Någon som fått 144Hz att fungera på mac?

Permalänk
Medlem

Någon som fått 144Hz att fungera på mac?

Någon som fått ASUS VG248QE 24" 144Hz att fungera i 144Hz på mac oberoende vilken mac.
Om jag vänligen beskriv er hårdvara och hur ni gjorde.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem

Vad kör du för sladd?

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Brukar inte Mac sällan ha Dual Link DVI? Det är iaf vad som krävs för 120hz. Det kanske fungerar med displayport iofs, det vet jag inget om.

Men som ovan frågar, vad för sladd använder du?

Permalänk
Medlem

Har du HDMI kan du glömma, v1.4 (senaste) klarar som max 60Hz. Display port är jag lite osäker på om den verkligen stödjer 144Hz. Vad är högsta du kan ställa skärmen på?

Har Macen en dual link DVI är det den du ska köra på.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Har du HDMI kan du glömma, v1.4 (senaste) klarar som max 60Hz. Display port är jag lite osäker på om den verkligen stödjer 144Hz. Vad är högsta du kan ställa skärmen på?

Har Macen en dual link DVI är det den du ska köra på.

Display port klarar 144hz på en pc dock på min MacBook Pro late 2010 vet jag inte får inte upp 144hz vid val.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szajda:

Display port klarar 144hz på en pc dock på min MacBook Pro late 2010 vet jag inte får inte upp 144hz vid val.

Jag tror problemet kan ligga i att Apple inte kör på en riktig Display port utan istället har sin egna variant från 2008 så det blir skillnader jämfört med Display Port 1.2 på PC

http://en.wikipedia.org/wiki/Mini_DisplayPort

Förövrigt, vad är nyttan att ha 144Hz på en mac?

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Jag tror problemet kan ligga i att Apple inte kör på en riktig Display port utan istället har sin egna variant från 2008 så det blir skillnader jämfört med Display Port 1.2 på PC
http://en.wikipedia.org/wiki/Mini_DisplayPort
Förövrigt, vad är nyttan att ha 144Hz på en mac?

Hittar inget som stödjer att Apple skulle ligga utanför Displayport standarden. Det enda som skiljer är att Apple hela tiden använt en annan kontakt, Mini-Displayport som blev del av standarden i och med version 1.2 vilket råkar vara den senaste standarden för Displayport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Har du HDMI kan du glömma, v1.4 (senaste) klarar som max 60Hz.

Fel.

"HDMI 1.4b was released on October 11, 2011.[152] One of the new features is that it adds support to 3D 1080p video at 120 Hz -allowing frame packing 3D format at 1080p60 per Eye (120 Hz total) ."

Wikipedia

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitewiz:

Hittar inget som stödjer att Apple skulle ligga utanför Displayport standarden. Det enda som skiljer är att Apple hela tiden använt en annan kontakt, Mini-Displayport som blev del av standarden i och med version 1.2 vilket råkar vara den senaste standarden för Displayport.

Apple har bara en version av mini displayport, designad 2008. Displayport 1.2 kom ut 2009. Jag visste inte att Apple äger en tidsmaskin, detta förändrar allt!

Bara för att min Displayport är kompatibel med Displayport 1.2 betyder det inte att den har alla features så som exempelvis dubbel bandbred och stöd för stereoscopic 3D

Skrivet av Mixe:

Fel.

"HDMI 1.4b was released on October 11, 2011.[152] One of the new features is that it adds support to 3D 1080p video at 120 Hz -allowing frame packing 3D format at 1080p60 per Eye (120 Hz total) ."

Wikipedia

Ja, ja wiseass. typ bara high-end grafikkort och väldigt få monitors/TV som använder HDMI 1.4b. De flesta kör på HDMI 1.4a men benämner det bara "HDMI 1.4". Så 120Hz+ över HDMI är fortfarande inget att räkna med.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Apple har bara en version av mini displayport, designad 2008. Displayport 1.2 kom ut 2009. Jag visste inte att Apple äger en tidsmaskin, detta förändrar allt!

Bara för att min Displayport är kompatibel med Displayport 1.2 betyder det inte att den har alla features så som exempelvis dubbel bandbred och stöd för stereoscopic 3D.

Jag har inte sagt att Apple nödvändigtvis använder Displayport 1.2, de uppfyller ju åtminstone 1.0 varav de kan använda namnet, samt kontakten som nu även är del av 1.2. Hittar ingen info om exakt vilken version de använt tidigare eller använder idag men specen pekar mot åtminstone v1.1 i de första modellerna med DP.

Men det verkar som jag tolkat [Nisse 86] fel när han skrev "Apple inte kör på en riktig Display port". Verkar som han menade att 1.2 är den enda versionen som kan kallas "riktig Displayport". Och det kanske kan anses rätt om man menar att mini Displayport är en avknoppning av version 1.1 av displayPort? Jag vet inte hur licensiering av namn och teknik ser ut mellan VESA och Apple.

On topic:
Alla Mac som släppts med Displayport kan för övrigt använda en aktiv adapter för att ge en DualLink DVI.
Om det är en väg som TS vågar testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Fel.

"HDMI 1.4b was released on October 11, 2011.[152] One of the new features is that it adds support to 3D 1080p video at 120 Hz -allowing frame packing 3D format at 1080p60 per Eye (120 Hz total) ."

Wikipedia

Dom flesta som använder 120Hz skärmar använder det inte till att visa 3D, sen är det bara skärmar som specifikt uttryckt klarar 3D som detta kan fungera med, väljer du att inte köra 3D spel eller film med en 3D skärm, så är du tillbaka på 60Hz, och när du kör 3D så är det 60Hz per öga som gäller.
Så det tål att upprepas på en och 2 gånger 120Hz över HDMI, oavsett HDMI standard fungerar inte.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vad sjutton ska du ha 144Hz till?

Permalänk
Medlem

Har du jobbat med en skärm som går i 144Hz? En sådan skärm är underbart för ögonen och skärmen beter sig mer som en gammal bra CRT skärm, inga eftersläpningar i film, video, spel m.m. Vanlig fönsterhantering är underbart med en 144Hz. Det här några av saker som gör en 144hz skärm underbar!

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!