mITX gamingdator, max budget 11k, funkar mina delar tillsammans?

Permalänk
Medlem

mITX gamingdator, max budget 11k, funkar mina delar tillsammans?

Hade tänkt att bygga en dator som jag främst ska spela på. Blev sugen på ett mITX bygge då chassit jag valt verkar ganska smidigt. Det som jag är tveksam till är dock nätagget om det går in? Kom gärna med kritik och förslag på ändringar.

Visa signatur

Core i5, 4690K 3.5 GHz, 6MB Cache | Cooler Master Hyper 212 Evo | MSI GTX 970 | 256 GB Adata SSD Premier Pro | 2x4GB DDR3 1600MHz, Corsair VENGEANCE LP | Gigabyte GA-Z97N-WIFI mITX | Bitfenix Prodigy Svart mITX | Cooler Master V550S PSU |

Permalänk
Hjälpsam

Ta LP minnen, det blir tight för kylaren annars..

det GÅR o få in modulära 160mm djupa så detta 140mm skall inte va nått problem....750W känns extremt onödigt då datorn bara kommer dra runt eller strax under 300W som Max.....ta 550W varianten o du har GOD marginal

Permalänk
Medlem

Varför väljer folk det där chassit när de bygger mITX? Den fysiska storleken är ju på mATX nivå och finns i en mATX version, varför inte välja den istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creesher:

Hade tänkta att bygga den dator som jag ska främst ska spela på. Blev sugen på ett mITX bygge då chassit jag valt verkar ganska smidigt. Det som jag är tveksam till är dock nätagget om det går in? Kom gärna med kritik och förslag på ändringar.

http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-7166818-00.png

Skulle ha bytt agg, finns bättre som är kvalité.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aktsu:

Varför väljer folk det där chassit när de bygger mITX? Den fysiska storleken är ju på mATX nivå och finns i en mATX version, varför inte välja den istället?

Tja, jag gillar layouten på mITX varianten bättre med ett liggande moderkort o skulle ändå inte vilja ha 2st grafikkort i mATX varianten

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Ta LP minnen, det blir tight för kylaren annars..

det GÅR o få in modulära 160mm djupa så detta 140mm skall inte va nått problem....750W känns extremt onödigt då datorn bara kommer dra runt eller strax under 300W som Max.....ta 550W varianten o du har GOD marginal

Bytte till LP minnen som du föreslog, en kompis som hjälpe mig välja delar sa att jag skulle ta 750W bara för att man aldrig skulle maxa ett nätagg. Men om det nu bara kommer dra 300W så är det väl väldigt lugnt Jag har inga planer på att överklocka, men om jag skulle det, spelar det någon roll i valet av delar?

Visa signatur

Core i5, 4690K 3.5 GHz, 6MB Cache | Cooler Master Hyper 212 Evo | MSI GTX 970 | 256 GB Adata SSD Premier Pro | 2x4GB DDR3 1600MHz, Corsair VENGEANCE LP | Gigabyte GA-Z97N-WIFI mITX | Bitfenix Prodigy Svart mITX | Cooler Master V550S PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Skulle ha bytt agg, finns bättre som är kvalité.

Är lite osäker när det kommer till nätagg, har du något du rekommenderar? Kanske ska tillägga att det gärna får vara tystgående också om det finns något för en hyfsad prislapp

Visa signatur

Core i5, 4690K 3.5 GHz, 6MB Cache | Cooler Master Hyper 212 Evo | MSI GTX 970 | 256 GB Adata SSD Premier Pro | 2x4GB DDR3 1600MHz, Corsair VENGEANCE LP | Gigabyte GA-Z97N-WIFI mITX | Bitfenix Prodigy Svart mITX | Cooler Master V550S PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creesher:

Är lite osäker när det kommer till nätagg, har du något du rekommenderar? Kanske ska tillägga att det gärna får vara tystgående också om det finns något för en hyfsad prislapp

Länkar dessa http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2637172&view=c sen finns http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1398457 och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1377903.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Om du inte har några planer på att överklocka så är en K processor onödigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av profbergvall:

Om du inte har några planer på att överklocka så är en K processor onödigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Går ju även att skippa z97-kortet också, satsa på h97 om du är säker på att det inte ska överklockas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creesher:

Hade tänkt att bygga en dator som jag främst ska spela på. Blev sugen på ett mITX bygge då chassit jag valt verkar ganska smidigt. Det som jag är tveksam till är dock nätagget om det går in? Kom gärna med kritik och förslag på ändringar.

http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-7166818-00.png

du behöver knappt mer än 500w nätagg för att driva detdär,

själv köpte jag istortsett samma sak fast ett CM elite 130 och en CM seidon 120V (ta XL istället!) det är alltid krångligt med stora luftkylare i mITX chassin.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Går ju även att skippa z97-kortet också, satsa på h97 om du är säker på att det inte ska överklockas.

Skrivet av profbergvall:

Om du inte har några planer på att överklocka så är en K processor onödigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska samtala lite med min polare som ska hjälpa mig bygga ihop datorn, då han har ett liknande bygge som är överklockat kanske han föreslår samma. Så tror jag kör på Z97 kortet och den processorn.

Visa signatur

Core i5, 4690K 3.5 GHz, 6MB Cache | Cooler Master Hyper 212 Evo | MSI GTX 970 | 256 GB Adata SSD Premier Pro | 2x4GB DDR3 1600MHz, Corsair VENGEANCE LP | Gigabyte GA-Z97N-WIFI mITX | Bitfenix Prodigy Svart mITX | Cooler Master V550S PSU |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Creesher:

Bytte till LP minnen som du föreslog, en kompis som hjälpe mig välja delar sa att jag skulle ta 750W bara för att man aldrig skulle maxa ett nätagg. Men om det nu bara kommer dra 300W så är det väl väldigt lugnt Jag har inga planer på att överklocka, men om jag skulle det, spelar det någon roll i valet av delar?

Sant på sätt o vis men det är samtidigt inte bra att lasta en PSU för lite heller. . dom brukar va som mest effektiva runt 20-80% belastning.

Tycker inte du tjänar nått på att ta 750W över 550W här.

Överklockar du drar systemet lite mer ström 10-15% o du behöver bättre kylning ju hårdare du klockar. . väl det som påverkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Sant på sätt o vis men det är samtidigt inte bra att lasta en PSU för lite heller. . dom brukar va som mest effektiva runt 20-80% belastning.

Tycker inte du tjänar nått på att ta 750W över 550W här.

Överklockar du drar systemet lite mer ström 10-15% o du behöver bättre kylning ju hårdare du klockar. . väl det som påverkar

Tror jag kör på ett 550W, det lär ju räcka i mitt fall verkar det som. Dem nya grafikkorten verkar vara väldigt strömsnåla också om jag fattat det rätt.

Visa signatur

Core i5, 4690K 3.5 GHz, 6MB Cache | Cooler Master Hyper 212 Evo | MSI GTX 970 | 256 GB Adata SSD Premier Pro | 2x4GB DDR3 1600MHz, Corsair VENGEANCE LP | Gigabyte GA-Z97N-WIFI mITX | Bitfenix Prodigy Svart mITX | Cooler Master V550S PSU |

Permalänk
Medlem

välj dock det tystaste du kan hitta, mitt CM G650M låter KRIG i ett coolermaster elite 130 chassi.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Hjälpsam

Jag själv kör bara Seasonic o har ännu inte hört min PSU från sittplatsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Jag själv kör bara Seasonic o har ännu inte hört min PSU från sittplatsen

Tror jag kör på det här från Corsair, verkar som det blir bra. Detta blir min slutgiltiga varukorg, beställer i slutet av veckan tror jag. Om någon inte har något mer o tillägga så tackar jag alla så mycket för hjälpen och alla tips.

Visa signatur

Core i5, 4690K 3.5 GHz, 6MB Cache | Cooler Master Hyper 212 Evo | MSI GTX 970 | 256 GB Adata SSD Premier Pro | 2x4GB DDR3 1600MHz, Corsair VENGEANCE LP | Gigabyte GA-Z97N-WIFI mITX | Bitfenix Prodigy Svart mITX | Cooler Master V550S PSU |

Permalänk
Hjälpsam

Corsairs CX serie är en OEM Channel Well Technologies (CWT) DSAII platform o den är nog den mest utskällda här på forumet, framföralt för sin tillförlitlighet över tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creesher:

Tror jag kör på det här från Corsair, verkar som det blir bra. Detta blir min slutgiltiga varukorg, beställer i slutet av veckan tror jag. Om någon inte har något mer o tillägga så tackar jag alla så mycket för hjälpen och alla tips.

http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-7220898-00.png

Att köra CX på en burk för 10k skulle jag inte riskerat ens en sekund. När det finns bra agg ute på marknaden. Vet inte hur många i raden som köpt dåliga agg och sen kommer till forumet och klagar varför datorn inte fungerar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Corsairs CX serie är en OEM Channel Well Technologies (CWT) DSAII platform o den är nog den mest utskällda här på forumet, framföralt för sin tillförlitlighet över tid

Skrivet av Broken-arrow:

Att köra CX på en burk för 10k skulle jag inte riskerat ens en sekund. När det finns bra agg ute på marknaden. Vet inte hur många i raden som köpt dåliga agg och sen kommer till forumet och klagar varför datorn inte fungerar.

Oj, verkar som att jag får kolla på något annat. Vill ha ett semi-modulärt/modulärt för max 800 kr. Samtidigt vill jag att det ska vara hyfsat tystgående och runt 550 watt. Får leta vidare med andra ord!

Visa signatur

Core i5, 4690K 3.5 GHz, 6MB Cache | Cooler Master Hyper 212 Evo | MSI GTX 970 | 256 GB Adata SSD Premier Pro | 2x4GB DDR3 1600MHz, Corsair VENGEANCE LP | Gigabyte GA-Z97N-WIFI mITX | Bitfenix Prodigy Svart mITX | Cooler Master V550S PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creesher:

Oj, verkar som att jag får kolla på något annat. Vill ha ett semi-modulärt/modulärt för max 800 kr. Samtidigt vill jag att det ska vara hyfsat tystgående och runt 550 watt. Får leta vidare med andra ord!

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/150427-be_qui...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Du och jag har i princip identiska builds och jag ångrar och åter ångrar att jag försökte spara in nån hundring på psu, jag siktar redan på efter någon månad att fixa ett vettigt psu typ evga seasonic etc, i övrigt bra även om jag nog gått på closed liquid i ett så litet chassi

Visa signatur

i5 4690k @ 4,4 - 1.1v | Corsair 250D | Gigabyte GTX970 G1 Gaming | Seasonic X-850 | Gigabyte Z97N |
Corsair H100i | Noctua F12-PWM | Noctua A-14 PWM | Crucial MX100 256

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Att köra CX på en burk för 10k skulle jag inte riskerat ens en sekund. När det finns bra agg ute på marknaden. Vet inte hur många i raden som köpt dåliga agg och sen kommer till forumet och klagar varför datorn inte fungerar.

Skrivet av tmdgx:

Du och jag har i princip identiska builds och jag ångrar och åter ångrar att jag försökte spara in nån hundring på psu, jag siktar redan på efter någon månad att fixa ett vettigt psu typ evga seasonic etc, i övrigt bra även om jag nog gått på closed liquid i ett så litet chassi

https://www.komplett.se/corsair-rm450-450w-psu/796963#!tab:ex... Den här borde ju räcka eller? Den är 16CM, max är just 160mm, det borde väl gå? 450W, modulärt, ska jag köra på det?

Visa signatur

Core i5, 4690K 3.5 GHz, 6MB Cache | Cooler Master Hyper 212 Evo | MSI GTX 970 | 256 GB Adata SSD Premier Pro | 2x4GB DDR3 1600MHz, Corsair VENGEANCE LP | Gigabyte GA-Z97N-WIFI mITX | Bitfenix Prodigy Svart mITX | Cooler Master V550S PSU |

Permalänk
Hjälpsam
Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Den får det blir, verkar bli perfekt! Dess utom prissänkt, modulär och får lätt plats. Tack!

Visa signatur

Core i5, 4690K 3.5 GHz, 6MB Cache | Cooler Master Hyper 212 Evo | MSI GTX 970 | 256 GB Adata SSD Premier Pro | 2x4GB DDR3 1600MHz, Corsair VENGEANCE LP | Gigabyte GA-Z97N-WIFI mITX | Bitfenix Prodigy Svart mITX | Cooler Master V550S PSU |

Permalänk
Hjälpsam
Permalänk
Medlem

Sällar mig till mängden och säger go for it v550 är ett bra nätagg

Visa signatur

i5 4690k @ 4,4 - 1.1v | Corsair 250D | Gigabyte GTX970 G1 Gaming | Seasonic X-850 | Gigabyte Z97N |
Corsair H100i | Noctua F12-PWM | Noctua A-14 PWM | Crucial MX100 256