Svensk moms på digitala varor från 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av heniv181:

[ironi] Nej, staten har inte gjort något alls för att möjliggöra köp av en digital produkt.[/ironi]

Exempelvis infrastrukturen och allt som är kopplat till den.

Vilken infra? Inte direkt så att alla i Sverige har internet. Vidare kanske du spelar eller laddar med via 3g och ingen sponsrad kabel? Finns många situationer.

Om du tex köper ett spel till din mobiltelefon som är gjort i usa, så har inte staten möjliggjort infran.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Å nej, ska vi betala skatt i vårat eget land på varor vi köper!?

Skärp er för fan, kom gärna med argument om att sänka momsen, jag håller säkert med er, men det är väl klart som fan att du ska betala svensk moms när du är svensk medborgare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefus:

Anledningen till att folk hatar skatt kan ha att göra med att vi betalar så ofantligt mycket i skatt men har trots det världens sämsta vägar, skolor, äldreomsorg sjukvård etc. Du bör läsa boken "365 sätt att slösa med dina skattepengar"

http://www.adlibris.com/se/bok/365-satt-att-slosa-med-dina-sk...

Är ju dock bara oppositionen som säger att de nämnda grejerna är sämst i världen.
Experter, statistik mellan världens länder säger fortfarande att Sverige är bland top 5.
Största problemet ligger hos kommuner som alltid betalar tredubbelt, samt sosse politiker som snor pensionärernas pengar och sedan går i förtidspension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den läskigaste formuleringen är att företagen behöver spåra oss användare, jag tycker personligen att 3P-cookies och ads är ett helvete, men nu MÅSTE dom spåra oss om vi ska kunna handla... hej FRA!

Å andra sidan fyller man ju redan idag i adress och kontaktuppgifter när man betalar med kort online, åtminstone i alla webbutiker jag handlat hos... så det blir ju inte direkt någon skillnad...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Tråkigt för oss, men rätt skall väl vara rätt. Felet ligger ju egentligen i att Sverige skattar så förbannat högt på elektronik!

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Snart blir det väl moms på skatt som bensinen..

Får inte glömma elen som kostar 30 öre, sedan kommer det skatt på 30 öre till och efter det moms för att avsluta på 90 öre totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maeflikz:

Oj du vet visst inte mycket om varken politik eller samhället vi lever i. Vi har otroligt bra vägar. Och allt annat låg på topp innan, skolan, äldreomsorg, sjukvård. Anledningen till att allt är dåligt nu är att moderaterna kom till makten, det var då allt började sjunka med deras prioriteringar och sänkta skatter.

Det går mer pengar till skola, vård och omsorg nu är någonsin tidigare, och skulle mer pengar till skolan ge bättre resultat skulle Finland ha betydligt sämre skolresultat än Sverige. Skolresultaten har sjunkt sen långt innan alliansen kom till makten, det ända felet de har gjort är att inte ändra på skolsystemet tidigare. Läs på lite innan du slänger ur dig tomma påståenden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Fan va hårt dom försöker för att vi ska pirata och köra VPN mjukvara.

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur det här kan vara en diskussion, vi bor i Sverige och därför är det inte helt orimligt att vi betalar moms på de varor vi köper.

Om man ska klaga på något är det momsstatsen, men det borde inte vara en diskussion i denna tråd...

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Archaik:

Momsen på böcker är 6%, så det är inte så att alla varor har samma moms. Vad är logiken bakom att en digital vara ska ha en så hög skatt på sig? Precis som nämnts innan så är en digital vara väldigt "neutral" på så sätt att det inte krävs att den fraktas på vägar t.ex, rent generellt sätt så kräver den väldigt lite resurser från samhället, för att inte säga inga resurser.

Du verkar vara en sån person som bara accepterar att en skatt är av en viss % för att politiker säger så, du ska alltid ifrågasätta, annars fungerar inte en demokrati.

Näe, jag kan inte argumentera varför den ska vara just 25% på digital varor. Det kan man rimligtvis ifrågasätta. Och, yes jag känner till att momsen ser olika ut för olika produkter. Men det var inte detta som ifrågasattes riktigt i de svar jag fick. Många verkar förvränga det lilla jag skrivit här ;).

Alltså, jag är inte "en sån person som bara accepterar att en skatt är av en viss % för att politiker säger så". Där har du dragit dåliga och ogrundade slutsatser.

Och som jag tidigare nämnt i tråden så är inte momsen en mijöskatt så att en produkt blir mer miljövänlig/drar mindre resurser för att den köps online inte av relevans i sammanhanget. Momsen är inte till för att rädda miljön utan för att finansiera nuvarande välfärdsmodell.

Det enda jag ifrågasätter är varför man ska betala 3% moms till ett annat land och 0% i svensk moms när man gör affärer i sverige. Jag tycker det låter rimligare att man betalar svensk moms (vad denna nu må vara och ja detta kan diskuteras) när man göra affärer i Sverige. Det är det enda jag påstått och inget annat. Men det verkar folk inte hålla med om alls...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Förstår inte hur det här kan vara en diskussion, vi bor i Sverige och därför är det inte helt orimligt att vi betalar moms på de varor vi köper.

Om man ska klaga på något är det momsstatsen, men det borde inte vara en diskussion i denna tråd...

Frågan är verkligen om det är rimligt att man skall betala moms på något man köper från ett annat land.
Om jag reser till Kina och äter på restaurang där. Skall jag betala 25% Svensk moms då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152135:

Presidenten och de högsta ledarna som fastställer lagarna är inte FOLKVALDA, för att i slutändan är det de som BESTÄMMER

Och Sverige skulle inte behöva betala SÅ MYCKET SKATT om det inte vore för EU där mesta dels går till korrupta Ukraina eller Grekland etc.

Du kan gå ge bidrag/donera pengar till de om du så gärna vill. Men Svenska folket 90-95 % skulle sagt KLART NEJ till att betala FÖR ANDRA EUROPEISKA LÄNDER!!

Om inte skatteparadis som Luxenburg likt blodiglar sög i sig av våra (skatte)tillgångar skulle pengarna kunna spenderas på något vettigt istället.
Välfärd om man är röd eller skattesänkningar om man är blå.

Att EU försöker styra upp i skatteplaneringssoppan är faktiskt positivt.

Permalänk

Ge oss kulturmoms 6% på spel precis som böcker, film, musik etc när ni ändå håller på.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Frågan är verkligen om det är rimligt att man skall betala moms på något man köper från ett annat land.
Om jag reser till Kina och äter på restaurang där. Skall jag betala 25% Svensk moms då?

Mig veterligen så köper du varan när du är i Sverige och konsumerar sen varan i Sverige

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Stackars alla som inte kommer ha råd med mjukvara när de betalar moms på allt annat de köper.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maeflikz:

Oj du vet visst inte mycket om varken politik eller samhället vi lever i. Vi har otroligt bra vägar. Och allt annat låg på topp innan, skolan, äldreomsorg, sjukvård. Anledningen till att allt är dåligt nu är att moderaterna kom till makten, det var då allt började sjunka med deras prioriteringar och sänkta skatter.

Vill inte peka finger men det spelar ingen roll vem som sitter vid makten. Pengar finns inte. Sverige har blivit fattigare och fattigare av förklarliga skäl. Behöver inte säga så mycket om vad det är som kostar men pengarna har gått ett annat håll.. PUNKT! Då snackar vi om ca 30 miljarder om inte mer PER år... Otroligt slöseri.

Vi har haft en nedgång sedan slutet/början av 90 talet och dalat i en fin konstant nedgång.. Båda blocken har suttit vid makten då också... !

Oftopic

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Bara jag som inte ser något problem med att "korrekt" momssats skall börja tillämpas?

Jag håller med dig men är lite orolig över hur detta ska slå mot den digitala marknaden ändå. Med tanke på att det ofta kostar lika mycket att köpa spel tex digitalt som fysiskt nu (om man bortser från de där lite suspekta sidorna..) så drar de på 25% moms på det digitala så blir det billigare att handla ett fysiskt ex en digitalt och det är bara vansinne.

Förhoppningsvis blir det inte så utan företagen sänker vinsten på de digitala men jag kan lika väll se framför mig att de höjer priset på de fysiska istället för att matcha det nya digitala priset?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon152135:

Presidenten och de högsta ledarna som fastställer lagarna är inte FOLKVALDA, för att i slutändan är det de som BESTÄMMER.

Och Sverige skulle inte behöva betala SÅ MYCKET SKATT om det inte vore för EU där mesta dels går till korrupta Ukraina eller Grekland etc.

Du kan gå ge bidrag/donera pengar till de om du så gärna vill. Men Svenska folket 90-95 % skulle sagt KLART NEJ till att betala FÖR ANDRA EUROPEISKA LÄNDER!!

EU har inte en president och en institution har inte all makt inom EU. Jag tror du tänker på ordföranden för EU-kommissionen när du säger president. Som sagt så måste han godkännas av det folkvalda parlamentet och sedan lägger han fram ett förslag på personer som ska utgöra EU-kommissionen (en från varje land) och de måste sedan också godkännas av parlamentet. Så nej vi väljer inte ordförande eller EU-kommission direkt utan det sker via en omväg fast vi väljer inte våra statsråd i regeringen utan det gör statsministern. Vi väljer inte statsminister heller utan det röstar riksdagen om efter att talmannen nominerat en kandidat. Talmannen väljs i sin tur av riksdagen så du har ingen direkt makt över vilka som blir ministrar eller statsminister heller. När det kommer till lagar så stämmer det att EU-parlamentet inte skriver några lagar utan det gör kommissionen men lagarna måste fortfarande godkännas av parlamentet. Så utan stöd av de folkvalda kan inte din fiktiva president göra så mycket.

Det verkar som om du har missuppfattat lite hur EU fungerar. Läs igenom wikipedia så kanske det klarnar lite. Det kommer nog ta en stund för det är en rätt krånglig apparat. Passa på att läsa lite om representativ demokrati också för det är ett högst relevant begrepp här.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lanbonden:

Jag håller med dig men är lite orolig över hur detta ska slå mot den digitala marknaden ändå. Med tanke på att det ofta kostar lika mycket att köpa spel tex digitalt som fysiskt nu (om man bortser från de där lite suspekta sidorna..) så drar de på 25% moms på det digitala så blir det billigare att handla ett fysiskt ex en digitalt och det är bara vansinne.

Förhoppningsvis blir det inte så utan företagen sänker vinsten på de digitala men jag kan lika väll se framför mig att de höjer priset på de fysiska istället för att matcha det nya digitala priset?

Är helt på din sida här! Priser för digitala versioner av produkter är ofta märkligt höga. E-böcker kan exempelvis vara dyrare än dess fysiska motsvarighet pocketen av någon märklig anledning. Omogen marknad kanske vilket man absolut inte kan beskylla spelmarknaden för att vara och ändå är priserna ofta oförsvarbart höga även här.
Vi får väl se vad det blir av det hela.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av cogiskart:

Fan va hårt dom försöker för att vi ska pirata och köra VPN mjukvara.

VPN med ditt svenska kreditkort vid köp, lycka till med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Det är lika på så sätt att lagen gäller alla länder inom EU. Alla länder betalar sitt eget lands moms.

Om vi vänder på det så blir det minst lika olikt. Säg att du tillhör det land som har lägst moms och skattesatser. Du får ingen sjukvård, skola m.m. från samhället pga det, men ska ändå betala lika mycket moms som övriga EU-länder, för att det ska vara "lika" ?

Haha, ja då har dom det bra, för i Sverige får man först betala vård genom skatt, sen när du ska ha vård får du betala den en gång till.
Men dom kan i sin tur söka vård här gratis, för det går dina skattepengar till, inte deras.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Viva la revolución, snart dags att byta ut HELA svenska styret. så kanske Ryssland kommer på besök någon gång 2020

Permalänk

Kanns ganska skont att man for tillfallet ar bosatt i Japan. Alla priser i USD och 5% skatt.

Edit: syftar pa alla priser pa Steam.

Permalänk
Medlem

Påverkar detta om man köper ifrån Komplett,Dustin,Inet,Webhallen?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Mig veterligen så köper du varan när du är i Sverige och konsumerar sen varan i Sverige

Är det baserat på kreditkortet så kommer det påverka dig oavsett vilket land du är i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Jag håller med dig men är lite orolig över hur detta ska slå mot den digitala marknaden ändå. Med tanke på att det ofta kostar lika mycket att köpa spel tex digitalt som fysiskt nu (om man bortser från de där lite suspekta sidorna..) så drar de på 25% moms på det digitala så blir det billigare att handla ett fysiskt ex en digitalt och det är bara vansinne.

Förhoppningsvis blir det inte så utan företagen sänker vinsten på de digitala men jag kan lika väll se framför mig att de höjer priset på de fysiska istället för att matcha det nya digitala priset?

Tror inte det är mycket att oroa sig för, i slutändan tar försäljaren ut det pris han kan förmå köparen att betala, och det ändras ju inte markant bara för att försäljningslandets moms plötsligt ska betalas. De tar redan så mycket de kan för produkten, hur köpeskillingen sedan fördelas är ju fullständigt egalt för säljaren.

Med reservation för att säljaren kanske kan motivera ett aningens högre pris med den högre momsen som argument, så är det rimligaste att detta främst tas från säljarens marginal, som torde vara tämligen väl tilltagen på digitalt distribuerat material i nuläget.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Orici:

Påverkar detta om man köper ifrån Komplett,Dustin,Inet,Webhallen?

Nej

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Bra, då har jag inget att oroa mej för

En fråga om du kan, Hur kommer detta att fungera när vi har tull i sverige? Kommer dom först lägga på mer moms och sedan en jätte stor tull avgift? Isf kommer det vara ännu mer ovärt att köpa ifrån utlandet även om man inte kan köpa dom varorna i sverige.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Orici:

Bra, då har jag inget att oroa mej för

En fråga om du kan, Hur kommer detta att fungera när vi har tull i sverige? Kommer dom först lägga på mer moms och sedan en jätte stor tull avgift? Isf kommer det vara ännu mer ovärt att köpa ifrån utlandet även om man inte kan köpa dom varorna i sverige.

De nya reglerna gäller inom EU och där har vi ingen tull idag så det ska inte påverka något.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

De nya reglerna gäller inom EU och där har vi ingen tull idag så det ska inte påverka något.

Sant, tänkte inte på det

Så detta kommer inte att påverka om jag köper saker ifrån USA?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"