Krasch VBIOS uppdatering av ASUS 290X

Permalänk
Medlem

Krasch VBIOS uppdatering av ASUS 290X

Hej!
Jag har ett ASUS 290X DC2 som jag har ett rejält problem med. Jag har ASUS GPU Tweak installerat och i fredags stod i programmet att det fanns en ny BIOS till grafikkortet. Mitt under flashningen så låser sig hela datorn och jag väntar bra länge på att den ska komma igång men till slut får jag lov att starta om den.

Datorn startar och jag har bild och allt verkar fungera men sen startar jag Battlefield 4. Det fungerar ett tag men sen kraschar grafikdrivrutinen. Provar ett par gången till och ibland kraschar Mantle och ibland kraschar grafikdrivruiten. Testade även BF 3 och då kraschar DirectX eller grafikdrivrutinen.

Jag har provat formatera datorn och provat flashat om grafikkortet igen men får samma problem.
Någon som vet nån lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alm3n:

Hej!
Jag har ett ASUS 290X DC2 som jag har ett rejält problem med. Jag har ASUS GPU Tweak installerat och i fredags stod i programmet att det fanns en ny BIOS till grafikkortet. Mitt under flashningen så låser sig hela datorn och jag väntar bra länge på att den ska komma igång men till slut får jag lov att starta om den.

Datorn startar och jag har bild och allt verkar fungera men sen startar jag Battlefield 4. Det fungerar ett tag men sen kraschar grafikdrivrutinen. Provar ett par gången till och ibland kraschar Mantle och ibland kraschar grafikdrivruiten. Testade även BF 3 och då kraschar DirectX eller grafikdrivrutinen.

Jag har provat formatera datorn och provat flashat om grafikkortet igen men får samma problem.
Någon som vet nån lösning?

Du skriver att du provat att flasha om grafikkortet igen. Är det den gamla eller nya versionen du försökt med?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har provat båda två. Just nu kör jag en tidigare version

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alm3n:

Hej!
Jag har ett ASUS 290X DC2 som jag har ett rejält problem med. Jag har ASUS GPU Tweak installerat och i fredags stod i programmet att det fanns en ny BIOS till grafikkortet. Mitt under flashningen så låser sig hela datorn och jag väntar bra länge på att den ska komma igång men till slut får jag lov att starta om den.

Datorn startar och jag har bild och allt verkar fungera men sen startar jag Battlefield 4. Det fungerar ett tag men sen kraschar grafikdrivrutinen. Provar ett par gången till och ibland kraschar Mantle och ibland kraschar grafikdrivruiten. Testade även BF 3 och då kraschar DirectX eller grafikdrivrutinen.

Jag har provat formatera datorn och provat flashat om grafikkortet igen men får samma problem.
Någon som vet nån lösning?

Provat bios switchen på kortet? Även om ett är korrupt kanske det andra fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm den såg jag inte fast jag letade efter en switch den var inte stor. Hur som helst så verkar det fungera nu. Får man sämre prestanda på andra bios?

EDIT: Han ungefär skriva klart inlägget sen kraschade det igen så det fungerade inte med att switcha bios