Problem med gammalt spel i Windows 8

Permalänk
Medlem

Problem med gammalt spel i Windows 8

Tjenare! Jag vet inte om detta är just rätt plats att lägga upp detta problem eller om jag skulle ha lagt upp det i retro delen men jag försöker här!

Min flickvän köpte nyss en del äldre PC-spel och bland dem spelen fanns Sacred. Alltså första Sacred spelet. Nu när hon har installerat det och försöker köra spelet så kommer ett felmeddelande upp som säger: "Please insert disc 1 into your CD/DVD drive and restart the application." Problemet är att disc 1 redan ligger i CD läsaren. Jag har försökt köra det i kompatibelt läge med windows XP både service pack 2 och 3 och med 16-bitars inställningar som windows 8 kan ge men inget av det funkar. Jag har även låtit systemet göra en felsökning och göra inställningar men det har inte heller funkat.

Vore jätte tacksam om någon därute vet hur man ska hantera äldre spel på windows 8 som kan hjälpa till!

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Teo123k:

Tjenare! Jag vet inte om detta är just rätt plats att lägga upp detta problem eller om jag skulle ha lagt upp det i retro delen men jag försöker här!

Min flickvän köpte nyss en del äldre PC-spel och bland dem spelen fanns Sacred. Alltså första Sacred spelet. Nu när hon har installerat det och försöker köra spelet så kommer ett felmeddelande upp som säger: "Please insert disc 1 into your CD/DVD drive and restart the application." Problemet är att disc 1 redan ligger i CD läsaren. Jag har försökt köra det i kompatibelt läge med windows XP både service pack 2 och 3 och med 16-bitars inställningar som windows 8 kan ge men inget av det funkar. Jag har även låtit systemet göra en felsökning och göra inställningar men det har inte heller funkat.

Vore jätte tacksam om någon därute vet hur man ska hantera äldre spel på windows 8 som kan hjälpa till!

Tack på förhand!

med den CD du har.. nej om du inte har win8 ultimate.

den installations CD har inget som känner igen Win8

testat den här ? kanske värt 9.99$ http://www.gog.com/game/sacred_gold

ja kör gamla spel fallout 1/2 tactics i Linux / Ubuntu sen finns ett tilläggsprogram "Wine" som emulerar ett Windows så man kan välja att det ska vara win95 98 XP osv funkar nästan alltid

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Sista patchen de släppte för Sacred tar bort allt DRM så att man köra spelet utan skiva. Dra ner den och testa om det fungerar.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Ok det var väl bara att emulera fram Winows XP då som gäller. Tack för svar i alla fall!

Permalänk
Skrivet av Teo123k:

Ok det var väl bara att emulera fram Winows XP då som gäller. Tack för svar i alla fall!

läste du kommentaren över?

de tog bort drm i sista patchen dvs kravet på skiva i läsaren.

dvs installera denna patch så ska det ta bort kravet på skiva i spelaren
http://games.softpedia.com/get/Patch/Sacred-Underworld-Retail...

det borde lösa problemet med att den inte kan hitta skivan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hade lite problem idag när jag skulle köra Dungeon keeper 2 som jag blev sugen på, kör Win 8.1

Såg ett tips om att installera Vmware Player så gjorde det och installerade Win Vista på den och nu funkar det:-)

Testa!

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Hade lite problem idag när jag skulle köra Dungeon keeper 2 som jag blev sugen på, kör Win 8.1

Såg ett tips om att installera Vmware Player så gjorde det och installerade Win Vista på den och nu funkar det:-)

Testa!

Du har ju hyper-v inbyggt där du kan göra samma sak i Win 8 , sen kompabilitetsläge borde funkat? fungerade för mig med 1an.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200