Grafikkortskampanjer på NetonNet på Gtx 980 MSI och Asus en liten varning

Permalänk
Medlem

Grafikkortskampanjer på NetonNet på Gtx 980 MSI och Asus en liten varning

Köpte ett MSI gtx 980 Gaming på NetonNet kampanj 4999 i december som uppvisade hemskt coilwhine.
Beställde ett Asus gtx 980 Strix även det på kampanj 4999 i december den 20 tror jag det var det går att kolla i prisjakt exakt dagar när Netonnet hade 4999 på MSI och Asus.
Båda korten hade hemska coil whines och då använde jag mig av framrate begränsingar på60 fps. Båda korten tjöt under windows.
Det intressanta var dessutom att båda korten var inte fabriksnya dvs det syntes att de var testade då plasten som sitter på fläkten till MSI inte var fabriksny och likaså var plasten som sitter på backplate på Asus Strix inte den heller fabriksmonterad.
Tycker det är skamligt av Netonnet att sälja kort som bevisligen har gått i retur förmodligen på grund av hemsk coilwhine och det är kanske därför Netonnet kunda ta 4999 för dem.
Har köpt ett EVGA SC gtx 980 som var nytt dock ifrån en bra leverantör och detta kort har inga som helst avarter i from av dålig coil whine vid normalt använade, behöver inte ens sätta framrate begränsning.
Jag gillar ASUS har deras moderkort och annat ifrån dem så det här är ingen tråd mot Asus eller MSI.
Erfarenheten kostade mig tid och 215 kroner per kort i retur och vill göra andra som letar grafikkort uppmärksam vid köp hos NetonNet att säkerställa att grafikorten är ok.

Permalänk
Medlem

och du har använt ångerrätten så att nästa person kan köpa dem...

Reklamera saker när de är trasiga istället.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Hade mitt evga gtx 770 sc som jag skickade in efter 1 år pga coilwhine. Ber om att få byta till ett gigabyte istället och vad händer? Jo vipps så ligger ett evga gtx 770 ute till fullpris och förklaras som NYTT. Detta är då ett 1 år gammalt kort som lider utav coilwhine, för fullpris. Dock gäller detta komplett, men det bevisar bara att netonnet inte är ensamma om detta..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

och du har använt ångerrätten så att nästa person kan köpa dem...

Reklamera saker när de är trasiga istället.

Har påpekat coil whine till NetonNet vilket jag säkerställde via mail innan att det var ok att testa dem. Gjorde samma sak med mitt nuvarande EVGA meningen med tråden var att vara extra uppmärksam vid kampanjer hos NetOnNet

Permalänk
Medlem

Japp, 9XX-serien är mycket populära kort och många som köper dem är extremt petiga med coil whine. Vad förväntade du dig, att tillverkarna skulle slänga alla kort som kommer tillbaka på ångerrätt/reklamation? De kanske inte tycker det är värt besväret att laga dem och skickar bara tillbaka dem till lagerhyllorna. Korten funkar ju, och eventuellt köper någon med sämre hörsel eller som inte bryr sig kortet och så får de in pengarna i vilket fall.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

Tack för info, jag har ångrat att jag inte köpte gtx 980 för 4990 när dom hade kampanjen..
Nu behöver jag inte vara besviken längre..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hade mitt evga gtx 770 sc som jag skickade in efter 1 år pga coilwhine. Ber om att få byta till ett gigabyte istället och vad händer? Jo vipps så ligger ett evga gtx 770 ute till fullpris och förklaras som NYTT. Detta är då ett 1 år gammalt kort som lider utav coilwhine, för fullpris. Dock gäller detta komplett, men det bevisar bara att netonnet inte är ensamma om detta..

Du tror inte att komplett fick ett fabriksnytt kort av sin Leverantör och vips så har dom ett NYTT kort ute till försäljning?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hade mitt evga gtx 770 sc som jag skickade in efter 1 år pga coilwhine. Ber om att få byta till ett gigabyte istället och vad händer? Jo vipps så ligger ett evga gtx 770 ute till fullpris och förklaras som NYTT. Detta är då ett 1 år gammalt kort som lider utav coilwhine, för fullpris. Dock gäller detta komplett, men det bevisar bara att netonnet inte är ensamma om detta..

Hur vet du att det var ditt kort och inte ett annat 770 som låg ute till försäljning?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozzor:

Japp, 9XX-serien är mycket populära kort och många som köper dem är extremt petiga med coil whine. Vad förväntade du dig, att tillverkarna skulle slänga alla kort som kommer tillbaka på ångerrätt/reklamation? De kanske inte tycker det är värt besväret att laga dem och skickar bara tillbaka dem till lagerhyllorna. Korten funkar ju, och eventuellt köper någon med sämre hörsel eller som inte bryr sig kortet och så får de in pengarna i vilket fall.

Jo jag vet att en del inte ens tycker att korten ska låta under benchmark och de känne rinte till framrate begränsningar etc. Kort kan låta under extrembelastning men jag tycker iaf inte att kort för 5-6000 kronor ska tjuta som en kastrerad R2D2 under windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swift77:

Jo jag vet att en del inte ens tycker att korten ska låta under benchmark och de känne rinte till framrate begränsningar etc. Kort kan låta under extrembelastning men jag tycker iaf inte att kort för 5-6000 kronor ska tjuta som en kastrerad R2D2 under windows.

Nej, såklart inte. Det är en besvärlig situation för bägge parter. Kunder vill oftast slippa tjut, tillverkarna vill sälja av alla tillverkade kort. Har tjut på mitt kort också, dock ett 970. Men vid normala FPS runt 70 hörs inget tjut.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

Jag ska iväg och köpa ett evga 970 SC på netonnet idag (säljs för 3000 kr). Ett kort som har kända coilwhine problem. Bra att veta att man kan lämna tillbaka kortet om det är helt oacceptabel nivå. Nu ska jag till lagershoppen så jag får la ta en box som ligger längst in och bak/under.

Självklart ska man lämna tillbaka kort som tjuter. Jag vet dock av erfarenhet att coilwhine kan ge med sig efter ett tag som det gjorde på mitt gamla gtx 460.

Någon som vet om evga-kortet har backplate nu eller inte? Hade inte det vid lansering och en backplate ryms inte i min burk.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av swift77:

Köpte ett MSI gtx 980 Gaming på NetonNet kampanj 4999 i december som uppvisade hemskt coilwhine.
Beställde ett Asus gtx 980 Strix även det på kampanj 4999 i december den 20 tror jag det var det går att kolla i prisjakt exakt dagar när Netonnet hade 4999 på MSI och Asus.
Båda korten hade hemska coil whines och då använde jag mig av framrate begränsingar på60 fps. Båda korten tjöt under windows.
Det intressanta var dessutom att båda korten var inte fabriksnya dvs det syntes att de var testade då plasten som sitter på fläkten till MSI inte var fabriksny och likaså var plasten som sitter på backplate på Asus Strix inte den heller fabriksmonterad.
Tycker det är skamligt av Netonnet att sälja kort som bevisligen har gått i retur förmodligen på grund av hemsk coilwhine och det är kanske därför Netonnet kunda ta 4999 för dem.
Har köpt ett EVGA SC gtx 980 som var nytt dock ifrån en bra leverantör och detta kort har inga som helst avarter i from av dålig coil whine vid normalt använade, behöver inte ens sätta framrate begränsning.
Jag gillar ASUS har deras moderkort och annat ifrån dem så det här är ingen tråd mot Asus eller MSI.
Erfarenheten kostade mig tid och 215 kroner per kort i retur och vill göra andra som letar grafikkort uppmärksam vid köp hos NetonNet att säkerställa att grafikorten är ok.

Kan du inte göra dem uppmärksamma på detta genom att skriva till dem?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Hur vet du att det var ditt kort och inte ett annat 770 som låg ute till försäljning?

Skrivet av drotz2000:

Du tror inte att komplett fick ett fabriksnytt kort av sin Leverantör och vips så har dom ett NYTT kort ute till försäljning?

Nej det tror jag verkligen inte, då de endast hade 1 i lager.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Ni får ju tänka på att whinet kanske inte uppstår på 85% av alla burkar där ute, eller kanske bara endast i trådskaparens burk. Hade fläkten lossnat hade de förmodligen inte pungat ut kortet igen.

Permalänk
Medlem

EVGA GTX 970 OC införskaffat för 3000:- på NetOnNet och djävlar vilken skillnad! Inget coilwhine och fast det inte är det tystaste 970-kortet så låter det INGENTING jämfört med mitt förra 7870.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

EVGA GTX 970 OC införskaffat för 3000:- på NetOnNet och djävlar vilken skillnad! Inget coilwhine och fast det inte är det tystaste 970-kortet så låter det INGENTING jämfört med mitt förra 7870.

Gratulere til ditt kjøp og velkommen inn i GTX 970-klubben!

Hvordan er det med fläkt kurven? Mitt Gigabyte WF 3X OC 970 ligger jo på 1500 RPM som standard (og kan ikke gå lavere i OC Guru II), men synes ikke det er verdt risken å måtte flashe om BIOS på kortet bare for å få den ned i hastighet.

Synes ikke jeg heller kan høre fläkten noe særlig unntatt da Windows booter, men det roer ned seg igjen ganske hurtig. Ved de litt nyere spill som AC BF IV eller DA inquisition, kan jeg ikke heller høre noe fra fläkten, så alt i alt virke de tre fläktarna gjøre sin jobb ganske bra. Det er litt CW på mitt eks, men ikke verre enn det funker til å spille uten å bli døv (eller mega irritert).

Kjøpte min GB WF 3X OC 970 fra Net on Net direkte fra lager hylle og når jeg pakket opp den hadde den en meget tynn plastfilm over rammen til fläktarna, så jeg vil tro at mitt eks. i hvert fall kom rett fra fabrikk. Hadde den blitt test kjørt med plasten på, så ville nok denne smelt og den er nok alt for vanskelig til å få av og montere tilbake uten at det ville synes. Boksen hadde en rund plast tejp på begge steder der en åpner boksen der samtidig fungerer som en tegn på plombering.

Det er alltid mulig at det kan skje noe feil når det gjelder produkter som vært ute hos kunder og blitt returnert gjennom bruk av anger rett eller tilsvarende. Disse varer selger NoN på sine lagerbutikker som "fyndvarer" der det vil fremgå at de ikke er "nye" og hva de eventuelt kan mangle (f.eks. cd, kabel eller tegn på slitasje/risper i plastikk etc). TS burde gjort en reklamasjon, så fort vedkommende oppdaget dette eller hadde mistanke om dette i stedet for beklage seg her (enten for å få et ennå lavere pris der svarer til TS forventninger eller et nytt kort). Kampanje varer til nedsatt pris skal være rett fra fabrikk, dersom det ikke er blitt nevnt noe annet i produkt beskrivelsen.

Permalänk
Inaktiv

Det där är absolut inget unikt. Köpte ett MSI r9 290 från Inet och där var både plomberingen på kartongen bruten, plastpåsar öppnade samt att det saknades skydd för diverse utgångar samt för PCI-E kontakten. Så går det när folk är oärliga och använder ångerrätten på fel sätt istället för att reklamera kortet. Det blir kanske aningen smidigare för dom men de skyfflar bara över problemet på den stackare som får deras använda kort efteråt.

Permalänk
Medlem

NetOnNet.....NEJ TACK

Det har hänt något NU. med deras servicepolicy, fem tummar ner för NetOnNet

Jag råder alla att tänka sig för innan ni beställer från NetOnNet.
Allt är bra så länge man inte får problem med produkten.
Då börjar Hel***et.
Man får nästan aldrig ångra sig, om det så bara är ett märke på förpackningen.

Jag råder alla att sluta köpa på denna Firma.

Tidigare har jag handlat för många tusentals kronor, under säkert tio år eller mer, det har aldrig varit några problem, om man har något problem med produkten.
Det har hänt något NU. med deras servicepolicy och de är inte lika angelägna om att få god feedback av sina kunder.

Hädanefter så kommer jag aldrig mer att handla på NetOnNet, även om dom är några kronor billigare.

Tidigare var firman mycket bra, men det har hänt något...

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Tyvärr har dom ingen egen tråd på forumet så dom kan inte säga något om detta..

ska dra iväg ett mail till dom och länka tråden. Det kanske kan komma in någon därifrån. Efter en sån här tråd tycker jag inte det är mer än rätt att dom får en chans att försvara sig.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Gratulere til ditt kjøp og velkommen inn i GTX 970-klubben!

Hvordan er det med fläkt kurven? Mitt Gigabyte WF 3X OC 970 ligger jo på 1500 RPM som standard (og kan ikke gå lavere i OC Guru II), men synes ikke det er verdt risken å måtte flashe om BIOS på kortet bare for å få den ned i hastighet.

Synes ikke jeg heller kan høre fläkten noe særlig unntatt da Windows booter, men det roer ned seg igjen ganske hurtig. Ved de litt nyere spill som AC BF IV eller DA inquisition, kan jeg ikke heller høre noe fra fläkten, så alt i alt virke de tre fläktarna gjøre sin jobb ganske bra. Det er litt CW på mitt eks, men ikke verre enn det funker til å spille uten å bli døv (eller mega irritert).

Kjøpte min GB WF 3X OC 970 fra Net on Net direkte fra lager hylle og når jeg pakket opp den hadde den en meget tynn plastfilm over rammen til fläktarna, så jeg vil tro at mitt eks. i hvert fall kom rett fra fabrikk. Hadde den blitt test kjørt med plasten på, så ville nok denne smelt og den er nok alt for vanskelig til å få av og montere tilbake uten at det ville synes. Boksen hadde en rund plast tejp på begge steder der en åpner boksen der samtidig fungerer som en tegn på plombering.

Det er alltid mulig at det kan skje noe feil når det gjelder produkter som vært ute hos kunder og blitt returnert gjennom bruk av anger rett eller tilsvarende. Disse varer selger NoN på sine lagerbutikker som "fyndvarer" der det vil fremgå at de ikke er "nye" og hva de eventuelt kan mangle (f.eks. cd, kabel eller tegn på slitasje/risper i plastikk etc). TS burde gjort en reklamasjon, så fort vedkommende oppdaget dette eller hadde mistanke om dette i stedet for beklage seg her (enten for å få et ennå lavere pris der svarer til TS forventninger eller et nytt kort). Kampanje varer til nedsatt pris skal være rett fra fabrikk, dersom det ikke er blitt nevnt noe annet i produkt beskrivelsen.

Dom har förbättrat fläktkurvan sedan release på EVGA-korten. Mina fläktar står stilla i windows och varvar upp till ungefär 1100 rpm då GPU'n är 70 C ungefär. Inte alls farligt. Mitt förra ASUS 7870 (deras första 7870. Kom en bättre version efter en månad ungefär) lät som en jetturbin så jag kan inte riktigt säga om det här grafikkortet är tyst eller inte. Jag hör det knappt när jag spelar med sidoplåten borttagen på chassit så, det är rätt så tyst. 1500 rpm låter mycket. Du kan inte fixa en fläktkurva med MSI Afterburner?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Jag köpte en Acer 144hz skärm på netonnet hemsida. Jag testade den i 24 timmar men tyckte inte om den alls. Åkte till lagershopen i västerås och bytte till en Benq istället. Inga problem alls att byta. Dock så använde jag inte medföljade kablar, men hade dragit av plastremsorna runt skärmen. Men fick byta ändå, så tycker inte deras ångerrätt är så gräslig.

Dock så fick jag inte byta mitt Gigabyte g1 979 pga coilwhine. Mitt kort viner på rätt bra i både låga och höga fps, sitter dock med hörlurar så stör mig inte så mycket. Bara drygt att höra när man sitter i soffan och tittar på tv. Men supporten sa bara att jag kunde skicka det på "lagning" men han sa även att man lagar inte coilwhine, så jag hade fått betala undersökningen själv. Har hört att andra butiker byter när man har coilwhine, mendet gjorde inte netonnet.

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Skrivet av Otur:

och du har använt ångerrätten så att nästa person kan köpa dem...

Reklamera saker när de är trasiga istället.

Dumheter. Ångerrätten är ett försäljningsargument som motiveras in som ett mervärde och trygghet för kunden. Ett oljud som stör användarupplevelsen är helt klart legitimt skäl för att nyttja detta mervärde. (som i de allra flesta fall förblir outnyttjat)

.

Permalänk
Medlem

Jag fick åtminstone ett fabriksnytt kort när jag köpte mitt ASUS 980 DC2OC den 22/12 för 4999 kr i Netonnets lagershop. Frågade även om det kunde vara ett returnerat kort, men fick då veta att dessa var uppmärkta och något prissänkta (vilket stämde i butik åtminstone).

Mitt är förresten fritt från hörbart coilwhine.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otur:

och du har använt ångerrätten så att nästa person kan köpa dem...

Reklamera saker när de är trasiga istället.

Han har köpt kort som visat sig redan varit använda. Om nu skräpföretaget Netonnet fortsätter att välja sälja dessa kort vidare för fullpris så säger det en hel del om företaget i sig.

Det är inte köparens ansvar att se till att företaget sköter saker rätt. Ångerrätt är en rätt som konsumenten har vid köp. Reklamation är en helt annan sak och belastar kunden på en helt annan nivå (felsökningar, bl.a).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sadjester:

Jag köpte en Acer 144hz skärm på netonnet hemsida. Jag testade den i 24 timmar men tyckte inte om den alls. Åkte till lagershopen i västerås och bytte till en Benq istället. Inga problem alls att byta. Dock så använde jag inte medföljade kablar, men hade dragit av plastremsorna runt skärmen. Men fick byta ändå, så tycker inte deras ångerrätt är så gräslig.

Dock så fick jag inte byta mitt Gigabyte g1 979 pga coilwhine. Mitt kort viner på rätt bra i både låga och höga fps, sitter dock med hörlurar så stör mig inte så mycket. Bara drygt att höra när man sitter i soffan och tittar på tv. Men supporten sa bara att jag kunde skicka det på "lagning" men han sa även att man lagar inte coilwhine, så jag hade fått betala undersökningen själv. Har hört att andra butiker byter när man har coilwhine, mendet gjorde inte netonnet.

Kontakte Net on Net igjen og forklare hvor alvorlig forstyrrende problemet med CW er for deg, spesielt når du vil se en film/TV eller lignende så skal du ikke høre noen CW. Du skal ikke betale noe ettersom funksjonen ikke oppfylles og i dette tilfelle virke ditt kort ikke fungere på en normal måte (spesielt å se TV/video skal kunne skje uten CW). Lite CW må en kunne akseptere som kunde, men ikke ved lav (sv. låga) FPS eller skrivebord/video modus.

Vil ikke Net on Net ta dette på garanti, så har du fortsatt mulighet til å kontakte Gigabyte direkte for å få dette på garanti, men krev i første omgang at NoN gjør rett for seg. (Det kan være bedre å ta seg ned til lagershop i nærheten og forklare mere i detalj hvilke spill og bruker situasjoner der du vil få CW. Ta opp lyd (og video) via mobil for å vise dette til personalet (se til å aktivere FPS i ShadowPlay eller lignende for de spill der dette er et problem, slik det vil være tydelig når du vil få dette problem.)

FYI: Kjøpte mitt Gigabyte WF OC 970 kort på NoN og det har litt CW, men ikke når jeg er i desktop eller se noen film og det er sjelden jeg hører det (mest ved høy FPS).