QNIX/X-STAR QX/DP2710 27" 2560x1440 Samsung PLS Panel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohanFalk:

Fan, min landade på Arlanda i morse. Så får inte den förrän på måndag,

Den som väntar på något gott...

Skrivet av Tim_coolboy1:

Info? vem köpte du av? döda pixlar? bleed?

Köpte den begagnad, men jag tror den är ifrån accessorieswhole
Jag ser inga döda pixlar, men det är lite bleed i det övre högra hörnet, men det syns i princip inte. Just nu är den överklockad till 96hz.

Edit*
Gick inte så bra i 120hz, så den ligger på 96 nu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JohanFalk:

Dock så är det inte bara pengarna som är skillnaden, många som mer tänker på att det är en PLS skärm som ofta klarar att överklocka till 96Hz/120Hz.

Nu skrev ju han att det är andrahandssortering vilket jag också tror på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Nu skrev ju han att det är andrahandssortering vilket jag också tror på.

Är inte riktigt säker på vad du menar, så kan du möjligtvis förklara ? Om det du menar är punkten att dom inte duger för dom större tillverkarna ? Att leva med 1-2 defekta pixlar på en 2550x1440 är inte exakt hela världen, och BLB är det ju möjligt att fixa.

Håller dock med han, det är mycket mer med jobb än att köpa en inom Sverige. Men som synd är, finns det inga 2550x1440 som klarar mer än 60Hz på marknaden. Sen kan man väl lägga till dom andra plusen som mindre input lagg, lägre pris och perfekt för den som gillar att mixtra med grejer.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Det är korrekt vidare jag kan läsa, dock så undrar jag om du verkligen vill ha "Tempered Glass" ? Sägs ha mycket problem, plus att dom är tydligen grymt reflektiva.

Nej det vill jag inte. Tack för den heads up:en!

Permalänk
Medlem

Sådär. Nu har man slängt in ett par tusen i tombolan! Nu håller vi tummarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homie:

Sådär. Nu har man slängt in ett par tusen i tombolan! Nu håller vi tummarna!

Härligt! Vilken säljare & modell blev det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

Härligt! Vilken säljare & modell blev det?

Härligt är om nån av er köper en (till) och uppger mitt namn och address

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

Härligt! Vilken säljare & modell blev det?

http://www.ebay.com/itm/111078161308
Blev den där. Inte skickad än men pengarna är dragna. Någon som har något att påpeka? Nu när det fortfarande finns tid att ändra sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homie:

http://www.ebay.com/itm/111078161308
Blev den där. Inte skickad än men pengarna är dragna. Någon som har något att påpeka? Nu när det fortfarande finns tid att ändra sig?

Kör på, Acessorieswhole och green-sum som jag läst bäst av!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homie:

http://www.ebay.com/itm/111078161308
Blev den där. Inte skickad än men pengarna är dragna. Någon som har något att påpeka? Nu när det fortfarande finns tid att ändra sig?

Exakt den jag köpte, jag skriver lite angående produkten när jag får den. Kanske tar någon bild, dock har jag ingen systemkamera just nu.

Skrivet av mudzi:

Kör på, Acessorieswhole och green-sum som jag läst bäst av!

Håller med, ta_planet verkade ha haft problem med garantin och dreamseller sa folk att man absolut skulle undvika.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Ser ut att vara nästan exakt samma som det på Classe dock mycket snyggare då det är svart!
Jag har inte beställt min kommande Qnix än och min gamla skärm har inget VESA fäste så antar att jag är ett stort steg närmre ett köp av skärm nu när fästet är på väg hem

EDIT: jaja, nu när CSN hade trillat in så var det väll bara att slå till på en http://www.ebay.com/itm/111078161308?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...
Hoppas på det bästa nu

Snacka om att skicka paketet i omvägar! Transporten påbörjades i torsdags morse sen har rutten gått enligt följande.

SKorea -> Kina -> Japan -> Tyskland -> Frankrike -> Danmark följt av en beräknad leveranstid här i Sverige på onsdag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Exakt den jag köpte, jag skriver lite angående produkten när jag får den. Kanske tar någon bild, dock har jag ingen systemkamera just nu.

Håller med, ta_planet verkade ha haft problem med garantin och dreamseller sa folk att man absolut skulle undvika.

Jaså? Hade bra kommunikation och bra skärm från dreamseller. Absolut inget att klaga på.

Var hittade du det?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jaså? Hade bra kommunikation och bra skärm från dreamseller. Absolut inget att klaga på.

Var hittade du det?

Står lite varsomhelst i OC klubben, flertal som säger att dom haft mycket problem med dreamseller.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Fint att skärmen har anlänt till fedex station här i göteborg dock så står det "Försändelse ska ej levereras ännu"

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Har lag till några anpassade upplösningar i nvidia kontrollpanelen men i bf3 tex så går dom inte att välja utan det är bara 60hz på alla upplösningar utom 1440p som är samma som i desktop.Byter jag till 1080p@96hz i desktop så går det i bf3 oxå.

Vet någon om det går att göra 1080p@96hz valbart i tex bf3 utan att behöva byta upplösningen på desktopen?

Permalänk

Måndag 11.16
På lokalt FedEx-kontor MALMOE SE
Försändelse ska ej levereras ännu

Beräknad leverans :
Ons 02/10/2013

Betyder detta att de kan skicka skärmen runt hela jorden på ett par dagar för att sen låta den ligga i över två dygn I Malmö? *Hoppas på att det ringer i eftermiddag*

Permalänk
Medlem

Så klart blev man en av få som fick ett måndagsex.

Har åtminstone tre smutsfläckar, ~10 pixlar stora, under glaset. Alltså inte döda pixlar, utan något damm eller skit som väl tagit sig in när de byggde den. Vansinnigt irriterande, man får en impuls att sträcka sig efter en trasa hela tiden.

Hade räknat med BLB, kanske någon död pixel, men att ge sig in och försöka ta bort damm mellan skärmlagren är lite för mycket för att jag ska våga.

Kontaktat säljaren (Acessorieswhole), skickat bilder osv. Bara hört bra om den säljaren från alla, så jag hoppas det fixar sig.

Ändå så jävla surt.

Nå ja, hoppas det inte avskräcker någon, det verkar ändå som de allra flesta får okej exemplar.

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warpony:

Så klart blev man en av få som fick ett måndagsex.

Har åtminstone tre smutsfläckar, ~10 pixlar stora, under glaset. Alltså inte döda pixlar, utan något damm eller skit som väl tagit sig in när de byggde den. Vansinnigt irriterande, man får en impuls att sträcka sig efter en trasa hela tiden.

Hade räknat med BLB, kanske någon död pixel, men att ge sig in och försöka ta bort damm mellan skärmlagren är lite för mycket för att jag ska våga.

Kontaktat säljaren (Acessorieswhole), skickat bilder osv. Bara hört bra om den säljaren från alla, så jag hoppas det fixar sig.

Ändå så jävla surt.

Nå ja, hoppas det inte avskräcker någon, det verkar ändå som de allra flesta får okej exemplar.

Dammet ligger sannolikt inte mellan lagren utan på spegeln bakom själva panelen. Det du behöver göra är att montera isär så mycket så du kan lätta på panelen från bakstycket och sedan göra rent med ex en tops. Jag hade ett par dammkorn i min med som jag avlägsnade.

Det är inte särskilt krångligt om du vill försöka (beroende på vad säljaren nu säger.)

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Dammet ligger sannolikt inte mellan lagren utan på spegeln bakom själva panelen. Det du behöver göra är att montera isär så mycket så du kan lätta på panelen från bakstycket och sedan göra rent med ex en tops. Jag hade ett par dammkorn i min med som jag avlägsnade.

Det är inte särskilt krångligt om du vill försöka (beroende på vad säljaren nu säger.)

Har ju sett otaliga bilder, filmer osv på folk som monterar isär för att fixa BLB. Hur mycket menar du att jag måste montera bort? Min gissning är att jag behöver ta bort plastchassit, koppla ur och lossa panelen från chassit, ta bort stålramen från panelen och sen ta bort ett lager till för att göra rent?

Att bara öppna upp plast-chassit ser jag inga problem i, men trodde jag måste djupare än så?

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Medlem

Fick skärmen en timma sedan, fungerar galant. Inga döda pixlar, lite BLB dock inte så pass mycket att det behövs fixas. Fick den upp i 120Hz utan problem, men körs i 96Hz. Känns väldigt ovant att sitta på en så pass stor skärm, men blir nog van.

Enda jag har problem med är att kalibrera den, men det är väl en smaksak och kommer nog ta ett par timmar att få perfekt för mig.

Kan varmt rekommendera detta för alla som vågar ta en mindre risk, mer än värt det enligt mig. Sitter nog på den enda 2550x1440 skärm över 60Hz här uppe i Kiruna.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

En fråga, vad använder ni som haft den ett tag för kalibreringar ? Sitter med Asus PB278Q profil nu, men tycker den har lite grön-grå ljus till den ? Eller kanske jag bara behöver vänja mig ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warpony:

Har ju sett otaliga bilder, filmer osv på folk som monterar isär för att fixa BLB. Hur mycket menar du att jag måste montera bort? Min gissning är att jag behöver ta bort plastchassit, koppla ur och lossa panelen från chassit, ta bort stålramen från panelen och sen ta bort ett lager till för att göra rent?

Att bara öppna upp plast-chassit ser jag inga problem i, men trodde jag måste djupare än så?

När du tagit bort stålramen har jag för mig panelen ligger löst mot det reflexiva bakstycket (sitter fast med kablar längs ena långsidan och tejp på andra sidan.) Du kan då lossa tejpen och lätta på panelen och göra rent bakom den.

Det låter krångligare än det är.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

När du tagit bort stålramen har jag för mig panelen ligger löst mot det reflexiva bakstycket (sitter fast med kablar längs ena långsidan och tejp på andra sidan.) Du kan då lossa tejpen och lätta på panelen och göra rent bakom den.

Det låter krångligare än det är.

Ah, precis där han är i den här videon?

http://www.youtube.com/watch?v=x60PI6RhK2Y&list=PLnVkA6ZcoQv5...

Där efter han lyft på panelen som du gjorde rent?

Vill ogärna in så långt, var någon som lyckats spräcka panelen när de tog bort/satte tillbaka stålramen, så det känns inte helt hundra.Men kanske vill säljaren att jag försöker fixa själv innan jag skickar tillbaka, och kan jag bara göra det utan att blåsa garantin är det lugnt.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warpony:

Ah, precis där han är i den här videon?

http://www.youtube.com/watch?v=x60PI6RhK2Y&list=PLnVkA6ZcoQv5...

Där efter han lyft på panelen som du gjorde rent?

Vill ogärna in så långt, var någon som lyckats spräcka panelen när de tog bort/satte tillbaka stålramen, så det känns inte helt hundra.Men kanske vill säljaren att jag försöker fixa själv innan jag skickar tillbaka, och kan jag bara göra det utan att blåsa garantin är det lugnt.

Tack för hjälpen!

Ja, precis det steget är det. Se vad säljaren säger - chansen är nog rätt stor att de vill att du ska försöka fixa den men var noga med att få klartgjort vad som händer om du råkar ha sönder den i processen.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Fick skärmen en timma sedan, fungerar galant. Inga döda pixlar, lite BLB dock inte så pass mycket att det behövs fixas. Fick den upp i 120Hz utan problem, men körs i 96Hz. Känns väldigt ovant att sitta på en så pass stor skärm, men blir nog van.

Enda jag har problem med är att kalibrera den, men det är väl en smaksak och kommer nog ta ett par timmar att få perfekt för mig.

Kan varmt rekommendera detta för alla som vågar ta en mindre risk, mer än värt det enligt mig. Sitter nog på den enda 2550x1440 skärm över 60Hz här uppe i Kiruna.

Hur lång tid tog det från beställning till leverans? Hade du den fria leveransen eller betalade du för express?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homie:

Hur lång tid tog det från beställning till leverans? Hade du den fria leveransen eller betalade du för express?

Fri leverans, och det tog...11 dagar från att den skickades tror jag. Med helger inkluderade, dock så var det Thanksgiving i Korea när jag beställde så skickades inte förrän 3 dagar efter beställning. Men normalt brukar dom skicka dom inom 24 timmar.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Ja, precis det steget är det. Se vad säljaren säger - chansen är nog rätt stor att de vill att du ska försöka fixa den men var noga med att få klartgjort vad som händer om du råkar ha sönder den i processen.

Säljaren är vansinnigt seg på att svara, 1 mail de senaste 40 timmarna, så jag tog chansen och skruvade isär skärmen. Nervöst, men verkar ju vara rätt standard att man får göra, även om inte alla går så långt som att öppna själva displayen.

Nå ja, väl inne så såg jag att det tyvärr inte bara var damm, utan nån åsamkan på själva skärmen. Med tops fick jag inte bort någonting, men hade som tur var lite Isopropylakohol tillhanda sen jag rengjorde senaste processorn. Gnuggade lite lätt med bomull dränkt i alkoholen, men den lilla fläcken satt som berget.
Satte ihop skärmen och det visade sig att det iaf hjälpt lite, även om det inte syntes inuti. Nu är det knappt att jag själv kan se fläcken, men den finns där.

Ska försöka pressa säljaren på lite pengar tillbaka, men jag orkar inte skicka iväg den till Korea och vänta två veckor, bara för att kanske ha samma eller värre problem.
Är ändå nöjd med en grymt fin skärm som klockade upp til 96Hz utan att blinka för ~3000.

Återigen, tack för tipset era!

Edit: säljaren hörde av sig igen igen och erbjöd $100 totalt i refund. Eller att jag skickar tillbaka den mot full refund. Dock vägrar de byta ut skärmen, märkligt.
Jag tar pengarna och känner mig nöjd. Då landar skärmen på strax över 2000:-, men det tillkommer väl lite tull så småningom. Överlag bra, trots den lilla skavanken.

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk

Jag gick äntligen hem min skärm idag efter att den legat 3 dagar på Fedex lager i Malmö och det jag har konstaterat än så länge är att jag verkar ha noll döda pixlar men svag blb upptill strax vänster om centrum på ett parti, får se hur det ser ut i kväll när det börjar bli mörkt.

I övrigt är den enormt skarp jämfört med min gamla 27" Samsung P2770 skärm med TN panel och 1080p och klart bättre i färgerna!

Dock kändes den något ojämn i färgerna över panelen (mer blå på höger sida än vänster) och led av väldigt mycket ghosting på original inställningarna, detta försvann dock när jag sänkte Brightness ett par snäpp vilket ändå var tvunget att göras då den var väldigt jobbig att titta på innan dess.

Nu ska det testas att överklocka den mm!

EDIT: Och ja, foten är precis lika dålig som alla säger! Jag trodde den skulle vara jämndålig med foten på min Samsung skärm som har liknande fot, men denna är ännu värre till att gunga!

EDIT2: Fortfarande inga döda pixlar men kommer testa tejp modden då skärmen har rätt kraftig blb strax vänster om centrum i ovankant och nere i vänstra hörnet.
Har testat den i lite Diablo3 förutom normalt skrivbords arbete nu och den är helt underbar!

EDIT3: Har nu monterat ner skärmen och genomfört den så kallade tejp modden för att bli av med blb, ser mycket bättre ut men är svårt att säga hur bra det är när det är ljus i rummet så får ett slutgiltigt resultat av dagens projekt ikväll när det blir mörkt.

Permalänk
Skrivet av Warpony:

Litet tack för en bra tråd, till de av er som funderar på att köpa bordsfästen så har maxfps just nu en kampanj:
http://www.maxfps.se/produkt/6435

Det verkar vara exakt likadant fäste som clas ohlson, men kostar just nu bara 345:- och är matt svart istället för silvrigt. Köpte själv två stycken och har hittills monterat min gamla monitor på ett av dem.

Vet inte om du hunnit testa det där bordsstativet från maxfps du länkade tidigare i tråden? Mina snabba erfarenheter från det är i alla fall att det är lätt och smidigt att montera OM man bortser från detaljen att det inte fanns med skruvar som var i rätt längd för att montera till denna skärm vilket medför att man behöver ha någon form av extra distanser, jag var sett nu i efterhand dum och delade på 2st av de där plast distanserna man fick med till om man inte hade en plan skärm.
När det kommer till funktion är jag inte alls lika imponerad då skärmen gungar till varje gång jag rör skrivbordet, det räcker med att jag skriver på tangentbordet för att skärmen ska gunga lite, det är inte mycket vibrerande men det är absolut irriterande.

Nu har jag inte testat några andra skärmstativ så det från Classe kanske har samma problem?

Permalänk
Medlem

Beställde en QX2710 för exakt en vecka sedan. Beräknad leverans var mellan den 1:a till 4:e Oktober. Beställd från Amazon.

Skickades på fredagen den 27:e, dock låg den i Kina sedan till på onsdagen, då den drog i väg till Europa, Tyskland och Frankrike på bara några timmar. Står på trackingen nu att den har lämnat platsen i Frankrike klockan 09:34 den 2:a oktober, alltså i onsdags. Inga fler uppdateringar på över 2 dygn nu..

Verkar som att den inte kommer komma idag heller. Trackingen har ju varit bra på att uppdatera under resans gång, så känns lite oroväckande att den lämnat frankrike men sedan inte tycks ha kommit vidare efter det.

Bara den kommer fram till slut och är hel så är jag väl nöjd. Surt att behöva vänta över helgen dock.

EDIT: Går man in på Fedex egen hemsida och skriver in tracking# där istället för på Amazon står det beräknad leverans på tisdag istället för idag fredag. Attans.

Visa signatur

//Burbruee