Burk vägrar strata efter shutdown -h now (linux)*löst*

Permalänk
Medlem

Burk vägrar strata efter shutdown -h now (linux)*löst*

Hej.
Mitt första inlägg här och börjar med lite krångel.

Jag har haft en Packerd Bell som jag tagit moderkort osv o stoppat in i ett higtower( coolmaster) och kört den som server under ett par måndaer utan problem.
Idag var det lite problem så jag körde via ssh komandot:

shutdown -h now

.
Efter det starar inte datorn, den får ingen kräm alls.. Jag har inte kopplat in on/offknappen osv till moderkortet eftersom det saknar platts för dem sladdarna. Nu strartar som sagt inget, inte ens fläkten går igång, Anar att det har o göra med att jag inte kan änvända startknappen?! Jag har alltfi kört på nätaggeds powerknapp innan utan problem men efter

shutdown -h now

fungerar inget alls..
Någon som kan hjälpa mig på traven?

*löstÄ
Permalänk
Medlem

Har testat följande utan resultat:

Tagitur alla sladdar på moderkortet samt allt ram pluss battei två gånger.
Provat annat elutag

Antar att det är nätaget eller att någon funktion med att jag inte har kopplat in poweron / reset knappen då jag inte har möjlighet på det moderkoret.

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att kortsluta stiften som poweron-knappen ska vara ansluten till?
Det låter som den lättaste och mest troliga lösningen utifrån de förutsättningar du beskrivit.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Okej. Ja det är nog möjligt men hur gör jag detta säkert?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jullepkp:

Okej. Ja det är nog möjligt men hur gör jag detta säkert?

Ta bara en platt skruvmejsel och ha den platta sidan på de två pinnar som startar datorn.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Fattar inte riktigt. tog ur de tre små plastomslutna kablarna o drog bort plastrhöljert på två små kablar o prova med mejseln men .. Inte helt hundra på el alltså.

Permalänk
Medlem

Ingen som kan guida mig?

Permalänk
Medlem

Du saknar startknapp och undrar varför du inte kan starta den?
Ingen kommer kunna guida dig såvida dom inte har koll på vart powerknappen skall sitta på det moderkortet.
Att det fungerat tidigare är för att bioset är inställt på att återgå till senaste strömläge och du har tidigare stäng av den brutalt men denna gången stängde du av maskinen och då kan du inte starta den utan startknapp

Permalänk
Medlem

Hitta startknappen på moderkortet och prova med den så vet du om det fungerar eller inte. Jag har aldrig varit med om att det alltid fungerat att starta en dator när man slår på på/av switchen på nätagget. Ibland går datorn på av det och ibland inte.

Permalänk
Medlem

Tack. Det ordnade sig!