Samsung 840 och 840 Evo SSD lider av prestandaproblem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skooglund:

Det pratades om detta efter Sweclockers gjorde sitt test för 2 år sedan.
Recension: http://www.sweclockers.com/recension/16138-ssd-lagring-corsai...

Har inte rekommenderat en enda person att köpa dessa diskar. Antingen 830, tills den tog slut. Sedan 840 Pro eller annat märke. Tror inte att de kommer med en bra lösning på detta fel

Eller 850 Pro? De är väldigt prisvärda (för att vara SSD) där man nu kan hitta 256GB för under 1500:- om man har lite tur.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Första gången man blir glad över att ha nått gammalt i burken. 830 FTW ^^

Japp, det är hårdvaluta på dem nu på begagnat-marknaden eftersom de är så ruggigt stabila. Glad att jag köpte en när de fanns

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Gött att man inte föll för hype:en över Samsungs "basic" diskar som prisats av alla och skaffade nått annat. Har MLC minnen I båda mina SSDer så det känns tryggt.

Permalänk
Medlem

Har tre Inteldiskar (två olika sorter) i datorn men blir till att köra ett prestandatest på dem med...

Permalänk
Medlem

Hmm, om jag förstått detta rätt så blir det troligen en snabbfix där all data flyttas runt lite då och då. Men det kommer ju att slita mer på minnescellerna, vilket försämrar livslängden...

det klart att det är möjligt att det är någon slags mjukvarubugg som har att göra med några optimeringsalgoritmer i mjukvaran för att få fram högsta prestanda på de filer som används mest...

Permalänk
Medlem

Även jag sitter på Samsung 830, två stycken till och med. Fungerar som en dröm ända sedan inköp

Permalänk
Inaktiv

Hehe det var som jag trodde. Därför man slängde en hög med pengar för att köpa OCZ Vector med bättre NAND.

Permalänk
Skäggig legend

Samsung av alla… Tacka vettja Samsung 830 <3

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Hm vi har ju en dator med en 840 EVO i som har börjat hacka lite till och från här hemma. Ska nog köra det där HDTune på den och kolla. Var en av de delar jag inte trodde skulle kunna vara problemet då min 830 är stabil som tusan.

Om det nu visar sig vara ssd'n som krånglar vad kan man göra åt det? Hur vet jag när mjukvarufixen kommit? Vart ska jag hålla koll?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

blåser om min 840 pro relativt ofta med acronis trueimage. en av de mest älskade mjukvaror jag äger.

Permalänk
Inaktiv

Jaha...så min smarta idé att köpa Samsung denna gången istället för Intel var en tabbe. :/

Permalänk
Medlem

Väntar mig inte bättre från Samsung..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Jaha...så min smarta idé att köpa Samsung denna gången istället för Intel var en tabbe. :/

Intel har ju sina egna problem. Däremot så är det minnescellerna som är problemet.. Inte alla SSDs från Samsung. En SSD med TLC celler verkar inte drabbas av detta alls.

Skrivet av RaZman:

Väntar mig inte bättre från Samsung..

Så du förväntar dig alltså att ett av de största märkena (och en av de mest stabila tillsammans med Intel) på SSD marknaden ska få problem med sina SSDer? Okej. Bra att veta.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Passade på att köra HD Tune på min 840 nyss och olikt många andra har jag inte det minsta problem visar det sig och har inte blåst den här installationen på två år. Jag har väl haft tur.

Folk är rätt snabba över att raljera på Samsung märker jag men om ni tittar lite bakåt i SSD's historia så är inte de den enda tillverkaren som drabbas av problem. Det har hänt, det händer, det kommer hända igen. Det som spelar roll är hur väl tillverkaren hanterar det hela.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Installerade min för en månad sen >.< God damn it!

Permalänk
Medlem

Antar att samsung magician programmet inte duger som test? SQR: 6813 MB's/read, SW: 5747 MB's/write. lols

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KTL:

Passade på att köra HD Tune på min 840 nyss och olikt många andra har jag inte det minsta problem visar det sig och har inte blåst den här installationen på två år. Jag har väl haft tur.

Evo eller Pro?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Och en sådan köpte jag i hopp om att få bra kvalitet. D'oh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jaha...så min smarta idé att köpa Samsung denna gången istället för Intel var en tabbe. :/

Nej, men att köpa deras "billig"-variant kanske inte var så smart.

Skrivet av RaZman:

Väntar mig inte bättre från Samsung..

Om världens bästa skulptör gör ett konstverkt i skit, så är det ändå skit. TLC-minnen är boven. 830, 840 pro och 850 påverkas inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Intressant hur många verkar avskriva Samsung helt innan dom fått en chans att fixa problemet.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Evo eller Pro?

Samsung 840 Series MZ-7TD250. Det är en tidigare serie än EVO så den kanske inte är berörd heller.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Trist för Samsung, de har väl lyckats tillförskansa sig ett rykte om att tillverka stabila SSD:er? Så var det med den saken, men "snålheten bedrar visheten" är ju ett gammalt hederligt citat vars värde inte minskat med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Antar att samsung magician programmet inte duger som test? SQR: 6813 MB's/read, SW: 5747 MB's/write. lols

Då måste du ha RAPID igång, det blir lite muppiga siffror då. Även i andra program.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hoppas att Samsung lyckas lösa detta i mjukvara, annars lär de få ganska många sura kunder på sig väldigt snart... Jag har en 840, men har "tyvärr" ganska nyligen formaterad den och installerat om Windows, och HD Tune visar fina läshastigheter för mig.

Permalänk
Medlem

Frågan är om Samsung Magician råder bot på det när man kör underhåll av diskarna i det programmet?

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för nyheten, hade tänkt beställa en Evo men blir att vänta.

Hur står sig Crucials motsvarigheter med MLC-minnen?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Jag har också precis installerat Windows och Linux på min nya Samsung 840 EVO 240 GB mSATA i laptopen så lär väl inte märka problemet förrän senare. Funderar lite på det här med over provision. Jag lämnade 18 GB opartitionerat. Tänkte att då får den fler lediga minnesceller som den kan omfördela vid behov när den kör sitt inbyggda underhåll. Men den kanske ändå inte flyttar runt gamla filer utan detta påverkar mer var den placerar nya filer?

Man kanske kan tänka sig någon sorts underhållscript som testar läsprestanda för filerna en i taget och om en viss gräns underskrids så skriver den om filen till SSD-disken igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Väntar mig inte bättre från Samsung..

Nä..de har ju bara minnen på grafikkort mm. så det måste vara skit!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk

Så glad att man har dubbla 840 pro! phew..

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KTL:

Samsung 840 Series MZ-7TD250. Det är en tidigare serie än EVO så den kanske inte är berörd heller.

Eftersom den har TLC minnen så kan den vara berörd. Alla SSDer som har de dyrare MLC cellerna är de som verkar vara de som inte lider av dessa problem.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds