AMD Radeon R9 290X i prestandatest

Permalänk

Orka läsa allt - när kommer SweC recension?

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Skrivet av igelkotte:

Det är lite som vanligt här på forumet. Antingen så presterar det inte bäst, eller så drar den för mycket ström, eller så går det för varmt. Oavsett vad så är det bara skit. Om är en sak är billigare så är det också skit. Allt får gärna vara så dyrt som möjligt, det är bra det.

Jag ser framemot Swecklockers test. Jag tycker också kortet verkar grymt.

Eller hur! Det ska ställas mot 780 och det ser ju ut som 290x kommer dominera sin prisnivå isf. Förutsatt att bench's osv stämmer.

"omg lol titan äger 290x, lol 290x suger _swe" tjötet är så galet omotiverat så de finns inte.. blir så trista o tykna diskussioner mellan fanboys bara då.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av havoc:

Samtidigt om det är så lätt att slå en GK110 med en ~25% mindre krets varför gör då inte Nvidia då det?
Det skulle inte bara leda till ett högre tillverkningsutbyte vilket betyder färre kassationer och högre andel andel kretsar som klarar specifikationerna utan också en direkt lägre kostnad iom att man får plats med fler kretsar per skiva kisel.

Den här logiken förstår jag faktiskt inte alls. Om det är så lätt att få ut massa prestanda ur en viss area, varför gör inte AMD lika snabba processorer som Intel? Jo för det är olika arkitekturer.

Vi kan blanda in bilar när vi ändå håller på för det måste man tydligen göra. Varför får Chrystler bara ut 640 hästkrafter ur sin 8,4 liters V10 när Toyota kan klämma ut 100 hästar mer ur en V8 på 2,4 liter när de kör F1? Det är alltså 76 hästkrafter per liter för Chrystler och 308 hästkrafter per liter för Toyota F1. Audi kan minsann pressa ut 100 hästar per liter i sin V10 som sitter i R8. Varför har inte en Dodge Viper 840 hästar då? BMW kan också klämma ut 100 hästar per liter ur sin V10. Sen kan vi blanda in Ford som har en V10 på massiva 6,8 liter som bara ger 362 hästar vilket slutar på 53 hästar per liter. Så varför kan Audi och BMW få dubbelt så många hästar som Ford om det är så enkelt?

Kan det vara så att du har förenklat konceptet lite? Att det inte bara handlar om att kasta transistorer på ett problem utan att man faktiskt måste lägga ner rätt mycket energi på design?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Känns dom att det kommer slå TITAN på fingrarna på både priset (99% säker) och prestandan när Drivers fixar resten...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaZman:

R9290X hade som lägst ett pris runt 7300kr hos återförsäljarna, vilket AMD uppenbarligen tyckte var för lågt när de pushade för ett preliminärt pris på runt 10k. Med det i åtanke skulle en rimlig gissning vara att priset landar på runt 8k.

"Världens snabbaste kort" är en titel som såväl AMD som Nvidia mer än gärna vill ha och kämpar för, jag köper inte för fem öre att "alla" kan göra ett sådant kort. Att R9290X slår Titan i ett fåtal av dessa tvivelaktiga tester pekar på att AMD hoppades ta den titeln med kortet, någonting som verkar svårare än vad det borde varit över ett halvår efter Titan-lanseringen.

Tar du verkligen återförsäljares pris vid detta laget seriöst? Webhallens ansvariga här på forumen sa själva att dessa priser som de satt inte är tillförlitliga eftersom de famlar i mörkret. AMD har inte avtäckt något pris och då kan inte heller återförsäljarna göra det. Sedan verkar folk haka upp sig på att det tagit AMD 6 månader att ev. lansera 290X.. men hur länge tog det inte för Nvidia att lansera Titan? Om det nu är så katastrofalt dåligt att man tar 6 månader extra på sig att lansera ett kort.. hur kan du då blunda för hur länge det tog Nvidia att skjuta ut GTX Titan?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Twoedge:

Är det bara jag som reagerar på effektförbrukningen ?
På CPU sidan har ju Intel lyckats med både bättre prestanda och lägre energiförbrukning. Men det krävs kanske mer av GPU:n.

Från artikelln " Värt att påpeka är att resultaten är hämtade med Furmark, ett test som utsätter grafikkorten för orealistisk belastning och som både AMD och Nvidia stryper i varierande grad. Resultaten bör därför tas med en stor nypa salt."
Bara att strypa Furmark lite till så går förbrukningen ned.
Det är därför Sweclocker slutat använda Furmark till att mäta grafikkorts förbrukning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

Tar du verkligen återförsäljares pris vid detta laget seriöst? Webhallens ansvariga här på forumen sa själva att dessa priser som de satt inte är tillförlitliga eftersom de famlar i mörkret. AMD har inte avtäckt något pris och då kan inte heller återförsäljarna göra det. Sedan verkar folk haka upp sig på att det tagit AMD 6 månader att ev. lansera 290X.. men hur länge tog det inte för Nvidia att lansera Titan? Om det nu är så katastrofalt dåligt att man tar 6 månader extra på sig att lansera ett kort.. hur kan du då blunda för hur länge det tog Nvidia att skjuta ut GTX Titan?

För den som vill ha siffror så fick Oak Ridge sina första K20X, vilket är samma krets som Titan, i mitten av september 2012. K20X släpptes för allmänheten i november 2012. Titan lanserades i slutet av februari 2013. Så det tog fem månader (eller tre om man vill räkna så) från det att Nvidia kunde massproducera GK110 tills de sålde den som Titan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

För den som vill ha siffror så fick Oak Ridge sina första K20X, vilket är samma krets som Titan, i mitten av september 2012. K20X släpptes för allmänheten i november 2012. Titan lanserades i slutet av februari 2013. Så det tog fem månader (eller tre om man vill räkna så) från det att Nvidia kunde massproducera GK110 tills de sålde den som Titan.

Tusan vad dåligt av Nvidia inte kunna lansera GTX Titan direkt..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Den här logiken förstår jag faktiskt inte alls. Om det är så lätt att få ut massa prestanda ur en viss area, varför gör inte AMD lika snabba processorer som Intel? Jo för det är olika arkitekturer.

Vi kan blanda in bilar när vi ändå håller på för det måste man tydligen göra. Varför får Chrystler bara ut 640 hästkrafter ur sin 8,4 liters V10 när Toyota kan klämma ut 100 hästar mer ur en V8 på 2,4 liter när de kör F1? Det är alltså 76 hästkrafter per liter för Chrystler och 308 hästkrafter per liter för Toyota F1. Audi kan minsann pressa ut 100 hästar per liter i sin V10 som sitter i R8. Varför har inte en Dodge Viper 840 hästar då? BMW kan också klämma ut 100 hästar per liter ur sin V10. Sen kan vi blanda in Ford som har en V10 på massiva 6,8 liter som bara ger 362 hästar vilket slutar på 53 hästar per liter. Så varför kan Audi och BMW få dubbelt så många hästar som Ford om det är så enkelt?

Kan det vara så att du har förenklat konceptet lite? Att det inte bara handlar om att kasta transistorer på ett problem utan att man faktiskt måste lägga ner rätt mycket energi på design?

Självklart var jag ute efter att förenkla problemet och dra saken till sin spets, men läser man i tråden så ser man liknande argument fast då av typen varför kan inte AMD släppa en krets som slår en 6 månader gammal krets. Men de glömmer då att man gör det med tillverkning hos samma kretstillverkare på samma processnod och med färre transistorer och en mindre krets.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

R9290X hade som lägst ett pris runt 7300kr hos återförsäljarna, vilket AMD uppenbarligen tyckte var för lågt när de pushade för ett preliminärt pris på runt 10k. Med det i åtanke skulle en rimlig gissning vara att priset landar på runt 8k.

"Världens snabbaste kort" är en titel som såväl AMD som Nvidia mer än gärna vill ha och kämpar för, jag köper inte för fem öre att "alla" kan göra ett sådant kort. Att R9290X slår Titan i ett fåtal av dessa tvivelaktiga tester pekar på att AMD hoppades ta den titeln med kortet, någonting som verkar svårare än vad det borde varit över ett halvår efter Titan-lanseringen.

Men du vet mycket väl att det inte är så, nu ljuger du. Priset angavs till 7300:- med reservation för LÄGRE pris i slutändan och var för ett specialpaket, och AMD höjde det inte, de satte det under NDA vilket medförde att butiken fick dölja priset tills vidare.

AMD har i 7 års tid sagt att de inte försöker hålla världens snabbaste singel-GPU tron. Även om det blivit så vissa tider trots mycket mindre kretsar än nVidia. De tycker det medför för stora problem och föredrar att hålla tronen med 2 GPU:er.

Permalänk
Medlem

Det vi ser på testerna är ju lite upp och ner. Vi får se när drivrutiner landat och det fetaste av allt är Mantel Alla gcn kort kommer rocka fett

Permalänk
Medlem

Vänta nu, testade dom titan och 780 utan boosten?
"Fartspärr på en Ferrari F50 vid 140 km/h"
Kolla!!! Min volvo 240 hänger på den! Min volvo är lika snabb som en F50!!!

Hur som helst så gör som några andra förståndiga här inne och väntar på Sweclockers testet istället för att
försöka vara spåtant.
Och nu blev jag hungrig, och jag skyller detta på Sweclockers!!! ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Zotamedu:

Det får du fråga Tvelandar om, det var han som sa det. Jag påpekade mest på att du missade vilka andra segment han snackade om när du jämförde mot Qualcomm och att du sen jämförde olika företag med helt olika storlekar för att bedöma huruvida de tjänade massa pengar vilket ju blir väldigt fel.

Huruvida Nvidia tjänar mycket pengar i förhållande till sin storlek vet jag inte och jag har inte orkat bry mig om att kolla för jag är inte så intresserad.

Märkligt att du inte har något intresse och ändå ska ge dig in i diskussionen.

Att jag jämförde olika bolag beror på att jag använde mig av de bolag som får anses vara konkurrenter till Nvidia. Inget annat. Om ett företag tjänar mycket pengar kan vara relativt och det kan vara absolut. Den absoluta vinsten som Nvidia har är liten i jämförelse med de konkurrenter som finns på deras så kallade andra marknader.

Men för att göra en relativ jämförelse;

Nvidia har 8100 anställda. (31% av Qualcomm)
Qualcomm har 26000 anställda.

Nvidia har en omsättning(2012) på 3,9 miljarder dollar. (20% av Qualcomm)
Qualcomm har en omsättning(2012) på 19,12 miljarder dollar.

Nvidia har en vinst(2012) på 0,581 miljarder dollar. (9,5% av Qualcomm)
Qualcomm har en vinst(2012) på 6,1 miljarder dollar.

Vad kan vi läsa ut av detta då? Nvidia är ungefär en tredjedel så stort som Qualcomm. Nvidia har en omsättning som är en femtedel så stor som Qualcomm och man har en vinst som är en tiondel så stor som Qualcomm.

Jag påstår inte att detta är en rättvis jämförelse, men det är också jävligt svårt att göra en sådan jämförelse. Jag har ju åtminstone försökt att få fram några som helst fakta kring att Nvidia skulle vara en pengamaskin. Bara för att det verkar så, så behöver det inte betyda att det ÄR så. Nvidia är däremot en riktig PR-maskin.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Master of Overkill

Kollar du på Quadro / Tesla segment och SKITER i GeForce delen.

Så har Quadro och Tesla korten OTROLIGT mycket vinst per kort i % andel.

När företag biddar Quadro kort så kan man till och med få dom 40 % billigare och fortfarande är det vinsten redan då stor på korten.

Dom har väldigt stor vinst per unit om man säger så.
Sen vete fan hur mycket deras PR kostar och allt annat men dom tjänar otroligt mycket % andel av varje del dom säljer.

Jag jobbar med distributörer.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om R9-290x skulle vara ny arkitektur eller hur det låg till , men jag tycker det ser ut som att Nvidia och AMD ligger nära varandra nu , visst sen kanske AMD är vassare på vissa spel lika som titanen kommer vara bättre för andra.

sen vet jag inte om det har någon större betydelse, men Nvidias 700 serie (framför allt 780 och Titan) bland referensmodellerna som oftast används i swecklockers tester, har en förmåga vid högbelastning att sänka sin boost rätt mycket (100-200mhz). Då korten går över den valda temperaturen (79*c standard) samtidigt går inte fläkten högre än 50 % för att hålla en så tyst drift som möjligt. Ändra man bara fläkt kurvan så den får gå över 50% så klarar de att boosta hela tiden vid fullbelastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawwe94:

Jag vet inte om R9-290x skulle vara ny arkitektur eller hur det låg till , men jag tycker det ser ut som att Nvidia och AMD ligger nära varandra nu , visst sen kanske AMD är vassare på vissa spel lika som titanen kommer vara bättre för andra.

sen vet jag inte om det har någon större betydelse, men Nvidias 700 serie (framför allt 780 och Titan) bland referensmodellerna som oftast används i swecklockers tester, har en förmåga vid högbelastning att sänka sin boost rätt mycket (100-200mhz). Då korten går över den valda temperaturen (79*c standard) samtidigt går inte fläkten högre än 50 % för att hålla en så tyst drift som möjligt. Ändra man bara fläkt kurvan så den får gå över 50% så klarar de att boosta hela tiden vid fullbelastning.

Överclockat till nästan 1200mhz core har jag svårt att få mitt referens 780 över 70-75c. Å jag har tysta fläktprofiler. Tycker det syns rätt fort att titan/780 har högre kvalitet på sina ref-kylare än NÅGOT annat som funnits tidigare.

För övrigt fattar jag inte varför man inte fokuserar på att AMD just släppt ett kort (280x) som presterar nästan som ett gtx 770 och kostar 25% mindre? 280X är riktigt bra. Och 2st kostar som ett 780.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av tvelander:

Kollar du på Quadro / Tesla segment och SKITER i GeForce delen.

Så har Quadro och Tesla korten OTROLIGT mycket vinst per kort i % andel.

När företag biddar Quadro kort så kan man till och med få dom 40 % billigare och fortfarande är det vinsten redan då stor på korten.

Dom har väldigt stor vinst per unit om man säger så.
Sen vete fan hur mycket deras PR kostar och allt annat men dom tjänar otroligt mycket % andel av varje del dom säljer.

Jag jobbar med distributörer.

Det du pratar om är vinstmarginal. Det är mycket möjligt att de har stora vinstmarginaler på sitt Quadro/Tesla segment men att basera sin förståelse för Nvidias vinster på den information är, ursäkta uttrycket, väldigt naivt.

Som jag har nämnt ovan så har Nvidia enligt deras egen hemsida en generell vinstmarginal runt 52%.

Nvidia är ett företag med en förmodad extremt hög omkostnad när det gäller R&D vilket kräver höga vinstmarginaler, även om nu 52% inte alls får anses särskilt hög.

Allt jag säger är att ditt påstående om att Nvidia går med otroligt mycket vinst är missvisande och rent av felaktigt. Att basera sin uppfattning om ett företags vinst baserat på vilken vinstmarginal de har på sina produkter är felaktigt.

Jag jobbar på produktutvecklingskontoret på IKEA och vet också ett och annat om vinstmarginal och omkostnader i ett stort företag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dinoman:

Det du pratar om är vinstmarginal. Det är mycket möjligt att de har stora vinstmarginaler på sitt Quadro/Tesla segment men att basera sin förståelse för Nvidias vinster på den information är, ursäkta uttrycket, väldigt naivt.

Som jag har nämnt ovan så har Nvidia enligt deras egen hemsida en generell vinstmarginal runt 52%.

Nvidia är ett företag med en förmodad extremt hög omkostnad när det gäller R&D vilket kräver höga vinstmarginaler, även om nu 52% inte alls får anses särskilt hög.

Allt jag säger är att ditt påstående om att Nvidia går med otroligt mycket vinst är missvisande och rent av felaktigt. Att basera sin uppfattning om ett företags vinst baserat på vilken vinstmarginal de har på sina produkter är felaktigt.

Jag jobbar på produktutvecklingskontoret på IKEA och vet också ett och annat om vinstmarginal och omkostnader i ett stort företag.

Finns ju ingen konkurrens nästan där så därför kan Nvidia ha dessa priser så ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Discokungen
Skrivet av tvelander:

Finns ju ingen konkurrens nästan där så därför kan Nvidia ha dessa priser så ^^

Men de verkar uppenbarligen inte tjäna speciellt mycket på det i slutändan. Kanske så har de råd med mer R&D, men det känns tveksamt det också. Det enda de faktiskt tjänar på är att verka vara bäst, och det ger tydligen inte så jättemycket.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Flamso:

Men de verkar uppenbarligen inte tjäna speciellt mycket på det i slutändan. Kanske så har de råd med mer R&D, men det känns tveksamt det också. Det enda de faktiskt tjänar på är att verka vara bäst, och det ger tydligen inte så jättemycket.

Om Quadro K6000 kostar 55k + och vinst är 52 % per del det tycker jag är rätt mycket.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Discokungen
Skrivet av tvelander:

Om Quadro K6000 kostar 55k + och vinst är 52 % per del det tycker jag är rätt mycket.

Om de räknar på samma sätt som i kvartalsrapporten så är det mycket, men jag har en känsla av att det inte är slut på omkostnader efter dessa 52%.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av S.Shooter:

Orka läsa allt - när kommer SweC recension?

Den informationen täcks av NDA återigen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Varför använder sig folk av sig av stock bios egentligen? På Sweclockers är väl majoriteten entusiaster som vill ha max effekt.

Så du menar att alla måste överklocka för vara teknik intresserad?. Är det dummaste jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dinoman:

Märkligt att du inte har något intresse och ändå ska ge dig in i diskussionen.

Att jag jämförde olika bolag beror på att jag använde mig av de bolag som får anses vara konkurrenter till Nvidia. Inget annat. Om ett företag tjänar mycket pengar kan vara relativt och det kan vara absolut. Den absoluta vinsten som Nvidia har är liten i jämförelse med de konkurrenter som finns på deras så kallade andra marknader.

Men för att göra en relativ jämförelse;

Nvidia har 8100 anställda. (31% av Qualcomm)
Qualcomm har 26000 anställda.

Nvidia har en omsättning(2012) på 3,9 miljarder dollar. (20% av Qualcomm)
Qualcomm har en omsättning(2012) på 19,12 miljarder dollar.

Nvidia har en vinst(2012) på 0,581 miljarder dollar. (9,5% av Qualcomm)
Qualcomm har en vinst(2012) på 6,1 miljarder dollar.

Vad kan vi läsa ut av detta då? Nvidia är ungefär en tredjedel så stort som Qualcomm. Nvidia har en omsättning som är en femtedel så stor som Qualcomm och man har en vinst som är en tiondel så stor som Qualcomm.

Jag påstår inte att detta är en rättvis jämförelse, men det är också jävligt svårt att göra en sådan jämförelse. Jag har ju åtminstone försökt att få fram några som helst fakta kring att Nvidia skulle vara en pengamaskin. Bara för att det verkar så, så behöver det inte betyda att det ÄR så. Nvidia är däremot en riktig PR-maskin.

Det jag ville ha sagt var att Qualcomm inte var det som Tvelander var ute efter. Jag skulle inte vara ett dugg förvånad om Nvidia faktiskt går back på sina ARM-SOC just nu med tanke på hur dåligt de säljer. De är ju primärt ett företag som tillverkar grafikkort och de har produkter som är svåra att jämföra med någon annan. Det är bara Nvidia och Intel som har den typen av högpresterande beräkningskort i sortimentet och Intel är nya spelare.
Jag betvivlar inte heller dina siffror. Jag skrev för femtielfte gången bara att du missade deras primära andra segment och att du började med att göra en väldigt konstig jämförelse.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Överclockat till nästan 1200mhz core har jag svårt att få mitt referens 780 över 70-75c. Å jag har tysta fläktprofiler. Tycker det syns rätt fort att titan/780 har högre kvalitet på sina ref-kylare än NÅGOT annat som funnits tidigare.

För övrigt fattar jag inte varför man inte fokuserar på att AMD just släppt ett kort (280x) som presterar nästan som ett gtx 770 och kostar 25% mindre? 280X är riktigt bra. Och 2st kostar som ett 780.

Jag har själv ett 780 går väldigt tyst och mycket bra effekt vid överclockingen som sagt. Men kör standardinställningar och låter kortet gå i en benchmark i några minuter så ligger kortet snart vid 79 och går ner till mindre boost frekvenser. Men med små medel kan man undangå det :), antingem tillåta högre temps eller också låta fläkten spinna 10 % till

Kör mitt korta 1235 mhz på core (hör jag för mig) och 7, 2 ghz på minnet. går få ut all kräm ur kortet utan vattenkylnig , en mycket bra referenskylare med andra ord. Den är riktigt snygg med

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av tvelander:

Finns ju ingen konkurrens nästan där så därför kan Nvidia ha dessa priser så ^^

Ja visst är det så. En dåligt konkurrensutsatt marknad är aldrig till någon glädje för konsumenten. Intels processorer om något är ju ett tydligt tecken på det.

Skrivet av tvelander:

Om Quadro K6000 kostar 55k + och vinst är 52 % per del det tycker jag är rätt mycket.

Vill inte nöta det här till leda men jag vill bara påpeka att vinstmarginal och vinst är inte samma sak.

Skrivet av Zotamedu:

Det jag ville ha sagt var att Qualcomm inte var det som Tvelander var ute efter. Jag skulle inte vara ett dugg förvånad om Nvidia faktiskt går back på sina ARM-SOC just nu med tanke på hur dåligt de säljer. De är ju primärt ett företag som tillverkar grafikkort och de har produkter som är svåra att jämföra med någon annan. Det är bara Nvidia och Intel som har den typen av högpresterande beräkningskort i sortimentet och Intel är nya spelare.
Jag betvivlar inte heller dina siffror. Jag skrev för femtielfte gången bara att du missade deras primära andra segment och att du började med att göra en väldigt konstig jämförelse.

Ok, oavsett. Nvidia tjänar inte otroligt mycket med pengar, oavsett vilket område vi diskuterar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT, men har ni sett detta.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd_linux3...
Nu är inte 7xxx och Rx 2xx med, men med SteamOS runt hörnet så kan ni ta med lite tester på detta också. Läste att Mantel kommer till Linux.

Permalänk
Medlem

Jag väljer 290x för True Audio, DirectX 11.2 och Mantle..
Jag kör mitt grafikkort som primär ljudenhet till min reciver.. Med true Audio hoppas jag kunna kladda lite extra, även om de låter riktigt bra redan idag..

290x drar inte lika mycket ström som mina 2st 6950.. men de presterar bättre.. De ser jag som ett självklart köp.. Sen ska priset vara rätt också.. Jag vill se 290x i 5500kr klassen.. +/- några hundralappar.. Enda fördelen jag ser med GTX 780 är lägre strömförbrukning. Jag skulle kunna driva 2st 780 i sli med mitt nätagg i framtiden om jag känner att de behövs.. De är också en fördel med nvidias 780..

Men jag väntar på sweclockers tester, men jag hoppas att dessa tester vi sett stämmer ganska bra iaf..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Så ungefär likgiltigt med Titan i prestanda, men med högre strömförbrukning.
Bara priset blir nära GTX780 så kan detta kort nog vara ett prima val.

Permalänk
Medlem

Men nu får folk ta en sväng till köket och hämta saltet.. Det kan bli bättre eller sämre än titan, vi vet inte.. Hur många W det drar i furmark är ju som sagt inget facit heller..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB