Facebook köper Oculus VR

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt köpa en när de lanserades.. Blir 4K skärm istället.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Tidigt aprilskämt? Trött på Facebook, det är allt jag har att säga

Permalänk
Medlem

Så det var därför Devkit 2 hade en kamera istället för en vanlig IR-mottagare It all makes sense now.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Saknar ord jag! Men är det Partnership som Tvelander sa?
Kan tänka mig att det kanske går snabbare för facebook att släppa en riktig VR produkt då de säkert har så mycket mer pengar!
Detta kom ju iaf som en shock

Visa signatur

Specs:Prolle - Intel i5 2500k @4.0ghz, Mobo - Gigabyte z68 ud3p, Ram - 8gb ddr3, Nätagg - Fractal design newton r2 1000w, Graffe - Gtx670 2gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Nej men för i helvetes jävla satan.
Japp, inget mer oculus....

Sonys Vr däremot, ser intressantare ut än någonsin

Intressant kommentar! Adda mig på facebook så diskuterar vi vidare.. elr?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Gött, lär pumpas in pengar å det grövsta.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem

De kommer lyckas sälja den för under 2000kr. Oculus FaceRift. Always connected. Man är tvungen att logga in på sitt facebook-konto när Oculus ska användas. Reklam kommer gå konstant, och det är därför de kan sälja den till ett så lågt pris.
Fullt av facebook-relaterade appar kommer vara förinstallerade vare sig man vill det eller inte, kan ej avinstalleras. Automatiska statusuppdateringar skickas till alla dina vänner. Det kommer finnas en dedikerad Like-knapp på den, så man snabbt och smidigt kan "Gilla". Du behöver bara titta på det du vill gilla och trycka på knappen inuti 3D-web browsern eller några utav de andra apparna.

Oculus FaceRift. The future is here.

Och självklart så kommer designen på enheten se ut som en bok. Då kan vi snacka Facebook. Det var deras plan hela tiden!

Permalänk
Medlem

men vad i HELVETE!?
facebook kommer ju förstöra hela skiten.

dags att säga hejdå till en av spelvärldens mest revolutionerande verktyg innan de ens hunnits släppas.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

För 2 miljarder kunde FB utvecklat liknande teknologi 10 ggr om. Oculus Rift kommer att avlivas och begravas på hemlig plats.

Permalänk
Medlem

Ville bara påminna alla tvivlare om att dom flesta uppköp som Facebook har gjort så har dom uppköpta företagen i dom flesta fall fortsatt varit väldigt självständiga från Facebook, inte så många av uppköpen som Facebook har gjort som har integrerats i Facebook och därefter lagt ner orginaltjänsten.

Så jao, jag gillar inte Facebook heller, men tror inte detta innebär en allt för stor nackdel för Oculus framtid.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Han Zuckerbuuuurg skrev att de ska fortsätta köra sin grej och lansera som tänkt. EFTER det kommer facebook utveckla massa andra användningsområden.

Instagram och whatsapp är ju fortfarande orörda vad jag märkt.

Jag är bara glad att det inte är Microsoft som köpte Oculus. DÅ hade det varit tack och hej leverpastej.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LocSin:

Att de skulle bli uppköpta var väntat, VR spås en lysande framtid. Men att just FB skulle var de som öppnade plånboken var inte något jag ens skulle tro om jag hört rykten om det före det blev klart. Hade det inte varit FB hade det varit något annat företag eller större riskkapitalbolag. Nu hålls det iaf inom "databranschen" vilket iaf är lovande. FB tror jag även har ett mer långsiktigt tänk än tex ett riskkapitalbolag som helst vill se vinst omgående.

Öh... och vilka äger Facebook? Det är väl inte direkt "databranschen"
Så huruvida det är Facebook eller Facebooks ägare som äger dem är nog rätt mycket hugget som stucket. Fast kanske inte, Facebook verkar ju vilja göra sociala nätverk av det hela. Tråkigt att de ska låsa in det på sina villkor då bara, eftersom det annars kunde ha använts till andra produkter som skulle kunna vara likvärdiga eller bättre som just sådana.

Permalänk
Medlem

Fuuuuuuuuuuu, damn.. Döden för Oculus?

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Nu ser det synnerligen mycket mörkt ut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är, hur blir det med Valves prototyp? Den var mycket mer avancerad än Oculus, vad jag läste så hade Valve sagt att dom ej har planerat på släppa något själva, utan gärna samarbetade med oculus och gav dom deras teknologi.

Frågan är vad detta köp innebär, har Valve redan delat med sig sin prototyp helt? Om inte, kanske dom börjar fundera på släppa en själva. Valve vet nog att majoriteten av Gamers kommer bojkotta Oculus pga Facebook.

Jag rör det inte förens jag vet att det är helt 100% fristående från allt som med Facebook att göra iallafall, detta bådar inte gott. Dom har redan pengarna för att utveckla klart produkten och börja masstillverka, så troligtvis är det några greedy douche affärsmän som ligger bakom denna affär som backat Oculus från första början.

MONEY TALKS

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Snusfri

Jösses, domedagsprofeterna är i högform här ikväll tydligen.

Hur kan det vara dåligt att ett av världens starkaste varumärken går in med pengar och satsar hårt på Riften?
Dom säger inget om att det kommer bli facebookreklam i spel osv, folk måste lugna ner sig, men det är ju inne att hata så mycket som det bara går nuförtiden..

Vänta tills antingen Oculus eller facebook går ut med info om hur planerna ser ut kring spel och social media innan ni börja ropa efter folks huvuden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

FUUUUUUUUU!!!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770k @ 4.2GHz w/ Noctua NH-U14S (NF-A15x2 @900RPM) | GPU: RTX 2070 | MB: Asus Z87-DELUXE | RAM: 16GB Corsair Vengance 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 760W | Chassi: Fractal Design Define XL R2 | OS-disk: Samsung 850 pro 256GB | Media-disk: Samsung 850 pro 1TB | Lurar: Sennheiser HD 660S & Sennheiser IE 80 | Mikrofon: Samson C01U

Permalänk
Medlem

Fan, om de ändå varit Google som köpt upp dem istället..

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

2 miljarder dollar för några skidglasögon med inbyggda skärmar + accelerometrar? wtf?

Ingår ju lite mer i köpet än själva hårdvaran

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Är det här ett dåligt skämt?
50/50 på att detta får en positiv utgång, är dock rätt så pessimistisk ska jag säga.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Fan, om de ändå varit Google som köpt upp dem istället..

Ja, det hade varit min kandidat också. Jag undrar om inte flera av de stora företagen snackat med Oculus.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Detta kan leda till att Facebook släpper Oculus som en egen plattform (alltså inte till pc och konsoler) speciellt för VR spel och kommunikation. euuuh...

Permalänk
Medlem

Mark tyckte väl att det där var lite tufft med VR och tyckte det var en bra idé att köpa upp allting. Killen sitter ju på en enorm förmögenhet. Förmodligen kommer produkten utvecklas på samma sätt som nu, bara med lite mer pengar i fickan, typ som Instagram och WhatsApp.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

Fan, om de ändå varit Google som köpt upp dem istället..

Nej, valve! google köper ju bara upp saker och gör skit av det...

Visa signatur

Gummiankor är mening med livet.

Permalänk
Medlem

Varför säger folk att det kommer gå åt skogen bara för att det är facebook?

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Avstängd

Jag tycker synd om de som donerade pengar på kickstarter. De borde få det som lovats i alla fall.

Skrivet av Gratzner:

Varför säger folk att det kommer gå åt skogen bara för att det är facebook?

För att facebook är skit

Permalänk
Medlem

Alltså nej bara nej!. Har verkligen sett fram mot OR men ser det här som en katastrof.Har aldrig och kommer aldrig att använda giftet FB men nu ser det troligt ut att man i framtiden blir tvungen att ha ett Fb konto/vara inloggad för att kunna använda OR fullt ut....never!!!

Oculus Rift RIP,får istället hoppas på att Valve fixar ngt vettigt

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Större plånbok kan ju göra det här bättre, men jag känner mig ändå rätt oroad över att Facebook går in och köper upp företaget.
Exakt vad betyder det här för framtiden av Oculus tror ni?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

"Nej nej nej"

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd

Tråkigt!

Hade hellre sett att Valve köpte up Oculus VR.

Facebook suger!