Permalänk
Rekordmedlem

Man får helt enkelt omplacera katten om den är för besvärlig:

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

http://i.imgur.com/cCrXT.jpg

Nu hade ju inte den här personen någon musmatta, men tyckte att det var en passande bild

Permalänk

Jag köpte Func surface 1030L på webhallen och den är en hårdare variant, svart och stilren. Fastnar inga katthår eller något annat på den. Håller inte med andra om att katterna inte ska vara på skrivbordet, katter är majestätiska och kungliga djur och ska få göra precis som de vill(citat direkt från Amira som är min bengal som igår åt mina pepparkakor bara för att...).
Tillbaka till musmattan så är min modell inte den största men det finns en större modell.

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Klart katten hoppar upp för att jaga musen!

Lär katten att inte ligga och dra sig på skrivbordet. En musmatta i tyg, oavsett märke, lär nog dra till sig katthår om nu katten ligger och ålar sig mot den som bilden visar. Finns väl annars musmattor i både glas och metall fast de är ju inte särskilt mjuka av förklarliga anledningar.

Alternativt kan du ju kanske raka kisen?

+1 Raka kissen

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

Ja den första tanken som kommer är att pissa in sitt revir!
Så nästa gång du går på toa pissa på den så kommer aldrig katten gå nära den igen, fast sen kanske du inte heller är så sugen på att använda en musmatta du pissat på.

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

har du någon länk till den glas musmattan? och funkar den bra om man lirar typ snabba spel?

Tror inte de säljs längre. Jag har en kvar i vit frostat glas som jag köpte när PC City konkade. PM om du vill ha mer detaljer.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd rensad. Topic i sig bjuder in till tramsinlägg, men tänk på att vara seriösa.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Mousepad Cat edition 2013?
Med extra värme för ditt fluffiga husdjur.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Skrivet av Disclose:

Tjena!
Nu börjar jag få spel på att alltid behöva rensa musmattan från katthår varje gång man känner för att lira lite.
Största problemet är som rubriken säger, katthår!
Jag gillar inte plastmattor, annars hade det varit ett givet val, utan föredrar stora tygmattor, SteelSeries QcK Heavy.
Nackdelen är ju att minsta lilla skit fastnar på den, och katthår som en pest!
Finns det några andra bra mattor i samma stuk/känsla som är lite hårdare/resistens mot hår?

Prisklass? kvittar.

Krav :
Stor.
Svart, Inte en massa RazoR loggor och sånt trams, Stilrent!
Funka bra med både optiska/lasermöss.

Tack på förhand.

http://i.imgur.com/IeYH321.jpg

Du får börja ha på dig plasthandskar. Katterna gillar dig och känner lukten av dig som starkast där. Så mest troligtvis ligger dem mycket i din säng och där dem ligger nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

har du någon länk till den glas musmattan? och funkar den bra om man lirar typ snabba spel?

Här är en länk http://steelseries.com/products/surfaces/steelseries-experien...
Jag brukar lira FPS- och MOBA-spel mest och till det funkar det riktigt bra Såg nu att de kan vara lite svåra att få tag i men du kan ju söka efter andra musmattor i glas

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Entusiast

Nu har jag inte läst hela tråden, men här är mitt förslag, tillsammans med lite teori:

(Klicka på bilden för att få fram produktinformation)

"Musmattan" ifråga är eloxerad aluminium som har en mycket förträfflig ytfinish som passar perfekt till precisionsmöss.
Har ett underlag av gummi som gör att den verkligen ligger still på sin plats. Även efter ett frenetiskt mus-slaktande.
Då det är metallplatta, så är den inte "värmeisolerande", vilket också bidrar till att katter inte komemr att väöja det som en sov/liggplats.
Teorin jag har är att katter söker sig till värmeisolerande/reflekterande underlag. Likaså till ytor som i sig är varma.
Då detta är en metallplatta, så är den mer avkylande, vilket katter inte gillar.
Katten kommer troligen ge den ett par tre försök, men efter att den har upptäckt att underlaget är avkylande, så kommer den att söka sig till andra mer bekväma/varmare platser.

TS kanske skulle ge sin gamla musmatta till katten. Låt den ligga kvar på skrivbordet, men lite mer avsides. Då kan katten ligga där och njuta i sin ägares närvaro utan att störa.

Som en ytterligare smäll på samma fluga, så är den här typen av musunderlag oerhört lättstädade. Det är bara att damma av den med jämna mellanrum. Inget fastnar.
Skull den bli extremt smutsig med tiden, är det bara att diska av den med varmt vatten och handdiskmedel.

Jag använder Steelseries SX själv, och kunde inte vara nöjdare. Har hållit för mig i flera år trots flitigt slitande. Detta är en riktigt bra kvalitetsprodukt, och väl värda sina pengar. Så räds inte priset. Man får valuta för pengarna. Glid-känslan man får med denna produkt är inget som någon annat material kan matcha.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Då det är metallplatta, så är den inte "värmeisolerande", vilket också bidrar till att katter inte komemr att väöja det som en sov/liggplats.
Teorin jag har är att katter söker sig till värmeisolerande/reflekterande underlag. Likaså till ytor som i sig är varma.
Då detta är en metallplatta, så är den mer avkylande, vilket katter inte gillar.
Katten kommer troligen ge den ett par tre försök, men efter att den har upptäckt att underlaget är avkylande, så kommer den att söka sig till andra mer bekväma/varmare platser.

Hur förklarar din teori då att katterna älskar att kura ihop sig i rostfria vasken hemma?

Jag har en SX jag med, som jag själv tyvärr inte använder, just på grund av värmen. Handleden och sidan av handen blir för kalla och stela efter ett tag, vilket sabbar precisionsrörelserna, och inte är vidare mysigt heller.
Mattan i övrigt är det dock absolut inget fel på, skulle säkert vara skitmysig i ett ganska varmt rum, eller med en lättare värmeplatta under.

I dagsläget används den tyvärr enbart som parkleringsplats för katter

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Entusiast
Skrivet av n_sandstrom:

Hur förklarar din teori då att katterna älskar att kura ihop sig i rostfria vasken hemma?

Tjah ... Jag tror att katter har en förkärlek för behållare av olika slag. Denna prioritet ligger högre än varma ytor.
Ge katten en kartong med ett lagom stort hål i så förstår du vad jag menar
Exempel:

Skrivet av n_sandstrom:

Jag har en SX jag med, som jag själv tyvärr inte använder, just på grund av värmen. Handleden och sidan av handen blir för kalla och stela efter ett tag, vilket sabbar precisionsrörelserna, och inte är vidare mysigt heller.
Mattan i övrigt är det dock absolut inget fel på, skulle säkert vara skitmysig i ett ganska varmt rum, eller med en lättare värmeplatta under.

I dagsläget används den tyvärr enbart som parkleringsplats för katter

Kattparkering?... *hmmm* ... <En massa idéer börjar snurra runt i huvudet> ... Det går nog att tjäna pengar här!

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)