AMD Radeon R9 290X i prestandatest

Permalänk
Medlem

Hört att dessa ska va fejk. Vi får se.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

Det känns som ett litet misslyckande för AMD, att inte slå ett kort från nVidia som varit ute i 6 månader. Kanske detta förbättras i drivrutiner men fortfarande, nVidia lär sänka sina priser för att matcha 290X och då försvinner poängen med kortet en del, med tanke på att Titan kortet verkar skina när det kommer till högre upplösningar och det är detta som dessa kort är skapade för? Vill förtydliga också att jag inte är någon fanboy, jag föredrar faktiskt AMD mer och har haft mer AMD kort igenom tiderna men efter GTX 580 har jag bara kört nVIdia.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Det känns som ett litet misslyckande för AMD, att inte slå ett kort från nVidia som varit ute i 6 månader. Kanske detta förbättras i drivrutiner men fortfarande, nVidia lär sänka sina priser för att matcha 290X och då försvinner poängen med kortet en del, med tanke på att Titan kortet verkar skina när det kommer till högre upplösningar och det är detta som dessa kort är skapade för? Vill förtydliga också att jag inte är någon fanboy, jag föredrar faktiskt AMD mer och har haft mer AMD kort igenom tiderna men efter GTX 580 har jag bara kört nVIdia.

AMD har inte siktat på Singel-GPU tronen på många år, det ingår inte i deras strategi. Det har inte varit menat att Hawaii skulle slå Titan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

AMD har inte siktat på Singel-GPU tronen på många år, det ingår inte i deras strategi. Det har inte varit menat att Hawaii skulle slå Titan.

Precis, blir nog bara en bonus om det råkar bli så

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Rätt kraftig värmeutveckling...

Visa signatur

Gigabyte X399 Aorus Gaming 7 - AMD Threadripper 1900X @ 4,15ghz - G.Skill 2400mhz Flare X 32Gb - Samsung 960 EVO 500gb - MSI GTX 980 ti Lightning - Corsair RM1000x - Phanteks enthoo primo - Custom Water cooling - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS 2560x1440 144hz

Permalänk
Medlem

Priset bestämmer !

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Det känns som ett litet misslyckande för AMD, att inte slå ett kort från nVidia som varit ute i 6 månader. Kanske detta förbättras i drivrutiner men fortfarande, nVidia lär sänka sina priser för att matcha 290X och då försvinner poängen med kortet en del, med tanke på att Titan kortet verkar skina när det kommer till högre upplösningar och det är detta som dessa kort är skapade för? Vill förtydliga också att jag inte är någon fanboy, jag föredrar faktiskt AMD mer och har haft mer AMD kort igenom tiderna men efter GTX 580 har jag bara kört nVIdia.

Om vi tar mig som exempel, skaffade 2x7970 OC 3GB förra året för ca 6000 kr, för att få en värdig uppgradering måste jag upp till 2xTitan som då kommer att kosta 15000-16000 spenar. Det känns inte riktigt som att denna uppgradering skulle vara värd kostnaden om man säger så. Dessutom har inte nVidia stöd för DX11.2 och diverse annat som 290 serien har stöd för så känns ju onödigt att skaffa något gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Det känns som ett litet misslyckande för AMD, att inte slå ett kort från nVidia som varit ute i 6 månader. Kanske detta förbättras i drivrutiner men fortfarande, nVidia lär sänka sina priser för att matcha 290X och då försvinner poängen med kortet en del, med tanke på att Titan kortet verkar skina när det kommer till högre upplösningar och det är detta som dessa kort är skapade för? Vill förtydliga också att jag inte är någon fanboy, jag föredrar faktiskt AMD mer och har haft mer AMD kort igenom tiderna men efter GTX 580 har jag bara kört nVIdia.

Nvidias kort är ju grymt mycket större än AMDs chip och har grymt mycket fler transistorer. Att AMDs kort ändå ligger på samma prestanda betyder att AMD har försprång över Nvidia. AMD kan säkert producera ett kort som är lika stort och bättre som Titan, men enligt AMD finns det inga pengar att hämta där så därför är det onödigt.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Härligt med lite konkurrens även i det högsta segmentet

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Priset blir ju väldigt avgörande för framtiden av detta kort. Titan har väl funnits ute ett bra tag nu, och detta kort presterar ju ungefär likvärdigt med nuvarande drivrutiner.. så jag vetifan.. men kul för dem som absolut måste ha ett Radeon-kort!

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

"Alla" fabriksöverklockade GTX780 snuddar ju eller tar sig förbi ett oklockat TITAN. Sen är det tydligt att Steam och Nvidia samarbetar och ser pc som "deras" område varvid AMD lär lägga budgetkostnader på konsol och "Mantle" - ett politiskt spel för att vinna över köpare. 290x känns som ett jippo för att ha "något" att komma med.

Mina två cent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Det känns som ett litet misslyckande för AMD, att inte slå ett kort från nVidia som varit ute i 6 månader. Kanske detta förbättras i drivrutiner men fortfarande, nVidia lär sänka sina priser för att matcha 290X och då försvinner poängen med kortet en del, med tanke på att Titan kortet verkar skina när det kommer till högre upplösningar och det är detta som dessa kort är skapade för? Vill förtydliga också att jag inte är någon fanboy, jag föredrar faktiskt AMD mer och har haft mer AMD kort igenom tiderna men efter GTX 580 har jag bara kört nVIdia.

290x är ju tänkt att konkurrera med 780 så på vilket sätt är det ett misslyckande?

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem

Det ser snudd ut på en ny ATI 4870/4850-era.. Fint!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Med rätt pris blir nog detta ett toppenkort!

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Det känns som ett litet misslyckande för AMD, att inte slå ett kort från nVidia som varit ute i 6 månader. Kanske detta förbättras i drivrutiner men fortfarande, nVidia lär sänka sina priser för att matcha 290X och då försvinner poängen med kortet en del, med tanke på att Titan kortet verkar skina när det kommer till högre upplösningar och det är detta som dessa kort är skapade för? Vill förtydliga också att jag inte är någon fanboy, jag föredrar faktiskt AMD mer och har haft mer AMD kort igenom tiderna men efter GTX 580 har jag bara kört nVIdia.

Vad jag ser så slår 290X Titan i Metro Last Light, Sleeping Dogs och håller jämna steg med Titan i Splinter Cell Blacklist så jag vet inte riktigt vad du snackar om eller vilka slutsatser du drar.

Permalänk
Skrivet av celoz:

"AMD kan säkert producera ett kort som är lika stort och bättre som Titan, men enligt AMD finns det inga pengar att hämta där så därför är det onödigt."

Låter märkligt har dom verkligen sagt att dom tycker det är onödigt att slå Nvidia på prestanda tronen, bara för det inte finns pengar att hämta på dom korten?
Det skulle jag isåfall vilja höra eller läsa :).
Jag "tror" ju att har man det bäst presterande kortet på marknaden i sin portfölj då kommer per automatik dom andra korten i serien sälja bättre.

Permalänk
Medlem

Fan då, hade hoppats på mer...

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekebymannen:

Låter märkligt har dom verkligen sagt att dom tycker det är onödigt att slå Nvidia på prestanda tronen, bara för det inte finns pengar att hämta på dom korten?
Det skulle jag isåfall vilja höra eller läsa :).
Jag "tror" ju att har man det bäst presterande kortet på marknaden i sin portfölj då kommer per automatik dom andra korten i serien sälja bättre.

Vill minnas att AMDs försäljning av HD4000-serien när de övergett jakten på toppkort var bra mycket lönsammare än den för X1x00 och HD2000-serierna. Trots att de var prestanda kungar med X1x00-serierna.

Permalänk
Entusiast

Det behövs fler nypor av salt i det här kommentarsfältet!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se en mer genomgående recension av detta senare. Som andra säger så kommer priset verkligen spela roll här, då det är uppe och sniffar på Titan, som fortfarande ligger runt ~8k.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kolla tillbaka, har SweClockers någonsin fått utannonsera när de släpper ett visst test eller när NDA lyfts?
Den informationen är alltid under NDA bortsett från relativt sällsynta undantagsfall.

Aa nästan alltid i sådana här pre-release leak artiklar brukar det stå "Sweclockers test kan ni hitta här på Onsdag." eller dylikt tycker jag.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Nvidias kort är ju grymt mycket större än AMDs chip och har grymt mycket fler transistorer. Att AMDs kort ändå ligger på samma prestanda betyder att AMD har försprång över Nvidia. AMD kan säkert producera ett kort som är lika stort och bättre som Titan, men enligt AMD finns det inga pengar att hämta där så därför är det onödigt.

Beror ju på hur man ser det. AMD´s chip är både mindre till yta och färre transistorer, ändå så verkar det som om det skapar mer värme. I prestanda/mm2 vinner inte AMD, troligtvis inte heller prestanda/watt.

290/290x kan helt klart bli en vinnare om priset blir rätt, och om partnertillverkana gör bra kyllösningar.
Sitter själv på ett GTX580 men 290/290x är absolut högintressant.

För mig så är GTX780, Titan, R9 290, R9 290x dom enda nya korten (än så länge)
Eftersom jag inte kör mer än 1920x1200 så är Titan helt onödigt, så det står mellan:
R9 290, GTX 780, R9290x

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Nej inte så konstigt. All info om NDAn måste hållas hemlig pga NDA.

Oftast brukar NDA's ta slut vid release, och oftast brukar release datum samt då NDA-slut inte hållas hemligt heller.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Ja precis. 1920x1080 börjar ju bli mindre och mindre intressant ju längre tiden går. Sitter just nu på en 30" Crossoverskärm (koreaskärm) med 2560x1600 så jag skulle gärna se lite tester i högre upplösning först.
I burken jag har nu sitter 2st gtx670 och även fast dom ska vara klart snabbare så märker man av dom där jäkla fpsdroppsen pga minnet i high/ultra på BF4... Kanske ska sikta in mig på 2st 280x eller nått, eller gå tillbaka till en 1920x1080 skärm igen

Blir inte 30" för stort för en datorskärm när man sitter så nära?

Permalänk
Skrivet av Viceroy:

Vad jag ser så slår 290X Titan i Metro Last Light, Sleeping Dogs och håller jämna steg med Titan i Splinter Cell Blacklist så jag vet inte riktigt vad du snackar om eller vilka slutsatser du drar.

Grattis två spel sen kör alla 1080p? vad händer om vi skruvar upplösningen? som jag hoppas alla som köper sådana här kort gör. Sen räknar du inte heller med det totalt hänsynslösa överklockningen som Titan korten klarar av där prestandan ökar extremt

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

har svårt att tro att det kommer vara mycket billigare än titan då de presterar ungefär lika bra

skulle tippa på kring 7000 +- 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av b_andersson_79:

Rätt kraftig värmeutveckling...

Blir skönt nu i vinter:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Grattis två spel sen kör alla 1080p? vad händer om vi skruvar upplösningen? som jag hoppas alla som köper sådana här kort gör. Sen räknar du inte heller med det totalt hänsynslösa överklockningen som Titan korten klarar av där prestandan ökar extremt

Du har redan glömt bort vad du skrev eller?

Citat:

Det känns som ett litet misslyckande för AMD, att inte slå ett kort från nVidia som varit ute i 6 månader.

Permalänk
Medlem

Bah. Inväntar ett riktigt test.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Pris är det enda som är intressant nu! Ge mig ett 290 för 4- 4,3 så är jag helt klart på.

Haha då plockar jag fan två:P

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."