Feministisk regering!? Vad tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jadu. Det ska erkännas att jag faktiskt tänkte på om du inte skulle tolka min kommentar som ett personangrepp när du gör ditt bästa att framstå som direkt trångsynt och inte helt klar i huvudet.

Ska vi tävla i trångsynthet är det knappast jag som vinner. Du idiotförklarade ett helt geografiskt område utan att bemöta ett enda argument, så du vinner på Walk-over. Jag har inget att komma med vare sig vad gäller trångsynthet eller personangrepp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ska vi tävla i trångsynthet är det knappast jag som vinner.

Antingen så har du ett sinne för humor eller så saknar du totalt förmågan att självreflektera en stund.

Skrivet av Ozzed:

Du idiotförklarade ett helt geografiskt område utan att bemöta ett enda argument, så du vinner på Walk-over. Jag har inget att komma med vare sig vad gäller trångsynthet eller personangrepp.

Tja, om vi ska ändå ska tävla så du bemötte inte mitt argument med någon större eftertanke när jag skrev om hur kvoteringslagar har påverkat Norges arbetsmarknad negativt och du svarade inte på mitt inlägg där jag pekade på andra exempel där lagar om kvotering har fått en negativ effekt. Och på tal om tröttsamma argument så har du harpat vidare med samma argument om lagar om kvotering så du får ha överseende med att jag kallade Jönköping för Sveriges svar på bibelbältet, för du för ditt resonemang på samma sätt som en religiös dåre.

Fast hur du tolkar det som att jag idiotförklarar en hel stad när det är bara du som har öppet kallats idiot, något som du verkar ha något emot. Snarare tvärtom.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Nog för att jag inte är ense med Ozzed om kvotering, men det är ni andra som tar till härskartekniker och försätter er själva i dåligt ljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Antingen så har du ett sinne för humor eller så saknar du totalt förmågan att självreflektera en stund.

Tja, om vi ska ändå ska tävla så du bemötte inte mitt argument med någon större eftertanke när jag skrev om hur kvoteringslagar har påverkat Norges arbetsmarknad negativt och du svarade inte på mitt inlägg där jag pekade på andra exempel där lagar om kvotering har fått en negativ effekt. Och på tal om tröttsamma argument så har du harpat vidare med samma argument om lagar om kvotering så du får ha överseende med att jag kallade Jönköping för Sveriges svar på bibelbältet, för du för ditt resonemang på samma sätt som en religiös dåre.

Fast hur du tolkar det som att jag idiotförklarar en hel stad när det är bara du som har öppet kallats idiot, något som du verkar ha något emot. Snarare tvärtom.

Hur tänker du nu? Om du nu antyder att mitt resonemang har att göra med att jag kommer från Jönköping så betyder ju det faktiskt att du menar på att folk "från Jönköping" resonerar på ett visst sätt, vilket då drar in en hel stad i din idiotförklaring.

Sedan om vi ska gå in djupare på att arfumentera religiöst, och se det ur ett historiskt perspektiv så är det snarare så att de västerländska religionerna ger kvinnan en lägre ställning. "Kvinnan tige i församlingen", och så vidare, så att säga att jag argumenterar som en religiös dåre är fel åt alla håll. Sedan har det fortfarande inget att göra med mina argument, utan det du pratar om är min argumentationsteknik. Men för min del får du gärna ställa dig i dålig dager hos övriga i tråden. Jag ser inte detta som en tävling eller så utan tycker mest det är intressant att diskutera olika infallsvinklar på något som vissa ser som ett problem och andra inte alls.

Norge må vara ett grannland till Sverige men företagskulturerna är ganska olika ändå, och det kan ju vara därför resultaten skiljer.

Dock är min huvudsynpinkt att kapital och makt skall vara lika fördelat mellan könen för att det är ett objektivt mått på rättvisa, men det kommer såklart alltid finnas individer som missgynnas. Det finns ingen metod eller politiskt system som är bäst för alla, alltid. Om det fanns så vore det på plats och allmäna val skulle ha avskaffats för länge sedan.

Skrivet av Swiifty:

Nog för att jag inte är ense med Ozzed om kvotering, men det är ni andra som tar till härskartekniker och försätter er själva i dåligt ljus.

Det är mänskligt att bli frustrerad när man känner att man inte kan få fram det man vill ha sagt på ett bra sätt. Dock hoppas jag såklart att alla skall klara av att hålla god ton i diskussionen då alternativet inte tillför något, utom just att sätta personen som utövar det hela i dåligt ljus, som du säger.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kort inlägg i den pågående debatten (eller vad det nu är). Dan Korn är med i senaste Neo med en intressant publikation (titeln är 'till kulturrelativismens försvar' och behandlar en mängd olika områden, med huvudfokus på rasbiologins historia). I denna artikel tycker jag att han får till det deluxe i en passage, jag citerar;

"(...) Så där har vi bakgrunden till det som jag menar plågar svensk debatt av idag, nämligen det europeiska självhatet, upptagenheten av maktstrukturer, rosiga drömmar om idealsamhällen utan verklighetsförankring, föraktet för logiskt tänkande och bevisbara fakta i relativismens namn. Och Foucaults aggressivitet går också igen. Postmodernisterna argumenterar ofta med rasande ilska mot meningsmotståndare och drar sig inte för känslomässiga överdrifter, lätt igenkännbara i vår twitterkultur." (Neo Nr 1 2015 s. 71)

Jag blir fullständigt utmattad av detta på gränsen till religiösa postmoderna vänstermoras som har cementerat sig i folks medvetande och därmed hoppar fram när exempelvis kvotering ska diskuteras. Maktstrukturer hit, maktstrukturer dit. Precisera. Bevisa genom logisk följdriktighet.

Tack för mig.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Dock är min huvudsynpinkt att kapital och makt skall vara lika fördelat mellan könen för att det är ett objektivt mått på rättvisa, men det kommer såklart alltid finnas individer som missgynnas.

Även ifall jag har tackat för mig så måste jag fråga. På vilket sätt är det rättvist att person riskerar att inte få en position som den förtjänar, enbart för att det skall kvoteras in. Notera att jag inte har nämt kön, eftersom du själv anser att det inte spelar roll ifall det är en majoritet kvinnor eller män i styrelsen.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Även ifall jag har tackat för mig så måste jag fråga. På vilket sätt är det rättvist att person riskerar att inte få en position som den förtjänar, enbart för att det skall kvoteras in. Notera att jag inte har nämt kön, eftersom du själv anser att det inte spelar roll ifall det är en majoritet kvinnor eller män i styrelsen.

Därför att det blir svårt att motivera att just den personen skall ha posten om en person med motsatt kön med samma kompetens också sökt. Om det bara finns en plats så blir ju alltid slutresultatet att bara en person kan få den, och då det inte finns någon saklig anledning att främja ojämställdhet så kan man lika gärna anställa den personen som då statistiskt bidrar till att styrelsen blir mer könsneutral, anser jag.

Sedan är det ju såklart tråkigt för personen som blev bortvald på grund av sitt kön trotts att denne hade rätt kompetens, men ur ett större perspektiv är det ändå bättre än tärningskast eller lottdragning och liknande. Jag tror inte att strukturen och den nu rådande balansen är mogen att välja efter individ, eftersom det då oftast skulle bli en man, vilket som det ser ut nu skulle bidra till ojämställdhet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

"(...) Så där har vi bakgrunden till det som jag menar plågar svensk debatt av idag, nämligen det europeiska självhatet, upptagenheten av maktstrukturer, rosiga drömmar om idealsamhällen utan verklighetsförankring, föraktet för logiskt tänkande och bevisbara fakta i relativismens namn. Och Foucaults aggressivitet går också igen. Postmodernisterna argumenterar ofta med rasande ilska mot meningsmotståndare och drar sig inte för känslomässiga överdrifter, lätt igenkännbara i vår twitterkultur." (Neo Nr 1 2015 s. 71)

Maktstrukturer hit, maktstrukturer dit. Precisera. Bevisa genom logisk följdriktighet.

Att missta argumenten från den verkliga kärnan är väldigt lätt, på båda sidorna av stängslet, när det finns en drös med människor som skriker sig hesa och därmed tar all uppmärksamhet. Vilket europeiskt självhat personen i fråga talar om, vet jag ej och du får specifiera om du vill ha svar på den frågan. Maktstrukturer finns, från små-företag, till stor-företag, kika t.ex på Japan och deras hierarkiska kultur i företag. Vilket förakt för logiskt tänkande? Specifiera gärna, flytande statements är svåra att argumentera mot.
Många gör misstaget (bland de som du skulle markera som "vänstermoraset") och tror att män sitter högst uppe på stolen och försöker hindra kvinnor från att klättra upp, vilket inte är sant, och är inte det som de intellektuella pratar om. Utan den maktstruktur som hänvisas till är den i formen av sociala normer och kultur i samhället som leder till att vi har en icke jämn distribution av kvinnor och män på toppen (som vissa försöker förklara med biologi). Oavsett anledningen till varför vi befinner oss i den situationen, så finns det de som inte vill ha det så.

Permalänk
Medlem

En gång i tiden försökte man applicera Naturvetenskapens förhållningssätt på humaniora, kvar blev en krönikör på NEO.

Skrivet av oggan:

Kort inlägg i den pågående debatten (eller vad det nu är). Dan Korn är med i senaste Neo med en intressant publikation (titeln är 'till kulturrelativismens försvar' och behandlar en mängd olika områden, med huvudfokus på rasbiologins historia). I denna artikel tycker jag att han får till det deluxe i en passage, jag citerar;

"(...) Så där har vi bakgrunden till det som jag menar plågar svensk debatt av idag, nämligen det europeiska självhatet, upptagenheten av maktstrukturer, rosiga drömmar om idealsamhällen utan verklighetsförankring, föraktet för logiskt tänkande och bevisbara fakta i relativismens namn. Och Foucaults aggressivitet går också igen. Postmodernisterna argumenterar ofta med rasande ilska mot meningsmotståndare och drar sig inte för känslomässiga överdrifter, lätt igenkännbara i vår twitterkultur." (Neo Nr 1 2015 s. 71)

Jag blir fullständigt utmattad av detta på gränsen till religiösa postmoderna vänstermoras som har cementerat sig i folks medvetande och därmed hoppar fram när exempelvis kvotering ska diskuteras. Maktstrukturer hit, maktstrukturer dit. Precisera. Bevisa genom logisk följdriktighet.

Tack för mig.

Om vi ponerar att den gemensamma strävan för all forskning är att få fram en rimlig förklaring som kan överföras till andra fenomen så är kritiken mot postmodernismen från naturvetenskapligt håll obefogad (från de ekonomiska institutionerna är den inte ens värd att tala om.)

Vad postmodernistisk analys i sina beståndsdelar såsom strukturalism (nja) och dekonstruktivism samt postmodern kritik, postkolonial kritik osv. Fräst kommer till sin rätt i är möjligheten att på ett koherent sätt kunna separera fenomen från kontext, skälet till att det är viktigt är att det inom humaniora inte finns en för oss tillgänglig ovedersäglig sanning, naturvetenskapen har matematiken: Humaniora löser det genom att analysera utifrån teorier, sammanhang som får ta rollen av just den sanningen.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Därför att det blir svårt att motivera att just den personen skall ha posten om en person med motsatt kön med samma kompetens också sökt. Om det bara finns en plats så blir ju alltid slutresultatet att bara en person kan få den, och då det inte finns någon saklig anledning att främja ojämställdhet så kan man lika gärna anställa den personen som då statistiskt bidrar till att styrelsen blir mer könsneutral, anser jag.

Sedan är det ju såklart tråkigt för personen som blev bortvald på grund av sitt kön trotts att denne hade rätt kompetens, men ur ett större perspektiv är det ändå bättre än tärningskast eller lottdragning och liknande. Jag tror inte att strukturen och den nu rådande balansen är mogen att välja efter individ, eftersom det då oftast skulle bli en man, vilket som det ser ut nu skulle bidra till ojämställdhet.

Bara en intressant tanke jag har, nu vet jag inte om det stämmer alls. Men vi säger att det skulle vara 30% kvinnor lämpliga till styrelseplats och 70% män lämpliga som söker arbeterna, inte kan du väl isf tycka att det fortfarande ska vara 50/50? Påstår mig inte att det är så på något sätt, bara nyfiken på din tankegång där.

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerkaaaa:

Bara en intressant tanke jag har, nu vet jag inte om det stämmer alls. Men vi säger att det skulle vara 30% kvinnor lämpliga till styrelseplats och 70% män lämpliga som söker arbeterna, inte kan du väl isf tycka att det fortfarande ska vara 50/50? Påstår mig inte att det är så på något sätt, bara nyfiken på din tankegång där.

Nej, om förhållandet nu är sådant så är det tydligen så att folk tycker att kompetens är för viktigt för att tulla på, även om jag själv tror att det skulle gå allderles utmärkt. Utan linjen man får gå på är i så fall att om det skall ersättas någon i styrelsen och det råkar finnas två kandidater av olika kön, med samma kompetens, så får man ta den som är av det könet som skulle göra styrelsen mer jämställd om denne blev invand. Det tycker jag att det skall vara lag på, och om det visar sig att styrelsen valt den som bidrar till ojämlikhet trotts att det funnits ett lika kompetent alternativ av det andra könet så skall företaget tilldömmas dryga böter, som sedan går till en slags fond som delar ut bonus till de företagen som har jämställda styrelser, för att på så sätt straffa de ojämställda och belöna de jämställda.

Men om det är 30/70 och det inte finns personer som har den kompetens som krävs så skall man inte tvingas sparka kompetent folk och ta in inkompetent folk, nej.

Ursäkta det långdragna och i viss mån orelaterade svaret. Ville bara utveckla mina resonemang ytterligare så att du får ett sammanhang.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Finns stammar runt världen, både idag och förr i tiden, där kvinnan deltar i jakt, även om det är ovanligt. Det är upp till dig att presentera stöd för din tes, inte min att motbevisa det, det är inte så en argumentation går till. Koppla ihop resultatet att män har bättre spatial förmåga med vad du nu vill säga.

Jag har presenterat gott om underlag för att samhället är mer präglat av det sociala och kulturella än det biologiska. Mer ambitiösa? Resultat visar i skolan att kvinnor är mer ambitiösa.

Lässvårigheter?
Det är inget bevis jag vill lägga fram, snarare en fundering som andra kanske vet mer om än mig.
Mina egna privata observationer av dom olika könen har fått mig att tycka att män verkar mer drivna än kvinnor, har du några stora problem att acceptera att jag tycker det?

Hujeda mig!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Utan linjen man får gå på är i så fall att om det skall ersättas någon i styrelsen och det råkar finnas två kandidater av olika kön, med samma kompetens, så får man ta den som är av det könet som skulle göra styrelsen mer jämställd om denne blev invand.

Hur avgör man om kompetensen är densamma? Även om utbildningen och åldern är densamma kan uppvisade yrkesresultat skilja sig. Ska det bara kvoteras om två personer med identisk utbildningsbakgrund och identisk yrkeslivsbakgrund, men olika kön söker till samma jobb?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Hur avgör man om kompetensen är densamma? Även om utbildningen och åldern är densamma kan uppvisade yrkesresultat skilja sig. Ska det bara kvoteras om två personer med identisk utbildningsbakgrund och identisk yrkeslivsbakgrund, men olika kön söker till samma jobb?

Nej, det finns ju fler faktorer än CV som är avgörande. Det kan till exempel vara så att en person är mer kompetent därför att denne har arbetslivserfarenhet som passar uppdraget bättre, så det går inte att avgöra bara genom att titta på "hårda data", men det viktiga i det sammanhanget är att en oberoende utredare övervakar rekryteringsprocessen så att det inte blir något fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det går inte eftersom det ena är eftersträvansvärda saker och det andra inte, som jag redan har påpekat. Dessutom finns det en begränsning i antalet styreleplatser i ett företag men det finns ingen begränsning som gör att folk inte kan bli hemlösa, hamna i missbruk eller begå brott.

Jag har redan skrivit varför bägge sakerna är eftersträvansvärt, tex att ha ett hem. Mkt eftersträvansvärt. Det finns också en begränsad mängd hus i sverige på samma sätt som det finns en begränsad mängd styrelseplatser; även fängelseplatserna är givetvis begränsade på något sätt. Om du tycker det är OK i fallet hus för vi kan bygga nya hus är det OK med styrelser för vi kan starta nya företag. same same.

Skrivet av Ozzed:

Men nu är ju snarare problemet att kvinnor har gjort smarta karriärval män ändå inte får komma in i styrelsen på grund av diverse orsaker som vi har dragit i långbänk genom hela tråden. Omvänt gäller inte.

Kvinnor tvingar inte män att begå brott
Kvinnor tvingar inte män att bli hemlösa
Kvinnor tvingar inte män att missbruka.

Det är inte jämförbart.

Menar du att män är födda att begå dåliga val och hamna i kriminalitet, missbruk eller hemlöshet eller? Om inte annat är ju problemet precis detsamma dvs strukturer och lösningen även den densamma. Det är direkt jämförbart, lika bra att inse.

Om det är kvinnor som tvingar män att begå brott eller inte är ej relevant. Du får gärna förklara varför det skulle vara relevant.

Det är jämförbart rakt av.

Skrivet av Ozzed:

Ja, men det är väl ganska klart att det inte har orsakats av att kvinnor har förtryckt män. Därmed inte sagt att det inte är ett problem, men det man bör eftersträva i det här fallet är en nollvision, inte att alla skall ha samma elände.

Vem bryr sig om det är orsakat av att kvinnor förtryckt män eller inte? du får sluta med ditt könskrig snart. Det är bissart att du tycker det skulle vara relevant.

Skrivet av Ozzed:

Kvinnors avsaknad av styrelseposter har orsakats av sociala strukturer dikterade av män. Det omvända kan inte sägas om hemlösheten, missbruket och kriminaliteten, därför är det inte alls "två sidor av samma mynt".

Fortfarande inte relevant. Varför tror du det spelar roll vilket kön majoriteten av gruppen som orsakat problemet har?

Skrivet av Ozzed:

Som sagt så är det relevant att titta på vad som orsakat vad.

Ja. I bägge fallen har vi strukturer som orsak (enligt dina regler om att det inte kan existera biologiska skillnader som påverkar beteendet). I bägge fallen kan vi lösa det på ett samhällsmässigt plan.

Skrivet av Ozzed:

Om Kvinnor historiskt bestraffat män orättvist hårt "för att de kunnat" så hade det varit relevant, men nu är det ju inte så.

Förklara varför det är relevant.

Skrivet av Ozzed:

Du drar paraleller på områden som inte är relevanta för diskussionen och inte har med det jag sa att göra så jo, jag vill påstå att det är en halmgubbe. Jag har påstått att det inte finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor som är en relevant orsak till obalansen i makt och kapitalfördelningen mellan könen, inget annat.

Du har påstått att de biologiska skillnader som finns mellan män och kvinnor inte påverkar deras beteende.

Skrivet av Ozzed:

Det är såklart en bedömningsfråga men om bedömningen missbrukas till att gynna bara det ena könet så blir ju utslagskvoteringen ineffektiv och då måste man ha ett kontrollorgan som straffar de företag som rekryterat personen som tillhör det överrepresenterade könet.

Det vore mycket svårt om inte omöjligt att kontrollera detta. Med tanke på hur många studier osv som säger att man får en bättre styrelse om det är hyffsat jämställt mellan könen tror jag att de företag som är intresserade av framgång kommer favorisera kvinnor om kompetensen är samma och de har en majoritet män. Det är iaf vad jag fick höra förra mötet på mitt företag och jag tror inte det är speciellt ovanligt och det kommer nog blir vanligare.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Jag har redan skrivit varför bägge sakerna är eftersträvansvärt, tex att ha ett hem. Mkt eftersträvansvärt. Det finns också en begränsad mängd hus i sverige på samma sätt som det finns en begränsad mängd styrelseplatser; även fängelseplatserna är givetvis begränsade på något sätt. Om du tycker det är OK i fallet hus för vi kan bygga nya hus är det OK med styrelser för vi kan starta nya företag. same same.

Menar du att män är födda att begå dåliga val och hamna i kriminalitet, missbruk eller hemlöshet eller? Om inte annat är ju problemet precis detsamma dvs strukturer och lösningen även den densamma. Det är direkt jämförbart, lika bra att inse.

Om det är kvinnor som tvingar män att begå brott eller inte är ej relevant. Du får gärna förklara varför det skulle vara relevant.

Det är jämförbart rakt av.

Vem bryr sig om det är orsakat av att kvinnor förtryckt män eller inte? du får sluta med ditt könskrig snart. Det är bissart att du tycker det skulle vara relevant.

Fortfarande inte relevant. Varför tror du det spelar roll vilket kön majoriteten av gruppen som orsakat problemet har?

Ja. I bägge fallen har vi strukturer som orsak (enligt dina regler om att det inte kan existera biologiska skillnader som påverkar beteendet). I bägge fallen kan vi lösa det på ett samhällsmässigt plan.

Förklara varför det är relevant.

Du har påstått att de biologiska skillnader som finns mellan män och kvinnor inte påverkar deras beteende.

Allt ovan är i mångt och mycket svar på samma sak som vi malt i en evighet, och jag börjar inse att vi dels har olika prioriteringar, och dels även skilld verklighetsuppfattning.

Mitt fokus ligger på jämställdhet vad gäller maktfaktorer och ekonomi på ett makroplan. Det gör att hemlöshet, kriminalitet och missbruk faller utanför det resonemanget, och jag tycker inte att det är jämförbart då det i ett av fallen handlar om att det ena könet motarbetat det andra historiskt, och aktivt sett till att de hålls utanför makt och kapitalinnehav. Därför är det rimligt att fokusera på den biten där man måste inse att det är män som orsakat kvinnornas situation idag. Man kan blunda för det och bortförklara det hur man vill för det är ju bekvämt och trevligt om man råkar tillhöra det könet som gynnas av rådande snedfördelning, och man kan ju då rycka på axlarna och säga att kvinnor får väl skylla sig själva som inte tar för sig och så vidare men jag väljer att inte gå den vägen.

Vad gäller det andra du pratar om, så är det som jag skrivit några gånger nu såklart ett problem. Men faller utanför jämställdhetskampen i min mening, eftersom kvinnor varken har gynnats av eller orsakat mäns missbruk, kriminalitet eller hemlöshet, som ju mycket riktigt män har en statistisk överrepresentation på, så det är, återigen, inte alls jämförbart på något sätt. Det är ett problem som främst drabbar ena könet, Ja. Men där slutar också likheterna.

Det kan säkert vara så att det är sociala strukturer som ligger bakom det också, men sålänge det inte går att påvisa kvinnors roll i att män är överrepresenterade i statistiken så är det irrelevant.

Vad gäller det motsatta behöver man inte gå långt alls för att se att kvinnan historiskt har betraktats som lägre stående i samhället och att det har en påverkan på sociala strukturer än idag.

Citat:

Det vore mycket svårt om inte omöjligt att kontrollera detta. Med tanke på hur många studier osv som säger att man får en bättre styrelse om det är hyffsat jämställt mellan könen tror jag att de företag som är intresserade av framgång kommer favorisera kvinnor om kompetensen är samma och de har en majoritet män. Det är iaf vad jag fick höra förra mötet på mitt företag och jag tror inte det är speciellt ovanligt och det kommer nog blir vanligare.

Ja om det stämmer så kanske vi får jämställdhet så pass snart att regeringen inte behöver skrämmas med kvotering. Att styrelser fungerar bättre jämställt är ju ganska klarlagt och det är synd och skam att inte fler inser detta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, det finns ju fler faktorer än CV som är avgörande. Det kan till exempel vara så att en person är mer kompetent därför att denne har arbetslivserfarenhet som passar uppdraget bättre, så det går inte att avgöra bara genom att titta på "hårda data", men det viktiga i det sammanhanget är att en oberoende utredare övervakar rekryteringsprocessen så att det inte blir något fel.

Precis min poäng, egentligen. Vem är det som ska avgöra om två personer har samma kompetens?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Precis min poäng, egentligen. Vem är det som ska avgöra om två personer har samma kompetens?

Mja, idag får de sätta in vem de vill av vilken anledning de vill och det är inte riktigt samma sak som att en oberoende utredare skall finnas med i processen och se över så att det går rätt till. Men ja, det är inte svart på vitt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja, idag får de sätta in vem de vill av vilken anledning de vill och det är inte riktigt samma sak som att en oberoende utredare skall finnas med i processen och se över så att det går rätt till. Men ja, det är inte svart på vitt.

Oberoende utredare känns mer som en statligt betald, helt onödig tjänst för att se till att det alltid väljs pga kön, och inte kompetens.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Oberoende utredare känns mer som en statligt betald, helt onödig tjänst för att se till att det alltid väljs pga kön, och inte kompetens.

Nej, utan det det gäller är ju om kompetensen är lika. Jag ser inget onödigt i att uppnå jämställdhet, och jag ser gärna att staten går in och kontrollerar att det efterlevs. Om företag får göra som de vill bryr de sig oftast bara om att göra så stor vinst som möjligt men jag anser att företag även skall ha en samhällsbärande roll i fråga om jämställdhet, trivsel, rättvisa och så vidare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, utan det det gäller är ju om kompetensen är lika. Jag ser inget onödigt i att uppnå jämställdhet, och jag ser gärna att staten går in och kontrollerar att det efterlevs. Om företag får göra som de vill bryr de sig oftast bara om att göra så stor vinst som möjligt men jag anser att företag även skall ha en samhällsbärande roll i fråga om jämställdhet, trivsel, rättvisa och så vidare.

I och många fall av de svenska företagen har du en samhällsbärande roll om jämställdhet, trivsel, rättvisa och så vidare. Men ska staten gå in och reglera, och kontrollera, samt straffa företag så kommer det inte ta lång tid innan de packar ihop, flyttar och lämnar endast en stackare som svensk represetant. Om denne sitter på rätt kompetens kan man hoppas.

Men kön, med en oberoende, statligt kontrollerad utredare, vet vi att det är rätt. (Du hör inte hur dåligt det rimmar med oberonede och statligt kontrollerad i samma medning?)

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

I och många fall av de svenska företagen har du en samhällsbärande roll om jämställdhet, trivsel, rättvisa och så vidare. Men ska staten gå in och reglera, och kontrollera, samt straffa företag så kommer det inte ta lång tid innan de packar ihop, flyttar och lämnar endast en stackare som svensk represetant. Om denne sitter på rätt kompetens kan man hoppas.

Men kön, med en oberoende, statligt kontrollerad utredare, vet vi att det är rätt. (Du hör inte hur dåligt det rimmar med oberonede och statligt kontrollerad i samma medning?)

Jag menar oberoende i förhållande till företaget, alltså att det är en person som inte har en personlig relation till någon i styrelsen eller någon som sysslar med rekryteringsprocessen.

Att företag skulle packa ihop för att en oberoende kontrollant ser till att de sköter sig är bara trams. Vi har i Sverige extremt höga (relativt andra länder) krav på bokföring, bokslut osv, samt hög bolagsskatt, hög arbetsgivaravgft osv.. Om man bestämmer sig för att packa ihop och flytta (vilket i verkligheten inte är något annat än ett tomt hot), så finns det många många anledningar till att man redan skulle ha gjort det om man inte gillar att staten blandar sig i hur man sköter sitt företag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag menar oberoende i förhållande till företaget, alltså att det är en person som inte har en personlig relation till någon i styrelsen eller någon som sysslar med rekryteringsprocessen.

Att företag skulle packa ihop för att en oberoende kontrollant ser till att de sköter sig är bara trams. Vi har i Sverige extremt höga (relativt andra länder) krav på bokföring, bokslut osv, samt hög bolagsskatt, hög arbetsgivaravgft osv.. Om man bestämmer sig för att packa ihop och flytta (vilket i verkligheten inte är något annat än ett tomt hot), så finns det många många anledningar till att man redan skulle ha gjort det om man inte gillar att staten blandar sig i hur man sköter sitt företag.

Du missförstår mig. En oberoende i företaget, absolut. Men personen är tillsatt att se till att det kvoteras in rätt kön i företaget. Varesig kompetens eller inte finns. Det har du själv sagt.

Hur är den personen oberoende?

Det du nämner är det som behövs för ett fungerande företag, det som inte behövs är att staten lägger sig i hur de ska utforma sina styrelser, där beslut fattas för hur företaget ska utvecklas, samt straffa företaget för att de, enligt dig, inte rättar sig i feministledet.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Hur avgör man om kompetensen är densamma? Även om utbildningen och åldern är densamma kan uppvisade yrkesresultat skilja sig. Ska det bara kvoteras om två personer med identisk utbildningsbakgrund och identisk yrkeslivsbakgrund, men olika kön söker till samma jobb?

Skrivet av Valiumballong:

Precis min poäng, egentligen. Vem är det som ska avgöra om två personer har samma kompetens?

AD och tingsrätten behandlar redan idag sådana ärenden, den kompetensen finns.
(är det så att man hävdar att kompetensen att värdera två kompetenser inte finns så hävdar man med ens att företag inte kan anställa baserat på kompetens vilket ligger ruskigt nära sanningen.)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja, idag får de sätta in vem de vill av vilken anledning de vill och det är inte riktigt samma sak som att en oberoende utredare skall finnas med i processen och se över så att det går rätt till. Men ja, det är inte svart på vitt.

Och den oberoende utredaren ska ha som målsättning att uppnå jämställdhet mellan könen eller att se till att styrelsen har rätt kompetens? (och nej, ditt kön är inte en del av din kompetens)

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Du missförstår mig. En oberoende i företaget, absolut. Men personen är tillsatt att se till att det kvoteras in rätt kön i företaget. Varesig kompetens eller inte finns. Det har du själv sagt.

Hur är den personen oberoende?

Det du nämner är det som behövs för ett fungerande företag, det som inte behövs är att staten lägger sig i hur de ska utforma sina styrelser, där beslut fattas för hur företaget ska utvecklas, samt straffa företaget för att de, enligt dig, inte rättar sig i feministledet.

Skrivet av Valiumballong:

Och den oberoende utredaren ska ha som målsättning att uppnå jämställdhet mellan könen eller att se till att styrelsen har rätt kompetens? (och nej, ditt kön är inte en del av din kompetens)

Nej, det jag har sagt är att om två individer av olika kön med samma kompetens är aktuella så skall utredaren se till att den som bidrar till en mer jämställd styrelse blir invald. Om två individer av olika kön ansöker men bara en är kompetent så skall den kompetente anställas, oavsett kön.

Men. jag tror att det är mycket fuffens här och därför behövs en statlig utredare som tillser att företagen inte fuskar och anställer folk av det överrepresenterade könet om det är så att det finns individer av motsatt kön som har samma kompetens.

Det är helt riktigt att kön i sig inte har med kompetens att göra, men i jämställdhetens intresse anser jag att det är relevant att det får vara en utslagsfaktor i händelse av att flera individer med samma kompetens är påtänkta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Ozzed;15221306"]Nej, det jag har sagt är att om två individer av olika kön med samma kompetens är aktuella så skall utredaren se till att den som bidrar till en mer jämställd styrelse blir invald. Om två individer av olika kön ansöker men bara en är kompetent så skall den kompetente anställas, oavsett kön.

Så den vita homosexuella mannen på 60 år ska gå före den vita heterosexuella kvinnan på 60 år om man nu kan avgöra att kompetensen är densamma? Eller är du enbart intresserad av kön?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valiumballong:

Så den vita homosexuella mannen på 60 år ska gå före den vita heterosexuella kvinnan på 60 år om man nu kan avgöra att kompetensen är densamma? Eller är du enbart intresserad av kön?

Det handlar självklart inte bara om kön, utan sexualitet, religion, folkgrupp, längd, vikt m.m ska självklart behandlas lika om man är konsekvent. Och utreda ska tillsättas för att se t.ex. så att även kortare personer ej diskrimineras. --Det finns idag statiska samband mellan lön och längd, vad nu faktorerna kan vara.

Det är fascinerande att i tider med massarbetslöshet och att företag har små marginaler för att göra något onödigt administrativt arbete att det finns folk som är för att införa mer fascism och byråkrati.
Men genom att införa mycket byråkrati på arbetsmarknaden så ökas kostnaderna för produktion vilket även ökar svälten i världen, så att folkmängden minskas och man på så sätt skapar ett bättre samhälle.

Jag själv tror dock lite mer på frihet, är man dum nog och inte anställer den bästa personen för ett visst jobb så kommer Darwin och hälsar på en, speciellt i tider då det inte finns några marginaler. Om då någon är så j-dra dum så att den t.ex. betalar 5000kr/månaden till en kvinna för att den tycker bättre om kvinnor så får vederbörande göra det.
Visst offentliga avrättningar på personer som inte väljer den bästa personen för jobbet är inte fel, t.ex börjar kvotera och gör t.ex. kön till en faktor. Men sådan politik lär knappast inte få stöd i riksdagen, precis som vissas politik här om att byråkratin inom arbetsmarknaden ska ökas till absurdum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det handlar självklart inte bara om kön, utan sexualitet, religion, folkgrupp ska självklart behandlas lika om man är konsekvent.

Det enda man kan vara säker på är att vita, heterosexuella män kommer att diskrimineras baserat på etnictet, sexuell läggning och kön.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valiumballong:

Det enda man kan vara säker på är att vita, heterosexuella män kommer att diskrimineras baserat på etnictet, sexuell läggning och kön.

Positivt diskriminering är inte negativt, precis som positiv hot, fascism, skadegörelse, folkmord etc.
Och vad som är positiv något ligger helt i betraktarens ögon, där vårt rättsväsende inte är objektiva.