Mediaspelaren Winamp läggs ned efter 15 år

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag använt Winamp på flera år sedan den började överbloatas men det känns ju lite sorgset att se den försvinna. Winamp + Milkdrop = Nostalgi.

Permalänk
Medlem

Fan vad trist! Jag använder ju den varje dag fortfarande...

Permalänk
Medlem

Winamp, it really whips the Llamas ass, from every direction! Jag kommer ihåg när de supportade surround. nostalgi. RIP Winamp.!

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Inaktiv

Minns fortfarande när jag körde min första mp3a, det var magiskt.

Barbie Girl med Aqua, och min lilla Intel P133 fick kämpa för att spela klart hela låten, att göra något annat samtidigt var mer eller mindre omöjligt. Ahhh..den tiden.

Permalänk
Avstängd

NEEEEJ!!!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av phz:

Den började inte bloata förrän version 3 som släpptes 2002 (första stora versionen efter AOL:s uppköp, som av en händelse). Innan dess så var den utan konkurrens den bästa spelaren och långt smidigare än alternativen. Installationsfilen var på bara ett par hundra kB, och ett kraftfullt pluginsystem gjorde att spelaren gick att utöka bäst man ville.

Många (inklusive jag) höll fast vid de sena 2.X-versionerna, som fortsatte att utvecklas parallellt efter att 3 släppts. Nullsoft skippade sedan version 4 och gick direkt till 5 ("2+3") som i praktiken övergav kodbasen från Winamp 3 och fortsatte bygga på 2.X, fast de implementerade en hel del ytterligare funktioner, och försökte sälja "Winamp Pro" och andra betal- eller reklamfinansierade varianter.

Man kan tillägga att det kanske inte var svårt att vara "bäst" när konkurrensen bestod av RealPlayer och WMP, men Winamp har ändå format många senare spelare. Just att den var med i MP3-tidens början, då datorer plötsligt kunde användas till att spela musik på ett smidigt sätt, och vad internet innebar för musikspridning, så har den en historisk plats i datoranvändandet

Dold text

.

Skrivet av RainesX:

Säger bara classic skin eller v1.64
Rent, smidigt, kräver minimalt med cpu och minne.

Moderna skins var bara skit när dom kom och tillför fortfarande inget i mina ögon.

Sen gillar jag att du kan ha det på ett usbminne och ta med dig till jobbet utan att behöva admin eller installera
Alternativt att du är admin men inte vill lämna några spår. hehe

Men har man kört winamp nästan varje dag sedan 1999 så antar jag att man blir lite partisk till den

Dold text

.

Tack då förstår jag mer vad det handlar om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det här är trist, jag använder fortfarande Winamp för alla mp3-filer som jag har på hårddisken.
Som tidigare talare sagt så tycker jag ändå att Winamp är färdigutvecklat för mitt bruk, jag saknar inget i programmet, så det kommer fortsätta köras ändå!

Permalänk

Winamp lever fortfarande halvt hos min foobar. Har svart bakgrund, grön text och blå highlight.

Permalänk
Avstängd

RIP leve länge Winamp 2.78 <3

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

NOOOOOOOOOOOOOO, bästa spelaren ju! Den har använts flitigt sedan de första versionerna! Hoppas de lägger ut det som opensource!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt då jag verkligen gillade WinAmp.
Det går inte lika enkelt att få foobar att göra som man vill.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Gör mig inget alls. Den sista versionen som jag gillade var 2.95 och använder den fortfarande (via usbsticka+portableapps) de gånger jag oturligt nog kan tänkas behöva windows.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd

Kört Winamp sedan min första dator, gjorde mina egna mp3 då och det krävdes 2 program och ca 30 minuter/mp3 och blev som max 128kb/s..kör fortfarande winamp varje dag så detta är End of an Era http://www.youtube.com/watch?v=C1jei-OdX10

Permalänk
Avstängd

Det är vlc och spotify som gäller för all mediauppspelning.

Permalänk
Entusiast

Blev ledsen när jag såg att den skulle läggas ner igår kväll. Det är min standardspelare för musik och har alltid varit det. Bråkade lite med Fubar men fick aldrig till ett smidigt gränssnitt som jag trivdes med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Minns fortfarande när jag körde min första mp3a, det var magiskt.

Barbie Girl med Aqua, och min lilla Intel P133 fick kämpa för att spela klart hela låten, att göra något annat samtidigt var mer eller mindre omöjligt. Ahhh..den tiden.

Måste varit nått fel med din dator i sådant fall. Jag körde BeOS DR8 på en pentium 90mhz och kunde se två filmer samtidigt som jag spelade musik och hade netpositive för att läsa htmldokumentation utan märkbara problem.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

2.92 var tider det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanka456:

Har gått från Winamp till Foobar2000 till VLC nu på sista tiden som jag länge använt för att spela upp film. Jag tycker VLC fungerar utmärkt även som musikspelare och det är smidigt att ha samma program till både film och musik.

Funkar det fortfarande att ha playlisten som ett separat fönster eller togs det bort i 2.* serien av VLC?
Jag vet att det var default på Mac förr (1.*) och i riktigt gamla VLC på Windows och linux (0.8.6i var den sista tror jag) då guin var baserad på vxwindow istället för QT4.

Personligen kör jag winamp 2.95 i windows och cmus i linux och CL-Amp i Haiku/BeOS.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Winamp använde jag från 1998 fram till några år sedan men använt foobar senaste åren. Min kompis använder fortfarande winamp och blev inte glad dock.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

OK... så länge dom inte lägger ner Sonique så är jag nöjd!

Permalänk
Medlem

winamp används flitigt av mig... men efter en här tråden byter jag nog till foobar2000 , jag tycker sök funktionen har blivit sämre hittar inte lika bra längre.

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Medlem

Upprop för att göra Winamp till Open Source: https://www.change.org/en-AU/petitions/aol-keep-winamp-alive-...

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Vill man verkligen hålla kvar vid Winamps designidiom så kan man titta på Audacious. Numera är dess standardgränssnitt mer modernt och baserat på GTK (och i mina ögon väldigt lyckat, och det jag använder), men det stöder fortfarande "Winamp Classic skins" om man vill ha en närpå identisk Winampupplevelse på utsidan.

http://i.imgur.com/Fc1n9GS.png

Här med Audacious eget standard-skin i "Winamp Classic"-läge, men man skulle utan problem kunna ta Winamps eget skin och låtsas som att inget har hänt .

Det finns även en mms fork som använder QT för dem som avskyr gtk3. Audacious är så vitt jag vet gtk2 så det kommer antingen behöva en fork eller overhaul för att den inte ska sluta stödjas i framtiden. GTK rent generellt är döende på linuxdesktopen av en hop av anledningar nu när QT äntligen är helt FOSS.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Använder bara Spotify nu för tiden. Den tiden då man laddade ner musik är som förgången, det går så mycket fortare med Spotify.

Fortfarande väldigt trevligt att lyssna på alla gamla låtar (fan vad bra musik det är) och då är det självklart winamp som gäller.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Dags att hamstra mjukvara med andra ord?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av emilgf:

Ooh... när man var liten och installerade detta på sin första dator, som en annan skrev, slutet på en era...

RIP Winamp!

Håller med, många fina minnen

R.I.P Winamp <3

Visa signatur

| Intel i9 10900KF + Fractal Design Celsius S24 + 2x Noctua NF-F12 iPPC-2000 | Kingston HyperX Predator 32GB 3600MHz | Asus ROG Strix Z490-F Gaming | Nvidia GeForce RTX 2080 Super FE | Corsair RM 660x | Phanteks Eclipse P400 |

Permalänk
Medlem

Trist. Har använt Winamp sedan den lanserades och gör det fortfarande varje gång musik ska spelas med datorn. Kommer troligen fortsätta använda den även efter detta så länge det går.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Tråkigt, även om jag inte använt det på många år. Napster, WinAmp 2.x och Windows 98 SE, det var tider det.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

"Winamp, it really whips the llama's ass"

Tecken på att man hade en nyinstallerad dator på den gamla goda tiden =P

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Avstängd

Anledning?

Vad är anledningen till att dom lägger ner det? någon som vet? tycker det verkar lite skumt att dom helt plötsligt lägger ner det.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED