Helgsnack: "Playstation 4 eller Xbox One?"

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: "Playstation 4 eller Xbox One?"

Lanseringen av den nya generationens spelkonsoler är igång och på internet är nykomlingarna ett hett ämne, men vad väger tyngst när SweClockers medlemmar väljer sida? Om detta handlar veckans helgsnack.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Väljer PS4 för följande anledningar.

1: Billigare.
2: Bättre hårdvara.
3: Ser inte ut som en låda.

Permalänk
Medlem

lägg upp en "why not both?" för på sikt kommer jag att skaffa båda! Men inte inom de kommande 6-7 månaderna.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Jag väljer PS4 den 29:e (bokat och betalat) för att
1.Xbox One inte släpps i Sverige detta år, så det finns inget annat alternativ.
2: Sony verkar spontant ha en bättre konsol för mina behov.
3: Gillar inte Kinect.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk

jag väljer lätt ps4

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

Specs, Specs Specs och lite kontroll! Därför blir det PS4 den här gången även om Xbone kontrollen ser trevlig ut är den inte värd det extra priset.

Permalänk
Skrivet av Juugz:

Väljer PS4 för följande anledningar.

1: Billigare.
2: Bättre hårdvara.
3: Ser inte ut som en låda.

Håller med dig på alla punkter utan sista! Ett parallellogram är inte direkt långt ifrån en låda, bara lite snedvriden Men visst fortfarande bättre en xBOXEN

Visa signatur

Citera för svar!
| Mobo: Gigabyte GA-P67A-D3-B3 | CPU: i5-2500k @ 4,2 GHz | GPU: Asus Matrix HD-7970 @ 3GB Vram | RAM: 16GB 4x4 @ 1600MHz | PSU: Fractal Design 650W | Chassi: Fractal Design Define R4 Black Window | SSD: Corsair 120GB | Hybrid: Seagate laptop 2.5" SSHD 1TB SATA/600 | HDD: Samsung 500GB |

Permalänk
Medlem

Ingen av dom. I alla fall inte i år. Lägger mina pengar på Super Mario 3D World i stället och inväntar bra spel till PS4 och XBone.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

PS4 ..
1.fler exklusiva spel
2.kraftigare ..
3.De flesta spel som kommer på xbone kommer till datorn..

så ps4/ PC combo FTW

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Medlem

Kommer nog skaffa ps4 för
1. playstation har haft tidigare mer intresanta exlusiva spel till sig en vad xbox har haft
2. gillar inte kravet på kinect
3. billigare

Permalänk

Kommer skaffa Ps4 eftersom:

1. Känns som en bättre konsol baserat på hårdvara och att det är Sony som är utvecklarna.

2. Då jag bara spelar online så är gratis internet ett måste.

3. Finns titlar som är endast till Playstation som jag vill ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Playstation 4 alla dagar för min del. Den kostar mindre och har kraftfullare hårdvara dessutom funkar alla vad jag vet funktioner som kommer till konsolen även för oss i Norden vilket man inte kan säga om Xbox One som mest har nordamerikanska exklusiva funktioner vilket är tråkigt för oss som bor här.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Wii U, Wii U och Wii U.
Monster Hunter plus resten av Nintendos extremt bra spel är helt otroligt perfekt för mig.
Älskar hela konceptet med kontrollen och är väldigt nöjd över mitt köp för snart ett helt år sen.

Kommer antagligen köpa en PS4 någon gång i framtiden om det då släpps några bra exclusives vilket inget av Xbox One eller PS4 har just nu enligt mig (Ok, kanske Forza 5 men inget jag köper hel konsol för).

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk

Väljer Xbox One pga följande:

1. Bättre spel som kommer ut till konsolen (enligt mig i alla fall)
2. Roligt att de inte enbart riktar in sig på spel men även andra nöjen som musik, film osv.
3. Xbox Live har varit bättre än PSN på de flesta fronter (Äger både PS3 och Xbox 360).

4. VHS looken är ett plus! (Skämt åsido)

Permalänk
Medlem

Where Remedy goes, i follow.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk

Xbone verkar vara mycket häftigare som maskin, UIt är bättre etc, men spelen verkar vara fördel PS4? Självklart är man mest intresserad av de spelen som inte gör sig så bra på PC, t.ex fightingspel, sportspel, äventyrsspel, bilspel och exclusives...

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem

Min spontana känsla är att PS4an är mer planerad än xbone.
X1 känns som att den är rushad för att MS ska ha något mot Sony

Permalänk
Medlem

Väljer Xbox One pga följande
1.Det har alltid haft ett bättre och stabilare nät enligt mig
2. Mer och "Bättre" exklusiva spel (enligt mig då och min smak)
3. Litar på företaget mycket mer än vad jag litar på Sony.

Sen det här med att hårdvaran är bättre på sony? Det spelar ingen roll för att skillnaden kommer ändå vara MINIMAL i spelen då man jämför dem. Sen är det så att konsoler, det är en smak sak, det finns inga översiktliga argument om vilka som är bäst i test osv då den enda skillnaden egentligen, kommer vara på vilka spel det är. Gillar verkligen inte det här konsol krig snacket och ännu mindre något så dumt som "PC master-race" eftersom att de är gjorda i olika syften och man ska välja det som passar en själv bäst!

EDIT: Vill bara påpeka att om det är "gratis" du vill ha för PS4:an så är det ju så att de har en avgift likt xbox live guld nu!

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kastroullen:

Kommer skaffa Ps4 eftersom:

1. Känns som en bättre konsol baserat på hårdvara och att det är Sony som är utvecklarna.

2. Då jag bara spelar online så är gratis internet ett måste.

3. Finns titlar som är endast till Playstation som jag vill ha.

Man får inte gratis internet bara för att man köper Ps4. Du måste även betala för psn+ om du vill spela online... Vilket förhoppningsvis förbättrar hela upplevelsen och bli jämförbart med Microsofts dito.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem

Väljer PS4 alla dagar i veckan!

1. Billigare hårdvara
2. Känns i helhet som en seriösare konsol
3. Storleken!

http://cdn2.ubergizmo.com/wp-content/uploads/2013/06/ps3-xbox...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Xbone.
1. Forza 5
2. Om kontrollen är lika bra eller bättre än den till 360 så är det en stor fördel, men kan inte subjektivt säga något då jag inte provat.
3. Quantum Break tror jag kommer bli magiskt.

I övrigt känns det mesta same same på båda, man köper inte en konsol för att få bäst prestanda.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kastroullen:

Kommer skaffa Ps4 eftersom:

1. Känns som en bättre konsol baserat på hårdvara och att det är Sony som är utvecklarna.

2. Då jag bara spelar online så är gratis internet ett måste.

3. Finns titlar som är endast till Playstation som jag vill ha.

Skickades från m.sweclockers.com

För att kunna spela online med ps4 behöver du playstation plus vilket kostar pengar...

Permalänk
Medlem

Väljer Xbox One på grund utav Halo, har alltid varit Halo fans och kommer alltid att vara. Men kommer förmodligen att införskaffa både och precis som jag gjorde med Ps3 och 360. Men det blir ingen av dem förrän alla barndomssjukdomar är borta eller löst. Sen "det" rätta spelet.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Wii U för min del. Hårdvaran är inte det som spelar stor roll för min del vad gäller konsoler, utan det är huvudsakligen spelen och exklusiva titlar såklart. Jag lägger tiotusentals kronor varje år på datorhårdvara och vill jag ha fin grafik så spelar jag helt enkelt på datorn istället. Wii U har och kommer få exklusiva titlar som tilltalar mig. Självklart får även Xbone och PS4 exklusiva titlar, men de är färre jämfört med Nintendos lineup och de tilltalar mig mer.

Kort och gott så ser jag ingen anledning till att köpa prestandamonster till konsol när jag redan har en bra dator. Då köper jag hellre en partykonsol med exklusiva och roliga spel.

Men hade jag behövt välja mellan Xbone och PS4 så hade jag nog bestämt valt PS4 eftersom mellan de två så har PS4an mer exklusiva spel som tilltalar mig.

Permalänk
Medlem

Wii U
För att:
1. Exklusiva titlar så som Zelda. (Zelda är en löjligt stor del)
2. Kul Multiplayer för alla åldrar på spel som till exempel Rayman och Nintendoland.
3. Nostalgin med Nintendo!

De titlar jag mest är intresserade av till Xbox One och PS4 skulle jag lika gärna spela på PC.

Annars så skulle min röst falla på Playstation 4.
För att:
1. Mer intressanta Exklusiva titlar än Xbox One.
2. Det känns som att Sony har arbetat mer på kontrollen
3. Jag är ute efter en spelkonsol inte ett Mediacenter.
+ Priset

Mvh.

Permalänk
Medlem

Ps4, för den låter inte som en "predator" : http://www.youtube.com/watch?v=92KjJsntxGY

Permalänk
Medlem

Jag har inte råd med någon men ifall det hade blivit någon så hade jag valt PS4.

Pga att det mer är just en konsoll snarare än en form av "mediacenter"/konsoll. Det blir således mer enkelt för mig.
Jag ogillar microsofts gränssnitt i deras mjukvara
PS4 är bättre rå-hårdvara och billigare, det är alltså mer hårdvara för pengarna just för mig. Jag betalar alltså inte för
funktioner som jag inte vill ha. Det är det jag menar.

Sedan kostar det väl pengar med xBox-live? Är inte aaaalls insatt, rätta mig gärna eller hojta till om hur läget är på den fronten.

Citering § 1.6 raderad.
Permalänk
Medlem

Wii U för Zelda och super mario.

Permalänk
Medlem

Playstation 4 spelmaskin, Xbone underhållningsmaskin

Jag väljer Playstation 4 då jag främst är en gamer.

Bättre handkontroll nu än tidigare generation då det var tvärt om.
1080p istället för 720 på Xbone (CoD Ghost ser hemskt ut i jämförelse)
De har egna studios som Naughty Dog, bra indie support plus nästan alla tredjeparts. Även om första Titanfall är exklusivt Xbone kommer mycket troligen inte uppföljaren vara det.

Hade jag tittat mer på TV och bott i staterna hade jag nog lutat mer åt Xbone. Det verkar vara en riktigt smutt underhållningsmaskin som tilltalar hela familjen och som även kan spela bra spel. Bra..men inte lika bra som det PS4 levererar.

Permalänk
Medlem

En multimedia maskin har jag redan. Är datorn men använder den som spel maskin som helst, som flera anser är bäst

Men om jag får välja så blir det PS4 känns som en ren odlad spel maskin. Xone som de gör reklam för är en komplett multimedia maskin.. Är jag inte intresserad av, och hälften av dessa funktioner fungerar ju inte ens i Sverige, Europa .

Och man kan spela PS4 spel online. Finns möjlighet att betala en vis summa, så får man extra funktioner tex ladda ner beta och vad det var.

PS4 var först med kunna spela offline! SEN kom One.

One, behövde klocka upp sin konsol.. säger väl en hel del?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB