Nvidia stämmer Samsung och Qualcomm för patentintrång i GPU-teknik

Permalänk
Medlem

Måste vara ganska jobbigt att hålla reda på och förstå alla andras patent när man uppfinner något så man inte råkar sno något utan att man vet om det. Jag menar det kanske inte bara var en person som uppfann hjulet (man kan ju varit omedveten om att produkten eller idén redan fanns).

Men det kanske bara är att ansöka om patent så är det sedan upp till patentbyrån (eller vad det heter) att kontrollera att det är en unik uppfinning innan man beviljar patentet? Med andra ord patentera allting du uppfinner för annars kan du bli stämd. Eller kan man stämma patentbyrån om man skulle råka ha fått patent på något som redan var patenterat av någon annan?

Hur är det, måste man sedan söka patent i varje enskilt land dessutom? Måste bli ganska dyrt innan man väl kan börja sälja sin produkt. Det får konsumenten sedan betala två gånger, dels kostnaden för patenten och sedan det högre priset på grund av förhindrad konkurrens.

Permalänk

Hmm jag ett nytt resonemang runt detta... Nvidia vill ju självklart att alla Galaxy mobiler ska köra K1 or! xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Instämmer verkligen,inget snack om funktioner i OS precis.

Så ”funktioner i OS” är helt banala saker som inte kräver tid och efterforskning att ta fram? Ett bra användargränssnitt kommer av sig själv?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

http://techcrunch.com/2014/09/04/nvidia-sues-samsung-and-qual...

http://nvidianews.nvidia.com/imagelibrary/downloadmedia.ashx?...

http://nvidianews.nvidia.com/imagelibrary/downloadmedia.ashx?...

4. In stark contrast, Samsung and Qualcomm are not visual computing companies.
Defendants are mobile device and semiconductor companies. Qualcomm supplies more than
half of the processors used in smartphones around the world and Samsung leads the global
market in sales of smartphones. But while Samsung and Qualcomm are each multi-billion dollar
goliaths in their respective industries, neither company has ever led the world in visual
computing. Instead, they have built their profitability in mobile devices and their global market
shares through the use of rich graphics that use NVIDIA’s innovations and patented
technologies.
5. For these reasons, NVIDIA brings this action against Defendants Samsung and
Qualcomm for patent infringement pursuant to the patents laws of the United States, 35 U.S.C.,
Sec. 1 et seq. This civil action arises from Defendants’ manufacture, use, sale or offers for sale

28. Instead of developing its own graphics processing technology, Samsung
purchases and uses Qualcomm’s infringing processors and GPUs, as well as other processors and
GPUs that infringe the claims of the Asserted Patents. Yet Samsung refuses to enter into
licenses that would appropriately compensate NVIDIA for its use of the essential graphics
technologies protected by the NVIDIA patent portfolio. Since August 2012, NVIDIA has
attempted to reach an appropriate license with Samsung, which would enable Samsung to
properly use NVIDIA’s IP within its products. But Samsung has negotiated based on delay and

Så det var 2012 det startade. I 3 år har Nvidia försökt lösa detta med Samsung men dom pekar finger på qualcomm istället. Snyggt Samsung verkligen snyggt.

PRAYER FOR RELIEF
WHEREFORE, NVIDIA prays for judgment as follows:

1. That Defendants infringe each of the Asserted Patents;

2. That in accordance with 35 U.S.C. Section 283, Defendants and their affiliates,
employees, agents, officers, directors, attorneys, successors, and assigns and all those acting on
behalf of or in concert with any of them be permanently enjoined from infringement, inducement
of infringement, and contributory infringement of each of the Asserted Patents;

3. For an award of damages sufficient to compensate NVIDIA for Defendants’
infringement of the Asserted Patents; {00890408;v1 } - 27 -

4. For an award of prejudgment and post-judgment interest;

5. For a finding that Defendants’ infringement of at least the ‘488, ‘667, ‘063, ‘685
and ‘913 patents has been willful;

6. For an award of increased damages in an amount not less than three times the
damages assessed, in accordance with 35 U.S.C. Section 284;

7. For a declaration that this case is “exceptional” under 35 U.S.C. Section 285, and
an award to NVIDIA of its reasonable attorneys’ fees, expenses and costs incurred in this action;

8. For an accounting; and

9. For such other relief as the Court deems just and proper.

JURY TRIAL DEMAND
NVIDIA demands a trial by jury as to all issues so triable.

EDIT, Tack mod för redigeringen

Hehe detta lät ju iaf inte flummigt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem

Patent system är bra för det gör att företag vågar satsa mer på forskning jämfört mot copyright lagarna som sträcker sig över 100 år utan vettig anledning.

Sedan om Nvideas stämning är rätt eller fel vet jag ej då det alldeles för mycket info att reda ut.

Visa signatur

Chassi: Define XL Titan Skärm: UltraSharp U2311H
MB: P8Z68-V PRO/GEN3 CPU: i5 2500K + Hyper 212 Evo RAM: Vengeance 1600MHz 16GB
GPU: Strix 980GTX SSD: SSDnow V300 120GB HDD: Barracuda ST1000 & ST2000

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Anon@tor:

Patent och upphovsrätt, Rösta Pirat

Fast piratpartiet verkar ju inte förstå speciellt mycket om grundläggande ekonomiska drivkrafter...

Det _borde_ vara uppenbart för alla att upphovsrätt behövs, man kan däremot diskutera hur många år saker ska vara upphovsrättsskyddade. Tycker nog själv att 70 år, som jag tror det är i Sverige idag, kanske är i överkant.

Patent är inte lika självklart. Är inget fel på grundtanken, felet är att det inte finns något praktiskt rimligt sätt att skapa en organisation som på ett bra sätt kan bedöma uppfinningshöjden och om något är unikt nog för att ett patent ska beviljas. Har gått igenom ett par patentansökningsvändor, tycker ju nästan synd om den som granskat det hela och ska göra bedömning av uppfinningshöjd och om det redan innefattas av tidigare patent. Känns som de frågor man får från patent-myndigheterna kommer från att de gjort lite nyckelordssökningar på vad man själv har i "claims"-delen, vissa patent som de tyckte man skulle förklara varför de inte redan täcker in det man själv vill patentera var ju överhuvudtaget inte i närheten när man läste dessa men de innehöll till viss del samma termer man själv använt.

Läser man claims för US7038685 och US6198488 så råder överhuvudtaget inga tvivel om att alla som implementerar en modern GPU kommer göra intrång på dessa. Frågan är om framförallt US7038685 borde ha accepterats då man kan gräva fram en OpenGL bok från tidigt 90-tal och hitta exakt samma grafik-pipeline som beskrivs där, det Nvidia patenterat är att 1-till-1 mappat det man tidigare hade i programvara till att stoppa in samma logik i kisel.

Carmack tycker jag har beskrivit problemet med patent bäst: varför ska man få skydda en idé som bara är ett resultat av att en person med god områdeskännedom ställs inför ett nytt problem och personen använder sin kunskap + rent logiskt tänkande för att lösa problem. En annan person med ungefär samma kunskap skulle komma till samma slutsats då det helt enkelt är den uppenbara lösningen, men den andra personen kan inte använda detta då någon annan råkade ställas inför problemet tidigare och tog patenten på lösningen.

Vissa idéer är långt i från uppenbara, framtagandet av många mediciner är ett resultat av åratal av tester, misslyckade sidospår, etc. Resultaten av dessa måste få skyddas. Men de idéer som i stort sätt alla med tillräcklig domänspecifik kunskap skulle gå from problem till lösning på samma sätt borde aldrig få patenteras. Tyvärr är det i praktiken helt omöjlig för en myndighet att göra dessa bedömningar på ett korrekt sätt, det bästa man kan hoppas på är att något görs som får patentsystem att suga lite mindre än vad det gör nu. Det var tänkt att skydda de små uppfinnarna, patentsystemet är nära nog värdelöst för dessa idag och används istället av etablerade företag för att skapa monopol/oligopol-marknader.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Carmack tycker jag har beskrivit problemet med patent bäst: varför ska man få skydda en idé som bara är ett resultat av att en person med god områdeskännedom ställs inför ett nytt problem och personen använder sin kunskap + rent logiskt tänkande för att lösa problem. En annan person med ungefär samma kunskap skulle komma till samma slutsats då det helt enkelt är den uppenbara lösningen, men den andra personen kan inte använda detta då någon annan råkade ställas inför problemet tidigare och tog patenten på lösningen.

Grejen är att det ska vara otroligt svårt att få igenom ett sådant patent som är uppenbart för en expert i området. I Europa har vi krav på "inventive step" och i USA snackar man ofta om "non-obviousness for a person skilled in the art".

Nu kommer det säkert igenom sådana patent ändå för det är rätt svårt att visa att en sak är uppenbar eller inte. Uppfinnarens kunskapsbank kanske faktiskt är en helt unik kompott av olika områden vilket kan göra att för just den personen ter det sig logiskt och uppenbart men för resten av världen så är det inte det. Tycker att Carmack förenklar en hel del där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Gillar man inte betala up front för det man lånar så blir man biten i baken senare. Seriöst har Samsung NÅGONSIN betalt för att bruka någon annans patent i förtid ?

Seriöst?

Vad har du själv för underlag att backa upp ett så kategoriskt uttalande?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Så ”funktioner i OS” är helt banala saker som inte kräver tid och efterforskning att ta fram? Ett bra användargränssnitt kommer av sig själv?

Syftar väl främst att en "swipe funktion" kostar mycket lite att utveckla. Medans forskning inom gpu tillverkning är på ett helt annat nivå.
Allvaret i patent stölden är inte direkt jämförbar.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

..många bra inspel...

Ett av de stora problemen med patent är att de knappast skyddar den lilla uppfinnaren som jag tror grundtanken var, utan agerar mer som en idébank för mindre nogräknade jätteföretag att ta för sig av.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Seriöst?

Vad har du själv för underlag att backa upp ett så kategoriskt uttalande?

Fo3

http://www.svd.se/naringsliv/ericsson-stammer-samsung_7704504...
Sen har vi alla Apple och Samsungs duster dom behöver knappast länkas
http://www.zdnet.com/lg-display-sues-samsung-over-oled-patent...
http://www.va.se/nyheter/2014/08/05/microsoft-stammer-samsung...

Orkar inte gå djupare men faktum är att dom "lånat" saker från väldigt många och sällan brytt sig om att betala så kallade licens avgifter. I vissa fall är det rena plagiat och andra är det patent intrång som man fått använda under förutsättning att man just betalar en licens avgift för att få nyttja det. Men dom är långt ifrån att vara ensamma om att "låna" saker och det är ju därför som stämningar haglar åt alla håll och kanter men just denna nyheten gällde ju Samsung och Qualcomm .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skrivet av #enbom:

Borde inte detta gälla ALLA telefoner som använder Qualcomm Adreno, ARM Mali eller Imagination PowerVR, inte bara Samsung? Varför just bara Samsung i detta fall?

Utan att veta, skulle jag tro att det är på grund av att Samsung tillverkar kretsar själva. De andra tillverkar inte kretsarna utan monterar bara inköpta komponenter. Deras leverantörer har troligen redan betalat licenskostnader för utnytjade patent med pengar eller att Nvidia får använda deras patent.
Det sker nog väldigt många förhandligar varje år där de faktiskt kommer överens, men det är bara när företagen vill att almänheten ska få reda på avtalen som de skickar ut det i pressmeddelanden. På samma sätt som de skickar ut när de stämmer någon för att skapa uppmärksamhet kring någon som inte vill gå med på deras vilkor.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Avstängd

Bara jag som ser en viss likhet med ett visst företag som använder en frukt som logga?

Börja lansera överprisade produkter? Check.

Lämna in patent som kan betyda vad tusan som helst? Check.

Leka patenttroll för att produkt A (som är överprisad) inte säljer nog bra? Check.

Skrivet av Orfi:

Skrota patent och gynna mänskligheten

Sedan kan folk gå in och sno ens ideer och leva på en som parasiter? På vilket sätt gynnar det mänskligheten?

Skrivet av MSIOCGenie:

Men herregud, detta är inte någon fjantig mjukvarugrej som swipe to unlock, detta är ett företag som olovligt använder teknik som någon annan utvecklat och tagit patent på och tjänar miljarder i proceduren. Det skulle antagligen inte vara okej i Sverige heller.

Helt säker på det? Med tanke på Apples framfart på marknaden under 2000-talet och Rambus på 90-talet så är ditt påstående inte så självklart.

Skrivet av Tobbbe__:

Instämmer verkligen,inget snack om funktioner i OS precis. Hoppas Samsung och Qualcomm åker på en riktig dyr smäll i miljardbelopp! Patent ska respekteras, utvecklarna måste ha monopol på tekniken till en början annars kommer ingen vilja lägga ner pengar i forskningen.

Rätt ska va Rätt! Vill dom nyttja ett annat företags teknik, PAY UP!

Så du förutsätter att Nvidia har rätt och Samsung har fel? Med vilka belägg om jag får fråga? Det har hänt tidigare att den som stämt den andra parten har visat sig tolka sina egna patent lite väl brett. Rambus och Apple tex.

Skrivet av Tobbbe__:

Rätt säker att företag i den storleken inte inte kastar stämningar runt sig om dom inte på riktigt anser att patenterad teknik har stulits och använts utan lov.
Att dom tidigare förhandlat med dem olika parterna kring detta och inte kommit till någon lösning så låter det ännu trovärdigare att något allvarligt har hänt.
Men så klart så nekar brottslingar enda ner till kåken eller nu domstolen.

Det där vet alla som har följt med ett tag att det inte är sant. Apple gjorde det. De rykte efter strån när Samsung började gå om dem på mobilmarknaden. Och om Apple inte är ett företag av "den storleken" så vet jag inte vilket företag som är det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

...
Stämningsansökan gäller sju patent och berör grundläggande GPU-teknik. Dessa täcker bland annat möjligheten att använda grafikprocessorer för generella beräkningar, konstruktionen av enhetliga shaders samt parallellisering av exempelvis minnesåtkomst
...

Vänta nu här.
Hur kommer det sig att Nvidia inte stämt AMD för deras GPGPU?
Intel borde väl också gränsa in här?
och varenda GPU-tillverkare på planeten

Får man verkligen patentera koncept?
I så fall vill jag patentera konceptet med allt som är "en bra idé".

Jag håller nog med de som tycker att det är dags att reviodera patentsystemet.
Numera verkar det som att de används för att hämma utveckligen istället för att främja den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Utan att veta, skulle jag tro att det är på grund av att Samsung tillverkar kretsar själva. De andra tillverkar inte kretsarna utan monterar bara inköpta komponenter. Deras leverantörer har troligen redan betalat licenskostnader för utnytjade patent med pengar eller att Nvidia får använda deras patent.
Det sker nog väldigt många förhandligar varje år där de faktiskt kommer överens, men det är bara när företagen vill att almänheten ska få reda på avtalen som de skickar ut det i pressmeddelanden. På samma sätt som de skickar ut när de stämmer någon för att skapa uppmärksamhet kring någon som inte vill gå med på deras vilkor.

Själv tror jag valen av stämningsaktörer har mer och göra med den komplexa marknaden Nvidia befinner sig i.

De är själv i beroendeställning till ARM, att stämma dem för patentintrång i MALI GPU:n rimmar dåligt. Vad det gäller Apple, så har visserligen inte nVidia några direkta mobila affärer med dem, de är däremot en väldigt stor kund för deras pc GPU:er, så inte direkt en bra stämningskandidat (mycket och förlora).

Samsung o andra sidan är ingen storkund av Nvidia, så en perfekt stämningskandidat (samt att de är marknadsledande, så bra att gå på dem först i vilket fall).
Samma sak med Qualcomm, ingen direkt business relation med dem samt att de är en av deras största konkurrenter på SoC marknaden.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Vänta nu här.
Hur kommer det sig att Nvidia inte stämt AMD för deras GPGPU?
Intel borde väl också gränsa in här?
och varenda GPU-tillverkare på planeten

Får man verkligen patentera koncept?
I så fall vill jag patentera konceptet med allt som är "en bra idé".

Jag håller nog med de som tycker att det är dags att reviodera patentsystemet.
Numera verkar det som att de används för att hämma utveckligen istället för att främja den.

Både Intel och AMD har redan kors-licensering med Nvidia av varandras vitala GPU patent.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast piratpartiet verkar ju inte förstå speciellt mycket om grundläggande ekonomiska drivkrafter...

Det _borde_ vara uppenbart för alla att upphovsrätt behövs, man kan däremot diskutera hur många år saker ska vara upphovsrättsskyddade. Tycker nog själv att 70 år, som jag tror det är i Sverige idag, kanske är i överkant.

Just därför vill PP inte ta bort upphovsrätten helt. Tanken är att förkorta den till fem år, med möjlighet att förlänga till totalt tjugo år i femårsintervaller.
Här kan du läsa mer.

Skrivet av ronnylov:

Måste vara ganska jobbigt att hålla reda på och förstå alla andras patent när man uppfinner något så man inte råkar sno något utan att man vet om det. Jag menar det kanske inte bara var en person som uppfann hjulet (man kan ju varit omedveten om att produkten eller idén redan fanns).

Men det kanske bara är att ansöka om patent så är det sedan upp till patentbyrån (eller vad det heter) att kontrollera att det är en unik uppfinning innan man beviljar patentet? Med andra ord patentera allting du uppfinner för annars kan du bli stämd. Eller kan man stämma patentbyrån om man skulle råka ha fått patent på något som redan var patenterat av någon annan?

Hur är det, måste man sedan söka patent i varje enskilt land dessutom? Måste bli ganska dyrt innan man väl kan börja sälja sin produkt. Det får konsumenten sedan betala två gånger, dels kostnaden för patenten och sedan det högre priset på grund av förhindrad konkurrens.

I det amerikanska patentsystemet gäller inte längre "first to file" dvs att den som ansöker först får patentet. Istället får du patentet, och det enda sättet att se om det faktiskt gäller är att stämma någon.
Du har helt rätt i att det kostar mycket pengar att söka patent i varje land. EU försöker ju göra det hela lättare genom att införa EU-patent, men de är inte 100% framme än. Dessutom har det ju visat sig att det mest är storföretag som tjänar pengar på patent och inte små uppfinnare eller uppstickare.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Undrar om man kan ta patent på att rendrera grafik med en CPU? Att patentera specifika användande av tekniker... Som att patentera, snarare än luft, det mänskliga användandet av luft, ett patent på att andas luft. Nvidia har inte patenterat en teknik eller uppfinning. Dem har patenterat en tanke som inte bör få patenteras till att börja med.

Permalänk

Är detta ett giltigt patent som Nvidia stämmer med eller är det mest patent tramsande? Det skulle jag vilja veta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Eftersom både ATI och Imagination vid tidpunkten hade implementerat '685 och '488 rimligtvis innan patentansökan gjordes
i och med att de byggt GPUer för OpenGL och Direct3D så känns dessa konstigt, som sagt verkar de också använda teknisk dokumentation om OpenGL som något de skickar med som bilaga som bevis. Saken där blir ju då att OpenGL i det stora hela är royalityfritt. Sånt som det finns tveksamheter om brukar inte komma in i standarden, eller komma in som tillägg i form av extensions med företagsbetäckning i namnet. Rimligtvis finns det tekniska skillnader i hårdvaran (specifika implementationer) gällande dessa patent och specifika patentkrav och det är inget Qualcomm bestämt sig för att snott. De köpte ju en verksamhet och är i allmänhet en stor producent av patent, stor licensierare och stor licensbrukare. Att de går till Samsung först i augusti 2012 innan de går till Qualcomm betyder att något är galet. Akademiskt finns ett utbyte bland företag och universitet i dessa områden, det verkar mer som Nvidia backat från sina löften här och börjar kriga 11-17 år efter de ansökt om patenten som borde licensierats tidigare än 2011 (Intel) med avtal som fanns med ATI/AMD, Intel (tidigare än 11), Falanx, Imagination och gänget.

Eftersom det är forskningsdrivet kan man inte bara stänga ute företag (användarna måste ju kunna ställa krav, ofta jobbar de själva med lösningar på problem i någon mån) och universitet. Tror Nvidia vill ha folk som är utbildade och har kunnat jobba med det tidigare utan Nvidias inblandning när de anställer nytt folk som jobbat inom universitetsvärlden och t.ex. tagit doktorander, de har nog inga problem med att de rekryterat folk från gamla konkurrenter som gick under heller så. Folk som de satt i arbetsgrupper med när de var konkurrenter. Om alla studier i ämnet hade inneburit att alla uppfinningar och eventuell verksamhet måste godkännas av Nvidia i förväg hade nog inte skolorna varit så intresserade i att djupdyka i ämnet. Hade det verkligen varit sådan nisch hade de i princip suttit där själva och själva fått förvalta allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Grejen är att det ska vara otroligt svårt att få igenom ett sådant patent som är uppenbart för en expert i området. I Europa har vi krav på "inventive step" och i USA snackar man ofta om "non-obviousness for a person skilled in the art".

Nu kommer det säkert igenom sådana patent ändå för det är rätt svårt att visa att en sak är uppenbar eller inte. Uppfinnarens kunskapsbank kanske faktiskt är en helt unik kompott av olika områden vilket kan göra att för just den personen ter det sig logiskt och uppenbart men för resten av världen så är det inte det. Tycker att Carmack förenklar en hel del där.

Han förenklar inte, han sätter fingret på den springande punkten - bristande idehöjd hos beviljade patent. Egentligen handlar det "bara" om att befintliga regelverk skall efterföljas stringentare, i synnerhet i USA som i stort sett verkar ha kapitulerat inför svårigheterna att bedöma idehöjd. Istället överlämnas problemet till domstolarna, dvs idehöjdsdiskussionen tas bara i de fall tvist uppstår, men då till mycket högre kostnad.
Det är nog ingen som försvarar den amerikanska modellen idag, när konsekvenserna av tillvägagångssättet har vuxit sig enorma. Att i dagsläget omarbeta praxis från grunden är ett jättearbete, men det höjs många röster numera i USA som hävdar att det inte går att undvika längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

År 2012 fick Samsung 5043 patent i USA. Det ger dem en andraplats i antal patent med IBM på 6457. Trean är Canon och allas favoritinovatör Apple är inte med på top 10-listan. Samsung låg på andra plats med enabart IBM över sig från 2006 till 2013. De har varit med på top 10-listan sen 1998. Samsung har faktiskt flest gällande patent av alla teknikföretag i USA, totalt över 47 000 stycken.

Så det ser ut som om de är väldigt bra på att komma på egna uppfinningar. Leder man över patentmaskinen IBM så måste man ju göra något rätt.

Trots det så måste de göra intrång på andras patent? Det säger väl mer att kvantitet inte slår kvalitet

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Trots det så måste de göra intrång på andras patent? Det säger väl mer att kvantitet inte slår kvalitet

Nej, Det Nvidia gör är egentligen att de stämmer hela mobilbranschen men i sin stämning väljer de två stora elefanterna. Samsung och Qualcomm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jo det kan man, det är ju exakt det de gjort och fått beviljat

Så jag ska söka patent på att gå, andas och blinka med ögonen.

Och nåde dom som som använder mina patent utan att betala för det!!!

Nej, du kan INTE söka patent på en rörelse. Att det ändå sker är bara att skratta åt.
Så NEJ, Apple kan inte ha ett patent på att nypa med fingrarna för att zooma...
Om dom ändå har det så kan man peka fingret åt idioterna.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rajat:

Trots det så måste de göra intrång på andras patent? Det säger väl mer att kvantitet inte slår kvalitet

Du sa att de borde fixa lite egna uppfinningar vilket de gör. De ligger bakom väldigt mycket inom mobildata. De har massa patent inom 3G, 4G och kommande 5G. De har massa kul patent när det kommer till skärmar och paneler. Finns en anledning till att Apple länge körde på Samsungs prylar mer eller mindre rakt igenom. Så sluta tramsa nu och läs igenom lite mer noga vad som faktiskt händer.

Till att börja med är det inte direkt Samsung som bryter mot de där patenten eftersom Samsung inte designat några av de GPUer som stämningen rör. De köper in alla designer från ARM eller Imagination Technologies. Så de har köpt in en färdig design och sedan tillverkar de den. Lite konstigt att du gnäller på Samsung specifikt och inte spyr lika mycket galla på ARM, Ingagination Technologies, Qualcomm och för den delen Apple som också använder GPUer från Imagination som alltså bryter mot samma patent.

Det är faktiskt ett väldigt stort frågetecken i hela stämmningen. Vem är egentligen skyldig? Är det företagen som faktiskt designat GPUn, är det företaget som använder dem i sin SoC eller är det företaget som säljer den färdiga produkten? Är det alla?

Sen var det den lilla frågan om patenten faktiskt håller också. Om du tittar lite i tråden på vad Virtual Void och Petterk har skrivit så verkar det inte vara så inovativa saker som Nvidia tagit patent på utan gamla saker som funnits i åratal innan.

Så verkligheten är inte ens i närheten av så svart-vit som du vill ha den till.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Bara jag som upplever hisnande Déja Vu från 1999? (3Dfx)

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

En bra beskrivning vad de sysslar med är ändå från stämningsansökan.

"28. Instead of developing its own graphics processing technology, Samsung purchases and uses Qualcomm’s infringing processors and GPUs, as well as other processors and GPUs that infringe the claims of the Asserted Patents. Yet Samsung refuses to enter into licenses that would appropriately compensate NVIDIA for its use of the essential graphics technologies protected by the NVIDIA patent portfolio. Since August 2012, NVIDIA has attempted to reach an appropriate license with Samsung, which would enable Samsung to properly use NVIDIA’s IP within its products. But Samsung has negotiated based on delay and by pointing the infringement finger at its chipset suppliers, such as Qualcomm, or third parties that supply GPU technologies used by Samsung in its own processors. Samsung of course chooses its suppliers; designs, assembles and ships its mobile devices; but continues to refuse to accept responsibility for its use of NVIDIA’s technology, while it continues to reap enormous profits from the sale of Samsung-branded products shipped into the United States and elsewhere." Sid 9-10.

Nej det är inget konstigt att peka på att man använder andra leverantörer än Nvidia och att det i allmänhet är de som implementerar tekniken som ska licensiera när så behövs. Nvidia själva måste licensiera patent från Samsung och Qualcomm. Läser man t.ex. sid 11-12 (punkt 34) så ser man att de argumenterar att Qualcomm visste om intrången eftersom Samsung pratat med dem. Vad är det för jävla stil? Ska inte teknikföretagen som redan licensierar tillgångar med varandra och är verksamma inom området diskutera saken med varandra, men deras kunder ska förstå vilka tillgångar som behövs licensieras utan att de ens kontaktar komponentleverantören och klargör det för de som eventuellt bygger lösningar kring teknologierna. Det vore som att stämma Volvohandlaren och reservdelsförsäljaren istället för Volvo för intrång för något de byggt in i sina egna komponenter hos Volvo Personvagnar. Om inte Qualcomm fick sälja några chip så skulle inte Samsung ha några kretsar förutom sina egna (som de också säger inkräktar), Intels som de säger inte inkräktar eller Nvidias egna. Vill man hindra en komponent från att begå intrång får man väl stoppa komponenten. De kan med denna argumentation lika gärna stämma Ikea eftersom de säljer TVs/medialösning från Kinesiska TCL som innehåller grafikprocessor. Eller elhandlaren som säljer LG och Samsung-tvs.

Sen till den enkla saken att Nvidia inte var drivande på mobilsidan och från 2006 till 2011 inte hade några produkter, de fick först en gpu för mobila enheter som stödjer OpenGL ES 2.0 under 2011 till marknaden. När de släppte chip med OpenGL ES 2.0 under 2008, 2009, 2010 osv så fanns inte Nvidia som leverantör och av allt att döma så menar de att ingen leverantör i branschen, inte ens Intel som fick omförhandla sina avtal 2011 hade avtal som täckte dessa patent. Alltså att ARM, Imagination, Qualcomm och användare av dessa IP inte hade avtal som täckte just dessa patent (som inte var särskilt nya). Vilket inte känns särskilt rimligt då alla dessa företag arbetat med Nvidia i licensieringsfrågan vid flera tillfällen. Dessa kretsar (i den modernare unified shader-varianten) fanns i sk samples redan 2007 iaf. Känns lite sent att börja fråga en slutanvändare av komponenten 7 augusti 2012 om betalning för tekniken (som de hade ansökt om mellan nov 1997 och jun 2003) och de mycket väl visste att det fanns konkurrenter inom som byggde liknande saker. Det finns ju t.o.m. en leverantör de helt enkelt missat att nämna till både rätten i Delaware och till ITC.

I normalfallet så behöver man inte komma överens med alla i ett helt led av leverantörer, men i det här fallet är det ganska rimligt att halvledartillverkaren och grafikprocessorutvecklaren har licensierat det, annars skulle motsvarande gälla de som vill använda Intels och Nvidias grafikkretsar (integrerade, eller deras SoC) och företag som HTC, AMD, Qualcomm, IBM med flera skulle kunna stoppa Nvidias kunder från att bygga lösningar på Nvidias kretsar. Nu brukar företag vara klara med att licensavtal behövs om de inte följer med "downstream" eller behövs för att sälja produkten. Ibland behövs den både för hårdvara och mjukvara, men t.ex. sånt som grafikdrivrutinerna är komponenttillverkaren leverantör av här och andra kräver som sagt inte pengar av de som köper in Nvidias grafikprocessorer och SoCs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ser dessutom ut som solklara patent som t.ex. Qualcomm bör ha fått rättigheter till i och med köpet av Imageon-gpuerna och verksamhet eller fått ha förhandlat om då (2008). Inte bli tillsagda av Samsung att Nvidia hotar dem i slutet av 2012 för grafikteknik som Qualcomm implementerar. Som de inte verkar känna till. Det är ändå teknik som de köpte från AMD. Patenten beskriver knappast något som lagts till på senare år. Qualcomm själva har patent inom grafikområdet (de har haft kompetens på hög nivå sedan 2000-2005 eller så – alltså även innan köpet av det som är Adreno idag) så det hela ser ut som något extremt konstigt när de långt efter väljer ut ett par patent, det är ju annars ett område Nvidia precis som alla andra måste samarbeta och licensiera vissa delar av till varandra. De samarbetar och publicerar inte deras teknologier och förslag i arbetsgrupper och till standarder eller presenterar på konferenser och mässor för att stämma varandra. Qualcomm har länge haft kompetens från veteraner i branschen osv, även innan de började tillverka egna gpuer efter köpet från AMD. De har fortsatt patentera efter och fått fler talanger. Handlar ju om folk som varit på ATI/AMD, på S3, på Trident, på XGI, på IBM, på HP, på Real 3D, på Micron på hela köret. Flera av dessa har också tagit patent som tillfaller Qualcomm. Många fler har bidragit till Khronos olika standarder. Så det är ganska oärligt att säga att de är någon som inte har det som verksamhet och bara snott Nvidias teknologi – så som de gör i klagomålet.

Samsung har patent på alla områden i stort sett, men det är ju inte de som är de som bygger och implementerar egna grafikprocessorer och drivrutiner här. Alla andra får sådana rättigheter "downstream" från IP och/eller kretsleverantörerna som är någon annan i detta fall. Intelkretsar menar de är okej pga avtalet de slöt 2011. Fast det hela är ganska gamla patent för att börja bråka om dem 2011-2013. Imagination, Vivante, ARM, Qualcomm och AMD har garanterat patenterat IP som Nvidia måste licensiera för att kunna leverera en fungerande gpu. Ska du implementera S3TC (vilket du måste göra i D3D, och i praktiken som extension till OGL) så får du vända dig till HTC i dagsläget. Är inte direkt något att ge sig in i för att ställa till det. De behöver ju bara säga "vi har de här tillgångarna du måste licensiera" och det blir aldrig något slut om de inte ger sig och i princip licensierar gratis ändå. Det går inte bara att säga att man är ledande och förvänta sig att alla betalar fantasisummor för att slippa bråket.

Hur blev det nu när mesa implementerade S3TC? Vet att de har haft långa problem och flertal implementationer men gått ifrån att ha det p.g.a just stämningsrisken.

Läser man på mesa's hemsida:
http://dri.freedesktop.org/wiki/S3TC/

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Är ju inte första gången direkt Samsung snor idéer/går in för att kopiera saker i så stor mån som möjligt.
Och i slutändan, så går dom oftast plus på det hela ändå, för att rättegångar osv tar ofantligt lång tid, samt att vunna marknads andelar och vinst, gör ev bötesbelopp osv värt det hela.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Hur blev det nu när mesa implementerade S3TC? Vet att de har haft långa problem och flertal implementationer men gått ifrån att ha det p.g.a just stämningsrisken.

Läser man på mesa's hemsida:
http://dri.freedesktop.org/wiki/S3TC/

Källkod och litteratur i sig gör inga intrång utan produkten (maskinkod i det här fallet). Dock är HTC med i OIN, så de har vissa förpliktelser också, även om de inte överlåtet patenten. Så det är fortförande problematiskt att skeppa program med det. De får fortfarande skriva källkod för det. T.ex. kan Cisco publicera källkod till H.264-avkodare/kodare, men de som bygger egna produkter på koden (istället för den licensierade binären som ska släppas inom OpenH264) så krävs licensavtal. Det är i detta fall upp till distributionen, men de proprietära drivrutinerna har ju S3TC via avtalen GPU-tillverkarna har och de kan skeppa dessa istället för Mesa med funktionen påslagen och fria drivare. Ska man ta en sida ur Nvidias bok så skulle HTC kunna stämma alla som försöker sälja produkter med Nvidias Tegra-kretsar eftersom mobilerna och surfplattorna använder S3TC. Nu vet jag inte när Nvidias nuvarande avtal går ut med S3/HTC däremot. När det går ut om det inte kommit överens om något som varar för evigt (inte troligt) så skulle HTC kunna göra samma sak mot de som försöker använda Nvidias kretsar. Men det känns inte så troligt att en sådan strategi skulle fungera när det finns hundratals om inte tusentals som integrerar dessa kretsar i deras elektronik. Detta handlar ju om teknik där leverantörerna måste licensiera med varandra eftersom det inte finns någon licenspool som är vanligt vid sånt som måste licensieras närmare användaren eller av fler i ledet. Det handlar om ett dussintal företag när vi pratar de som jobbar med grafik, tusentals när vi pratar de som integrerar kretsarna. Andra företag har patenterat det Nvidia implementerat i sina egna kretsar.

Så vad det ska i rätten att göra i detta fall förstår jag inte riktigt. Alltså inte riktigt vad fördelen skulle vara. Inte om man vill att tekniken ska kunna licensieras, vill de ha betalt per enhet är det enklare att vända sig till komponenttillverkaren än alla mobiltillverkare. De behöver ju själva schyssta villkor för patent som inte täcks av RAND/FRAND från Qualcomm, Samsung, Imagination, HTC osv. Är det så att avtal mellan dessa gått ut och måste förnyas (eller närmar sig detta) så gäller ju det åt andra hållet också och att Nvidia gör intrång. Nvidia är väldigt svaga i stort, de har en relativt liten portfölj, andra har många och grundläggande patent inom halvledare, och ännu mer inom kommunikation eftersom de gör modem numera har de nästan inget alls medan konkurrenterna sitter på allt grundläggande och även massor som faller utanför de officiella standarderna.