Apple vill stoppa Spotifys gratismusik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Broken-arrow

TV-kanalerna brukar åtminstone strömma en del av sitt utbud på nätet fritt att titta på. Tyvärr begränsas det ofta av att de inte förvärvat rättigheter att sända det utanför landet på nätet. Så ingången behöver inte vara piratkopiering. Går bra att hitta en hel del för det. Det som behövs är snarare större utbud. Folk har inga problem att betala och det finns inte samma sociala komponent som musiktjänsterna, men de har problem med att betala någon tjänst som saknar utbud. T.ex. är Netflix filmutbud (oavsett region) bra mycket sämre än den nedlagda hyrfilmstjänsten över post Lovefilm som vi hade här i Sverige eller deras egna hyrutbud över dvd/blu-ray i staterna – Netflix har över 100 000 titlar DVD/Bluray till uthyrning medan det är ett par tiotusentals titlar (de roterar) på onlinetjänsten. Skillnaderna där är att musiktjänsterna på nätet också hade så brutalt mycket mer innehåll än något tidigare alternativ. Rättigheterna kring tv/video är mycket svårare. Att man ska hitta fräschare film i fyndlådan i matvarubutiken är inte så bra, men för de som inte konsumerar så mycket finns det numera en hel del på film och tv-sidan också i strömningstjänsterna.

Voddler försökte även med någon Freemium-modell, nu vet jag inte riktigt vad de tror sig pyssla med eftersom de tillät att man laddar upp piratkopierad film som någon molnlagring i deras tjänst innan de gick över till att bli en B2B-lösning. De fick aldrig något innehåll och tror väl att de ska bli något Skype med deras p2p-teknik.

Ingen vill heller ha lika mycket reklam som i de kommersiella TV-kanalerna i on-demandlösningar. Det finns knappast någon annonsmarknad heller på samma sätt. Spelbolagen kan inte finansiera allt.

SVOD är modellen som fungerar, där aktörer redan tjänar miljarder med dollar. Betalmurar vid varje film, eller att man ska godkänna betalningar fungerar inte. Apple och Amazon försöker gärna, men vem vill köpa en nedladdning som i princip är dyrare än en blu-raykopia? Mikrobetalning generellt på nätet fungerar inte. Videosidan behöver däremot utbud. Tidningar och liknande kan inte sätta upp betalmurar och tro folk prenumererar däremot. Där kan man läsa samma telegram någon annan stans och det är inte värt bekymret för att läsa någon enstaka artikel.

Jo, något borde dom göra i stället för att gnälla/sätta dit privatpersoner. Har Netflix och deras utbud är bedrövligt, vist serier satsar dom mer på än filmer dessutom.

Använde faktiskt Voddler i början men gratis utbudet var litet och mycket fick man hyra (ingen bra affärsmodell för mig), hade heller betalat en måndagskostnad i stället, så såg bara nån enstaka film innan jag gav upp sidan så vet inte vad som hänt med dom sen dess. För riktigt blu-ray kvalité med surroundljud hade jag lätt betalat 200kr i månaden för om det har ett utbud med nästintill alla filmer som gjort typ (möjligen mer, beroende på utbud/kvalité).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Är mycket väl medveten om att gratismodellen egentligen är reklamfinisierad, följde bara sweclockers ordval med "gratismusik". Fortfarande så betalar inte dessa användare något för sin konsumtion, de lyssnar fortfarande gratis. Skulle man påstå något annat, så skulle det vara som att säga att vanlig radio inte är gratis för att de spelar reklam.

Så i slutändan, så är det bara premiumtjänsterna man betalar för som betalkund, inte för musiken då gratisanvändarna har samma tillgång.

Finansiellt sätt skulle inte spotify bry sig vart dessa gratisanvändare går om de lägger ner freemium modellen.

Vad du tjänar är dock intressant, är det 0.7 cent varje gång en gratislyssnare spelar låten? Tycker inte den informationen går ihop med vad spotify rapporterar. Såvida inte delar av dessa 0.7 cent kommer från pengar intjänande från betalande kunder, vilket bara förstärker min uppfattning om att gratisanvöändarna snyltar på de betalande kunderna.

Jag ser inte problemet. Dom inblandade känner till vad som gäller. Vill du ha tjänsten eller inte?

Permalänk
Medlem

Jag slutar aldrig att förundras och förnöjas över ironin i att mobben går loss mot Apple här på Sweclockers, när i princip alla är mer eller mindre stolta ägare av en Intel-processor

Skrivet av Wolfkin:

Apple, konsumentens fiende nummer 1.

De gör allt för att försöka låsa fast dig så du är tvungen att spendera mer.
Lyckas de inte med det försöker de tvinga bort alla andra alternativ och konkurrenter.

Skrivet av Destromath:

Hah märks ju rätt fort vilka som är apple fanboys här inne, varför är ni så förvånade? Det är inte som om det är första gången apple försöker sig på något sånt här och det lär ju inte bli sista heller.

Skrivet av Operatören:

Folk på denna sida är ju trots allt tekniskt intresserade och borde således veta att Apple alltid har och alltid kommer arbeta på detta sätt.

Nja, det här är lite ny metod för Apple. Mig veterligen har man inte tidigare aktivt sökt upp olika former av utgivningsbolag för att förmå dem att ändra affärsstrategier gentemot konkurrenter. För Intel är dock detta standard sen länge.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är bara om du kör familjedelning du inte kan köra utan.

Det är många som åkt dit. Apple är luriga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej läs lagen. En säkerhetskopia är inte "framställning av exemplar för privat bruk" (12 § URL) utan datorprogram och "säkerhetsexemplar" regleras i 26 g-h §. Privatkopiering enligt 12 § får bara privatpersoner göra, men reglerna för datorprogram gäller också företag och organisationer. Flyktiga kopior är undantagna eftersom de är en del av en teknisk process. När man köper musikfiler från iTunes har du redan av rättighetsägaren och genom den tekniska processen fått tillåtelse att använda filen och begår inte någon exemplarframställning när du flyttar runt den mellan dina prylar och använder den enligt villkoren, eftersom lagen är tänkt att kompensera för ett intrång i upphovsrättsägarens ensamrätt. Vet inte varför någon skulle använda sig av filhantering/synkning på en iPhone idag heller. Har du köpt musik från iTunes är det ju bara att tanka ner i iTunesbutiken direkt på enheten. Oavsett vilken metod du använder är det ju inte privatkopiering att använda din egenköpta nedladdade musik när du använder den enligt villkoren från upphovsmännen.

Copyswede betalar ut för kopiering av cd-musik, inspelning av radio dvs musik och radioprogram däri, inspelning av tv dvs program och filmer som sänds och kopiering av ljudböcker efter någon undersökning de gör. De betalar främst ut till andra organisationer, för medverkan i program på fem svenska tvkanaler kan du dock få individuell ersättning för medverkan i program. För medverkan i andra kanaler får du ingen ersättning direkt från Copyswede, men är du producent får du från FRF. De betalar inte ut privatkopieringsersättning för att du ger ut en film på bio och dvd/blu-ray. Medverkande i dito får noll kronor från Copyswede så länge det inte sänds i TV. De vill dock få det att låta som om saker som inte är privatkopiering enligt lagen är det efter delsegrar mot elektronikbranschen.

Du måste inte forcera något för att lyssna på Pandora. Du måste inte forcera något för att titta på netflix osv.

Problemet med att bara sätta en avgift på telefoner exempelvis är att företag som är en stor konsument av telefonerna inte får privatkopiera och inte ska betala privatkopieringsersättning. Copyswede har när de gått efter Telia inte skiljt på vem köparen är.

I övrigt betalar Storbritannien som ett land som numera formellt tillåter formatskiftning (alltså att man rippar sina CD-skivor på datorn och flyttar till telefonen exempelvis) ingen ersättning till upphovsrättsmännen för detta, de kommer runt det med att det inte är tillåtet att dela med sig av kopiorna till vänner och familj och har ännu inte stött på någon patrull från EU-kommissionen. Det går också att beställa prylar från Storbritannien utan att bli utsatt för någon privatkopieringsavgift, Copyswede kan inte ens gnälla och får inte störa den fria handeln i EU.

Om jag tar en säkerhetskopia så får jag inte igen de pengar som jag lagt på privatkopieringsersättning, således är det privatkopieringsersättning även där.
Köper jag musik från itunes och lägger upp på disken så utgår privatkopieringsersättning även där, man betalar dubbelt. För själva låten och lagringsplatsen och antagligen vill man ha en säkerhetskopia även här så det blr 3 gånger man får betala men får bara 1. Liknar mest stöld.

Copysweed-"stölderna" betalar till enskilda för tv och radiomedverkare och övrig ersättning går via andra organisationer. Se länk
http://www.copyswede.se/om-copyswede/distribution-av-ersattni...

Har du ett skydd som gör att du inte kan se/höra så är det tillåtet att forcera skyddet. Det kan gå att skicka tillbaka om det är ett media men annars så är det inte så lätt att göra/kräva att något ska fungera.
Har man köpt i god tro så har man troligen också blivit lurad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Om jag tar en säkerhetskopia så får jag inte igen de pengar som jag lagt på privatkopieringsersättning, således är det privatkopieringsersättning även där.
Köper jag musik från itunes och lägger upp på disken så utgår privatkopieringsersättning även där, man betalar dubbelt. För själva låten och lagringsplatsen och antagligen vill man ha en säkerhetskopia även här så det blr 3 gånger man får betala men får bara 1. Liknar mest stöld.

Copysweed-"stölderna" betalar till enskilda för tv och radiomedverkare och övrig ersättning går via andra organisationer. Se länk
http://www.copyswede.se/om-copyswede/distribution-av-ersattni...

Har du ett skydd som gör att du inte kan se/höra så är det tillåtet att forcera skyddet. Det kan gå att skicka tillbaka om det är ett media men annars så är det inte så lätt att göra/kräva att något ska fungera.
Har man köpt i god tro så har man troligen också blivit lurad.

Privatkopieringsavgiften betalas bara av privatpersoner och en professionell användare eller privat användare som använder medium utan avgift (Blu-ray, band med flera) betalar inget för säkerhetskopior av datorprogram. Företag har ingen rätt att privatkopiera musik och måste ingå i avtal för att spela in tv.

Köp en hårddisk från ett land utan privatkopieringsersättning så betalar du inget för det heller. Även om du inte gör det så betalar de inte ut ersättning för att du köper låter på iTunes utan undersökningen utgår från musik som kopieras, radio och tv som spelas in, ljudböcker som kopieras och ingen svarar på en undersökning att musiken de köpt och laddat ner från en butik är kopierad.

Som jag sade i mitt svar en mindre andel av ersättningen betalas ut direkt från Copyswede, de kallar det individuell ersättning. Individuell fördelning sker bara vid rörlig bild och möjligen ljudböcker. Vad det gäller radio (enbart SR) är det bara någon miljon för vidaresändning och noll för privatkopiering som redovisas. Är du med i ett radioprogram så får du alltså inte någon utbetalning från Copyswede för att programmen spelas in. Musik på radion får du ersättning via Stim, Sami och Ifpi för.

Använder du en DVD eller Blu-rayfilm i en DVD eller Blu-rayspelare eller med ett program för DVD eller Blu-rayuppspelning så behöver du inte forcera något skydd. Att du behöver kringgå det för att kopiera är en helt annan sak. Att det finns lagar mot detta internationellt är varför vi inte har funktionerna inbyggt i t.ex. Nero.

Om Apple betalar någon privatkopieringsersättning för datorer vet jag inte, men då det är utländska bolag det rör sig om så är det rent lagligt inget bekymmer för de att undgå dessa avgifter om ni beställer på deras hemsida då det inte finns några lagliga medel för Copyswede att stoppa varor och ingen skyldighet för utländska företag som inte är registrerade här att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Det är många som åkt dit. Apple är luriga.

Så luriga att de själva beskriver hur du gör för att slippa, men det framgår däremot inte direkt på telefon fast folk får väl söka ett tag beskrev Apple själva inte hur det fungerade, nu gör det i alla fall det sedan ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Javisst är det super. Du glömde bara steg 4 på den översta.
4. När Spotify får för sig att ta bort en låt/artist så är du tillbaka på rutan 0.

Haha, javisst är det drygt!

Lyckligvis är det nuförtiden tillräckligt sällan det händer för mig för att jag ändå ska tycka det är acceptabelt.

En liten spark vill jag dock ge för att TPB inte är helt perfekt på den punkten heller. Roade mig med att söka på lite "exotiska" artister som jag har på mina playlists, som finns på spotify men inte på TPB. Här kan ju någon lurig säga att man bör använda flera torrentsidor osv, men nja. Helt klart för krångligt för mig.

För tio år sedan kunde jag sitta och söka musik i timmar, strukturera upp i mappar, ta bort "skit i filnamnet" med hjälp av diverse halffungerande legacy program. Men idag, nej, då är det spotify alla dagar i veckan även om jag får betala 99 spänn.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Bra försök till trollande men det går utmärkt att använda app store utan ngt kort.

Skrivet av Locnox:

Som andra sagt tidigare så går det inte om man är förstagång användare. Jag MÅSTE ge dem mina kortuppgifter och SEDAN kan jag välja "Ingen". För mig är det skit samma om jag kan ändra sedan, uppgifterna är redan utgivna/sparade... Fckem.

https://support.apple.com/sv-se/HT203905

"Om du använder butiken för första gången med ett befintligt Apple-ID måste du ange en betalningsmetod. När du har skapat kontot kan du ändra betalningsinformationen till Ingen."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Haha, javisst är det drygt!

Lyckligvis är det nuförtiden tillräckligt sällan det händer för mig för att jag ändå ska tycka det är acceptabelt.

En liten spark vill jag dock ge för att TPB inte är helt perfekt på den punkten heller. Roade mig med att söka på lite "exotiska" artister som jag har på mina playlists, som finns på spotify men inte på TPB. Här kan ju någon lurig säga att man bör använda flera torrentsidor osv, men nja. Helt klart för krångligt för mig.

För tio år sedan kunde jag sitta och söka musik i timmar, strukturera upp i mappar, ta bort "skit i filnamnet" med hjälp av diverse halffungerande legacy program. Men idag, nej, då är det spotify alla dagar i veckan även om jag får betala 99 spänn.

Finns ett enkelt sätt likt Google att söka på flera hemsidor samtidigt. Vill du veta skicka PM

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Som andra sagt tidigare så går det inte om man är förstagång användare. Jag MÅSTE ge dem mina kortuppgifter och SEDAN kan jag välja "Ingen". För mig är det skit samma om jag kan ändra sedan, uppgifterna är redan utgivna/sparade... Fckem.

https://support.apple.com/sv-se/HT203905

"Om du använder butiken för första gången med ett befintligt Apple-ID måste du ange en betalningsmetod. När du har skapat kontot kan du ändra betalningsinformationen till Ingen."

Går alldeles utmärkt att skapa ett konto utan kreditkort. Google is your friend.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Privatkopieringsavgiften betalas bara av privatpersoner och en professionell användare eller privat användare som använder medium utan avgift (Blu-ray, band med flera) betalar inget för säkerhetskopior av datorprogram. Företag har ingen rätt att privatkopiera musik och måste ingå i avtal för att spela in tv.

Köp en hårddisk från ett land utan privatkopieringsersättning så betalar du inget för det heller. Även om du inte gör det så betalar de inte ut ersättning för att du köper låter på iTunes utan undersökningen utgår från musik som kopieras, radio och tv som spelas in, ljudböcker som kopieras och ingen svarar på en undersökning att musiken de köpt och laddat ner från en butik är kopierad.

Som jag sade i mitt svar en mindre andel av ersättningen betalas ut direkt från Copyswede, de kallar det individuell ersättning. Individuell fördelning sker bara vid rörlig bild och möjligen ljudböcker. Vad det gäller radio (enbart SR) är det bara någon miljon för vidaresändning och noll för privatkopiering som redovisas. Är du med i ett radioprogram så får du alltså inte någon utbetalning från Copyswede för att programmen spelas in. Musik på radion får du ersättning via Stim, Sami och Ifpi för.

Använder du en DVD eller Blu-rayfilm i en DVD eller Blu-rayspelare eller med ett program för DVD eller Blu-rayuppspelning så behöver du inte forcera något skydd. Att du behöver kringgå det för att kopiera är en helt annan sak. Att det finns lagar mot detta internationellt är varför vi inte har funktionerna inbyggt i t.ex. Nero.

Om Apple betalar någon privatkopieringsersättning för datorer vet jag inte, men då det är utländska bolag det rör sig om så är det rent lagligt inget bekymmer för de att undgå dessa avgifter om ni beställer på deras hemsida då det inte finns några lagliga medel för Copyswede att stoppa varor och ingen skyldighet för utländska företag som inte är registrerade här att betala.

Du får gå in på copyswede:s hemsida och läsa hur det fungerar. Det här är för mycket fel för att överhuvud taget bry sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Du får gå in på copyswede:s hemsida och läsa hur det fungerar. Det här är för mycket fel för att överhuvud taget bry sig om.

Jag har läst deras redovisning. Du har kommit med påståenden som inte stämmer överens med det, därav mitt tidigare svar. Individuell fördelning finns inte för privatkopiering av radio när det gäller radiomedverkan.

Permalänk
Skrivet av Locnox:

Går alldeles utmärkt att skapa ett konto utan kreditkort. Google is your friend.

..ok

https://www.google.com/search?num=100&q=emotionellt+tunnelsee...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag har läst deras redovisning. Du har kommit med påståenden som inte stämmer överens med det, därav mitt tidigare svar. Individuell fördelning finns inte för privatkopiering av radio när det gäller radiomedverkan.

Det finns en del beskrivet på http://www.copyswede.se/om-copyswede/distribution-av-ersattni...

Permalänk
Medlem

Läs redovisningen på http://www.copyswede.se/om-copyswede/arsredovisning/ "Fördelning av ersättningar".

Du kan ju också titta där du länkar själv, http://www.copyswede.se/om-copyswede/distribution-av-ersattni... "Copyswede sköter fördelningen av ersättningen för tv-program till upphovsmän och utövande konstnärer och Filmproducenternas Rättighetsförening (FRF) ansvarar för fördelningen till producenterna."

Permalänk
Medlem

Gratis? Spotify är helt oanvändbart i sitt gratisutförande.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Fast om nu Apple t.ex. "mutar" andra företag och de köper mutan så är det ju inte enbart Apple som beter sig illa. Eller hur ligger det till? Är inte så insatt i på vilket sätt Apple är involverad i musik mer än iTunes.

Permalänk
Skrivet av Kaktustagg:

Fast om nu Apple t.ex. "mutar" andra företag och de köper mutan så är det ju inte enbart Apple som beter sig illa. Eller hur ligger det till? Är inte så insatt i på vilket sätt Apple är involverad i musik mer än iTunes.

Ja, jag tror det är mer komplicerat än man tror. Men folk gillar att göra generaliseringar. Framför allt på detta forumet och i synnerhet när det gäller Apple.

Se bara början på denna tråd:

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Ja, jag tror det är mer komplicerat än man tror. Men folk gillar att göra generaliseringar. Framför allt på detta forumet och i synnerhet när det gäller Apple.

Se bara början på denna tråd:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/2096906/Pictures/Apple-bash.png

Är väl viss humor dessa har använt också (får man hoppas i alla fall). Men första inlägget du har i bilden tycker jag stämmer på apple (i alla fall till viss del). Sen en släng av avundsjuka också.

Det jag tänker på, är försökt till patent på runda hörn, ur man låser upp mobilen ( hur mjukvaran beter sig), X mobil är förlikt deras egen design, är dom stora sakerna jag kom på som apple fått för sig är deras uppfinningar:) Nu senast tvinga Spotify att sluta med gratislyssning, genom att vända skivbolag emot Spotify. Är ju lite som en avundsjuk storebror, som ser att lillebror blir favoriserad och ser inte själv vad han får.

Men vist är ju lite generaliserat, även om det kan stämma kusligt bra det med storebror historian.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Är väl viss humor dessa har använt också (får man hoppas i alla fall). Men första inlägget du har i bilden tycker jag stämmer på apple (i alla fall till viss del). Sen en släng av avundsjuka också.

Det jag tänker på, är försökt till patent på runda hörn, ur man låser upp mobilen ( hur mjukvaran beter sig), X mobil är förlikt deras egen design, är dom stora sakerna jag kom på som apple fått för sig är deras uppfinningar:) Nu senast tvinga Spotify att sluta med gratislyssning, genom att vända skivbolag emot Spotify. Är ju lite som en avundsjuk storebror, som ser att lillebror blir favoriserad och ser inte själv vad han får.

Men vist är ju lite generaliserat, även om det kan stämma kusligt bra det med storebror historian.

Jag tycker absolut det är överdrivet generaliserat. Om man drar slutsatser av några enstaka, ensidiga artiklar blir det lätt en skev slutsats.

Tråkigt med patentstrider ofta. Men Apple får/har fått utstå en hel del gällande detta.

”Apple has been bombarded with lawsuits in recent years, facing 27 new patent infringement suits filed in 2009 alone. Apple has said that responding to those claims, regardless of merit, consumes "significant time and expense."”

http://appleinsider.com/articles/10/11/29/as_worlds_most_sued...
http://appleinsider.com/articles/12/04/13/apple_faces_more_pa...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag tycker absolut det är överdrivet generaliserat. Om man drar slutsatser av några enstaka, ensidiga artiklar blir det lätt en skev slutsats.

Tråkigt med patentstrider ofta. Men Apple får/har fått utstå en hel del gällande detta.

”Apple has been bombarded with lawsuits in recent years, facing 27 new patent infringement suits filed in 2009 alone. Apple has said that responding to those claims, regardless of merit, consumes "significant time and expense."”

http://appleinsider.com/articles/10/11/29/as_worlds_most_sued...
http://appleinsider.com/articles/12/04/13/apple_faces_more_pa...

Tänk på att dom "lånat" rätt mycket från andra också (rättare sagt stulit). Men så klart allt är ju inte svart och vitt. Apple är ju så klart inte roten till allt det onda, men bidrar till sin del av patenttrollande.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag tycker absolut det är överdrivet generaliserat. Om man drar slutsatser av några enstaka, ensidiga artiklar blir det lätt en skev slutsats.

Tråkigt med patentstrider ofta. Men Apple får/har fått utstå en hel del gällande detta.

”Apple has been bombarded with lawsuits in recent years, facing 27 new patent infringement suits filed in 2009 alone. Apple has said that responding to those claims, regardless of merit, consumes "significant time and expense."”

http://appleinsider.com/articles/10/11/29/as_worlds_most_sued...
http://appleinsider.com/articles/12/04/13/apple_faces_more_pa...

Det är inte bara NPEs som trollar så jag förstår inte varför du drar upp detta överhuvudtaget. Det är också tydligt att det är samma antal som HP och det hela rör inte patentstrider överlag. Alla NPEs går inte att jämställa heller, en del har aldrig haft någon produkt som patentet varit knutet till och andra är organisationer som ägs av teknikjättarna som köpt upp patent från konkursbon, där det definitivt varit del av produkter.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Tänk på att dom "lånat" rätt mycket från andra också (rättare sagt stulit). Men så klart allt är ju inte svart och vitt. Apple är ju så klart inte roten till allt det onda, men bidrar till sin del av patenttrollande.

Vad har de stulit? Vad patentrollar de med?

Den gamla döda hästen ”patent för runda hörn” är vad jag minns mer komplicerad än den låter.

Skrivet av Petterk:

Det är inte bara NPEs som trollar så jag förstår inte varför du drar upp detta överhuvudtaget. Det är också tydligt att det är samma antal som HP och det hela rör inte patentstrider överlag. Alla NPEs går inte att jämställa heller, en del har aldrig haft någon produkt som patentet varit knutet till och andra är organisationer som ägs av teknikjättarna som köpt upp patent från konkursbon, där det definitivt varit del av produkter.

Vem sa att det bara var NPEs? Menar mest att många här verkar så övertygade om att Apple det alltid är Apple som ”börjar” och är värst. Kanske är det inte så enkelt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vad har de stulit? Vad patentrollar de med?

Den gamla döda hästen ”patent för runda hörn” är vad jag minns mer komplicerad än den låter.

Vem sa att det bara var NPEs? Menar mest att många här verkar så övertygade om att Apple det alltid är Apple som ”börjar” och är värst. Kanske är det inte så enkelt.

Det du länkade var bara NPEs. Alla patenterar bullshit som egentligen inte är patenterbart för att ha mot företag som trollar, men det sträcker sig utanför NPEs.

Mönsterskydden är inget uppenbart t.ex. blev de friade för deras surfplattor under Galaxy Tab-serien. Patenten handlar om icke-uppfinningar som slide-to-unlock som t.o.m. har svensk prior art. Patent som 5,946,647 handlar om att göra e-post och telefonnummer länkbart i telefonen, enkel textparsing. Apple var de som initierade just det kriget och har skadat amerikanska ekonomin därför, deras allierade i Asien vill inte investera i ett sådant klimat. Det inkluderar t.ex. många av tillverkarna av Apples produkter. Mönsterskydden är inte särskilt detaljerade för övrigt. Det komplicerade blir att de försöker använda en trade dress de aldrig skyddade.

Apple dömdes att betala skadestånd för att ha inkräktat på 6,226,449 som Samsung använde mot dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vad har de stulit? Vad patentrollar de med?

Den gamla döda hästen ”patent för runda hörn” är vad jag minns mer komplicerad än den låter.

Vem sa att det bara var NPEs? Menar mest att många här verkar så övertygade om att Apple det alltid är Apple som ”börjar” och är värst. Kanske är det inte så enkelt.

Ja den är rätt kul annars, som när dom fabricerade bevis och gjorde Samsungs telefoner mer lika Apple än vad dom är i verkligheten. Varför ska man ens ta patent på såna löjliga saker, som runda hörn och fyrkanter?

Sen hur mjukvaran beter sig, är ju bra löjligt.

Nu senast försöker dom döda Spotify, genom att tvinga dom att sluta med gratistjänsten. Lär ju bara få fler att börja piratkopiera i stället (som Spotify helt dödat).

Är helt medveten om att det stämts hit och dit i sandlådan. MS är inte lite fula fiskar heller, kräver av mobiltillverkare pengar (som sen vi måste betala, helt galet).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja den är rätt kul annars, som när dom fabricerade bevis och gjorde Samsungs telefoner mer lika Apple än vad dom är i verkligheten. Varför ska man ens ta patent på såna löjliga saker, som runda hörn och fyrkanter?

Sen hur mjukvaran beter sig, är ju bra löjligt.

Nu senast försöker dom döda Spotify, genom att tvinga dom att sluta med gratistjänsten. Lär ju bara få fler att börja piratkopiera i stället (som Spotify helt dödat).

Är helt medveten om att det stämts hit och dit i sandlådan. MS är inte lite fula fiskar heller, kräver av mobiltillverkare pengar (som sen vi måste betala, helt galet).

Nu ska vi inte överdriva, men kolla på mönsterskydden (tänk på att mönsterskyddet för iPad inte ansågs inkräktas).

http://www.google.com/patents/USD593087
http://www.google.com/patents/USD618677
http://www.google.com/patents/USD604305 (Ikoner)
http://www.google.com/patents/USD504889 (Inte inkräktande)

Om Hemtex eller någon annan bransch där man ytterst använder sig av mönsterskydd skulle komma med sådana ansökningar där det inte är klart vad som ska skyddas eller någon riktig grafisk beskrivning av det hela skulle de ju bli utskrattade. Om någon skulle ta mönsterskydd på en tapet där mönstret är en stilisering av en blomma så får ju andra för den delen göra tapeter med blommor på. Meningen är att det inte ska vara förväxlade likt. Samsung hade F700 som de visade på MWC 2007, och det finns massor annan prior art på mobiler där (säkert någon Samsung med Windows Mobile också) hela framsidan täcks av skärmen, men det fick inte användas i rättegången pga att de var för sena med att ta upp det. LG Prada hade visats 15 december 2006, men designförlagan var ett koncept som vann en utnämnelse (hos iF) redan september 2006. De kom dock till sinnes bruk och lansera aldrig någon stämningsansökan mot Apple. Resterande är egentligen låtsaspatent, slide-to-unlock har prior art av svenska Neonode, som tom patenterade det innan Apple. Gester och rubberbandingeffekter har de inte gått lika hårt åt någon annan för att ha. Sen reagerar vi på den här sidan av pölen ganska starkt på försök till försäljnings eller importförbud. Det går att patentera "uppfinningar i mjukvara" även i Sverige, men normalt sett ska det vara av teknisk karaktär och skyddsområdet blir ganska begränsat till de anspråk man gör. Metoder går inte att patentera här, men t.ex. har svenskar blivit rika på att patentera algoritmer för ljud.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det du länkade var bara NPEs. Alla patenterar bullshit som egentligen inte är patenterbart för att ha mot företag som trollar, men det sträcker sig utanför NPEs.

Mönsterskydden är inget uppenbart t.ex. blev de friade för deras surfplattor under Galaxy Tab-serien. Patenten handlar om icke-uppfinningar som slide-to-unlock som t.o.m. har svensk prior art. Patent som 5,946,647 handlar om att göra e-post och telefonnummer länkbart i telefonen, enkel textparsing. Apple var de som initierade just det kriget och har skadat amerikanska ekonomin därför, deras allierade i Asien vill inte investera i ett sådant klimat. Det inkluderar t.ex. många av tillverkarna av Apples produkter. Mönsterskydden är inte särskilt detaljerade för övrigt. Det komplicerade blir att de försöker använda en trade dress de aldrig skyddade.

Apple dömdes att betala skadestånd för att ha inkräktat på 6,226,449 som Samsung använde mot dem.

Visst – Apples har säkert hållit på med en massa dumheter. Det menar jag inte att de inte gjort – blir nog lätt så när man blandar in en massa advokater. Men det verkar som Appel fått utså mest, även från icke-NPEs:

Skrivet av Broken-arrow:

Ja den är rätt kul annars, som när dom fabricerade bevis och gjorde Samsungs telefoner mer lika Apple än vad dom är i verkligheten. Varför ska man ens ta patent på såna löjliga saker, som runda hörn och fyrkanter?

Jag vet inte. Kanske för att någon annan gör det annars och stämmer en för det?

Skrivet av Broken-arrow:

Sen hur mjukvaran beter sig, är ju bra löjligt.

Hur mjukvara beter sig kan det ligga mycket jobb och efterforskning bakom.

Skrivet av Broken-arrow:

Nu senast försöker dom döda Spotify, genom att tvinga dom att sluta med gratistjänsten. Lär ju bara få fler att börja piratkopiera i stället (som Spotify helt dödat).

Döda Spotify är väl att ta i?

Ingen bra källa kanske, men längst ned bland kommentarerna här skriver en snubbe: ”Så, Apple misstänks göra som Tidal, Spotify och andra musikströmmare, chockerande!”

http://macworld.idg.se/2.1038/1.624035/apples-kommande-musikt...

Antar att det inte är taget ur luften.

Skrivet av Broken-arrow:

Är helt medveten om att det stämts hit och dit i sandlådan. MS är inte lite fula fiskar heller, kräver av mobiltillverkare pengar (som sen vi måste betala, helt galet).

Ja, jag håller med om att det är mycket trams. Fokusera på att fixa bra produkter och tjänster istället. Men jag kan tänka mig att det kan bli problem om exempelvis Teknikföretag 1 kommer på någonting och inte tar patent på det om sedan Teknikföretag 2 ”hittar på” något liknande, tar patent på det och sen stämmer Teknikföretag 1 för att de använder Teknikföretag 2s patent. :-|

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@star-affinity

De enda Apple kom överens med var Nokia och då genom att betala Nokia pengar. Nokia hade och har tonvis med värdelösa patent man kan använda i sådana strider som aldrig används annars. De är ändå inte inblandade i massor konflikter. Det är ett val att vara det. Motorola/MMI trollade riktigt ordentligt, men är i.a.f. uppbrutet nu så de har lagt det bakom sig. Lenovo kommer inte fortsätta sånt och Motorola Solutions är inte i samma bransch. Man kan inte patentera metoder här i EU utan bara saker med teknisk uppfinningshöjd eller att lösa ett tekniskt problem. UX-forskning kan man alltså inte skydda.

Även i USA vänder sig många mot att man kan patentera metoder godtyckligt, och kan patentera sånt som andra redan använder eller har visat. Så som patent är meningen att fungera kan man ofta gå runt dem genom att göra samma sak, men med en annorlunda teknisk lösning som går runt anspråken. Dels för att möjliggöra utveckling. Patentanspråken brukar också begränsas till att gälla bara det område patenten gäller. Det går inte om anspråken bara är övergripande dravel som ser ut som en maskingenererad text.

Vem som stämmer vem och om vad är godtyckligt och det görs arbiträra tolkningar av domarna/jurys. Vissa företag går systematiskt emot konkurrenter andra inte.

Det Apple har använt för att bråka med är inget de erbjuder till licensiering. Ingen kan alltså göra rätt i sådana fall. Det handlar inte om att företag inte vill/kan betala.