Microsoft planerar Windows 9 till april 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tycker att det bara är löjligt att påstå att varannan version är bra/dålig och sen krysta ihop en lista som bara fungerar om man modifierar den för att stödja påståendet.

Precis min tanke när någon drar upp det argumentet.

Säga vad man vill om gränssnittet (personligen ogillar jag det, men jag är inte övertygad om att majoriteten ogillar det), men rent tekniskt så är ju 8an absolut ingen flopp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Varför skulle XP och 2000 vara på samma rad? Det är lika mycket skilda operativsystem som Windows 95 och 98.

Jag tycker att det bara är löjligt att påstå att varannan version är bra/dålig och sen krysta ihop en lista som bara fungerar om man modifierar den för att stödja påståendet.

Skickades från m.sweclockers.com

Bör du verkligen kritisera andras "krystade" listor, Strejf?

Permalänk
Medlem

Det här borde MS göra till win9 IMO:

1. separata OS för plattor/telefoner och Desktop/Laptops!
2. på Desktop/Laptop så ska man kunna avaktivera/avinstallera metro/modern UI HELT!
3. göra det lätt att göra egna keykombon med win-knappen (använder hotkeyz nu för att få win+Q att agera som alt+F4 mm.)
4. återinföra APIet från XP där man kunde sortera mappar efter storlek (JA det fanns!), kan alternativ vara av som default om man är orolig för prestandaförluster för n00banvändare eller när man kör över nätverk.
5. göra det EXTREMT lätt att göra och installera egna VS (visual styles) samt att modda UI efter eget behov.
6. Repositories á la Linux skulle va nice!
7. Stöd för höga upplösningar, typ vektorbaserat UI skulle inte heller va fel.
8. gör startmenyn mer lik osXs spotlight, med inbyggd ordlista, kalkylator mm
och till sist:
9. LYSSNA på användare och den kritik de får och AGERA efter det!

Visa signatur

Stationära:Chassi:Cooler Master ATCS 840|Moderkort:ASUS P6X58D Premium|CPU:Intel Core i7 920@4.0 GHz|Kylning:Corsair H80+2xNoctua NF-S12B FLX 120mm|Ram:Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 3x2GB+3x4GB@9-9-9-24|SSD: Crucial MX100@512GB|Grafikkort:Asus Radeon R9 280X DCII_TOP/3GB|Nätagg: Corsair HX 850W PSU|Tillbehör: Corsair VengeanceK70MX Brown |Skärm: LG 24"+ViewSonic 19"|Laptop:UX32VD-R4002H|Telefon:SonyZ3c

Permalänk
Skrivet av strejf:

För mig, som har en knapp på tangentbordet för att sätta datorn i sovläge/stänga av den bryr jag mig inte alls om hur krångligt eller lätt det är att göra det via gränssnittet.

Där har jag faktiskt bytt åsikt och börjat hålla med dig. Min bärbara med windows 8 startar på 2 sekunder. Viloläge blir helt överflödigt. Och i windows 8.1 kan man ju stänga av via power-user menyn.

Det är fortfarande jobbigt att nå felsäkert läge från en trasig stationär dator, men på den bärbara finns det en assist knapp som startar till den menyn. Det kanske är något som finns på nya moderkort?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Ska man vara jobbig så är ju 8.1 en egen version också. (6.3)
Förvisso många som tror att den är en uppdatering men det är den inte enligt MS sätt att se det.
Däremot kommer det ju en uppdatering till 8.1 i April

Ja fast för oss som användare så tror jag nog majoriteten ser det mer som ett servicepack även om MS inte kallar det så.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Oj, det blev lite fel i listan. Så här då?

Windows 3.0 - halvdant, saknade nätverk
Windows 3.10/3.11 - succé
Windows 95 - halvdant
Windows 98 Succé
Windows ME - Total flopp
Windows XP/2000 - Succé
Windows Vista - Flopp
Windows 7 -Succé
Windows 8 - flopp
Windows 9 - ...

var har du windows 95b och 98 se

Visa signatur

Legion T530-28ICB Desktop (Lenovo) - Type 90L3 > Intel Core i5-9400F Processor > 2x8GB DDR4 2666Mhz > GTX 1660 TI 6GB > 256GB M.2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hutter:

hehe, de som kör win8 (iallafall i denna tråden) verkar överlag vara nöjda, efter en invänjningsperiod, medans de som sitter på win 7 fortfarande tycker att win 8 är uselt.

Vad kan man dra för slutsatser av det...?

Det är sant! De som som fortfarande sitter på Windows 7 är det som aldrig riktigt kört Windows 8 så de kan inte komma med några belägg för att Windows 8 skulle vara dåligt på något sätt. Ja det finns en hel del saker som stör mig, MetroUI är den ena varav den jag mest irriterar mig på är när jag råkar trycka på överdelen av skrivbordet och det delas upp i två fönster. Trots att jag annars vant mig mer eller mindre så förstår jag fortfarande inte varför man måste växla mellan två helt olika gränssnitt. Men sitter man på Windows 7 och allt fungerar som det ska så finns det ingen anledning alls att uppgradera. Och man slipper ju även två gränssnitt.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha ett operativsystem som är utvecklat för något annat än stationär PC, hur svårt ska det vara microsoft ?.

aja win7 ftw.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Det verkar som att alla verkar gå 'mobile first' eftersom det är där pengarna finns så jag förstår inte varför Microsoft skulle vara sämre. Jag tycker faktiskt att Win 8.1 är riktigt bra på min stationära och jag funderar även på en tablet med Win 8.1 bara för att jag gillar idén att ha ett 'riktigt' OS i bakgrunden om det skulle behövas, men det är väl antagligen eftersom jag är van Windows.

Anledningen till att jag har en stationär dator fortfarande är väl till stor del av sentimentala skäl, jag gillar att ha en dator som jag kan spela något på även om jag inte har tid. Hade jag inte känt behovet att ha ett jättestort grafikkort i datorn så hade jag lätt kunnat gå över till att enbart köra en tablet som man vid behov dockar till större skärmar och ett riktigt tangentbord. Med det sagt så ser jag inte värdet i att kunna köra Modern UI appar i fönster när man är i desktopläget. Jag ser inte heller nån vinst i att få tillbaka startmenyn jag har varit speciellt förtjust i den det enda den duger till, i min mening, är att man lätt kan söka och starta applikationer men det kan man mha. startskärmen också..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

hehe, de som kör win8 (iallafall i denna tråden) verkar överlag vara nöjda, efter en invänjningsperiod, medans de som sitter på win 7 fortfarande tycker att win 8 är uselt.

Vad kan man dra för slutsatser av det...?

De enda slutsatserna du kan dra av det påståendet är ju egentligen bara att de som kör Windows 8 och är nöjda är nöjda, samt att de som kör Windows 7 kör Windows 7, liksom. Vet inte riktigt vart du ville komma med ditt inlägg.

Permalänk
Medlem

Dom kan kopiera XP och W7 så får det det bästa ur 2 världar!

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Ehh, vad är nytt? Filat på lite funktioner igen?
Göra operativet garanterat 4K säkert kanske, alla applikationer skall funka? Även icke MS program? Krav på certifiering?
Windows känns mer och mer som något från dåtid.

Dom behöver ju inte göra mycket egentligen. Har känt att Windows aldrig riktigt varit bra,
det har bara varit ett operativsystem som är ett måste om du vill ha tillgång till alla spelen
och den största mängden program osv. Hade det inte varit för detta ser jag ingen anledning
till att Windows skulle vara bättre än något annat. Men det är ju det som är grejen MS
behöver inte göra ett riktigt bra os då det inte riktigt finns någon konkurrent dom behöver
bara se till att folk fattar hur man använder det inte mycket mer än så

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dussan89:

Jag vill inte ha ett operativsystem som är utvecklat för något annat än stationär PC, hur svårt ska det vara microsoft ?.

aja win7 ftw.

Windows 8 springer varv runt Windows 7. Du kan alltid ladda ner classicshell eller startisback och få din startmeny tillbaka.

Startmenyn var ärligt talat inget speciellt. Innan tryckte jag på winkey och skrev det jag ville öppna sen enter. Gör samma sak nu fast måste trycka på winkey+Q för samma funktion.

Alltså har inget förändrats. Laddade ner startisback men avinstallerade det då jag inte förstod användningsområdet. ModernUI är okej, problemet är applicationsstödet och användbarheten.

Permalänk
Medlem

Ganska gammal nyhet, jag läste det på någon hemsida för nästan en vecka sedan.

Permalänk
Medlem

Humpf! Sedan windows 8 har jag knappt använt windows alls tror nog att trenden fortsätter så i framtiden, Linux!.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Som vanligt när man ska köpa OS från Microsoft - hoppa över en version så blir du nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antor:

De enda slutsatserna du kan dra av det påståendet är ju egentligen bara att de som kör Windows 8 och är nöjda är nöjda, samt att de som kör Windows 7 kör Windows 7, liksom. Vet inte riktigt vart du ville komma med ditt inlägg.

Jag sitter på Windows 8 på laptopen och är allt annat än nöjd. Tror många skriver att de är nöjda med operativsystemet för att "rättfärdiga" sitt dåliga köp. Lite som när folk köper fransk bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det är antagligen som du säger. Sist jag rörde vid Linux (eller Unix) var för 15 år sedan och jag antar att det hänt mycket sen dess. På den tiden fattade jag knappt något.

Wow det var ett tag sedan, man kan säga att en del har hunnit hända under den tiden!

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Japp, jag stötte först på Linux 1997-1998 nån gång och då var det jävligt krångligt minns jag, men sedan dessa har enormt mycket hänt.
Det första som fick mig att tänka att det kan bli något riktigt användbart av det hela var när första versionerna av Ubuntu kom ut.

Innan dess hade jag testat alla möjliga distributioner, men Red hat var väl det jag hade använt mest men aldrig riktigt fastnat för det.
Nu idag är jag helt fast vid Debianbaserade OS som Ubuntu och Mint och det är det jag kan bäst. Skulle aldrig få för mig att köra något Red Hat baserat OS idag även om jag måste hantera det en del genom jobbet.

Men Ubuntu och Mint är superenkla operativsystem som vilken hemanvändare som helst ska kunna använda.
Det enda bekymret jag ser är när man har hårdvara som inte stöds rakt av, vilket är mycket ovanligt idag.

Skrivet av bud986:

Wow det var ett tag sedan, man kan säga att en del del har hunnit hända under den tiden!

Kan tänka mig att det hänt en hel del som ni säger

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av OggeB:

Jag sitter på Windows 8 på laptopen och är allt annat än nöjd. Tror många skriver att de är nöjda med operativsystemet för att "rättfärdiga" sitt dåliga köp. Lite som när folk köper fransk bil.

Men jag ÄR ju nöjd med min franska bil

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av OggeB:

Jag sitter på Windows 8 på laptopen och är allt annat än nöjd. Tror många skriver att de är nöjda med operativsystemet för att "rättfärdiga" sitt dåliga köp. Lite som när folk köper fransk bil.

Jag tror nog den skara finns som är nöjda. Men olikt volymen på deras skrikande i digitala etern, de är få till antalet. På ett forum som sweclockers blir det ett par stycken men vad de gastar om är rätt irrelevant egentligen. Följande har hänt denna tid med Win 8:

• Microsoft släpper en idé och vision om ett extremt hårdfast gränssnitt som spänner över alla former av datorenheter
• Idén fungerar inte/upplevs inte som en förbättring av de flesta och succén uteblir
• Microsoft försöker uppdatera alltihop (8.1) i hopp om att vinna fler kunders gunst men lyckas väldigt lite
• Visionen börjar nu skuffas undan för förändringar som gör att fler förhoppningsvis vill ha produkten på olika former av datorer

Man kan antingen lära av en dålig idé eller förlora på den. Jag tror inte de är dumma nog att fortsätta på ett spår som ingen vart leder. Visst tar plattor över för allt fler som enda enhet. Men att på bekostnad av redan fungerande datorsystem, laptops och desktops, även om försäljningen minskar skeda in ett gränssnitt som inte är byggt för dem var redan från början den korkad idé. Det hjälpte verkligen INTE deras egna idé av plattor, det vet vi idag.

Jag är mer fascinerad över att de ens testade. Å andra sidan har de väl råd att göra det i slutändan. Hade Win8/MUI fått stå helt ensamt på enbart plattor hade det ägt skiten ur resten. Bara det faktumet att man smidigt kan splitta skärmen mellan flera appar, det är en "killer feature" som kom i skymundan.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bejje:

Samma här! Jag lastade ut Windows när Ubuntu 12.04 kom ut och körde bara Ubuntu samt uppgraderade när 12.10 kom. Sedan 2013 bytte jag tillbaka till Windows igen då det kom spel som bara kunde spelas på Windows som jag bara var tvungen att spela. Nu Är det nog dags att byta tillbaka till ubuntu igen, speciellt när allt fler spel kommer till Steam för Linux.

Ser redan fram emot att få formatera min Windows 7 partition till förmån för Ubuntu 14.04!

Permalänk
Skrivet av traian:

1. separata OS för plattor/telefoner och Desktop/Laptops!

Har du hört talas om Windows Phone? Finns 7 och 8, kommer även 8.1 snart.
Kommer säkert WP9 i framtiden.

Eller vad menar du med separata OS för telefoner och desktoP?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Någon som vet om vi får se filsystemet ReFS i windows 9?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja så är det ju i stort sätt.

Windows 3.0 - halvdant, saknade nätverk
Windows 3.10/3.11 - succé
Windows 95 - halvdant
Windows 98 Succé
Windows ME - Total flopp
Windows XP - Succé
Windows Vista - Flopp
Windows 7 -Succé
Windows 8 - flopp
Windows 9 - ...

Ja alla tycker så klart inte att Windows 8 är flopp, men kollar man på försäljningssiffrorna och antalet marknadsandelar efter release så är det en flopp jämfört med Windows 7.

Windows 98 var en större succé än 95 då en hel del buggar åtgärdades och funktioner lades till (Windows 95 var dock revolutionerande på många sätt, på samma sätt som XP, Vista och 8), ungefär som att gå från Windows 8 till 8.1. Windows 2000 var en succé, Windows XP var en flopp från början och blev egentligen inte bra förrän SP3 kom. Kände många som vägrade byta till XP pga att det sög så jävla hårt.

Själv har jag alltid kört det senaste och oftast varit nöjd. Jag tyckte inte att t.ex. Vista förtjänade all skit de fick ta, men ett OS blir oftast lika dåligt som användaren. Windows 8, och nu 8.1 tycker jag är riktigt bra. Stör man sig på Modern UI så kan man göra som jag å skaffa Start8 för en billig peng. Windows 8 var så jävla billigt så vad man får betala för Start8 är egentligen ingenting. Om Windows 9 blir lika billigt så blir det ett köpa utan att tveka.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja lite av den stämpeln ligger tyvärr kvar, men det är ju inte alls sant. Om det på något sätt upplevs som krångligt så har det mer att göra med att en Windowsanvändare är van med hur saker görs på Windows istället för Linux.

Tar du däremot en person som aldrig har använt en dator (om det nu finns några sådana kvar som inte ligger på dödsbädden) så tror jag inte att t.ex. Ubuntu skulle upplevas mer svåranvänt än Windows när man inte är van med något annat innan.

Det är faktiskt riktigt stolligt, linux tycker jag t.o.m är enklare att använda än windows. Vi snackar Ubuntu-Baserade distros alltså. Exempelvis har du ju Software Center vilket är ett mycket bättre tillvägagångsätt för appar än att söka upp dom på internet. ÄVen om jag själv gillar att använda terminal då det går sjukt mycket snabbare men det är ju som sagt inte för gemene man.

Vad som skulle behöva göras är att fler OEM's skulle börja pumpa ut datorer med, Ubuntu, Mint, Zorin, Pear eller liknande och dessutom skippa all bloatware från norton och microsoft. Datorerna skulle bli billigare och jag tror inte att exempelvis en pensionär skulle bry sig om dom tittar på båtar/semesterhus/chattar med barnbarn på Ubuntu istället för windows.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Windows 8 springer varv runt Windows 7. Du kan alltid ladda ner classicshell eller startisback och få din startmeny tillbaka.

Startmenyn var ärligt talat inget speciellt. Innan tryckte jag på winkey och skrev det jag ville öppna sen enter. Gör samma sak nu fast måste trycka på winkey+Q för samma funktion.

Alltså har inget förändrats. Laddade ner startisback men avinstallerade det då jag inte förstod användningsområdet. ModernUI är okej, problemet är applicationsstödet och användbarheten.

Varför ska jag köpa något som kanske är 8% snabbare och jag behöver modda det för att få det att funka som jag vill. ?, nej tack, jag har testat och har en win8 lur och det räcker.

hatar hur win 8 ser ut, och hur man använder det så nej jag är inte intresserad.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dussan89:

Varför ska jag köpa något som kanske är 8% snabbare och jag behöver modda det för att få det att funka som jag vill. ?, nej tack, jag har testat och har en win8 lur och det räcker.

hatar hur win 8 ser ut, och hur man använder det så nej jag är inte intresserad.

Skyll dig själv då. Framtiden måste suga för dig. Du kan inte adapt till nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Skyll dig själv då. Framtiden måste suga för dig. Du kan inte adapt till nytt.

Win8 går att leva med men om man har ett alternativ man själv och många andra tycker fungerar bättre varför ska vi då bara anpassa oss istället för att använda det vi tycker om? Bara för att de nyare och bara för att du tycker de bättre betyder det inte att det är det.

Skrivet av Dussan89:

Varför ska jag köpa något som kanske är 8% snabbare och jag behöver modda det för att få det att funka som jag vill. ?, nej tack, jag har testat och har en win8 lur och det räcker.

hatar hur win 8 ser ut, och hur man använder det så nej jag är inte intresserad.

Samma sak här. Älskar min WP8 lur men tycker inte 8an är lika skön på desktop som 7an. Med SSD är skillnaden i prestanda w/e.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bejje:

Ja så är det ju i stort sätt.

Windows 3.0 - halvdant, saknade nätverk
Windows 3.10/3.11 - succé
Windows 95 - halvdant
Windows 98 Succé
Windows ME - Total flopp
Windows XP - Succé
Windows Vista - Flopp
Windows 7 -Succé
Windows 8 - flopp
Windows 9 - ...

Ja alla tycker så klart inte att Windows 8 är flopp, men kollar man på försäljningssiffrorna och antalet marknadsandelar efter release så är det en flopp jämfört med Windows 7.

Varför hoppas alltid Windows NT och Windows 2000 över? Båda riktigt bra OS enligt mig...kanske för att det skulle bryta foliehattarnas "varannan bra" teori? eller?