har du ett avgiftsbelagt antivirus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Kör du Windows kommer du inte långt.

Precis!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Brukar köpa 2års 3-datorers licenser på företagens USA-sidor, halva priset mot de svenska sidorna. Räcker till de båda windows-datorerna här och till svärmors dator.

Hade Bitdefender tidigare men nu kör jag Norton

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Var länge sedan nu, men jag har vart med om datorer i familjen där det märktes att de var infekterade, så till den grad att datorn inte startade ordentligt vet jag, något som lade sig i systemfilerna tror jag, farsan fixade det mha lite gratisprogram och felsäkert läge tror jag, men den blev ordentligt tillrufsad. Gick igång till sist och man kunde göra en ordentlig fix så skiten försvann. Därför jag vet att det i alla fall KAN vara så att det märks till sist. Finns ju olika nivåer på det förstås. Oftast kanske det inte ska märkas men vissa virus är mindre diskreta, vet jag som sagt av erfarenhet, kanske inte längre förstås. Var på XP tiden detta.

Är det nog mycket skit på den lär den ju bli märkbart segare tycker ju jag, kanske är en myt bara men det låter ju logiskt att ligger nog mycket dolt och gör dumheter kommer det märkas till slut.

Är som sagt inte speciellt insatt så har jag helt fel så tillrättavisa mig gärna.

Jo man märker ju dem tillslut, dvs efter de krypterat dina filer och börjar fråga efter lösensumma.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Zemlan:

Var länge sedan nu, men jag har vart med om datorer i familjen där det märktes att de var infekterade, så till den grad att datorn inte startade ordentligt vet jag, något som lade sig i systemfilerna tror jag, farsan fixade det mha lite gratisprogram och felsäkert läge tror jag, men den blev ordentligt tillrufsad. Gick igång till sist och man kunde göra en ordentlig fix så skiten försvann. Därför jag vet att det i alla fall KAN vara så att det märks till sist. Finns ju olika nivåer på det förstås. Oftast kanske det inte ska märkas men vissa virus är mindre diskreta, vet jag som sagt av erfarenhet, kanske inte längre förstås. Var på XP tiden detta.

Är det nog mycket skit på den lär den ju bli märkbart segare tycker ju jag, kanske är en myt bara men det låter ju logiskt att ligger nog mycket dolt och gör dumheter kommer det märkas till slut.

Är som sagt inte speciellt insatt så har jag helt fel så tillrättavisa mig gärna.

Du får nog gå med virus en bra lång tid innan du märker något, med allt det kan innebära i förlorad information osv, om du nu inte har "tur" och får något kasst virus som man märker direkt...

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Är snål så jag kör avast. Men har varit inne på och byta upp mig till webroot. Men eftersom jag inte fått något virus eller känner att avast belastar datorn känns det som bortkastade pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag vet inte hur det är nuförtiden, men för några år sen så ansåg många att Panda, är ett softvirus själv.

Själv kör jag med ESET Smart Security ----> "räknas som ja"

Inte numera. Panda hör till de bästa http://chart.av-comparatives.org/chart1.php

Permalänk
Medlem

Malwarebytes Anti-Malware har jag och F-Secure som går ut nu i September.

Permalänk

har du ett avgiftsbelagt antivirus?

Skrivet av jocke92:

Är snål så jag kör avast. Men har varit inne på och byta upp mig till webroot. Men eftersom jag inte fått något virus eller känner att avast belastar datorn känns det som bortkastade pengar

jag själv använder ESET Smart Security 8.0.312.3 x64
fast snart ESET Smart Security version 9

Undrar just vilket webroot version du letar efter?
sök på g2a.com och du ska finna det du letar efter :=)

Internet Security for Home Hemanvändare<--gissar att det är denna versionen du är ute efter?
Business Security Solutions Mindre företag
Threat Intelligence Stora företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweanisse:

jag själv använder ESET Smart Security 8.0.312.3 x64
fast snart ESET Smart Security version 9

Undrar just vilket webroot version du letar efter?
sök på g2a.com och du ska finna det du letar efter :=)

Internet Security for Home Hemanvändare<--gissar att det är denna versionen du är ute efter?
Business Security Solutions Mindre företag
Threat Intelligence Stora företag

webroot Secure anywhere är det som är aktuellt. Men avast duger ett tag till

Permalänk
Medlem

Kör F-Secure och förlängde precis ytterligare ett år.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Längesen jag körde AV på min burk, men då använde jag främst Avira free.

Nu :
Restriktivt användarkonto, UAC, EMET, Software Restriction Policy.
Google Chrome med Ublock Origin.

Kör sporadiskt Hitmanpro.

Har kört så här i några år och har inte fått (såvitt jag vet!) några virusinfektioner.

Permalänk
Medlem

Kör Bitdefender Total Security 2015. Köpte tre 1 års-licenser för 190kr, tyckte det var en ganska nice deal och det är ett väldigt trevligt paket.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

De kan dock ha annonser t.ex som är infekterade utan att de vet om det, se bara på aftonbladet.

Kör du Windows kommer du inte långt.

Vad har jag missat där? källa?

Undrar även om er som säger att windows defender är skit.
på Windows 7 finns ju både MSE och windows defender (MSE är ju manuell installation på W7).

Är MSE på windows 7 skit?

OnT: Kör malmwarebytes premium edition. Även kört bitdefenders betalversion i flera år men det vart så många kompabilitetsproblem med olika program

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

avast gratis funkar men vill ha full versionen;)

Permalänk
Medlem

Avast, fungerar för mig. Inte ett virus ännu på 3 år.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Avast, funkat hittills utan problem.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Permalänk
Medlem

Hade ett

Hoppade på en annons och betalade för första gången för ett antivirus program. mcaffe för hela huset.
Kontentan....
2 nya mellanbudget laptop gick så trögt så att man knappt ville vänta på uppstart.
avinstallerade på samtliga datorer, kvar på nån mobil.

så JA .. har betalt för AV en gång . har avast free nu. funkar bra.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nima2001:

Vad har jag missat där? källa?

Undrar även om er som säger att windows defender är skit.
på Windows 7 finns ju både MSE och windows defender (MSE är ju manuell installation på W7).

Är MSE på windows 7 skit?

OnT: Kör malmwarebytes premium edition. Även kört bitdefenders betalversion i flera år men det vart så många kompabilitetsproblem med olika program

Ja, på Windows 7 är det verkligen skräp. På 8 och framåt ska det väl vara bättre, men inget att rekommendera.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

@Bakgrund:
vad kostar sådant?

Finns tyvärr inte att köpa från Malwarebytes direkt längre, men när jag köpte för ca. ett år sedan så köpte jag härifrån: http://www.amazon.com/gp/product/B00H9023OK

Nyckeln fungerar fint än, så enligt mig är de säkra att köpa ifrån. Verkar dock som att de har höjt priset nu från 29 dollar till 39.

Den som vet hur man använder Google kan även ta nytta av det

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

F-Secure, ingår med mitt telia abonnemang så lika bra att använda det. Skannar även igenom allt med MBAM en gång i månaden och har UAC påslaget med lösenord. Använder även Ghostery, Ublock och cookie destroyer i firefox allt bakom en vpn tunnel. Känns hyfsat säkert iallfall.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Finns tyvärr inte att köpa från Malwarebytes direkt längre, men när jag köpte för ca. ett år sedan så köpte jag härifrån: http://www.amazon.com/gp/product/B00H9023OK

Nyckeln fungerar fint än, så enligt mig är de säkra att köpa ifrån. Verkar dock som att de har höjt priset nu från 29 dollar till 39.

Den som vet hur man använder Google kan även ta nytta av det

Har för mig jag läste en nyhet på The Verge eller Ars Technika där folk som piratat MBAM kunde bli uppgraderade till betalversionen gratis.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Kan säga lite av egen erfarenhet.

3 Laptops på jobb fick service för ca 3 månader sedan av mig. Städade gamla program, gamla USB enheter och uppdaterade allt samt skanna med AV.
I en dator hittades virus av dens egen AV.
I samtliga hittades malware av malwarebytes mjukvara, som ingen hade märkt...

Så att tro att allt är okej bara för inte datorn är seg eller blinkar rött är falsk säkerhet. 2 av dessa hade trojaner, 1 hade bakdörr. 2 av dem hade nån reklam skit som ändå ingen hade märkt. Troligen har dessa kommit från konferensgästers USB stickor till mesta del, men det är ändå skrämmande att alla hade något skit.

Permalänk
Medlem

F-Secure via Bahnhof. Riktigt säkert, lätt att använda och snäll mot prestandan.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

Jag har kaspersky internet security som jag abonnerar på samt malwarebytes efter att jag upptäckte att skit ändå kunde slinka in.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.

Permalänk
Medlem

Köpte mig eset samt malwarebytes från ebay, ca 50kr stycke för ett år. Tycker det kan vara värt det. Blir inte många ören om dagen om man slår ut det på ett år.

Visa signatur

Stationär: InWin 301c | Msi Z97i ACK | i7-4770k@4,5 | Sapphire Rx 5700 Xt Pulse | Corsair Vengeance 16gb | Samsung 850 Evo | Seasonic Focus platinum
Bärbar/släpbar: Asus G75

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kan säga lite av egen erfarenhet.

3 Laptops på jobb fick service för ca 3 månader sedan av mig. Städade gamla program, gamla USB enheter och uppdaterade allt samt skanna med AV.
I en dator hittades virus av dens egen AV.
I samtliga hittades malware av malwarebytes mjukvara, som ingen hade märkt...

Så att tro att allt är okej bara för inte datorn är seg eller blinkar rött är falsk säkerhet. 2 av dessa hade trojaner, 1 hade bakdörr. 2 av dem hade nån reklam skit som ändå ingen hade märkt. Troligen har dessa kommit från konferensgästers USB stickor till mesta del, men det är ändå skrämmande att alla hade något skit.

Är väl inte annat att göra än att hoppas på det bästa då med andra ord? xD Klart man kan blåsa datorn till och ifrån också för att bli av med något som kanske slunkit igenom, men det är jag inte supersugen på. Eller så finns säkert hundratals program för att kolla dittan och dattan.

Har ju trots allt skydd, kör ju inte utan i alla fall så jag utgår ju ifrån att det gör sitt jobb någorlunda bra i alla fall xD.

När jag skaffade min bärbara för fem år sedan var det ju förinstallerat MacAfee eller vad det nu heter. Hade ju Kaspersky, så skulle ta bort det och installera Kaspersky osv. Var alltså utan skydd i några minuter och när jag sökte igenom den direkt efter hade jag fått en trjoan. Så det är ju lätt hänt alltså. Hoppas ju skydden gör sitt jobb, skulle inte vilja vara utan så att säga.

Är ju förstås fullt medveten om att man kan ha virus som programmen osv inte hittar också, kanske formulerade mig dåligt tidigare. Hade F-secure eller vad det nu heter, följde med Telia bredband en gång i tiden. Vet att det poppade upp att den hittade ett virus ibland. Klickade på "ta bort" eller något i den stilen. Poppar det upp "filen bytte namn"...jaha?! Var det allt? Ska skiten alltså vara kvar då eller? Så man kan ju aldrig känna sig helt säker tyvärr. Men känner mig numera nog säker i alla fall. Får duga.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Kör med gratis versionen av Comodo Firewall samt så har jag en gratis livstidsnyckel för Zemana AntiMalware som jag kör vid uppstart, utöver det så använder jag Zemana AntiLogger Free och funderar på att sätta upp Malwarebytes Anti-Exploit (gratis version)

Kan tillägga att jag har betalat för säkerhetsprogram men inte finner det värt det längre.

Program jag betalat för förut:

1. Norton (av något slag)
    [li][/li]

• Var mycket yngre då och hade knappt någon kunskap om säkerhet, vart så klart infekterad i alla fall.

2. PC Tools (av något slag)

• Vart infekterad av keylogger samt spyware i alla fall, vart då också av med mitt först Steam konto och har inte lyckats ta tillbaka det ännu..

3. G-Data (av något slag)

• Runt då började jag bry mig om säkerhet och blev inte infekterad men skulle väl inte kalla det för bästa programmet.

Program jag använt gratis version eller test version av:

1. AVG
    [li][/li]

• Var på den tiden i alla fall rätt värdelöst, vart infekterad. Kan ej uttala mig om dagens AVG

2. McAfee

• Tror jag aldrig blivit så arg/frustrerad på ett antivirus förr... Samt infekterad

3. Comodo Firewall (Nuvarande)

• Har blivit infekterad en gång fast det var mitt eget fel då jag specifikt tillät viruset.

• Har stoppat flera infektioner

• Kan göra lite andra saker med den som den kanske inte är gjord för, tex bestämma vilka program som får skriva filer vart, blockera vissa systemfiler från att starta etc (genom HIPS)

• Har absolut inte bästa virusdefinitionerna men anti-virus komponenten är mer som ett komplement till HIPS eller Sandlåda

Kan också säga att jag nu installerat Malwarebytes Anti-Malware Free som verkar fungera bra med Comodo Dragon, dock inte Vivladi, hoppas de kommer lägga till stöd för Vivaldi i gratis versionen.

Som sammanfattning så tycker jag inte att det är värt att betala för sådana program när det finns lika bra eller bättre gratis program (dock vad som är bra / bättre är relativt per person, vissa vill ha ett tyst program där de själva inte behöver höra eller göra något, själv vill jag ha ett program som ger MIG makten att bestämma vad som händer, Comodo get mig det genom HIPS så därför föredrar jag Comodo)

Vill till sist säga att jag är säker på att jag testat flera, detta är dock vad mitt minne kommer ihåg specifikt, vissa andra som jag kommer ihåg att jag använt men inte kommer ihåg någonting från är Norman, Avast, Avira, Kaspersky och säkert fler än det.

Edit: Vill bara påpeka att jag bara lade till real-tids skydd i listan ovan.

Permalänk

Bitdefender Antivirus Plus 2015. Betalar gladeligen. Körde gratis-antivirus förut men för mkt popups och skit. De lägger på annat skit också som jag inte tycker är OK. Se:
http://www.howtogeek.com/218675/beware-free-antivirus-isnt-re...
Kör även MBAM livstidslicens.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem

Nej, dock har jag MBAM betalvariant.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]