Permalänk
Medlem

Låg fps i wow

Tjena

Jo som topic säger så har jag lite låg fps i wow. Mina specs är:

AMD phenom II x4 940 ~ 3.0Ghz
Geforce GTX 560ti
8 gig ram
SATA disk (ingen SSD)

Kör på 64bit client och dx11. Har Vsync igång för det funkar inte utan med min skärm, blir sk "screen tearings"
Har dock provat med alla möjliga inställningar och inget verkar lösa problemet.

Jag kör på väldigt låga inställningar, bla "fair" på view distance. Allt annat på low-medium förutom particle density som jag har på ultra. Har stängt av skuggor och allt annat. Har en 27tums skärm på 1920x1080.

Men ändå så droppar fps:en väldigt lågt när det händer något runt mig i spelet. Minsta påfrestning så droppar jag till 40-50 fps och är det något krävande som tex raids eller mitt i en huvudstad så kanske 15 fps...

Gtx 560ti ska ju fungera extremt bra till wow så det enda jag kan tänka mig är att antingen processorn börjar bli för gammal och röten alternativt kass eller att det är den mekaniska disken som flaskar sönder allt.

Kan också nämna att det var ett par år sen jag installerade om windows (jag vet, jag vet..)

Så vad tror ni kan vara felet?

Och tror ni det löser problemet om jag köper en SSD + installerar om windows på den då?

Permalänk
Medlem

Ser nästan ut som mitt problem. Har exakt samma fps dropp även fast jag har SSD hårddisk. Har du kollat temp på din processor? Jag kör även utan Vsync men ändå så får jag den där fps droppen så fort en fight början. Hittar du en lösning så kan du gärna dela med dig utav den.

Permalänk

har ni recount installerat? byt till skada istället för mer fps

Permalänk
Medlem

Kan ju prova att köra helt utan addons ifall du har några och se om det löser problemet.

Permalänk
Medlem

Har inte prövat på senare tid men vill minnas att förut (wotlk tiden) så fick man riktigt fint med extra fps i stora städer (dalaran) om man klockade processorn. Har själv inga problem med fps i WoW även om den droppar rätt hårt i 25m raids.
Kör utan multisampling samt lägre shadows inställningar.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Börja med att plocka bort alla addons och se om det blir bättre. Du kan ju lägga dit ett i taget och se vilka som gör skillnad. Sen är Wow mycket processorberoende så det kan hända att din processor börjar bli lite till åren.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

WoW är rätt processor bundet och din cpu har börjat se sina bättre dagar, prova överklocka den en bit om du kan och se om du får någon som helst ökning! Har haft mängder med olika grafikkort i WoW utan någon för stor ändring medan då jag bytt cpu har det skett stora ändringar i minimum värden så är värt och provas!

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Medlem

Yep jag har provat att ta bort alla addons, har även testat att ta bort "WTF" och "cache" mapparna och addons då, hjälper inte.

Kanske får prova att klocka procerssorn då, ska köpa en ny dator inom ett par månader har jag tänkt så vore inte allt för stor katastrof om skiten brann upp

Men det hade ju vart gött om en SSD löste problemet, och jag ska ju ha en SSD i nya datorn ändå så skulle lika gärna kunna köpa den nu och sätta den i nya datorn sen tänkte jag.

Permalänk
Medlem

Som sagt, din CPU börjar bli lite i klenaste laget för WoW.
Och om det är just WoW du kommer spela mest så skall du definitivt köra Intel nästa vända, WoW gillar kombon Intel+nVidia.

Permalänk
Medlem

Skulle slå ett slag för processorn också.
Tjänade själv ca 20FPS som minumum, mer på en del ställen efter bytet från en AMD 965BE klockad till 3.6 GHz till en i5 2500k även på standardklocken på 3.3GHz med ett Nvidia GTX 460 för ett par år sedan.
WoW föredrar Intel processorer pga deras högre IPC.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Ok tack gubbar

Som sagt så ska jag köpa en ny dator snart och planen är en i5:a och ett 780 så det passat ju perfekt.