Permalänk
Medlem

Ont i armen när jag spelar med mus TiPS?

tja jag behöver en sorts platta till datorbordet så jag kan använda musen utan att få kramp i armen någon som vet hur man löser det?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

och det är inte att du är otränad i armen?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

och det är inte att du är otränad i armen?

?? behöver utrustnings tips

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

?? behöver utrustnings tips

Utveckla frågan.

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

?? behöver utrustnings tips

Tips från utrustning alltså? Då frågar du på fel ställe.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Som sagt så är du nog väldigt otränad. Klarar du 5 armhävningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

?? behöver utrustnings tips

Ja du kan ju ta t.ex en xbox 360 kontroll, och koppla in via usb, eller en ps3 kontroll via blåtand.
Annars är nog detta ditt alternativ, om du kan hyra in dig som testare, i något projekt.
http://img.youtube.com/vi/MwPSbuK5w7k/0.jpg

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Kanske lite opassande fråga men den brukar ofta pricka rätt när man ställer den IRL till folk som har samma problem:

Lite för mycket handtrallar?

Permalänk
Medlem

"TiPS"? Allvarligt talat...

Tala med en läkare. Om du påstås få kramp om du saknar en odefinerad "platta" så tror jag du behöver mer än någon utrustning, utan snarare lite grundläggande koll på ergonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Tips från utrustning alltså? Då frågar du på fel ställe.

Skrivet av Hemming:

Utveckla frågan.

Skrivet av Appel99:

Som sagt så är du nog väldigt otränad. Klarar du 5 armhävningar?

När jag sitter och spelar så sitter handen på musen och handleden på bordkanten som gör att den vassa kanten gör det obekvämt att sitta o spela eller göra annat.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk

Se till att ha hela under armen liggandes på bord eller armstödet. Så slipper du ont i armbågen och axel.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonlord:

Se till att ha hela under armen liggandes på bord eller armstödet. Så slipper du ont i armbågen och axel.

finns det inte sorts platta som man kan sätta fast på bordet så att jag kan ha under armen liggandes på?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Du sitter, som ar vanligt med skrivbord som inte byggs for datorer, alldeles for lagt. Armarna skall vara i minst 90 grade vinkel nerat, och overkanten av skarmen ska vara i ogon hojd eller hogre. Samt skall man sitta lutad en anrning bakot, och hellst ha armstod pa stolen. Om arm stod pa stolen inte racker till, eller inte finns, sa skall du ha nagon stans att vila handleden eller armen sa att handleden ar rak nar du avslappnat haller i musen. Altsa - ovansidan av handen skall vara rak med armen. Vila eller ror pa handleden med gamna mellanrum ocksa. Och prata med en doctor om du kanner smarta, eller om det kans obekvamt aven nar du inte sitter vid datorn.

Visa signatur

CPU: Phenom II x6 1100t BE 3.3GHz (OC: 4.3GHz)
GPU: 2x SLI GTX 560ti (Core: 950 Shader: 1900 Mem: 2150)
Moderkort: GA-990FXA-UD5 RAM: 16GB HyperX Beast 1600MHz
Chassi: CaseLabs M10 PSU: CM GX 750W
WC: 2x EK XTX 360mm (12x GT AP-15 1850rpm)

Permalänk
Medlem

Flytta in musen, stol med armstöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

finns det inte sorts platta som man kan sätta fast på bordet så att jag kan ha under armen liggandes på?

kanske kan slöjda till något själv ?
en bräda och lite skruv eller spik (om det inte är något kasst skruvbord med typ fake trä och vanliga träpluggar för o hålla ihop det )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Seems most resoanble att ändra position du sitter i ist för att börja kränga nya prylar. Får du ont av en viss sak och du tillochmed vet om vad det är för sak så eliminera problemet. Höj stolen/skaffa stöd/byt bord. Exprimentera tills det känns rätt, svårt att säga när man inte är du men det är vad jag skulle gjort.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

finns det inte sorts platta som man kan sätta fast på bordet så att jag kan ha under armen liggandes på?

Ja, en san har ska man ha. http://i.imgur.com/0LDhmBX.jpg
Viktigt for halsan, vet man!

Visa signatur

CPU: Phenom II x6 1100t BE 3.3GHz (OC: 4.3GHz)
GPU: 2x SLI GTX 560ti (Core: 950 Shader: 1900 Mem: 2150)
Moderkort: GA-990FXA-UD5 RAM: 16GB HyperX Beast 1600MHz
Chassi: CaseLabs M10 PSU: CM GX 750W
WC: 2x EK XTX 360mm (12x GT AP-15 1850rpm)

Permalänk
Skrivet av Sh4dy:

När jag sitter och spelar så sitter handen på musen[...]

Tror jag har hittat problemet. Inte sitter min hand någon stans iaf.

Skämt åsido. Hur är din fysiska hälsa annars? Låter väldigt konstigt det här tycker jag! Hur länge brukar du sitta? Efter hur lång tid börjar det göra ont?

Permalänk
Medlem

Köp en Gyroboll på teknikmagasinet, då tränar du handled och fingergrep osv. så slipper du att få musarm

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Dra upp musen o tangentbordet längre upp på bordet, jag satt som du gjorde förut. Det är obekvämt i början att ha mus och tangentbord långt upp på bordet man man vänjer sig.

Permalänk

Mdf och skruv och bygg ditt egna extended skrivbord aka Ghetto mod

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Medlem

Ehh... verkar vara väldigt många här som inte har koll på belastningsskador. Skrämmande med tanke på att det är ett forum för datorintresserade.

TS får ju helt klart ont i armen eftersom hans sittställning är fel. Handlar inte alls om hur mycket träning han/hon får utan bara felaktigt statisk belastning på musklerna. Jo, träning hjälper till att få bort värken men det absolut bästa är ju att inte få den alls.

Höj stolen, sänk bordet och flytta mus + tangenbord längre in så att du kan låta hela armen vila på bordet. Eller köp sånt där underarmsstöd som någon länkade längre upp i tråden. Finns säkert att köpa/beställa på lokala kontorsdata-firmor.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

finns det inte sorts platta som man kan sätta fast på bordet så att jag kan ha under armen liggandes på?

En ergopuck kanske?

http://www.ergonomiprodukter.se/visa_produkt.asp?id=1166&t=Er...

Permalänk
Medlem

tack detta är vad jag letar efter och tack till er alla som gav svar

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

Det där med plattor funkar sällan bra, de är oftast i vägen. Vi har skrotat de mesta sånt på jobbet. Det är bättre att ha musen framför tangentbordet istället för bredvid. Då kan du vila hela underarmen på skrivbordet och du får en bättre sittställning. Det känns lite skumt i början men när vant sig vill man inte byta tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberOne:

Det där med plattor funkar sällan bra, de är oftast i vägen. Vi har skrotat de mesta sånt på jobbet. Det är bättre att ha musen framför tangentbordet istället för bredvid. Då kan du vila hela underarmen på skrivbordet och du får en bättre sittställning. Det känns lite skumt i början men när vant sig vill man inte byta tillbaka.

funkar också men jag har typ 70 cm bredd bord och har massa kringutrustning men underarmsstöd bör funka men 700kr känns dyrt som fan

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk

Jag hade problem efter spelat mycket dota. Ont i musarmen, det som hjälpte var en lätt mus och bra musmatta men bara lite. Det som verkligen hjälpte var att träna, jag tror när man tränar regelbundet kommer det friskt blod och då läker armen, annars blir det mycket förbränning utan syre som tär på armen. Hoppas det blir bättre

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMauser:

Jag hade problem efter spelat mycket dota. Ont i musarmen, det som hjälpte var en lätt mus och bra musmatta men bara lite. Det som verkligen hjälpte var att träna, jag tror när man tränar regelbundet kommer det friskt blod och då läker armen, annars blir det mycket förbränning utan syre som tär på armen. Hoppas det blir bättre

jag tränar mån-fre typ sitter och skakar på underarmen efter träningen när jag försöker spela med musen men underarmsstöd kan hjälpa

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

Jag sitter med två steelseries qck+ large varianten. Har en under som går ner över bordskanten och den andra över lite framför. Funkar hur bra som helst.