Varför byter Intel namn på sina processorer till det sämre?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det kommer ta stopp någonstans vid 5-8 nm och kommer förmodligen ta tid innan vi kommer dit.

Läs: http://www.kitguru.net/components/cpu/anton-shilov/intel-7nm-...

Kontentan är att man kan tydligen inte använda kisel för 7nm.

Och Cannonlake 10nm kommer 2016 så det är inte alls lång tid tills det borde komma en 7nm arkitektur från intel... ungefär 2018 enligt nuvarande tick-tock strategi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Läs: http://www.kitguru.net/components/cpu/anton-shilov/intel-7nm-...

Kontentan är att man kan tydligen inte använda silicon för 7nm.

Och Cannonlake 10nm kommer 2016 så det är inte alls lång tid tills det borde komma en 7nm arkitektur från intel... ungefär 2018 enligt nuvarande tick-tock strategi.

Vilket inte är 2017. Det lär dessutom försenas. Under 10 nm är inte något de har färdigt, de har inte ens presenterat vad de ska använda för halvledare. Under 5 nm kan man inte längre använda fotolitografi. Under det handlar det om att gruppera enstaka atomer. Atomer är ganska stora så så mycket längre ner kan man inte sen, dessutom blir det väldigt dyrt när man väl släpper fotolitografin.

Kisel heter det för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Nej du kan inte genom att kolla VIN-koden se EXAKT vilken utrustning bilen har, tyvärr.

Med VIN kan du högst definitivt kontrollera exakt vilken utrustning fordonet hade när det lämnade fabriken. En del märken inkluderar även "extra" utrustning som monteras innan den säljs första gången, det är dock ovanligt att sådant monteras, utan man beställer helt enkelt en ny bil med rätt utrustning till kunden.
Jag letade för en tid sedan efter en nyare begagnad Merca. Just VIN slagningarna för att få fram utrustningslistan var ett i det närmaste nödvändigt verktyg.

Mer on topic för tråden... Man kommer utan tvekan börja gruppera atomer på individuell basis, och materialvalen kommer till stor del handla om ledningsförmåga, men även just atomstorlek. Det är dock ett tag tills vi når den punkten. Frågan är vad de ska hitta på för att öka prestandan därefter. Fler lager, större chip, visst, men det kommer en gräns, förr eller senare.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför den här tråden finns...

Ja, det är nog troligt att de har bytt till "sämre namn" för att de undermedvetet tror sämre om sina produkter.

Eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Jag vet inte varför den här tråden finns...

Ja, det är nog troligt att de har bytt till "sämre namn" för att de undermedvetet tror sämre om sina produkter.

Eller?

Där slog du huvet på spiken.

Vad har egentligen hänt sedan Sandy Bridge?

Inte mycket är svaret, arkitekturen har blivit krympt men till vilken praktisk nytta för användaren?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av nackskägg:

Fast det är ju inga kodnamn, det är modellbeteckningar. Bra sådana, dessutom.
Talar om precis vilken generation i ordningen en processor tillhör, vilken typ av processor det är, och i vilket segment i den generationen processorn ligger.

Från och med Sandy Bridge:

  • Pentium i generation x har ingen siffra som indikerar generation – nej vänta, jo, de börjar alltid på G(x–1)1 – nej vänta, de börjar på G(x–1)2.

  • Core i3 i generation x börjar alltid på x1 – nej vänta, de börjar på x2 – nej vänta, de börjar på x3.

  • Den upplåsta i5:an i generation x heter alltid x500K – nej vänta, den heter x570K – nej vänta, den heter x670K – nej vänta, den heter x675C – nej vänta, den heter x600K.

  • Den upplåsta i7:an i generation x heter alltid x600K – nej vänta, den heter x770K – nej vänta, den heter x775C – nej vänta, den heter x700K.

  • Core i7 Extreme i generation x heter alltid (x+1)960X, (x+1)930K och (x+1)820[K].

Därmed inses lätt att:

  • Processorer som börjar på 3 ingår i generation 3, Ivy Bridge – utom om de börjar på 39 eller 38, för då ingår de i Sandy Bridge, eller om de börjar på G32, för då ingår de i Haswell.

  • Alla processorer i generation 3, Ivy Bridge, börjar på 3 – utom Core i7 Extreme, för de börjar på 4, och Pentium, för de börjar på G2.

  • Core i3 3220 är en Ivy Bridge, medan Pentium G3220 är en Haswell.

Logiskt och bra.

Tycker däremot att Herr Andersson är ute och cyklar: Kodnamnen är ju det enda som är ens en gnutta logiskt, då de generationer med samma mikroarkitektur slutar på samma sak: Sandy Bridge och Ivy Bridge, Haswell och Broadwell, Skylake och Cannonlake.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Vad har egentligen hänt sedan Sandy Bridge?

Inte mycket är svaret, arkitekturen har blivit krympt men till vilken praktisk nytta för användaren?

Högre klockfrekvenser, lägre energiförbrukning. Inte riktigt säker på vilket svar du ville ha, men det var nog inte det här...

Skrivet av Alling:

Logiskt och bra.

Hela poängen med både Intels, och AMD's namngivning är att det ska vara "lätt" att veta om det är bättre eller sämre hårdvara för en oinsatt. De skiter fullständigt i om det är en Haswell, eller en Sandy Bridge, utan vill veta om det är lönt att köpa en ny enhet för pris X, och vad de kan förvänta sig i jämförelse med sin gamla. Så långt fungerar systemet hyfsat bra.
I3, I5, I7, och siffror på specifik modell anger grupptillhörighet, och ungefärlig prestanda, så att man lätt, utan någon förhandsinformation kan skaffa sig en vag aning om det är lönt att köpa nytt eller inte. På samma sätt som Mercedes sålde C180-250, men använde en 2.2L diesel motor i allihopa. Samma motor, för att vara specifik. Olika effektuttag, och olika "runt om kring" hårdvara, större / mindre turbo, olika mjukvara, osv. Man gör likadant med bensinmotorerna, och det är inte bara Mercedes som gör så...
Det är exakt samma tanke som Intel håller på med. Man försöker ge köparen en uppfattning om vad man köper, utan att denna behöver grotta ner sig i detaljerna, som denna i alla fall inte är intresserad av.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av -=Mr_B=-:

Högre klockfrekvenser, lägre energiförbrukning. Inte riktigt säker på vilket svar du ville ha, men det var nog inte det här...

Hela poängen med både Intels, och AMD's namngivning är att det ska vara "lätt" att veta om det är bättre eller sämre hårdvara för en oinsatt. De skiter fullständigt i om det är en Haswell, eller en Sandy Bridge, utan vill veta om det är lönt att köpa en ny enhet för pris X, och vad de kan förvänta sig i jämförelse med sin gamla. Så långt fungerar systemet hyfsat bra.
I3, I5, I7, och siffror på specifik modell anger grupptillhörighet, och ungefärlig prestanda, så att man lätt, utan någon förhandsinformation kan skaffa sig en vag aning om det är lönt att köpa nytt eller inte. På samma sätt som Mercedes sålde C180-250, men använde en 2.2L diesel motor i allihopa. Samma motor, för att vara specifik. Olika effektuttag, och olika "runt om kring" hårdvara, större / mindre turbo, olika mjukvara, osv. Man gör likadant med bensinmotorerna, och det är inte bara Mercedes som gör så...
Det är exakt samma tanke som Intel håller på med. Man försöker ge köparen en uppfattning om vad man köper, utan att denna behöver grotta ner sig i detaljerna, som denna i alla fall inte är intresserad av.
B!

Som du ser så skrev nackskägg att modellbeteckningarna är bra för att de "talar om precis vilken generation i ordningen en processor tillhör". Tycker du att de gör det? Och tycker du att det syfte du beskriver är oförenligt med det jag efterfrågar?

Man kan ju ana en viss antydan till försök att dela in beteckningarna under olika generationer, så varför bara gå halvvägs och sedan säga "nej, nu ska vi fucka upp allt så mycket som det bara är möjligt"?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Herr Andersson:

Där slog du huvet på spiken.

Vad har egentligen hänt sedan Sandy Bridge?

Inte mycket är svaret, arkitekturen har blivit krympt men till vilken praktisk nytta för användaren?

Skrivet av -=Mr_B=-:

Högre klockfrekvenser, lägre energiförbrukning. Inte riktigt säker på vilket svar du ville ha, men det var nog inte det här...

Hela poängen med både Intels, och AMD's namngivning är att det ska vara "lätt" att veta om det är bättre eller sämre hårdvara för en oinsatt. De skiter fullständigt i om det är en Haswell, eller en Sandy Bridge, utan vill veta om det är lönt att köpa en ny enhet för pris X, och vad de kan förvänta sig i jämförelse med sin gamla. Så långt fungerar systemet hyfsat bra.
I3, I5, I7, och siffror på specifik modell anger grupptillhörighet, och ungefärlig prestanda, så att man lätt, utan någon förhandsinformation kan skaffa sig en vag aning om det är lönt att köpa nytt eller inte. På samma sätt som Mercedes sålde C180-250, men använde en 2.2L diesel motor i allihopa. Samma motor, för att vara specifik. Olika effektuttag, och olika "runt om kring" hårdvara, större / mindre turbo, olika mjukvara, osv. Man gör likadant med bensinmotorerna, och det är inte bara Mercedes som gör så...
Det är exakt samma tanke som Intel håller på med. Man försöker ge köparen en uppfattning om vad man köper, utan att denna behöver grotta ner sig i detaljerna, som denna i alla fall inte är intresserad av.
B!

Lägre energiförbrukning? Njaa...

Ivy Bridge 3770K TDP = 77W
Haswell 4770K TDP = 84W
Skylake 6700K TDP = 95W

Och högre klockfrekvenser? 15% eller så när det var dubbla klockhastigheten på den 'gamla' goda tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Lägre energiförbrukning? Njaa...

Ivy Bridge 3770K TDP = 77W
Haswell 4770K TDP = 84W
Skylake 6700K TDP = 95W

Och högre klockfrekvenser? 15% eller så när det var dubbla klockhastigheten på den 'gamla' goda tiden.

Så vi har inte Haswell-Y och Broadwell-Y på 4.5W? Sandy Bridge hade 17W processorer, men hur mycket snabbare är inte en 15W Broadwell idag? Hur mycket snabbare är de än 18W Arrandale/Westmere? Hur mycket bättre grafik har de inte? Det har hänt ganska mycket. Klockfrekvensen har dubblat på de strömsnåla varianterna. Heltalsprestandan på desktop, nej men det är ändå de snabbaste kretsarna som finns och du får i princip Power8-prestanda i mainstreamprylar på serversidan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Andersson:

Lägre energiförbrukning? Njaa...

Ivy Bridge 3770K TDP = 77W
Haswell 4770K TDP = 84W
Skylake 6700K TDP = 95W

Och högre klockfrekvenser? 15% eller så när det var dubbla klockhastigheten på den 'gamla' goda tiden.

Glöm inte att GPUn räknas in i det, den blir betydligt mer kraftfull efter varje generation.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Med VIN kan du högst definitivt kontrollera exakt vilken utrustning fordonet hade när det lämnade fabriken. En del märken inkluderar även "extra" utrustning som monteras innan den säljs första gången, det är dock ovanligt att sådant monteras, utan man beställer helt enkelt en ny bil med rätt utrustning till kunden.
Jag letade för en tid sedan efter en nyare begagnad Merca. Just VIN slagningarna för att få fram utrustningslistan var ett i det närmaste nödvändigt verktyg.

Mer on topic för tråden... Man kommer utan tvekan börja gruppera atomer på individuell basis, och materialvalen kommer till stor del handla om ledningsförmåga, men även just atomstorlek. Det är dock ett tag tills vi når den punkten. Frågan är vad de ska hitta på för att öka prestandan därefter. Fler lager, större chip, visst, men det kommer en gräns, förr eller senare.
B!

Ja precis, du kan se hur bilen var konfigurerad ifrån fabriken.

Men som jag skrev så var det en dålig jämförelse, bilar och processorer. xD Processorerna tillverkas i flera olika modeller, men utan någon skillnad mellan två likadana modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Ja precis, du kan se hur bilen var konfigurerad ifrån fabriken.

Vilket ju är det som är relevant. Du kan inte se eventuella eftermarknads-moddar, eller hur den har blivit hanterad, varken när du tittar på en bil, eller en CPU.

Skrivet av ReZZiE:

Men som jag skrev så var det en dålig jämförelse, bilar och processorer. xD Processorerna tillverkas i flera olika modeller, men utan någon skillnad mellan två likadana modeller.

Jag förstår återigen inte hur du menar. Faktum är att Intel tillverkar typ 2'a CPU'er (jag har inte grottat ner mig i line-upen) för desktop marknaden. Dessa testas sen för olika defekter och prestanda, sorteras, och säljs efter vad de presterar. Självklart kommer skillnaderna mellan så nära besläktade enheter vara minimala, men anledningen till att de får olika namn är för att de är olika produkter. I något avseende presterar de olika. Det kan vara olika funktioner som är aktiverade, rent av funktioner du aldrig använder, eller åtminstone inte märker om de saknas eller är aktiva, eller helt uppenbara saker som betydande skillnader i frekvens.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vilket ju är det som är relevant. Du kan inte se eventuella eftermarknads-moddar, eller hur den har blivit hanterad, varken när du tittar på en bil, eller en CPU.

En bil kan förändras, det är svårt o ändra en CPU. Skicket är en sak... det kan inget nummer avgöra.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag förstår återigen inte hur du menar. Faktum är att Intel tillverkar typ 2'a CPU'er (jag har inte grottat ner mig i line-upen) för desktop marknaden. Dessa testas sen för olika defekter och prestanda, sorteras, och säljs efter vad de presterar. Självklart kommer skillnaderna mellan så nära besläktade enheter vara minimala, men anledningen till att de får olika namn är för att de är olika produkter. I något avseende presterar de olika. Det kan vara olika funktioner som är aktiverade, rent av funktioner du aldrig använder, eller åtminstone inte märker om de saknas eller är aktiva, eller helt uppenbara saker som betydande skillnader i frekvens.
B!

Ok, bilar tillverkas i olika modeller... men CPU:er i en, eller ett par och klassificeras utifrån bra/dålig batch då?

Som sagt, dålig jämförelse med bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Ok, bilar tillverkas i olika modeller... men CPU:er i en, eller ett par och klassificeras utifrån bra/dålig batch då?

Inte ens det. CPU'er tillverkas i form av stora wafers.

The chip som kommer från precis sidan om varandra kan ha helt olika prestanda. Det ena klockar som fan, det andra klockar inte alls, men går (kanske) att drive på skit lite ström om man väljer en låg frekvens.
Ju längre tid man tillverkat samma chip, desto bättre justerad får man maskinen, man gör små förändringar i processen, och får ett bättre genomsnittsresultat. Men alla chip blir aldrig så bra att de är identiska. Så man sätter artificiella gränser.

En "bra batch" är alltså inte avgörande för hur en viss CPU uppför sig, utan i stället för hur många av CPU'erna från just den kiselbrickan som uppför sig på det viset. Det är därför man alltid kan hitta extremklockare i alla batchar, och oftast klockar de lika bra som de bästa exemplaren från en bra batch. Det är bara färre av dem, så man måste ha mer "tur".

Helt orelaterat... En sådan kiselbricka som ovan vill jag fan ha till prydnad...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.