Är Titan x overkill för min rigg?

Permalänk
Medlem

Är du osäker på om du behöver ett Titan X så behöver du inget.
Det ingår i den kategorin komponenter som du vet med dig att du behöver och inget du behöver fundera på om det är overkill eller ej.
Alternativt du skiter pengar och du köpet ett bara för att.

Hur som helst. Om du kommer spela i 1080 och inte mer så kommer ett Titan X aldrig få sträcka på benen.
Optimala lär vara ett 980Ti eller någon form av sli/crossfire.

Om du vet med dig att du kommer börja spela i 1440 alt någon form av multiskärmslösning så är Titan X något du bör sikta på om pengar finns.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Köp ett 980ti eller ett 390X, och lägg dom tusenlapparna du sparar på en grym skärm, det har du ut mer per krona av.

MEN....

Skall dock säga att jag tycker du i slutändan ska följa ditt hjärta, och du verkar grymt nyfiken på ett Titan X, kanske är det något du vill ha bara, isåfall KÖP det, det är dina pengar, ditt liv, och det är du som skall vara nöjd, sitter du med ett Titan X i riggen behöver du knappast uppgradera på 4-6 år.

Jag hade köpt Titan X kortet och struntat i vad alla säger.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

12GB är bara aktuellt om man kör 3st st 4K-skärmar.
För 1920x1080 kommer 6GB vara mer än tillräckligt i flera år framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Köp ett 980ti eller ett 390X, och lägg dom tusenlapparna du sparar på en grym skärm, det har du ut mer per krona av.

MEN....

Skall dock säga att jag tycker du i slutändan ska följa ditt hjärta, och du verkar grymt nyfiken på ett Titan X, kanske är det något du vill ha bara, isåfall KÖP det, det är dina pengar, ditt liv, och det är du som skall vara nöjd, sitter du med ett Titan X i riggen behöver du knappast uppgradera på 4-6 år.

Jag hade köpt Titan X kortet och struntat i vad alla säger.

MVH

Finns inte en chans att ett titan x fixar höga inställningar i nya, tunga spel om 4-6 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytzz:

Ja det verkar som dom flesta som skriver svar anser att 980ti är den rätta vägen att gå. Jag måste erkänna att igår efter dom första svaren så undrade jag vad f-n jag skrev frågan då jag kände att jag redan hade bestämt mig för Titan kortet men med några bra argument så har ni faktiskt nästan lyckats övertala mig. Den enda stora frågan är väl hur långt upp i inställningarna man kan gå med 980ti kortet. Om vi kör med det nuvarande 980 - klarar det att spela GTA V, Witcher 3 och andra krävande titlar på maxade inställningar i 1080?

@Alling
Tack för tipset!

Tvivlar på att det klarar GTA V med allt på max, jag hade inte riktigt allt på max när jag testade första gången och låg på 35-40 fps med 980. De där "extra" lull-lull grejerna är galet krävande.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytzz:

Då blir ju frågan hur långt framåt datorn kommer att vara en duglig speldator. Med 12GB så känns det som Titan kortet kommer att hålla sig respektabelt betydligt längre än 980ti med kommande spel

Om ett Titan X överlever så länge att se den dagen då spel behöver mellan 6 och 12GB minne i 1080p, så kommer det kortet vara värdelöst ändå med tanke på att alla andra specs på kortet kommer vara hopplöst gamla.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytzz:

Jag kommer att ha råd med det under sommaren, men det står ju mellan det och inget mer eller 980ti och lite mer krimskrams runtomkring som högtalare/ljudkort/mus/tgntbord etc.

Sheesh, beslutsångest deluxe...

Om du inte ska köpa det nu är det ju egentligen en värdelös diskussion eftersom att AMD släpper sin nya serie om 2 veckor och ingen vet hur den presterar.
Visst Titan X har 12GB minne och det är väl framtidssäkert, men AMDs kort ryktas kommer med 8GB och även det räcker länge.

Så i grund och botten lyder din fråga "ska jag köpa Titan X eller 980ti som ingen vet hur presterar eller komma kosta?"
Och detta ovanpå en release från AMD som kan vända bordet.

Men om man ska relatera till ursprungsfrågan; Är det overkill? Det finns inget sådant!

Permalänk
Medlem

Vänta några veckor och titta vad som händer med 390X.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

framtidssäkrad gaming PC finns bara om framtiden inte är längre fram än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Absolut värt att vänta några veckor ifall du nu inte har jättebråttom...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd

Vänta 2 veckor så vet du hur både 980TI och 390X presterar. Köper du ett så pass dyrt kort som Titan x nu så kommer du garanterat ångra dig.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytzz:

Ja det verkar som dom flesta som skriver svar anser att 980ti är den rätta vägen att gå. Jag måste erkänna att igår efter dom första svaren så undrade jag vad f-n jag skrev frågan då jag kände att jag redan hade bestämt mig för Titan kortet men med några bra argument så har ni faktiskt nästan lyckats övertala mig. Den enda stora frågan är väl hur långt upp i inställningarna man kan gå med 980ti kortet. Om vi kör med det nuvarande 980 - klarar det att spela GTA V, Witcher 3 och andra krävande titlar på maxade inställningar i 1080?

@Alling
Tack för tipset!

Just nu har du ju ett budgetkort (GTX 745) som knappt klarar av de senaste spelen på low/medel inställningar. Så det kommer bli en enorm skillnad med ett nytt grafikkort. Men jag tycker som de andra att du absolut inte ska köpa ett Titan X. Du måste ha mer än ett Titan X för att kunna maxa alla inställningarna i de nyaste spelen och i kommande spel (om du vill ha hög fps). Sen är det absolut sämsta tiden att köpa ett gammalt Titan X, nu när både Nvidia och AMD släpper nya kort om några veckor. Vänta tills att både 980ti och AMD's fiji kort är släppta och bestäm dig då istället.

Skrivet av Mithras:

Om ett Titan X överlever så länge att se den dagen då spel behöver mellan 6 och 12GB minne i 1080p, så kommer det kortet vara värdelöst ändå med tanke på att alla andra specs på kortet kommer vara hopplöst gamla.

Spel som behöver mer runt 6 GB i 1080p har redan funnits ute i över ett halvår. Så om man köper ett högprestanda grafikkort idag så skulle inte jag köpa ett med mindre än 8 GB.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schytzz:

Ja det verkar som dom flesta som skriver svar anser att 980ti är den rätta vägen att gå. Jag måste erkänna att igår efter dom första svaren så undrade jag vad f-n jag skrev frågan då jag kände att jag redan hade bestämt mig för Titan kortet men med några bra argument så har ni faktiskt nästan lyckats övertala mig. Den enda stora frågan är väl hur långt upp i inställningarna man kan gå med 980ti kortet. Om vi kör med det nuvarande 980 - klarar det att spela GTA V, Witcher 3 och andra krävande titlar på maxade inställningar i 1080?

@Alling
Tack för tipset!

Jag kör 980 med egen OC.

Får ut ca 45 FPS i snitt i witcher 3, allt ultra med hairworks. Har nog stängt av AA dock, onödigt när man kör 1440p, har även G-Sync.

Jag tycker 980 Ti, men har du gott om pengar så ja, varför inte ett Titan. Men kringutrustning kan också vara roligt! Typ en ROG SWIFT skärm

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Frågan du bör ställa är inte "Är titan x overkill för min rigg" utan "Är titan x overkill för min användning" varav svaret på det senare är ja. Din rigg hänger definitivt med, men det är inte ett kort som egentligen är lämpligt för dig utöver E-Penis faktorn.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag får nog stämma in i kören här också.

Om du ska på något sätt göra ett Titan X "framtidssäkert" i spel så kan du endast göra det med att köra fler kort i min mening. Jag tänker främst i scenarion där du har nytta av 12GB i spel, typ riktigt höga upplösningar över fler skärmar där inte ett kort räcker till då.

I framtiden så kommer väl spel typiskt kräva mer av GPUn dock, men med att sänka detaljer/finesser så kan man ju fortfarande njuta av korten i riktigt höga upplösningar. Så med det scenariot i åtanke så kanske man kan kalla det "framtidssäkert". Dock kommer aldrig ett Titan X vara framtidssäkert för områden som spel.

Bara ordet framtidssäker gällande hårdvara känns lite konstigt i sammanhanget egentligen, men jag förstår vad du tänker/menar.

Det finns andra områden dock där 12GB definitivt behövs nu, idag och i framtiden, och på så sätt gör det till en bra investering om du behöver det. Men det har inte med spel att göra som sagt.

Jag hade nog tittat på ett 980ti kort, alt. väntat och även kollat in AMDs nya Fiji när det släpps istället om jag vore du. Annars har folk här kommit med andra bra alternativ som att köra dubbla 290X som exempel. Personligen, för spel, så hade jag nog ändå väntat in de nya korten för att se hur de presterar.

Men i slutändan så är det ju du som bestämmer

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Köp hellre två 290X eller nåt...

Ett, ja.

Två, nopenopenopenopenopenopenopenopenopenope

Skulle aldrig kunna rekommendera crossfire till någon, aldrig någonsin.

Så fruktansvärt många timmar jag lagt ned på att bråka med crossfire att jag har hunnit ångra mitt köp flera hundra gånger om.

Hårdvaran är toppen, inget snack om saken. Problemet ligger i AMD's drivrutiner.

Jag hade tidigare SLI i flera års tid, men i stort sett INGA problem alls.

Ett kort = 290x klockrent
Två kort eller fler = Nvidia xxxx.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Spel som behöver mer runt 6 GB i 1080p har redan funnits ute i över ett halvår. Så om man köper ett högprestanda grafikkort idag så skulle inte jag köpa ett med mindre än 8 GB.

Du får gärna informera mig om dessa spel?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Spel som behöver mer runt 6 GB i 1080p har redan funnits ute i över ett halvår. Så om man köper ett högprestanda grafikkort idag så skulle inte jag köpa ett med mindre än 8 GB.

Vilka spel då?

Alltså frågar i största välmening, bara nyfiken.

Jag vet väl ett som tekniskt, beroende på inställningar, kan dra mer eller runt 6GB, Shadow of mordor eller vad det heter.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Ja, det finns inget 1080p som man behöver en Titan X för, för en Titan X kan du köpa en 980 nu och ett nytt high-end grafikkort när 980:n blir slö.

Visa signatur

Ryzen 7 3800x / 5700XT / 16GB RAM / Define R6

14" MacBook Pro (2021)

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Är det någon som vet vad 980ti förväntas kosta ?

700USD blir väl nästan 8000 pga det höga dollar priset.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Just nu har du ju ett budgetkort (GTX 745) som knappt klarar av de senaste spelen på low/medel inställningar. Så det kommer bli en enorm skillnad med ett nytt grafikkort. Men jag tycker som de andra att du absolut inte ska köpa ett Titan X. Du måste ha mer än ett Titan X för att kunna maxa alla inställningarna i de nyaste spelen och i kommande spel (om du vill ha hög fps). Sen är det absolut sämsta tiden att köpa ett gammalt Titan X, nu när både Nvidia och AMD släpper nya kort om några veckor. Vänta tills att både 980ti och AMD's fiji kort är släppta och bestäm dig då istället.

Spel som behöver mer runt 6 GB i 1080p har redan funnits ute i över ett halvår. Så om man köper ett högprestanda grafikkort idag så skulle inte jag köpa ett med mindre än 8 GB.

Så i samma post som du säger att TS inte ska ha ett Titan X så säger du att man inte ska köpa något annat än ett Titan X om man vill ha ett högprestandakort?
Titan X råkar ju vara det är enda kortet på marknaden just nu som har över 8GB vRAM om man bortser från Quadro korten som inte har något med gaming att göra.

Med det sagt så tycker jag absolut inte att TS ska ha ett Titan X då det är bortkastade pengar för det behov som beskrivits.

Undrar även jag vilka spel som käkar mer än 6 GB vRAM i 1080p, och jag antar att du själv inte spelar dessa på höga inställningar då du inte har mer än 4GB? (2 kort med 4GB i Crossfire ger dig fortfarande bara 4GB att arbeta med)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Titanserien är till för entusiaster som köper det bästa oavsett pris. Kortets naturliga miljö i är X99-riggar med custom vattenkylning.

Funderar man ens om det ger "bang for the buck" så har man redan svarat på sin egen fråga.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schytzz:

God kväll,

Sitter och funderar på om det är läge att inhandla en titan x till min rigg hemma (är på kneget just nu). Sitter lite i valet och kvalet då jag även sneglar lite på GTX 980ti och inte direkt vill pissa bort ett rätt stort antal tusenlappar.

Riggen jag kör finns i min signatur. Det som påverkar valet är att jag har ingen avsikt att spela på högre än 1080p upplösning, då det är det min skärm klarar och jag inte har någon större önskan / behov än det. Ett mål är att framtidssäkra riggen en smula så jag inte behöver uppgradera den på ett bra tag.

Så ... Titan X ... ja eller nej. är då frågan.

Satsa på 980 Ti. Blir nästan lika snabbt som ett TITAN X.
Å andra sidan kommer 980 Ti släppas av partnertillverkarna, vilket betyder fabriksöverklockade kort, som i sin tur kommer resultera i samma eller snabbare än TITAN X.

Klockar jag mitt TITAN X +150mhz blir det en REJÄL prestandaskjuts

Permalänk
Medlem

skulle hellre köpa 2 st Gtx 980 TI och köra sli lär spöa ett Gtx titan X men frågan är vad priser kommer bli

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

skulle hellre köpa 2 st Gtx 980 TI och köra sli lär spöa ett Gtx titan X men frågan är vad priser kommer bli

Kör man SLI/CF så är det inte särskilt svårt att slå ett ensamt Titan X i prestanda då detta kan göras från ca 5000kr.
Ett ensamt 980Ti ska ju bli nästan lika snabbt som ett Titan X.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Ta 2!!!
Ett är för jefla mesigt

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

@TiasE:

ja, du jag tror inte det skiljer värst mycket i prestanda mellan 980 ti och ett gtx titan X tror den spöar titan X om man klockar lite lätt jag har ett Evga Gtx 780TI nu och den slog mitt gamla gtx titan, den gamla modelen som kom ut innan black edition. endå kostade mitt 780ti ca 4000kr billigare och var snabbare i prestanda. jag har kvar tester än idag på min usb minne där man kan jämnföra. kul o se ^^

nu vill man ju ha 4 st Gtx 980Ti i sin burk hell yeah !

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

[...]sitter du med ett Titan X i riggen behöver du knappast uppgradera på 4-6 år.

Fel!

Har du sett hur GTX Titan (inte X) placerar sig idag jämfört med nya kort? Det ligger mellan GTX 780 och R9 290.
Visst, det är inte fy skam, men samtidigt så är det bara lite mer än 2 år sedan kortet lanserades. (Feb 2013.)

Hur tror du att GTX Titan kommer att stå sig om 2-3 år?
Då kan du samtidigt gissa hur GTX Titan X kommer stå sig om 4-6 år.
Min gissning: inte särskilt bra.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

detta vore nåt haha

http://www.inet.se/kundvagn/bild/8030074/2015-05-28

Men seriöst bättre vänta på Gtx 1080 kommer är ju nog nästa produkt serie från Nvidia, är ju snack om att GTX 990 kommer snart

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Vänta på 980ti eller amd's Fiji kort.
Om du inte kan vänta så köp ett 970/980 och klocka skiten ur
Folk klockar för dåligt på korten. Kör ba kööör massa prestanda att hämta!

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11