Apple vill stoppa Spotifys gratismusik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det där låter allt annat än rätt? Jag kommer ihåg att jag fick upp ögonen för Spotify i början just på grund av att det gick att använda gratis. De skar sen ner på gratis delen allt mer för att tvinga över användare till premium och även om det fortfarande är större delen gratisanvändare så har de fått en hel del av sina premium användare från just gratis delen.

Självklart tjänar Sporify pengar på gratis användarna, Yes de betalar inte själva något inget, istället är det företag bakom reklamen som betalar för dem, det kan ju inte vara så svårt att förstå. Så om Spotify skulle förlora sina gratis kunder så kommer det helt klart märkas av i kassaflödet.

Allt annat ön rätt? Du säger ju samma sak som jag Att gratisalternativet är i PR syfte för att sedan lockas till att bli premium.

Hur förklarar du då att Spotify går med förlust?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tänker mer på att han syftar på att vi borde ta tag i det här och ändra lagar och regler.
Alltså ändra på "the game" istället för att bara tröttsamt klaga på folk som utnyttjar reglerna till sin fördel.

Jag håller med dig till 99%. Ser inget ont i att klaga på något man anser är fel.
Byt ut "istället för" mot "utöver" så blir det absolut 100%.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Umm... så vad du säger är att om inte jag skattefuskar, lurar folk, rånar banker och våldtar så kommer någon annan göra det, och det är dem som beter sig på ett sådant vis som kommer nå störst framgångar? Och du säger att vi ska hata livet istället för varandra alltså...
Nej unge man om folks moral inte räcker långt nog så är det precis det där våra lagar är till för att förhindra.
Eller omvänt så är lagarna till för att vi ska kunna leva i en spännande tillvaro tillsammans trotts att vi i grund och botten tävlar mot varandra.

Tack för din syn på tillvaron, men nej tack.

Every game has rules, and if you are caught breaking them you get punished.
If you hate the game, change the rules. If you change the rules, the game changes.

Som medborgare har du (demokratisk) makt att påverka reglerna. Hoppas du ser min poäng.

Va? Nej. Nu tror jag du antar lite för mycket. Jag har inte pratat om våldtäkter eller annat. Inte heller att något rättfärdigar något annat. Precis som att råna någon annan inte är snällt, så ger det fortfarande avkastning. Det rättfärdigar inte att man rånar av varandra. Men någon kommer råna och lyckas. Precis som av alla världens företag så kommer några fuska och lyckas. Att inte fuska och lyckas ger givetvis inte samma avkastning. Så vad händer när miljardvis av företag fightas om toppen? kommer de snälla goa företagen vinna eller kommer de listigaste rävarna att vinna? Svaret är uppenbart.

Apple är förmodligen inte äckligare än något annat företag i liknande storlek. Bara det jag menar. Knappast att samsung eller några andra jättar har särskilt mycker renare mjöl i påsen. Det enda man kan göra är att finslipa reglerna och försöka sätta dit fuskare. Men principen kvarstår, den som fuskar hårdast och kommer undan vinner. Tyvärr.

Nej, jag säger varken att vi ska hata varandra eller livet. Jag älskar människor och jag älskar världen, den är vidrigt fantastisk.

Skrivet av Kilroy:

Jag tänker mer på att han syftar på att vi borde ta tag i det här och ändra lagar och regler.
Alltså ändra på "the game" istället för att bara tröttsamt klaga på folk som utnyttjar reglerna till sin fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Allt annat ön rätt? Du säger ju samma sak som jag Att gratisalternativet är i PR syfte för att sedan lockas till att bli premium.

Hur förklarar du då att Spotify går med förlust?

Va? Lästa du ens vad jag skrev? Gratis betyder mest troligt inte att de får in 0 kr utan att de får istället in en mindre summa från företagen som de säljer reklamtid till.

Ett företag kan gå med förlust oavsett hur de sätter upp sin modell. Varför just Spotify går med förlust har jag ingen aning om men jag antar att de totalt sätt får in för lite pengar från användarna, det lär knappast bli bättre om gratisanvändarna skärs bort.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neon:

Det där låter allt annat än rätt? Jag kommer ihåg att jag fick upp ögonen för Spotify i början just på grund av att det gick att använda gratis. De skar sen ner på gratis delen allt mer för att tvinga över användare till premium och även om det fortfarande är större delen gratisanvändare så har de fått en hel del av sina premium användare från just gratis delen.

Självklart tjänar Sporify pengar på gratis användarna, Yes de betalar inte själva något inget, istället är det företag bakom reklamen som betalar för dem, det kan ju inte vara så svårt att förstå. Så om Spotify skulle förlora sina gratis kunder så kommer det helt klart märkas av i kassaflödet.

Håller med. Ett bra exempel är mig själv som ibland köper premium om jag ska på semester och vill ha offline musik i mobilen enkelt, och med uppdaterade spellistor osv. Men vissa månader känner jag inget behov av premium då jag mest använder datorn för att spela musik, och får då lyssna på reklam. Bättre än att lyssna på nån sketen radiostation med mycket mer störande reklamsegment osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

För att freemium modellen är just varför Spotify blivit så populärt, det få aktörer som tillåts ha en. Anledningen till att Spotify har en är att flera stora musikbolag äger stora andelar av Spotify. Detta ger Spotify ett övertag gentemot andra aktörer. Jag menar, Spotify går fortfarande med förlust, vilket betyder att antingen kostar gratisåkarna mer än vad det bidrar med, och antalet betalanvändare är inte tillräckligt många för att kompensera. Eller så är både gratisåkarna och de betalande kunderna en kostnad.

Att Spotify går med några miljoner euro i förlust spelar inte så stor roll just nu, då de stora ägarna (musikbolagen) tjänar hundratals miljoner euro på musikintäkterna.

Tror Apple insett detta, då de har haft gratis alternativ (Itunes Radio) men inte lyckats få med sig musikbolagen för en global lansering. Sedan ville Apple konkurrera med en lägre kostnad ($7,99), men det ville inte musikbolagen gå med på heller. Utan de är nöjde då det samlats runt Spotify, och har full kontroll över företaget. Så de motarbetar Apple då inte vill ha konkurrerande aktörer som det inte kontrollerar. De vill inte göra om Itunes misstaget. Så nu flexar Apple musklerna.

Jag förstår fortfarande inte ditt resonemang. Syftet med spotify har ju hela tiden varit att förmå folk att betala för musik igen, vilket tycks ha lyckats eftersom skivbolagen fortfarande står bakom hellre än att stänga ner skiten och återgå till att öppna skivbutiker. "Vinst" i det här sammanhanget är ett väldigt diffust begrepp.

Sedan är ju inte Spotify de enda som har ett brett "gratis" utbud. Deezer och Rdio är t. ex två andra med snarlik affärsmodell. Och Deezer betalar till och med mer per stream än vad Spotify gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Ur Egna åsikter.

Kan någon säga en bättre streaming tjänst än Spotify? Jag tror iallafall inte att Apple kommer lyckas så bra med detta. Kommer säkert testa den bara för att men Spotify kommer nog alltid att vara min favorit <3

Permalänk
Medlem

Hört att konkurrens är bra men det där är ju ren nödslakt dit Apple vill ta det.

Visa signatur

Intel Core i5 11600K @ 4,9ghz - Moderkaka : MSI Z570 Torpedo- GTX1080Ti -16Gig Corsair LPX 3000MHz - Lian Li Lancool II mesh chassi - Mus G502S - TGB Logitech G513 carbon -SSD Samsung 850 EVO 500gig - SSD Intel X25-M 80gig - SSD Samsung 840 EVO 120gig - HD Samsung 1TB - Acer Predator XB273UGX / 27" 270Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

Ur Egna åsikter.

Kan någon säga en bättre streaming tjänst än Spotify? Jag tror iallafall inte att Apple kommer lyckas så bra med detta. Kommer säkert testa den bara för att men Spotify kommer nog alltid att vara min favorit <3

Deezer är väl ungefär likvärdig. Kanske något sämre utbud men betalar å andra sidan mer till artisterna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Va? Lästa du ens vad jag skrev? Gratis betyder mest troligt inte att de får in 0 kr utan att de får istället in en mindre summa från företagen som de säljer reklamtid till.

Ett företag kan gå med förlust oavsett hur de sätter upp sin modell. Varför just Spotify går med förlust har jag ingen aning om men jag antar att de totalt sätt får in för lite pengar från användarna, det lär knappast bli bättre om gratisanvändarna skärs bort.

Jaså du hakar upp dig på "gratis", med gratis menar jag för mig som lyssnare, inte för spotify. Som jag sagt tidigare i tråden så står reklamintäkterna för endast 10% av Spotifys omsättning, men tydligen så får artisterna mycket mer per spelad låt från en reklamfinansierad använder än vad det borde vara. Vart kommer då dessa extra pengar ifrån om inte premiumanvändarna? Den reklamfinisierade alternativet blir troligen subventionerat av premium alternativet av den enda anledningen till att det på sikt ökar premiumanvändare.

Att det har för få användare köper jag inte, det går helt enkelt inte ihop med den information som finns. Det skulle innebära att kostnaderna för deras infrastruktur är orimligt höga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag förstår fortfarande inte ditt resonemang. Syftet med spotify har ju hela tiden varit att förmå folk att betala för musik igen, vilket tycks ha lyckats eftersom skivbolagen fortfarande står bakom hellre än att stänga ner skiten och återgå till att öppna skivbutiker. "Vinst" i det här sammanhanget är ett väldigt diffust begrepp.

Sedan är ju inte Spotify de enda som har ett brett "gratis" utbud. Deezer och Rdio är t. ex två andra med snarlik affärsmodell. Och Deezer betalar till och med mer per stream än vad Spotify gör.

Men så är det inte i verkligheten, skivbolagen har börjat förlora sin tro på Spotify. Folk antar felaktigt att Spotify är här för att stanna, men den situation vi har nu är mer av en anomali, ett experiment från skivbolagens sida för att se om det är en lönsam väg att gå. Tydligen är det inte det.

Du kan läsa mer här vid intresse:
http://uk.businessinsider.com/free-music-streaming-was-a-big-experiment--and-now-major-record-labels-are-declaring-it-a-failure-2015-5?r=US

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Men så är det inte i verkligheten, skivbolagen har börjat förlora sin tro på Spotify. Folk antar felaktigt att Spotify är här för att stanna, men den situation vi har nu är mer av en anomali, ett experiment från skivbolagens sida för att se om det är en lönsam väg att gå. Tydligen är det inte det.

Du kan läsa mer här vid intresse:
http://uk.businessinsider.com/free-music-streaming-was-a-big-experiment--and-now-major-record-labels-are-declaring-it-a-failure-2015-5?r=US

Ja, jag är väl medveten om gnället. Men vad har de för alternativ? Om de återgår till endast betalmodeller eller dyra downloads, eller skivförsäljning, kommer en stor grupp gå tillbaka till helt illegal konsumtion igen, och det lär varken skivbolagen, artisterna eller konsumenterna bli glada av. Just nu är ju marknaden i harmoni, med undantaget de få som gnäller, och ingen hindrar ju dem från att sälja fysiska skivor som ingen vill köpa.

Gemene man är inte intresserad av huruvida artisten/bolaget får betalt eller ej. Det enda som betyder något är smidig åtkomst, och det erbjuder Spotify med flera. Det är helt enkelt så att det är kundernas marknad nu.

Man KAN tjäna pengar på spotify, man kan dra nytta av att ens musik får större exponering än tidigare då det är en social, interaktiv tjänst, man kan vara tacksam för att man som "enskild" artist eller band är mindre beroende av skivbolagen för att tjäna pengar. Eller så kan man gnälla. Om skivbolagen väljer att gå ifrån spotify och liknande tjänster skjuter de sig i foten med fälthaubits. Musikindustrin var dödförklarad något år innan spotify lanserades, men nu lever den igen. Att då gå ifrån Spotify vore så att säga att själv slå in spiken i kistan som så många andra redan ivrigt hamrar på.

Spotify behöver användarna, användarna behöver inte spotify.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag förstår fortfarande inte ditt resonemang. Syftet med spotify har ju hela tiden varit att förmå folk att betala för musik igen, vilket tycks ha lyckats eftersom skivbolagen fortfarande står bakom hellre än att stänga ner skiten och återgå till att öppna skivbutiker. "Vinst" i det här sammanhanget är ett väldigt diffust begrepp.

Sedan är ju inte Spotify de enda som har ett brett "gratis" utbud. Deezer och Rdio är t. ex två andra med snarlik affärsmodell. Och Deezer betalar till och med mer per stream än vad Spotify gör.

Du som vill att allting ska vara gratis, varför bryr du dig helt plötsligt om att de andra tjänsterna betalar bättre än Spotify?

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Skrivet av hersses:

"Men Apple gör ju så bra grejer"
Jo men de är ju riktiga psykfall som inte bryr sig om något, de hade likaväl kunnat sysslat med könsstympning i Afrika eller barnarbete i Kina och folk hade ändå köpt deras datorer och telefoner... Det spelar liksom ingen roll hur bra/dåliga deras prylar är - Apple är tamejfaaan inte ett moraliskt bolag, därför är det inte moraliskt att stödja dem genom att köpa deras produkter! Den som äger en iPhone... är våldtäktsman!!!!!! Aa så är det!

Ja Samsung te.x är kända för att ha barnarbetare i Kina och folk (våldtäksmännen som du sa) köper juh deras produkter fortfarande så varför skulle inte folk köpa apples grejer.

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felparkerad:

Du som vill att allting ska vara gratis, varför bryr du dig helt plötsligt om att de andra tjänsterna betalar bättre än Spotify?

Båda tjänsterna erbjuder "gratis" streaming, men bryr man sig om att artisten skall få så mycket som möjligt så är det väl bra att känna till vilka tjänster som betalar ut vad? Och jag tänkte då att eftersom jag själv har min musik på de tjänsterna så kan jag dela med mig av den kunskapen, gratis. Men sticker det i ögonen på dig så kan jag alltid skicka en faktura

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, jag är väl medveten om gnället. Men vad har de för alternativ? Om de återgår till endast betalmodeller eller dyra downloads, eller skivförsäljning, kommer en stor grupp gå tillbaka till helt illegal konsumtion igen, och det lär varken skivbolagen, artisterna eller konsumenterna bli glada av. Just nu är ju marknaden i harmoni, med undantaget de få som gnäller, och ingen hindrar ju dem från att sälja fysiska skivor som ingen vill köpa.

Gemene man är inte intresserad av huruvida artisten/bolaget får betalt eller ej. Det enda som betyder något är smidig åtkomst, och det erbjuder Spotify med flera. Det är helt enkelt så att det är kundernas marknad nu.

Man KAN tjäna pengar på spotify, man kan dra nytta av att ens musik får större exponering än tidigare då det är en social, interaktiv tjänst, man kan vara tacksam för att man som "enskild" artist eller band är mindre beroende av skivbolagen för att tjäna pengar. Eller så kan man gnälla. Om skivbolagen väljer att gå ifrån spotify och liknande tjänster skjuter de sig i foten med fälthaubits. Musikindustrin var dödförklarad något år innan spotify lanserades, men nu lever den igen. Att då gå ifrån Spotify vore så att säga att själv slå in spiken i kistan som så många andra redan ivrigt hamrar på.

Spotify behöver användarna, användarna behöver inte spotify.

Jovisst, det är sant att om man tar bort det reklamfinansierade alternativet på spotify/youtube så kommer förmodligen en del återgå till illegal konsumtion. Men, återigen, jag har inga bevis på att så skulle vara fallet, men jag tror utifrån de siffor jag sett, att de reklamfinansierade alternativen är tillräckligt bra. Så bra, att många som tidigare betalat för musik, nu nöjer sig med att konsumera reklamfinansierad musik. Jag har en lillborsa som enbart lyssnar på musik på youtube, jagh fråga varför, han sa det "duger", och jag tror inte han är ensam om att tycka det. Så ett bortagande av reklamfinansierad musik kommer leda till ökad illegal konsumtion, men kanske också ökade försäljningar.

Observera, skivbolagen vill inte förgöra streaming, utan bara den reklamfinansieradedelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Jovisst, det är sant att om man tar bort det reklamfinansierade alternativet på spotify/youtube så kommer förmodligen en del återgå till illegal konsumtion. Men, återigen, jag har inga bevis på att så skulle vara fallet, men jag tror utifrån de siffor jag sett, att de reklamfinansierade alternativen är tillräckligt bra. Så bra, att många som tidigare betalat för musik, nu nöjer sig med att konsumera reklamfinansierad musik. Jag har en lillborsa som enbart lyssnar på musik på youtube, jagh fråga varför, han sa det "duger", och jag tror inte han är ensam om att tycka det. Så ett bortagande av reklamfinansierad musik kommer leda till ökad illegal konsumtion, men kanske också ökade försäljningar.

Observera, skivbolagen vill inte förgöra streaming, utan bara den reklamfinansieradedelen.

Så var det kanske innan. Men nu när reklamfinansierat utbud är väl etablerat och folk är vana vid det tror jag inte att det går att ta bort utan att det kostar mer än det smakar, för nu vet folk vad de tidigare haft, och det brukar inte fungera bra på någon marknad att försämra vilkoren för konsumenterna. Särskillt inte när det finns alternativ som inget kostar (TPB) osv.

Det går kanske på marknader där alternativen saknas. Vi kan inte bara byta till ett piratabonnemang när mobiloperatörerna sätter surftak, höjer priserna och sänker hastigheten, men jag tror att många hade gjort det om det hade gått. Men med "intellektuell egendom" så fungerar det inte så. Där har kunderna makten och att återgå till något annat gratis är ett pat klick/swipes bort, så vad skivbolagen vill eller inte har egentligen inget att göra med var marknaden tar vägen.

Däremot kan de säkert göra premium-tjänsten ännu bättre så att fler väljer att betala, eller reklamtjänsten sämre, men inte tillräckligt dålig för att folk ska orka byta osv osv. Men någonstans planar det ut och en balans uppnås.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag kan förvisso se att värdet för produktområden som finansieras av reklam kan tendera att vattnas ur. Blir Spotify en ren betaltjänst så kan det kanske medföra någon typ av mervärde.
Men det är en separat del från huvudproblemet.
En aktör (Apple i det här fallet) ska inte kunna bestämma över konkurrenternas businessmodeller. Om detta stämmer så är det verkligen svineri.

Problemet är liknande spel är runt 20% som är villiga att betala premium eller liknande varje månad, men större delen är inte beredda/vill inte betala utan väljer något som är gratis. Pratas om detta "problem" i WOT dokumentären dom gjort. Därför det är bättre att locka till sig en stor massa, än försöka få alla att betala.

Kommer då antagligen folk gå över till andra gratis alternativ eller torrents igen för musik, om Spotify tar bort gratis alternativet. Kommer inte få fler att betala för sig i alla fall.

Jag kör gratis versionen (bara för jag lyssnar ändå så sällan på musik, typ 1 gång om året i Spotify).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så var det kanske innan. Men nu när reklamfinansierat utbud är väl etablerat och folk är vana vid det tror jag inte att det går att ta bort utan att det kostar mer än det smakar, för nu vet folk vad de tidigare haft, och det brukar inte fungera bra på någon marknad att försämra vilkoren för konsumenterna. Särskillt inte när det finns alternativ som inget kostar (TPB) osv.

Det går kanske på marknader där alternativen saknas. Vi kan inte bara byta till ett piratabonnemang när mobiloperatörerna sätter surftak, höjer priserna och sänker hastigheten, men jag tror att många hade gjort det om det hade gått. Men med "intellektuell egendom" så fungerar det inte så. Där har kunderna makten och att återgå till något annat gratis är ett pat klick/swipes bort, så vad skivbolagen vill eller inte har egentligen inget att göra med var marknaden tar vägen.

Däremot kan de säkert göra premium-tjänsten ännu bättre så att fler väljer att betala, eller reklamtjänsten sämre, men inte tillräckligt dålig för att folk ska orka byta osv osv. Men någonstans planar det ut och en balans uppnås.

Det är också en faktor man måste räkna med. Men jag tror också att du överskattar TPB/Torrents litegrann, jag tror många blivit bortskämda med hur smidigt Spotify faktiskt är, och därmed drar sig för att återgå till torrents. 100kr/månad är trotsallt ingen jättehög tröskel om man ser till vad man faktiskt får.

Men vilken väg som är mest lönsam för skivbolagen är svårt att säga med säkerhet, de får dem sitta och klura på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Det är också en faktor man måste räkna med. Men jag tror också att du överskattar TPB/Torrents litegrann, jag tror många blivit bortskämda med hur smidigt Spotify faktiskt är, och därmed drar sig för att återgå till torrents. 100kr/månad är trotsallt ingen jättehög tröskel om man ser till vad man faktiskt får.

Men vilken väg som är mest lönsam för skivbolagen är svårt att säga med säkerhet, de får dem sitta och klura på.

Man skall också komma ihåg att reklamfinansiering gör att man kan kräma pengar ur grupper som annars är kapitalsvaga. en 13-åring kanske ogärna lägger en hundring på Spotify då det sannorlikt innebär en stor summa ur dennes månadspeng, om hen nu har någon alls. Men spotify kan skaffas gratis, och reklam kan konsumeras, och hen kan generera inkomster åt vad det nu är för artister som en typisk 13-åring lyssnar på.

Och ja, vad som är mest lönsamt i längden lär väl visa sig, men jag hoppas de lärt sig att gnäll är direkt olönsamt, och att de måste anpassa sig till artisterna och konsumenterna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

letext

Finns det någon information alls hur mycket Spotify/Skivbolagen roffar åt sig från din andel utöver tjänsten som du använder för att få det publicerat där?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Har man totala intäkter på runt 100 miljoner kronor och 56 av dessa går till VD-lönen så är völ det "det mesta"? Hittar inte siffrorna nu bara för det men vet att jag har läst det någonstans. Men i brist på bevis så får jag väl ta tillbaka mitt uttalande.

Ja du. De där siffrorna kommer nog från en dålig källa. Det är helt enkelt väldigt felaktiga och det går enkelt att kolla upp. Senaste året som redovisats på deras site är för 2013.

http://www.copyswede.se/om-copyswede/arsredovisning/
Årsredovisning 2013
Alla sidor där är av intresse, men man kan hoppa direkt till sidan 18-19 där en enklare sammanställning är gjord för att se att påståendet inte är rimligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det lät ju rätt fult, men det skiljer sig väl egentligen inte mycket från andra affärsmetoder som Apple sysslat med sedan de blev stora? Law suits är ju deras paradgren numera. Inte för att de är så mycket sämre än andra storföretag hursomhelst, deprimerande.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Finns det någon information alls hur mycket Spotify/Skivbolagen roffar åt sig från din andel utöver tjänsten som du använder för att få det publicerat där?

Jag har lagt ut musiken med hjälp av en så kallad "Aggregator", och jag valde CDBaby. De tar $79 för uppläggning och UPC-streckkod (måste man ha för unik identifierimng av sitt album), och sedan tar de 9% av det jag får per stream. Skivbolag har oftast egna upplägg med artister och jag vet inte heller om utbetalningen per stream är högre eller lägre men troligen högre för populära artister, men det är snålt med data om det där tyvärr.

Skrivet av Söderbäck:

Ja du. De där siffrorna kommer nog från en dålig källa. Det är helt enkelt väldigt felaktiga och det går enkelt att kolla upp. Senaste året som redovisats på deras site är för 2013.

http://www.copyswede.se/om-copyswede/arsredovisning/
Årsredovisning 2013
Alla sidor där är av intresse, men man kan hoppa direkt till sidan 18-19 där en enklare sammanställning är gjord för att se att påståendet inte är rimligt.

Ja, förutsatt att deras redovisning stämmer så verkar ju det som jag läste vara helt och hållet fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Apple (Mac OS) hade inte full pre-emptive multitasking innan 2001... Amiga hade det 1985 sådär 16 år tidigare... go go Äpple...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Iceglow:

visste att det fanns anledning att hata Apple!

Hehe grattis, de har vart precis likna ruttna sedan begynnelsens begynnelse på 70talet.

Det värsta är väl ändå hur hela världen gick ihop och valde microUSB som laddningslösning för att spara miljön. Alla utom apple som tyckte miljön kunde ta sig i sketan då de tog mer betalt bara för sin laddare än vad nokia tog för sina billigaste mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Det värsta är väl ändå hur hela världen gick ihop och valde microUSB som laddningslösning för att spara miljön. Alla utom apple som tyckte miljön kunde ta sig i sketan då de tog mer betalt bara för sin laddare än vad nokia tog för sina billigaste mobiler.

Ok, och hur tror du deras kunder hade reagerat om de skitit i sin laddningslösning och kört med microUSB istället, och därmed så hade alla tredjepartsprodukter slutat att fungera till deras mobiler? Deras port används ju inte bara till att ladda mobilen utan kan också integrera med ett stort antal tredjepartsprodukter.

Förövrigt så jobbar de hårt med att minska sin klimatpåverkan, faktiskt i topp enligt Greenpeace.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nja vettefan. Ska mycket till för att jag ska gå tillbaka till torrents

Att bara sparka igång en låt på ett klick är mycket värt för mig (att dessutom få spellistor synkat till mobilen/ipaden = trevligt).

Processen idag;
1. Klicka på spotify
2. Skriv in låten i sökrutan
3. Klicka igång den, går igång direkt

Förut var ju processen någonting sånthän't:

1. Gå in på chrome/explorer/netscape
2. Gå in på piratebay
3. Söka
4. Klicka ladda ned torrenten
5. Godkänna att torrent ska laddas ned
6. Vänta på att torrent ska laddas ned
7. Gå in i explorer och hitta låten/öppna den genom torrentprogrammet (flera tryck)

Om jag ska föra över det till mobilen så tillkommer en rad extrasteg.

---
Jag måste dessutom sortera låtar och hålla på om jag inte ska ha absolut anarki eller ett itunes/winamp/vadfan med miljarders låtar

Dessutom, har man otur när man laddar ned en låt så får man med massa annan skit som följer med (om jag inte gör extra klick att bara ladda ned den specifika låten).

---

Javisst är det super. Du glömde bara steg 4 på den översta.
4. När Spotify får för sig att ta bort en låt/artist så är du tillbaka på rutan 0.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Ok, och hur tror du deras kunder hade reagerat om de skitit i sin laddningslösning och kört med microUSB istället, och därmed så hade alla tredjepartsprodukter slutat att fungera till deras mobiler? Deras port används ju inte bara till att ladda mobilen utan kan också integrera med ett stort antal tredjepartsprodukter.

Förövrigt så jobbar de hårt med att minska sin klimatpåverkan, faktiskt i topp enligt Greenpeace.

Trams. Det går göra adaptrar i en övergångsperiod. Och USB är ju THE gränssnitt för att kunna ha i princip vilken produkt som helst ansluten. Så det där är bara lögner från deras sida för att kunna behålle en hög vinstmarginal, eftersom kunderna inte kan köpa en billig laddare, och deras trogna kunder lapar lyckligt i sig av lögnerna och går på alltihop.

Men sanningen är ju att man blir olycklig istället. Vet inte hur många gånger jag hört "någon som har en laddare till iPhone X?" när folk är hemma hos oss.. Och det har vi ju inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Ok, och hur tror du deras kunder hade reagerat om de skitit i sin laddningslösning och kört med microUSB istället, och därmed så hade alla tredjepartsprodukter slutat att fungera till deras mobiler? Deras port används ju inte bara till att ladda mobilen utan kan också integrera med ett stort antal tredjepartsprodukter.

Förövrigt så jobbar de hårt med att minska sin klimatpåverkan, faktiskt i topp enligt Greenpeace.

Ironiskt har dom även bytt kontakten en gång dessutom på mobilen

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar