Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goran65:

Ursäkta om jag hoppar in mitt i denna jättelånga tråden.

Fråga: Intel Next Unit of Computing Kit DN2820FYKH, (+RAM +HDD +Fjärr, trådat nätverk) är denna tillräcklig för att använda med Openelec som REN
Mediaspelare, FILM. Inget annat ska köras på den.

Funkar alla upplösningar? Ljud?

/Göran

Hej,

jag kör en 2820 (dock från USB och inte HDD) och den funkar bra till att spela film. Tittat på några 1080p och de flyter bra (dock inga monster filer, utan ca 5GB). Alla skins i XBMC funkar dock inte, men det jag kör nu (ambiance tror jag att det heter) funkar bra.

Permalänk
Skrivet av Neon:

Provade detta, satte så att min förstärkare sköter allt men det blir ingen skillnad.

Provade ändra tillbaka display drivers i Windows till 60hz och sen då sätta att synka till video i XBMC och det blev precis samma sak men då att allt inte flimrar längre och att musen i Windows uppför sig bättre.

Min TV har ganska mycket delay så att jag får ha 225 ms förskjutning på ljudet har troligen med detta att göra. Det är en Panasonic 65ST60.

Det intressanta är att när panoreringarna spelas upp utan TV´s motion setting så blir allt på nedre delen av skärmen oklart men så snart jag slår på TV:s motion setting så blir det väldigt klart och flyter 100%. Visst kan man få lite såpopera känsla men inte så mycket att det stör.

Jag vet att det inte är jätte lät att få till perfekt flyt, även på BIO har har lagt märke till denna typ av "lagg".

Hmm hur är det med detta då ?

If using HDMI for audio the this should ideally be connected direct to AVR, so signal path is

XBMC PC -> AVR -> TV

Try to avoid

XBMC PC -> TV -> AVR

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

Hmm hur är det med detta då ?

If using HDMI for audio the this should ideally be connected direct to AVR, so signal path is

XBMC PC -> AVR -> TV

Try to avoid

XBMC PC -> TV -> AVR

Det är kopplat korrekt, alltså PC (HDMI)> Förstärkare (HDMI)> TV

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Ok då har jag nog slut på idér

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Nu har jag installerat BIOS och nya drivers och visst gjorde det lite skillnad men det är långt ifrån perfekt.

Jag provade även ändra TVn till 24Hz i Windows och det gav mer flyt i XBMC men det gjorde också att jag fick komensera ljudet med 225ms!?

Ett bra exemepel är öppnings scenerna i Elysium(Elysium.2013.1080p.BluRay.x264-SPARKS) där laggar/flashar nedre delen av bilden ganska mycket. Genom att slå på motion funktionen på TVn till medium blir det perfekt flyt men detta verkar också vara enda viset att verkligen få 100% flyt.

Det enda som jag uppfattade som inte helt "mjukt" är panoreringen från jorden till Elysium vid 1 minut och 26 sekunder, jag uppfattar det som att planeten jorden rycker.
Men om det verkligen är så eller om det bara är placebo vet jag inte, kanske blir att man letar fel där det faktiskt inte finns några.

Vi har ju gått igenom detta en gång tidigare att du säger att det "flimrar" eller vad du kallade det samt att du har vänner som upplever samma sak, är detta på deras apparater eller din?

Kan det vara som så enkelt som att dina inställningar är "felaktiga" alternativt att du har en tv som kanske lider av någon form defekt?
Upplever du samma fenomen om du kopplar bort förstärkaren och kör enbart NUC samt Tv?

Det kan ju även vara som så att du samt dina vänner har någon form av "super-syn" som vi andra saknar.
Jag är verkligen bra nyfiken på att reda ut detta.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Han skriver:
"Det är en Panasonic 65ST60.
Det intressanta är att när panoreringarna spelas upp utan TV´s motion setting så blir allt på nedre delen av skärmen oklart men så snart jag slår på TV:s motion setting så blir det väldigt klart och flyter 100%. Visst kan man få lite såpopera känsla men inte så mycket att det stör"

Just den TV har sina brister i just detta område, har själv en GT60 så jag vet, TVns motion setting har ju ett par olika steg man får helt enkelt sätta den till det som stör minst.

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

Han skriver:
"Det är en Panasonic 65ST60.
Det intressanta är att när panoreringarna spelas upp utan TV´s motion setting så blir allt på nedre delen av skärmen oklart men så snart jag slår på TV:s motion setting så blir det väldigt klart och flyter 100%. Visst kan man få lite såpopera känsla men inte så mycket att det stör"

Just den TV har sina brister i just detta område, har själv en GT60 så jag vet, TVns motion setting har ju ett par olika steg man får helt enkelt sätta den till det som stör minst.

Ja, själv sitter jag med en gammal G20 eller om det är G25, jag minns faktiskt inte.
Jag upplever verkligen inte de problemen som han påstår sig ha. =/

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Det enda som jag uppfattade som inte helt "mjukt" är panoreringen från jorden till Elysium vid 1 minut och 26 sekunder, jag uppfattar det som att planeten jorden rycker.
Men om det verkligen är så eller om det bara är placebo vet jag inte, kanske blir att man letar fel där det faktiskt inte finns några.

Vi har ju gått igenom detta en gång tidigare att du säger att det "flimrar" eller vad du kallade det samt att du har vänner som upplever samma sak, är detta på deras apparater eller din?

Kan det vara som så enkelt som att dina inställningar är "felaktiga" alternativt att du har en tv som kanske lider av någon form defekt?
Upplever du samma fenomen om du kopplar bort förstärkaren och kör enbart NUC samt Tv?

Det kan ju även vara som så att du samt dina vänner har någon form av "super-syn" som vi andra saknar.
Jag är verkligen bra nyfiken på att reda ut detta.

Hmm intressant. Detta är ett problem jag haft väldigt länge, även med förra förstärkaren(ingen HDMI ingång) och förra TVn LG 60PK550. Vad jag förstår så har du testat samma Elysium fil som mig genom XBMC. Om du tittar på de 2 första scenerna och främst då på den undre delen av skärmen, menar du verkligen att du inte ser något "lagg" alls där? Det flyter verkligen 100% med 100% skärpa? För mig är det extra synligt på den där åen som dyker upp i första scenen, håller man ögonen på nedre kanten av åen så ser man att den hoppar en hel del upp och ner under panoreringen.

Allt detta försvinner helt när man slår på TVns motion funktion.

TVn är av finare variant så att den skulle ha sådana problem tvivlar jag starkt på, har nämligen alltid 100% flyt när jag ser Blu-ray från Blu-ray spelaren.

Jag testade att installera XBMC på datorn i min sign och köra samma film igen, denna gången på Dell skärmen och visst var lagget lite mindre men fortfarande fullt synligt!?

Så om ingen annan här kan se det så lutar det åt att jag helt enkelt är känsligare.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Vill inte dissa din TV, har ju en liknade själv
Men men även om du har en fin TV så har den sina brister, en sökning på "ST60 stutters" ger detta så........

https://www.google.se/search?q=st60+cleay+face&ie=utf-8&oe=ut...

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk

Någon som har koll på hur man lättast kör emulatorer under openelec på den? Har googlat en del och verkar inte finnas något lätt sätt, hade hoppats det bara var att installera något add-on

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan83:

Någon som har koll på hur man lättast kör emulatorer under openelec på den? Har googlat en del och verkar inte finnas något lätt sätt, hade hoppats det bara var att installera något add-on

http://deanvaughan.org/wordpress/2014/01/running-emulators-on...

Har du provat att följa den guiden?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd

Förstår fortfarande inte detta med minneshysterin på dessa små NUC: ar. Kör utorrent i Windows 10 + google chrome + vpn virtuellt på min I3 Hasswell NUC i Windows 8.1. Gästen körs från usb 3 disk eftersom jag bara har en liten 64 GB mini-sata i min. Gästen och opperativsystemet delar på 4 GB minne, dvs 2 GB var. Funkar smärtfritt och i första bilden kör jag en 24 GB stor mkv film i XBMC samtidigt som den virtuella maskiner står och tuggar torrent genom vpn och sparar filer på min NAS.

NUC med XBMC 24 GB mkv och Windows 10 virtuellt

Windows 10 Virtuellt i NUC

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Nu behöver jag er hjälp!!!
Köpt en NUC Haswell i3, men får inte IR att funka, IR var den största orsaken till upgradering.
Har install drivisar för IR och kör med en Hama Remote 52451, stoppar jag i en extern IR-motagre så funkar fjärren direkt !
edit: Skit också, visade sig att min Hama Remote inte funkar med Intels IR

Men tacksam för svar på denna fråga:
Nästa fråga, när jag fått ordning på IR är hur får jag till det så att NUC går ned i Power Off via fjärren och inte bara ned till StandBy ?

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Avstängd

StandBy är en enda stor inkompetent bugg i Windows 8 så inte konstigt att du vill ha Power of. Tror inte det ens går få Power of med min MCE-fjärris.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av stormense:

StandBy är en enda stor inkompetent bugg i Windows 8 så inte konstigt att du vill ha Power of. Tror inte det ens går få Power of med min MCE-fjärris.

Verkar som att det ska funka med BIOS setting men fattar inte hur, nån som fått detta att funka som kan förklara ?
Just nu känns det som jag kastat bort drygt 2000:-, då min förra NUC funkar lika dåligt som den nya gällande Power Off via fjärr

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

Verkar som att det ska funka med BIOS setting men fattar inte hur, nån som fått detta att funka som kan förklara ?
Just nu känns det som jag kastat bort drygt 2000:-, då min förra NUC funkar lika dåligt som den nya gällande Power Off via fjärr

Du ändrar i power options vad som händer när du trycker på sleep-knappen, det är det som styr vad som händer när du stänger av via fjärrkontrollen.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Skrivet av backspace:

si senior, rom collection listar mina spel (1), har skrivit in rätt bsnes_accuracy "%rom", men det som händer är att skärmen blir mindre 2 sec o sen större och jag är tillbaks i xbmc..

Gick inte installera retroarch heller via zippen man ladda hem, klagade på dependencies.. zippade upp den i /storage/.xbmx/addons/ så den finns i addons nu, kan välja den i menyn och försöka starta roms den vägen men det fungerar inte heller.

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan83:

si senior, rom collection listar mina spel (1), har skrivit in rätt bsnes_accuracy "%rom", men det som händer är att skärmen blir mindre 2 sec o sen större och jag är tillbaks i xbmc..

Gick inte installera retroarch heller via zippen man ladda hem, klagade på dependencies.. zippade upp den i /storage/.xbmx/addons/ så den finns i addons nu, kan välja den i menyn och försöka starta roms den vägen men det fungerar inte heller.

Jag ska prova här så får jag se ifall det blir samma problem. Please hold...

Edit: Löste det med vägledning:
http://openelec.tv/forum/128-addons/71535-guides-retroarch-fr...

Funkar fint med Zelda - A Link to the past.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Jag ska prova här så får jag se ifall det blir samma problem. Please hold...

Edit: Löste det med vägledning:
http://openelec.tv/forum/128-addons/71535-guides-retroarch-fr...

Funkar fint med Zelda - A Link to the past.

får testa detta sen, har googlat skiten och hittat typ 10 olika guider som har tio olika addons och tio olika advanced launchers, svårt att veta vilken man ska följa.. sen kommer väl skiten sluta så fort man uppdaterat openelec..

Lurar på om det är lika bra att dra in windows på burken och köra PMS och ett separat program för emu's?

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan83:

får testa detta sen, har googlat skiten och hittat typ 10 olika guider som har tio olika addons och tio olika advanced launchers, svårt att veta vilken man ska följa.. sen kommer väl skiten sluta så fort man uppdaterat openelec..

Lurar på om det är lika bra att dra in windows på burken och köra PMS och ett separat program för emu's?

Det låter som ett bra alternativ, lite mer mångsidighet om man vill ha det.
Själv funderar jag på att lägga in SteamOS och XBMC igen, minns inte riktigt varför jag inte fortsatte med den kombon.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

näe det tråkiga är ju att man tror att mjukvara som funnits 10 år bara ska fungera, men allting är precis lika krångligt som senast man körde allt... vill man ha output genom två olika ljudkort ska man patcha fram o tebax, pms som backend krångel (iofs mitt val), vill man ha dvb-c-kortet att fungera ska man krångla tre timmar och nu även emu's...

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

Vilken värme utvecklar era små NUC-lådor?
Vid enkel twitch stream så är min redan uppe i 60 grader - sunt?

Funderar även på ta bort hårddisken och köra Linux över NFS med en synology diskstation som server. Någon som gör det och kan ge något ord om prestanda, helt värdelös eller får man enbart räkna en något seg uppstart?

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har en DN2820 och vill ha den som medieserver/spelare, men jag har inte fått det riktigt klart för mig hur det är ställt med HW acceleration för grafik, speciellt video-avkodare, och stödet för det i Linux för denna GPU?
Någon som vet?
VAAPI och VDPAU.. ?

Vad jag *tror* mig funnit är att Linux (Ubuntu) saknar stöd för det i dagsläget.
Men att Windows-drivarna har?

Saken är den att jag inte fick det att fungera i Plex Home Theater (kör Lubuntu på den), och tänkte att jag uppgraderar drivisarna från Intels hemsida. Plus att jag sen lekt med olika installationer av VDPAU/VAAPI (utan att riktigt veta vad jag gjorde utan hoppades bara att apt-get magiskt fixar det) Det resulterade i att PHT dumpar core för mig, även om jag slår av HW acc i Plex. Dock tycks mediespelaren i Lubuntu inte beröras.

Tyvärr går det inte att avinstallera intel drivisarna heller. :-S
/Undret

Visa signatur

Node 304 White mini-ITX | Asus Maximus VI Impact | i7-4790K | Asus GTX 780 OC DCUII | Corsair H90 | Silverstone Strider ST550F Gold | Samsung 850 Pro 256GB | WD Green 3TB | G.Skill Trident 2400MHz 16GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm | Fujitsu P27T-7

Permalänk
Medlem

backspace, testade du verkligen exakt samma videoklipps som jag hänvisade till? Du såg inget lagg alls i bilden i de 2 första scenerna(panoreringar över fält och hus)? I den första scenen, håll ett öga på åen(eller vad det är), i den nedre kanten bör du se ganska klart att det hoppar fram och tillbaka(upp och ner).

Det intressanta är att TV:s motion funktion får perfekt skärpa och flyt vilket på något vis tyder på att källan som TV får ändå är bra men då förstår jag inte varför jag får samma problem på min datorskärm eller för den delen på förra TVn(LG 60PK550).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag hade som jag nämnt tidigare fått ställa in att matcha videons uppspelnings frekvens. Efter som det mesta jag tittar på har 23hz så fick jag göra en ljudförskjutning på 225 ms. Vad jag förstår är detta en normal förskjutning enligt den TV jag har(den har en del input lagg). Igår såg jag en serie och den körde då inte 23hz vilket gjorde att ljudet blev helt off så det blev till att ställa tillbaka. D.v.s återställa videuppspelningsdelen i XBMC och då även sätta ner ljudförskjutningen till 225ms. Med TVns motion flow funktion ser man dock inte mycket skillnad i bilden så detta är troligen det bästa jag kan få utan att behöva trixa fram och tillbaka. Visst skulle man säkert kunna slå på någon typ av ljud klocka synkning med men risken finns alltid att man får någon typ av synkproblem längre fram(har varit här innan).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

SÅLD

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

Jag tar den gärna

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Som en uppföljning på mitt inlägg ovan, tänkte jag som nästa steg helt sonika installera win8.1 o Lubuntu dual boot under en tid. Och jämföra med samma programvaror på båda.

Nu kan man undra varför jag lägger energi på detta med HW acc, men det är så att NUCen extraknäcker som medieserver (Logitech Media Server (LMS inkl Spotify) mot ett gäng Squeezeboxar utspridda i lgh, samba gentemot en Boxee Box, transmission daemon, PMS). Och då vill jag gärna spara CPU för det i så hög utsträckning som möjligt även när jag glor på en rulle.
Jag har testkört openelec och det var ju superfint, och hade jag inte behövt LMS så hade jag nog slagit till på det. LMS är skriven i Perl, och jag tänker inte ens försöka mig på att installera det i OpenELEC...

UPDATE: Jag hade en köpt W8.1 liggande hemma, och beslöt installera den på NUC-en på halva SSDn, andra halvan är öronmärkt för ett nytt äventyr i Lubuntu + Plex, eller möjligen XBMCbuntu, dual boot.
Inledande tester i W8.1 med Intel-drivarna visar att HW-acc kickar in duktigt där på H264, och CPU-lasten kapas med en faktor 10! Från 50% ned till 5%. Har dock issues med digitalt ljud ut via HDMI på bildskärmen, så jag fick sätta Analog 2.0 ut där för stunden.
Och Plex HT har ett väldigt fint flyt i sina menyer.
LMS, PMS, PHT kör superfint. Transmission daemon har jag än inte installerat. Samba får man ju liksom gratis.

Men jag vill ju verkligen köra Linux på den.

Visa signatur

Node 304 White mini-ITX | Asus Maximus VI Impact | i7-4790K | Asus GTX 780 OC DCUII | Corsair H90 | Silverstone Strider ST550F Gold | Samsung 850 Pro 256GB | WD Green 3TB | G.Skill Trident 2400MHz 16GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm | Fujitsu P27T-7

Permalänk
Skrivet av Neon:

Jag hade som jag nämnt tidigare fått ställa in att matcha videons uppspelnings frekvens. Efter som det mesta jag tittar på har 23hz så fick jag göra en ljudförskjutning på 225 ms. Vad jag förstår är detta en normal förskjutning enligt den TV jag har(den har en del input lagg). Igår såg jag en serie och den körde då inte 23hz vilket gjorde att ljudet blev helt off så det blev till att ställa tillbaka. D.v.s återställa videuppspelningsdelen i XBMC och då även sätta ner ljudförskjutningen till 225ms. Med TVns motion flow funktion ser man dock inte mycket skillnad i bilden så detta är troligen det bästa jag kan få utan att behöva trixa fram och tillbaka. Visst skulle man säkert kunna slå på någon typ av ljud klocka synkning med men risken finns alltid att man får någon typ av synkproblem längre fram(har varit här innan).

Ett sista försök att lös ditt problem:

Go to System settings, System, Video and check/change this setting.

* Fullscreen window rather than true fullscreen = NO

* Adjust display refresh rate to match video in the video settings = YES

Play a 23,xx Hz video and with your keyboard hit "O" ( as in Oslo ) and now check if you have any droped frames
at "drop" in the OSD.

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk

Fråga om boot tider.
Testat genom kolla Antikvitetshandlaren / flik Autostart / Senaste Bios tid:.
Min NUC D34010 med Win 8 och en Intel 520 SSD bootar upp på 7,6 sek., fast boot vald i bios.
Min Asus Zenbook med Win 8 i7 och SSD ( okänd ) bootar upp på 1,6 sek., en rätt otrolig tid !

Hur kan det skilja så pass, och är "mätmetoden" relevant ?

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12