Permalänk
Medlem

Sorry för offtopic - någon med quadrokopter och med bra kamera monterad på den som bor i Skåne?
Och som har lust att flyga en stund för musikvideoinspelning..

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Landningsställsknappen var det första jag använde typ, då det kändes rent instinktivt att det borde fungera så. DJI:s manual har ju lite att förbättra om man säger så, när man tycker det är bättre att gå ut på olika forum för att lära sig saker.
Det är många som t.ex. inte vet att om man i appen trycker in avtryckarknappen för kameran i 3-4 sek, så kommer det fram en "meny" för bracketing, burst och singelbild. Bracketing kan du ställa i upp till 5 bilder, med över och underexponering.

Gjorde några bracketing idag, då jag lägger ihop till HDR-bilder. Blåste rejält och jag tittade ner på iPad:en och bilden var helt stabil. Tittade upp på Inspire:n och den låg lutad i 45 graders vinkel mot vinden.. som jag skulle tippa på låg runt 15-20 m/s i byarna.

Slutar aldrig att förundras vad denna maskin klarar av. Min Phantom hade blåst iväg all världens väg, så fort jag lyft..

När det gäller batterier finns det två typer, TB47 och TB48. TB47 är standardbatteriet och det som följer med och TB48 har lite mer kapacitet, så du kan flyga några minuter längre.

Jo, jag såg det på något forum att Youtube-streaming var på G.. Låter spännande.. så låt oss höra hur det gick.

Bracketing - Fan vad grymt! Det visste jag inte att maskinen klarade. Jag fick ju gå ut och testa igår kväll direkt när jag läste det, nu har jag bara slagit ihop det fort i LR's inbyggda hdr-funktion och jag tyckte kanske redigeringen blev lite hård men skitsamma det var ju bara för att testa syftet

Att få med både solen och marken nedanför är smått imponerande då det ju skiljer nååågra stops mellan dem

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Tycker jag hittar nya funktioner hela tiden, men det är mycket testande och letande. Finns ju ingen vettig manual som beskriver hur man gör, så då får man leta och testa själv. Allternativt gå ut på forum och få tips.. Det var på ett amerikanskt forum jag hittade om just bracketingen..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Lovar.. Det var inte jag.

http://www.corren.se/nyheter/sverige/dronare-flygets-storsta-...

Det är för många som inte tar sig tid att lära sig regler för flygning av drönare och det kommer bita tillbaka inte bara på dom, utan på alla som håller på med drönare.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Lovar.. Det var inte jag.

http://www.corren.se/nyheter/sverige/dronare-flygets-storsta-...

Det är för många som inte tar sig tid att lära sig regler för flygning av drönare och det kommer bita tillbaka inte bara på dom, utan på alla som håller på med drönare.

Imponerad av distansen. 4 km bort, i Solna.

Man hade nog varit rätt så panikslagen om man fått med sig sin drönare + en helikopter.

Vad för roligt kan det ha varit?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Och inte bara reglerna om flygning, foto är problematiskt.
Man får fota i princip var som helst om man håller i kameran.
Men inte ens länsstyrelsen får tillstånd att filma med drönare vid naturkatastrofer utan måste ha en fullstor helikopter med fotograf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Imponerad av distansen. 4 km bort, i Solna.

Man hade nog varit rätt så panikslagen om man fått med sig sin drönare + en helikopter.

Vad för roligt kan det ha varit?

Räcker med att de går upp på hög höjd i Solna för att Bromma ska vakna.. då stora delar av Stockholm är en kontrollzon för flygplatsen.

http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/

Vissa är värre än andra.. :-/
http://m.kirotv.com/news/news/faa-investigating-drone-flying-...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Räcker med att de går upp på hög höjd i Solna för att Bromma ska vakna.. då stora delar av Stockholm är en kontrollzon för flygplatsen.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/64762192/Sweclockers/Brom...

http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/

Hur rapporteras det? folk som ringer in?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Hur rapporteras det? folk som ringer in?

Vet faktiskt inte, men rent generellt är det väl folk som ringer in, piloter som ser drönare utanför cockpitfönstret och om de kan se den på radarn.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Holck:

Sorry för offtopic - någon med quadrokopter och med bra kamera monterad på den som bor i Skåne?
Och som har lust att flyga en stund för musikvideoinspelning..

// A

Kolla med Jan Emanuelsson, JE Photo, i Klippan, han är skicklig och har egen granskningsrätt.
Om avståndet är för långt så har han kontakter i andra delar av Skåne.

Visa signatur

/Tomma tunnor skramlar mest/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Sorry för offtopic - någon med quadrokopter och med bra kamera monterad på den som bor i Skåne?
Och som har lust att flyga en stund för musikvideoinspelning..

// A

Jag bor i Vallåkra utanför Helsingborg. Skulle eventuellt kunna hjälpa!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Igår filmade jag med drönaren i motljus och det var inte mycket jag såg på ipad-skärmen, så när jag trodde jag exponerat rätt visade det sig att jag hade underexponerat med sådär 2 steg..

Lim, tejp, kartong och svart papp senare så hoppas jag ha löst det. Nu är det bara att vänta på bra väder och mindre blåst för att testa det i praktiken.

Permalänk

Någon som har bra koll, (vilket jag verkligen inte har) är skärmen, sändaren och mottagaren bra grejer?

http://www.blocket.se/vi/60192776.htm

Har en phantom 2 med gopro kopplade till, vad mer en det behöver jag om jag ska kunna se realtid från skärmen (gärna länk) samt om det är något jag bör tänka på innan jag köper FPV för att se från gopron vad som filmas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

Jag bor i Vallåkra utanför Helsingborg. Skulle eventuellt kunna hjälpa!

Det är i Båstad. PM:a mig din kostnad för en stunds filmande.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Igår filmade jag med drönaren i motljus och det var inte mycket jag såg på ipad-skärmen, så när jag trodde jag exponerat rätt visade det sig att jag hade underexponerat med sådär 2 steg..

Lim, tejp, kartong och svart papp senare så hoppas jag ha löst det. Nu är det bara att vänta på bra väder och mindre blåst för att testa det i praktiken.

http://i.imgur.com/Ub3uooc.jpg

Ser ju fint ut, men blir det stabilt med papp? Om det börjar blåsa lite, menar jag..
Hur löste du fastsättningen mot plattan?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Ser ju fint ut, men blir det stabilt med papp? Om det börjar blåsa lite, menar jag..
Hur löste du fastsättningen mot plattan?

Vi får se hur det blir med stabiliteten när det blåser, men jag hoppas det är bättre än inget. När jag var ute i söndags kunde jag knappt se något på skärmen trots att jag stod i skugga. Jag såg ju vinkeln men jag exponerade helt fel, så det här måste bli bättre. Men en riktig skärm som man kan vika ihop hade såklart varit att föredra.

Jag klämmer fast både skärm och platta med "hållaren" på kontrollen

edit: Jag missade att visa vart ipad-sladden går in

Permalänk
Medlem

Hittade denna videon på Youtube.. Ser ju lätt ut att fixa och hopfällbar också, så man kan stoppa ner den i väskan.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Två dagar i rad nu har det både blåst och regnat så det har inte gått att lyfta. Igår kväll gick det äntligen att ta en liten flygtur igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Två dagar i rad nu har det både blåst och regnat så det har inte gått att lyfta. Igår kväll gick det äntligen att ta en liten flygtur igen

http://i.imgur.com/kdiIfJO.jpg

Fint!! Dags att plocka med sig en DSLR upp snart!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Fint!! Dags att plocka med sig en DSLR upp snart!

Jo eller hur Nu valde jag enkelhet framför kameraprestanda när jag valde min Inspire 1. Men nog saknar jag bildprestandan från min 5DIII i luften

Permalänk
Medlem

Ska du ha samma teknik och möjligheter som det är i en Inspire 1 med en DSLR, lär du få punga ut med åtminstone 90000kr.

Då försvinner enkelheten, den blir tyngre och större, samt omständingare handhavande. Men visst, du kommer få bättre bildkvalité..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Tycker det är fränt som tusan. Är det svårt att flyga med en?
Såg dock någon video på YT där en liknande bara tappade connection och flög iväg random flera kilometer.
Vore ju grymt tråkigt om 10-15k bara försvann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AKB48:

Tycker det är fränt som tusan. Är det svårt att flyga med en?
Såg dock någon video på YT där en liknande bara tappade connection och flög iväg random flera kilometer.
Vore ju grymt tråkigt om 10-15k bara försvann.

Nej, det är inte svårt att flyga. Själv köpte jag mig en Phantom 2 för att lära mig på, det tog en kvart, sen flög jag rätt bra.

Övningar på finlir och att man blev kaxigare, gjorde att den har gått i backen några gånger och hamnat uppe i ett träd en gång.
Det är inte en fråga om man kommer krascha, utan när.. så det är alltid bättre att börja med något billigare.

Att drönaren flyger iväg, så kallad "fly away" är oftast handhavande fel. Då den är känslig för störningar och magnetiska fält t.ex.
Sett flera filmklipp där folk startat från biltak, i närheten av högspänningsledningar etc. vilka ger störningar, så kompassen får spelet och drönaren inte vet var den är. Då fungerar inte RTH-funktionen heller..

Råkade själv ut för detta då jag kalibrerade min Phantom på en gata och inte tänkte på att det var stora stålrör till avlopp under mig.
Den gav sig av rätt in i ett villaområde, det enda jag lyckades styra den var i höjdled, så jag drog ner den i backen innan den flög in över första tomten.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Ska du ha samma teknik och möjligheter som det är i en Inspire 1 med en DSLR, lär du få punga ut med åtminstone 90000kr.

Då försvinner enkelheten, den blir tyngre och större, samt omständingare handhavande. Men visst, du kommer få bättre bildkvalité..

Det är just det.. Jag har flugit en del med större maskiner, och det är mycket meck vid sidan om flygandet och fotandet. Ingen lightbridge till handkontrollen som standard heller direkt. Inspire'n är enkel och tillräckligt bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AKB48:

Tycker det är fränt som tusan. Är det svårt att flyga med en?
Såg dock någon video på YT där en liknande bara tappade connection och flög iväg random flera kilometer.
Vore ju grymt tråkigt om 10-15k bara försvann.

Kan vara svårt i början. Man får hålla koll på vad som är vad. Fram och bak.

Körde en LaTrax Alias Quad, som jag började med. Den försvann, sen kom den tillbaka

Det jag kan tycka är jobbigt ibland är att om man flyger iväg en bra bit, så räcker det med att blinka med ögat för att tappa fokus på vart drönaren är någonstans.

Det jag läst om "fly aways" så hade DJI problem med någon firmware, som gjorde att den fick tuppjuck. Samt att batteriet rapporterade fel %. Så folk som flög hade enligt info de fick "bra med batteri kvar" men egentligen inte mycket kvar. Därav drog de rätt i backen när batteriet var helt slut.

Ska du börja, så tycker jag att du ska satsa på de lite billigare modellerna. Mest för att bespara plånboken och ångesten ifall något går sönder. Gärna inget udda märke där reservdelar blir svårt att få tag på. Sen när du testat och tycker det är kul, så kan du kliva upp på något lite mer avancerat.

Annars finns ju begagnad-marknaden där folk vill bli av med sina flygande underverk

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd

@EyeNEye:

Blir nog att köpa något begagnat i framtiden. Tills den dagen får jag nöja mig med att titta på youtube.
Det är inte prio 1 just nu hos mig men sugen är jag!

Permalänk
Medlem

Måste ju bara dela denna nyheten här

"Lily är en kameradrönare som flyger sig själv och kan följa en person under 20 minuter. Med hjälp av en sändare kan drönaren styras mer exakt.
Sändaren tar upp ljud med en mikrofon och registrerar olika slags data med hjälp av olika sensorer.
Sändaren kan känna av om bäraren exempelvis gör ett hopp med en snowboard och aktivera seriebildstagning.

Batteritiden uppges till 20 minuter. Kameradelen är baserad på en 12 megapixels Sony-sensor som kan fånga video i full-HD-storlek med 60 bilder per sekund. Drönaren är vattentät och kan flyta.

Kameradrönaren Lily

Lite att jobba på verkar det som, men i slutändan tror jag det blir väldigt bra.

rättstavning & radbrytning
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Måste ju bara dela denna nyheten här

"Lily är en kameradrönare som flyger sig själv och kan följa en person under 20 minuter. Med hjälp av en sändare kan drönaren styras mer exakt.
Sändaren tar upp ljud med en mikrofon och registrerar olika slags data med hjälp av olika sensorer.
Sändaren kan känna av om bäraren exempelvis gör ett hopp med en snowboard och aktivera seriebildstagning.

Batteritiden uppges till 20 minuter. Kameradelen är baserad på en 12 megapixels Sony-sensor som kan fånga video i full-HD-storlek med 60 bilder per sekund. Drönaren är vattentät och kan flyta.

Kameradrönaren Lily

Lite att jobba på verkar det som, men i slutändan tror jag det blir väldigt bra.

Kan ju tänka mig hur det blir när femtio personer kommer nerför backen i Åre, med varsin sådan där..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Hej! Lyckats köpa en Phantom 1 för billig peng, hur skaffar man lättast och billigast FPV till denna? Har en gopro 3 black men läst att den kör samma frekvens 2,4 ghz som kontrollen till DJIn gör vilket kan skapa störningar?

Permalänk
Medlem

Jag plockade med Polisen 3 olika personer som flög omkring med Phantoms i centrala Stockholm (ganska högt) under gumball 3000 (i helgen). De hade vare sig tillstånd eller kontakt med Bromma Flygtrafikledning. Gumball hade själva helikoptrar i luften som filmade.

Irriterande att idioter som inte har lite vett kanske kan komma att förstöra för alla.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."