Är erbjudandet nu av Windows 10 verkligen helt gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Nej, det går bra att aktivera på en ny dator också, bara att ringa Microsofts talsvar..

Vad som går bra är en sak och vad som är enligt licensvillkoren är en annan. Det är klart att man kan försöka fuska om man tycker att det är okej att bryta mot villkor och köra pirat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CeciliaB:

Vad som går bra är en sak och vad som är enligt licensvillkoren är en annan. Det är klart att man kan försöka fuska om man tycker att det är okej att bryta mot villkor och köra pirat.

Det är inte pirat att byta dator, om du inte skall använda din gamla mer. Tänk dig att moderkortet går sönder exempelvis, då behöver du ingen ny licens. Samma gäller om du byter moderkort eller så.

När du köper en licens får du köra den på en dator åt gången, det är bara lite besvärligt att flytta licensen till en annan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Vad som går bra är en sak och vad som är enligt licensvillkoren är en annan. Det är klart att man kan försöka fuska om man tycker att det är okej att bryta mot villkor och köra pirat.

Hoppas du skojar eller så är du snurrig.
Förklara gärna vad det har med piratkopiering att göra om man flyttar sin licens till en annan dator (eller annat moderkort/whatever).

Permalänk
Medlem

Det är väldigt många som kommenterar här som inte har en aning om vad de pratar om. Läs på innan ni sprider felaktig information!

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det är inte pirat att byta dator, om du inte skall använda din gamla mer. Tänk dig att moderkortet går sönder exempelvis, då behöver du ingen ny licens. Samma gäller om du byter moderkort eller så.

När du köper en licens får du köra den på en dator åt gången, det är bara lite besvärligt att flytta licensen till en annan dator.

Som Gabriel Aul skriver, vilket är vad Mufasa133 citerade i det inlägg jag svarade på:

Citat:

Once you upgrade W10 w/ the free upgrade offer you will able to clean reinstall Windows 10 on same device any time

https://twitter.com/GabeAul/status/605899873360019457
Det står alltså "same device", alltså inte flytta Windows 10 till en annan dator.

Samma sak som har gällt OEM-licenser från och med Vista.

Skrivet av Agile:

Hoppas du skojar eller så är du snurrig.
Förklara gärna vad det har med piratkopiering att göra om man flyttar sin licens till en annan dator (eller annat moderkort/whatever).

Om man bryter mot licensvillkoren använder man inte en giltig licens, något som Microsoft har skrivit många gånger under åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Och för alla som undrar.

https://twitter.com/GabeAul/status/605899873360019457

@dinchy87 @PiotrGoreckiJr Once you upgrade W10 w/ the free upgrade offer you will able to clean reinstall Windows 10 on same device any time

Mao en OEM licens och byter man hårdvara så måste man ringa MS? (bättre att säga det en sista gång för att vara 100% säker )

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Mao en OEM licens och byter man hårdvara så måste man ringa MS? (bättre att säga det en sista gång för att vara 100% säker )

yeah exakt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

yeah exakt.

Dåså, glasklart

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag har idag en Windows 7 Retail licens, och den får jag flytta över till en helt ny dator om jag vill. Dock så får jag bara ha den installerad på en dator åt gången.

Om jag nu tackar ja till erbjudandet att uppgradera gratis till Windows 10, får jag då flytta över den licensen till en annan dator, eller blir den låst till den dator som jag installerar den på? Och ifall jag uppgraderar från Windows 7 till Windows 10, kan jag då backa tillbaka till Windows 7 om jag skulle vilja detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Jag har idag en Windows 7 Retail licens, och den får jag flytta över till en helt ny dator om jag vill. Dock så får jag bara ha den installerad på en dator åt gången.

Om jag nu tackar ja till erbjudandet att uppgradera gratis till Windows 10, får jag då flytta över den licensen till en annan dator, eller blir den låst till den dator som jag installerar den på? Och ifall jag uppgraderar från Windows 7 till Windows 10, kan jag då backa tillbaka till Windows 7 om jag skulle vilja detta?

1. Jag tycker inte att Microsoft har varit tydliga med det, för jag kan inte hitta några officiella uttalanden om det.

2. Ja, det finns en rollback-funktion inbyggd i uppgraderingsprocessen (mappen Windows.old), samt att du kan installera om Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Jag har idag en Windows 7 Retail licens, och den får jag flytta över till en helt ny dator om jag vill. Dock så får jag bara ha den installerad på en dator åt gången.

Om jag nu tackar ja till erbjudandet att uppgradera gratis till Windows 10, får jag då flytta över den licensen till en annan dator, eller blir den låst till den dator som jag installerar den på? Och ifall jag uppgraderar från Windows 7 till Windows 10, kan jag då backa tillbaka till Windows 7 om jag skulle vilja detta?

Sedan Windows 8 ligger licensnyckeln i BIOS/UEFI på moderkortet, så du kan flytta över den, men du kan behöva ringa Microsoft och få en ny kod att mata in på den andra datorn och så deaktiverar de den gamlas giltighet. Så har vi gjort på jobbet någon gång.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

1. Jag tycker inte att Microsoft har varit tydliga med det, för jag kan inte hitta några officiella uttalanden om det.

2. Ja, det finns en rollback-funktion inbyggd i uppgraderingsprocessen (mappen Windows.old), samt att du kan installera om Windows 7.

Skrivet av blackeagle:

Sedan Windows 8 ligger licensnyckeln i BIOS/UEFI på moderkortet, så du kan flytta över den, men du kan behöva ringa Microsoft och få en ny kod att mata in på den andra datorn och så deaktiverar de den gamlas giltighet. Så har vi gjort på jobbet någon gång.

Tackar för svaren. Tur att Windows 7 nyckeln i alla fall inte blir ogiltig om man uppgraderar till Windows 10.

Jag får fundera på om jag ska uppgradera eller om jag ska köpa en ny licens för att ha full frihet i framtiden. Kan man fortfarande köpa Windows 7 Family Pack någonstans? Jag har för mig att jag har sett den licensen i någon utländsk webb butik relativt nyligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det är inte pirat att byta dator, om du inte skall använda din gamla mer. Tänk dig att moderkortet går sönder exempelvis, då behöver du ingen ny licens. Samma gäller om du byter moderkort eller så.

När du köper en licens får du köra den på en dator åt gången, det är bara lite besvärligt att flytta licensen till en annan dator.

Skrivet av Agile:

Hoppas du skojar eller så är du snurrig.
Förklara gärna vad det har med piratkopiering att göra om man flyttar sin licens till en annan dator (eller annat moderkort/whatever).

Beror på såklart vilken licens du har men köper du OEM licensen så är den billigare av just en anledning. Du får bara använda den på en dator och får inte flytta den till en annan.

Skrivet av Micro$oft:

Q. Can a PC with an OEM Windows operating system have its motherboard upgraded and keep the same license? What if it was replaced because it was defective?
A. Generally, an end user can upgrade or replace all of the hardware components on a computer—except the motherboard—and still retain the license for the original Microsoft OEM operating system software. If the motherboard is upgraded or replaced for reasons other than a defect, then a new computer has been created. Microsoft OEM operating system software cannot be transferred to the new computer, and the license of new operating system software is required. If the motherboard is replaced because it is defective, you do not need to acquire a new operating system license for the PC as long as the replacement motherboard is the same make/model or the same manufacturer's replacement/equivalent, as defined by the manufacturer's warranty.

Vad det roliga är att man får inte köpa OEM licenser för eget bruk. Vilket i stort sätt alla på Swec gör skulle jag nog säga så i stort sätt alla bryter mot deras licensavtal och kör alltså med ogiltiga licenser.

Skrivet av Micro$oft:

Q. Can I purchase OEM system builder software for personal use?
A. For Windows 8.1, if you are building a PC for your personal use or installing an additional operating system in a virtual machine, you must purchase a full packaged retail product, not OEM system builder software.

Källa: Licensing FAQ Microsoft

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CeciliaB:

Vad som går bra är en sak och vad som är enligt licensvillkoren är en annan. Det är klart att man kan försöka fuska om man tycker att det är okej att bryta mot villkor och köra pirat.

Microsoft bryr sig inte precis om det.

Man har betalat för en licens, då ska man få använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Microsoft bryr sig inte precis om det.

Man har betalat för en licens, då ska man få använda den.

Om man vill ha alla möjligheter att flytta licenser får man se till att köpa en retail-licens, är man snål så får man finna sig i att det finns vissa villkor förknippade med det.

Permalänk

Men hur funkar de inbygda funktionerna i Windows 10?

Skrivet av Vaun:

Om du inte byter ut din primära hårddisk behöver du ingen skiva alls utan kan göra en ren ominstallation med inbyggda funktioner i Windows 10, det kommer i praktiken inte skilja sig från att formatera helt och installera med skiva.

Men om du installerar från en Windows 8.1 skiva kommer du få Windows 8.1 på den, men samma nyckel kommer vara giltig för en Windows 10 installation som du med största sannolikhet kommer kunna göra från en iso på usb eller skiva som man tar ner från Microsofts webbplats.

Förlåt mig, men hur ser de inbyggda funktionerna ut i Windows 10. Finns det någon manual på hur detta kommer att gå till? Om inte så skulle jag hemskt gärna ha ett mer detaljerat tillvägagångsätt ang. hur man går till väga med de inbyggda funktionerna i Windows 10 vid en eventuell ominstallation, formatering?

Får man något kod, typ nyckel i samband med att man nu får uppgraderingsmöjligheterna hemskickade till ens uppgivna e-postadress som man sedan kan använda fler gånger? Eller hur går det till?

Jag är mycket tacksam att du svarar och hoppas att du förlåter mig för min tröghet ang. ämnet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CeciliaB:

Om man vill ha alla möjligheter att flytta licenser får man se till att köpa en retail-licens, är man snål så får man finna sig i att det finns vissa villkor förknippade med det.

Det är ju i praktiken ingen som helst skillnad mellan OEM och RETAIL?

Förutom aktiveringen av OEM när man ominstallerat den på annan dator. Att man måste använda sig av Microsofts tjänst för aktivering via telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Det är ju i praktiken ingen som helst skillnad mellan OEM och RETAIL?

Förutom aktiveringen av OEM när man ominstallerat den på annan dator. Att man måste använda sig av Microsofts tjänst för aktivering via telefon.

CeciliaB skriver om vad avtalet säger. Du säger att det går att bryta mot avtalet. OK säger jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

CeciliaB skriver om vad avtalet säger. Du säger att det går att bryta mot avtalet. OK säger jag.

Och jag undrar vad som händer om man inte följer vad som står angivet i villkoren?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

Förlåt mig, men hur ser de inbyggda funktionerna ut i Windows 10. Finns det någon manual på hur detta kommer att gå till? Om inte så skulle jag hemskt gärna ha ett mer detaljerat tillvägagångsätt ang. hur man går till väga med de inbyggda funktionerna i Windows 10 vid en eventuell ominstallation, formatering?

Får man något kod, typ nyckel i samband med att man nu får uppgraderingsmöjligheterna hemskickade till ens uppgivna e-postadress som man sedan kan använda fler gånger? Eller hur går det till?

Jag är mycket tacksam att du svarar och hoppas att du förlåter mig för min tröghet ang. ämnet.

Du får ge dig till tåls, sån information har inte kommit ut än.

Skrivet av GaMeR2K5:

Och jag undrar vad som händer om man inte följer vad som står angivet i villkoren?

Ibland märker Microsoft det och vägrar aktivera Windows. (Sen borde man ju få dåligt samvete, men det verkar vara lite si och så med moralen bland medlemmarna här.)

Permalänk
Medlem

Jag har fått upp en ikon om uppdatering till windows 10 på min stationära dator och blev jätteglad och sugen på windows 10.

Fast min HTPC som jag har vid tvn har inte fått den ikonen. Den datorn har windows 7 Home Premium For OEM Software installerat. Jag undrar vad det beror på? windows är aktiverat och med de senaste uppdateringarna.

Jag vill självklart ha windows 10 på den datorn också. Kommer den ikonen komma upp senare på vissa windows 7 versioner?

Med vänlig hälsning

Kim

Permalänk
Medlem

Windows 10 är inte gratis. Det är bara gratis uppgradering. Om du bygger en ny dator kommer du behöva köpa en nyckel.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Efter att jag fick den där ikonen nere till höger valde jag att avinstallera KB3035583, och sen KB2990214(win7), efter det sjönk antalet processer som var igång på datorn med ca 7st, snacka om adware. Ska göra en ren installation av win7 och om ett år kanske jag uppgraderar till win10 då det fortfarande är gratis som det sägs. Varför böka på nu med något nytt när inga spel stödjer dx12 än och det är väl enda anledningen till att byta.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Vad som går bra är en sak och vad som är enligt licensvillkoren är en annan. Det är klart att man kan försöka fuska om man tycker att det är okej att bryta mot villkor och köra pirat.

Licensvillkoren skiljer sig väl åt mellan versionerna?

Jag har t.ex. en W7 retail på min burk och den får jag väl installera på hur många olika datorer som helst så länge den bara är installerad på en dator i taget?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Windows 10 är inte gratis. Det är bara gratis uppgradering. Om du bygger en ny dator kommer du behöva köpa en nyckel.

Skrivet av Staropramen:

Licensvillkoren skiljer sig väl åt mellan versionerna?

Jag har t.ex. en W7 retail på min burk och den får jag väl installera på hur många olika datorer som helst så länge den bara är installerad på en dator i taget?

Hittills så har det varit så. OEM har varit låst till den första datorn och retail har man fått flytta över till en ny dator.
Hur det blir med Windows 10 verkar det inte vara någon som vet. Det finns många experter som påstår att det kommer vara samma villkor, men det verkar inte finnas något officiellt uttalande från Microsoft som bekräftar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

Förlåt mig, men hur ser de inbyggda funktionerna ut i Windows 10. Finns det någon manual på hur detta kommer att gå till? Om inte så skulle jag hemskt gärna ha ett mer detaljerat tillvägagångsätt ang. hur man går till väga med de inbyggda funktionerna i Windows 10 vid en eventuell ominstallation, formatering?

Får man något kod, typ nyckel i samband med att man nu får uppgraderingsmöjligheterna hemskickade till ens uppgivna e-postadress som man sedan kan använda fler gånger? Eller hur går det till?

Jag är mycket tacksam att du svarar och hoppas att du förlåter mig för min tröghet ang. ämnet.

Det kommer det säkerligen att finnas. När jag frågade om det här så var jag specifikt ute efter information för mitt fall. Det som kommer hända är att den aktiva nyckel kommer knytas till windows 10. Har du till exempel Win 8/8.1 kommer nyckeln du har idag att fungera till Windows 10, den kan du använda obegränsat antal gånger men kan bara vara aktiv på en maskin i taget.

Den inbyggda funktionen för formatering kräver ingen nyckel. Precis som det fungerar idag med Windows 8.1 kommer man få gå till ett menyval och välja "Radera allt och installera om Windows". Skillnaden som jag förstått det är att i Windows 10 är den här funktionen bättre än vad den är idag.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CeciliaB:

Ibland märker Microsoft det och vägrar aktivera Windows. (Sen borde man ju få dåligt samvete, men det verkar vara lite si och så med moralen bland medlemmarna här.)

Dåligt samvete? Varför skulle man få det?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Skrivet av Vaun:

Det kommer det säkerligen att finnas. När jag frågade om det här så var jag specifikt ute efter information för mitt fall. Det som kommer hända är att den aktiva nyckel kommer knytas till windows 10. Har du till exempel Win 8/8.1 kommer nyckeln du har idag att fungera till Windows 10, den kan du använda obegränsat antal gånger men kan bara vara aktiv på en maskin i taget.

Den inbyggda funktionen för formatering kräver ingen nyckel. Precis som det fungerar idag med Windows 8.1 kommer man få gå till ett menyval och välja "Radera allt och installera om Windows". Skillnaden som jag förstått det är att i Windows 10 är den här funktionen bättre än vad den är idag.

Hjärtligt tack att du svarar. Jag har letat efter information själv, men Microsoft har vad det verkar ännu inte kommit ut om någon mer detaljerad information än över exakt hur det ska gå till t ex vid en eventuell nyinstallation av Windows 10. Så jag kan därmed bara innerligt hoppas att du har rätt.

Andra frågor som har föds hos mig ang. det här med att Windows 10 nu lanseras gratis en tid av Microsoft. Det är om installationen nu i samband med att man får Windows 10 gratis, om detta nu verkligen är frågan om en fullversion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

Hjärtligt tack att du svarar. Jag har letat efter information själv, men Microsoft har vad det verkar ännu inte kommit ut om någon mer detaljerad information än över exakt hur det ska gå till t ex vid en eventuell nyinstallation av Windows 10. Så jag kan därmed bara innerligt hoppas att du har rätt.

Andra frågor som har föds hos mig ang. det här med att Windows 10 nu lanseras gratis en tid av Microsoft. Det är om installationen nu i samband med att man får Windows 10 gratis, om detta nu verkligen är frågan om en fullversion?

jo det finns officiell info att du kan köra clean install och allt vad det innebär med en windows 10 nyckel som du får gratis.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av TRIQQIFY:

@Periskop62:
Det trodde jag med men det ska vara helt gratis och det med ett år är att man bara kan beställa windows 10 när man haft 7 eller 8 innom ett år. Om du undrar varför det är gratis så är det för att de tyckte att de misslyckats så mycket med windows 8 och vill då ge tillbacka till "fansen" men det var säkert många andra anledningar med. Hoppas detta är svar på din fråga MVH Marcus

Windows 8 var inte bra 8.1 är mycket bättre än windows 7 någonsin var det handlar inte om att de skulle ha misslyckats med windows 8. De vill att alla ska köra windows 10 istället vilket är ett smart sätt då att alla får uppgradera till det som har windows 7 och 8.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2