanteks Enthoo Pro M Tempered Glass SE | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Crucial MX500 2TB SSD | 2x8GB DDR4 3200MHz CL14 G.Skill Ripjaws V | AMD Ryzen 7 2700X 3,7GHz | AMD Wraith Prism | Asus ROG Strix RTX 2080 8GB OC |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Feeku:

Ser liksom inte problemet, de gör det bara enklare att komma åt Bing Search som alltid har haft annonser. Enda skillnaden är att man inte behöver öppna upp en webbläsare, så vad är problemet?

Jaha nu bytte du samtalsämne. Jag ser inga problem. Jag tycker att det är bra.

Permalänk
Medlem

Man vill väl ha operativet så nerskalat och snabbt som möjligt?

Hoppas, hoppas, hoppas, hoppas på att Linux reser sig. Härligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Jaha nu bytte du samtalsämne. Jag ser inga problem. Jag tycker att det är bra.

Jag syftade ju på att reklamen i WIn8.1 inte finasierar OS:et utan sökmotorn, till skillnad från Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uptjackmalo:

Det är bara en tidsfråga innan man börjar förstöra Skype precis som man gjorde med MSN för 4-5 år sedan.

Dom har redan börjat pumpa in annonser i Skype och det blir bara mer!

De har redan förstört Skype eftersom de har gjort om protokollet så att de kan övervaka användarna (i alla fall textmeddelanden).

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av devhdc:

EU kommer förmodligen kräva att funktionen stängs av baserat på vad användaren vill, men jag skulle inte vara helt säker på det.. Vet inte hur stående lagstiftning är i USA vad det gäller reklam på detta sätt, men jag tror nog att det (otroligt nog) är helt grönt, och att dom förmodligen slipper ge användarna det alternativet.

Men det handlar ju nu om mer än bara reklam, för om deras search visar reklam för en term så innebär det även att du dataminas på ett helt nytt och otroligt inträngande sätt, för nu behöver du inte surfa på webben längre, utan nu kommer all din info direkt från OS .. Yay!

Det är nog inte så mycket en funktion att kunna stänga av den som kommer att krävas i Europa, snarare en möjlighet för användaren att välja vilken sökmotor och därmed reklamnätverk som skall användas, i precis samma stil som att Microsoft åkte på pumpen med endast IE förinstallerat, kunden skall själv få välja om man vill ha IE, Chrome, Opera, Safari etc som installerad standardbrowser.

Kan tänka mig att Google, Yahoo, DuckDuckGo med flera kommer kräva att få exakt samma möjlighet att vara förstahandsvalet i ett OS.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

linux någon?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Avstängd

Jaaa för det är ju jättesvårt att stänga av Bing-sökningen i Windows 8.1. Eller, nä.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Kanske värt att köpa några windows 7 licenser innan de slutar säljas. Vista kommer ju inte hålla för alltid

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem

Vansinne, vet inte hur dom tänkt men de håller hårt i sitt vartannat OS är bajs mantra...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Jag kan nästan klassa mig som MS-fanboy, och inte ens jag uppskattar den här nyheten. Inte det minsta.
Annonserna kommer förmodligen vara i stil med de sponsrade länkar som Google har på sin söksida, vilket i sig inte är hemskt, men jag skulle mycket hellre i sådana fall vilja ha ytterligare ett klick in på typ en Bing- eller Google-app innan reklam kommer... Om det måste finnas med alls vill säga.

Gå in på http://community.advertising.microsoft.com/msa/en/global/b/bl... (det var tydligen där nyheten publicerades) och kommentera "direkt" till Microsoft. Ingen behöver vara otrevlig mot dem, eller säga att de är dumma i huvudet, utan bara komma med sin egen synvinkel på det hela. Det finns redan så mycket hat på internet

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Eftersom Ubuntu är gratis så tycker jag att det är mer befogat med reklam. Annars kan man bara skriva in " sudo apt-get remove unity-lens-shopping " i terminalen så är problemet löst. Vet någon om det går att få bort endast reklamen i 8.1?

Antagligen kommer det vara ganska lätt att fixa med en modifierad hosts fil i C:\Windows\System32\drivers\etc\

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Windows 7 har ett stort galler för mig, den vill inte att jag ska överge den. <3

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jaaa för det är ju jättesvårt att stänga av Bing-sökningen i Windows 8.1. Eller, nä.

En del här verkar tro att det kommer reklam slumpvis i Operativsystemet. De får väl tro det...

Lite Aftonbladet på denna rubrik.