Google gör lättanvänd trådlös router för teknikanalfabeter

Permalänk
Melding Plague

Google gör lättanvänd trådlös router för teknikanalfabeter

Den trådlösa routern Google Onhub ska göra det enkelt att sätta upp ett trådlöst nätverk genom att ersätta såväl blinkande lysdioder som kryptiska gränssnitt med en användarvänlig app.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är skeptisk, Google gör en pryl som kanske spionerar ännu mer och har ett superfördummat gränssnitt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bra för vanliga konsumenter. Får vänta och läsa recensioner innan jag kan visa intresse. Vill inte ha en för "dum" router.

Permalänk
Medlem

Ajajaj! Den modellen med Asus kanske blir bra men TP-link?? Vad tänkte de?? Herregud det här kan aldrig sluta väl. Sämre skit får man leta efter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

En Router som spionerar på all trafik.. nej tack.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Detta reser många varningsflaggor för min del, särskilt med tanke på vem det är som ligger bakom.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Detta reser många varningsflaggor för min del, särskilt med tanke på vem det är som ligger bakom.

Finns många foliehattar här inne... Är du en sådan som bara betalar kontakt så att inte "the man" kan spåra dig?

Permalänk
Medlem

Har inte Apples routrar gjort det här rätt länge?

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur den ska bli enklare att använda? En router idag är väl så enkel den kan bli, om man bara tittar på själva grundfunktionerna.
Det enda Google skulle kunna göra för att förenkla är ju att ta bort alla funktioner som inte är absolut nödvändigast.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Finns många foliehattar här inne... Är du en sådan som bara betalar kontakt så att inte "the man" kan spåra dig?

Nu tycker jag inte det är något fel i att vara rädd om sin personliga integritet och inte vilja använda sitt privatliv som handelsvara. Dock anser jag att man får nog vara lite konsekvent. Finns t. ex många som gnäller på Google, sen loggar de in i Windows med sitt Microsoftkonto, spelar lite på steam och handlar online med sitt kreditkort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk till att betala en hyggligt dyr slant för att google ska få ännu mer insikt i mitt liv.

Jag är också skeptisk till en router som inte behöver sladdar för att fungera.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Nu tycker jag inte det är något fel i att vara rädd om sin personliga integritet och inte vilja använda sitt privatliv som handelsvara. Dock anser jag att man får nog vara lite konsekvent. Finns t. ex många som gnäller på Google, sen loggar de in i Windows med sitt Microsoftkonto, spelar lite på steam och handlar online med sitt kreditkort.

Och sen har dom Gmail, och en Android telefon till Google kopplat sen har dom youtube, och ja etc etc.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Finns många foliehattar här inne... Är du en sådan som bara betalar kontakt så att inte "the man" kan spåra dig?

Får jag öppna och läsa dina brev? Är det okej om jag spårar dig vart du än går? Du har ju inget att dölja, eller hur? Och spionprogrammet Chrome som äter upp allt ditt RAM-minne är givetvis det bästa som hänt sedan det färdigskivade brödet, Firefox var ju någon millisekund långsammare under ett par månader och det kan man ju inte tåla i utbyte mot att få behålla sin integritet.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag är skeptisk till att betala en hyggligt dyr slant för att google ska få ännu mer insikt i mitt liv.

Jag är också skeptisk till en router som inte behöver sladdar för att fungera.

Vem har påstått att det inte behövs sladdar för att den ska fungera?

Du behöver fortfarande ha en sladd kopplad till den för att den ska kunna ha något internet att dela vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Får jag öppna och läsa dina brev? Är det okej om jag spårar dig vart du än går?

Gärna, passa gärna på och betala när du ändå läser skiten Förstår din poäng men för mig personligen bryr jag mig inte om google läser det jag skriver och gör online. Då jag bara är en siffra och identitetlös rad i deras databas, precis som när du går förbi en kamera, du finns där på bilden i år framöver. Men för dom som ser bilden är du bara en person utan identitet.

Permalänk
Medlem

En människa som inte ens klarar av att fixa sitt wifi köper nog inte denna produkten för 1700kr. Utan de ber sin "data kunniga" person i släkten (mig i min släkt) om hjälp och får problemet löst med en router för mycket mindre än 1700kr.

Skrivet av PsyCor:

Vem har påstått att det inte behövs sladdar för att den ska fungera?

Du behöver fortfarande ha en sladd kopplad till den för att den ska kunna ha något internet att dela vidare

Kanske kör batteridrift och ha ett simkort för 4g

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Förstår inte riktigt hur den ska bli enklare att använda? En router idag är väl så enkel den kan bli, om man bara tittar på själva grundfunktionerna.
Det enda Google skulle kunna göra för att förenkla är ju att ta bort alla funktioner som inte är absolut nödvändigast.

Jag vet många som har problem, framförallt äldre. Sen ska vi inte snacka om alla som använder standardlösenordet på sin router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Får jag öppna och läsa dina brev? Är det okej om jag spårar dig vart du än går? Du har ju inget att dölja, eller hur? Och spionprogrammet Chrome som äter upp allt ditt RAM-minne är givetvis det bästa som hänt sedan det färdigskivade brödet, Firefox var ju någon millisekund långsammare under ett par månader och det kan man ju inte tåla i utbyte mot att få behålla sin integritet.

De får du jättegärna göra, förstår inte varför det skulle vara intresserad men, för övrigt vilken sökmotor använder du, hoppas för guds skull inte google då den största anledningen till att d n är så effektivt är att de har samlat in så mkt information (precis som majoriteten av alla andra sökmotorer)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Förstår inte riktigt hur den ska bli enklare att använda? En router idag är väl så enkel den kan bli, om man bara tittar på själva grundfunktionerna.
Det enda Google skulle kunna göra för att förenkla är ju att ta bort alla funktioner som inte är absolut nödvändigast.

Med en app skulle de kunna enkelt kunna läsa av nätverken i området, vilken frekvens och kanal de ligger på och på så sätt ställa in routern optimalt. De kanske även kan boosta signalen på vissa av de 13 antennerna (som jag antar sitter i en cirkel) genom att be användaren gå runt i lägenheten. Je ne sais pas.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Och sen har dom Gmail, och en Android telefon till Google kopplat sen har dom youtube, och ja etc etc.

Eller glömmer att NSA fortfarande övervakar så gott som hela internet och att de som jobbar där kan få fram vad de vill om vem de vill. Det är liksom inte så att de slutat med det bara för att det inte står om det dagligen på Aftonbladet längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

On(e)hub to rule them all.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Och sen har dom Gmail, och en Android telefon till Google kopplat sen har dom youtube, och ja etc etc.

Goobrella Corporations!

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neonxz:

Med en app skulle de kunna enkelt kunna läsa av nätverken i området, vilken frekvens och kanal de ligger på och på så sätt ställa in routern optimalt. De kanske även kan boosta signalen på vissa av de 13 antennerna (som jag antar sitter i en cirkel) genom att be användaren gå runt i lägenheten. Je ne sais pas.

Och varför ska det behövas en app till det när andra tillverkare redan gör det utan ? Boosta signalen på nån antenn är det ju inte heller helt rätt beskrivning men man kan ju rikta signalen på andra sätt, maxeffekten är däremot reglerad av lagar och Asus har ju fuskat och blivit ertappade med att ha för hög effekt och därigenom skapa problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ge hit! Jag är inte den som är den! Fuck it! Just do it! /s

Lite dyr dock, kan säkert få en lika bra för mindre stash.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Tydligen kör den Gentoo Linux:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Google-OnH...
Gentoo är alltså en dist som är lämplig för teknikanalfabeter!

Var kopplar man in nätverkskablarna? Är den batteridriven? Kollar man videon så verkar det varken finnas nätverkskablar eller strömförsörjning ansluten till burken utan den står helt fristående utan några som helst anslutningskablar. Hur går detta till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tydligen kör den Gentoo Linux:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Google-OnH...
Gentoo är alltså en dist som är lämplig för teknikanalfabeter!

Var kopplar man in nätverkskablarna? Är den batteridriven? Kollar man videon så verkar det varken finnas nätverkskablar eller strömförsörjning ansluten till burken utan den står helt fristående utan några som helst anslutningskablar. Hur går detta till?

Läser du specifikationerna så står det klart och tydligt vilken strömadapter som krävs och att det finns ett uttag för WAN och ett för LAN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Finns många foliehattar här inne... Är du en sådan som bara betalar kontakt så att inte "the man" kan spåra dig?

Nej, kontanter är så ruskigt osmidigt att jag aldrig använder dem. Det innebär förstås att samtliga mina inköp spåras, och även om det givetvis kan användas för att till viss mån kartlägga mig så är det "bara" en parameter. Det finns väldigt mycket mer information om mig att utläsa från min nätverkstrafik, så den är jag därför väldigt mycket mer mån om att hålla för mig själv (så långt det är möjligt, efter behov och önskemål).

Foliehattargumentet används alldeles för brett, det passar egentligen bara in på personer som verkligen lider av sjuklig paranoia. Att Google samlar på sig så mycket information de bara kan har inget med paranoia att göra; det är allmänt känd fakta. Att informationen skulle användas i skadligt syfte är inte sannolikt (om man nu inte räknar reklampåverkan som skadligt), men jag ser heller ingen anledning varför jag skulle låta dem få den. Jag använder Googles tjänster så lite som möjligt, och utan att veta exakt vilken information de samlar på sig i samband med bruket av denna router, så skulle jag aldrig använda en.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Läser du specifikationerna så står det klart och tydligt vilken strömadapter som krävs och att det finns ett uttag för WAN och ett för LAN

Men då är väl reklamfilmen vilseledande. De jämför med andra routrar med massa kablar och sedan visar de sin designade router som inte har några som helst synliga kablar inkopplade (för att den ska verka enklare att använda och att man ska slippa de "fula" sladdarna). Tänkte väl att det var något lurt...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

Och varför ska det behövas en app till det när andra tillverkare redan gör det utan ? Boosta signalen på nån antenn är det ju inte heller helt rätt beskrivning men man kan ju rikta signalen på andra sätt, maxeffekten är däremot reglerad av lagar och Asus har ju fuskat och blivit ertappade med att ha för hög effekt och därigenom skapa problem.

De kör väl en app av samma anledning som att Apple kör lös mjukvara till sina. Folk kommer inte ihåg det läskiga numret 192.168.1.1 (eller .0.1) och webgränsnitter är generellt helt värdelösa. Med en app får du också andra möjligheter till kommunikation mellan enheten och routern. Nu hoppas jag att det finns ett webgränsnitt också eftersom jag ogillar när enda sättet att komma åt routrar är via extern mjukvara. Ska bli intressant att se vad för inställningsmöjligheter det finns för mer avancerade användare. Ett enkelt system som bara fungerar är trevligt för folk som inte har koll. Trådlösa nätverk är fortfarande en massa pill för att fungera bra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Snusfri

Känns som en produkt jag inte kommer att köpa eller rekomendera till mina teknikokunniga vänner och familj.

När det är så "nerdummat" så vet man aldrig vad som gömmer sig och hur mycket information enheten samlar och skickar iväg.

Då hjälper jag hellre till att installera en "vanlig" router, confar den och sparar config-filen så att det blir lätt att återställa om den börjar strula.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro