Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag: Det går inte öppna portar i min router efter eran "Säkerhets-patch"
Felia: Portarna sitter på baksidan av routern och det är bara att koppla din elektronik direkt

Rättade ditt inlägg...

Jag brukar tvingas vara datasupport till familjens datorpark, 'jättekul'! Men ibland så här i efterhand...

Syrran: Ena pojkens dator funkar dåligt kan du komma och titta?
jag: Visst, vad är problemet?
Syrran: Modemet funkar inte (detta är från den gamla 'goda' tiden).
Jag funderar en stund eftersom det är min egna gamla rigg så jag känner den rätt väl så blir jag fundersam. Vad har de gjort nu?`Syrran har rätt våldsamma ungar... Hur som haver åker till syrran och tittar på burken, mycket riktigt modemet syns inte ens i enhetshanteraren. Rycker ut sladden och öppnar burken och drabbas genast av en dammråtte-attack. Det fullständigt väller ut damm ur burken och på modemet är det en snygg och ganska kompakt heltäckningsmatta, i grått, ca: 2-3 cm tjock. Den går att lyfta av i ett stycke...
jag: Lite dammigt här inne.
Syrran: *Massa okvädningsord*
Datorn funkade igen och som familjens datasupport fick man sin vanliga lön, en massa ovett...

Det var ännu lustigare när samma dator (och samma pojke) gnällde över att den inte funkade så bra, den vart fruktansvärt slö. Jag tvingades ut i dos för att reda ut att hårddisken var full och började leta efter stora filer...och hittade dem. Rensade några 100-tals MB AVI- och MPEG-filer med, tämligen suspekta och talande filnamn (antar att de flesta här inte behöver någon närmare beskrivning). Syrrans garv och grabbens förlägenhet blev lönen den gången...tror inte han har förlåtit mig än idag.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ja det är säkert "antivetenskap" att strålning orsakar cancer beroende på vilken dos man får så att säga. Läste du överhuvudtaget någonting eller är du som dom flesta som bara ska utgå att det är fel bara för att det kommer från en källa som du inte alltid håller med om?

(Strawman ger jag ingen närmare kommentar till) Jag reagerar på kritiken mot forskare (och därmed vetenskap), samt att du öht blandar in strålskyddsstiftelsen.
Bra forskare håller sig till den vetenskapliga metoden. Bra forskning leder till logiska slutsatser.
(Om du ifrågasätter den vetenskapliga metoden så är risken stor att det saknas en gemensam grund för ett fortsatt meningsfullt utbyte oss emellan.)
Frågan som återstår är alltså den om kvalitén på forskningen. Den måste bedömas av kvalificerade personer, dit hör inte Mona Nilsson och strålskyddsstiftelsen.

Skrivet av Friterad:

Har varit med om mycket liknande inom andra områden där man säger till allmänheten en sak, med källor från studier som inte backar upp deras påståenden för fem öre. Det är inte ovanligt och det borde man förvänta sig.

Om jag förstår dig rätt så är det oftast, enligt min erfarenhet, inte forskare som drar dessa långtgående felaktiga slutsatser av studier.
Det är journalister och annat löst folk, som saknar relevanta kvalifikationer.

(Notera att jag inte gått in på frågan om strålning.)

Permalänk
Medlem

En gamla nu död släktning hade svart vit CRT TV hemma hos sig. Gubben var inte direkt fattig samt detta var år 1996. Jag frågade honom varför han fortfarande hade en svartvit TV. Han svarade att han tyckte det var så ONATURLIGA färger i en färg TV.
Inte mycket att svara på kände jag då.

Permalänk
Medlem

När jag installerade Firefox på morsans dator första gången...
Så förklarade jag att det är bara att klicka på ikonen med "räven" och börja surfa som vanligt.

Hon: -"Okej, så det funkar precis som vanliga internet?"

------------

En annan gång när hon hade kopplat in modemet helt själv. (endast strömkabel)
Sedan klagar på att internet inte fungerar.

Jag frågar om hon har kopplat in nätverkskabeln.
Hon svarar: -"Nej, men jag har en sån där HDMI-kabel".

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

(Strawman ger jag ingen närmare kommentar till) Jag reagerar på kritiken mot forskare (och därmed vetenskap), samt att du öht blandar in strålskyddsstiftelsen.
Bra forskare håller sig till den vetenskapliga metoden. Bra forskning leder till logiska slutsatser.
(Om du ifrågasätter den vetenskapliga metoden så är risken stor att det saknas en gemensam grund för ett fortsatt meningsfullt utbyte oss emellan.)
Frågan som återstår är alltså den om kvalitén på forskningen. Den måste bedömas av kvalificerade personer, dit hör inte Mona Nilsson och strålskyddsstiftelsen.
Om jag förstår dig rätt så är det oftast, enligt min erfarenhet, inte forskare som drar dessa långtgående felaktiga slutsatser av studier.
Det är journalister och annat löst folk, som saknar relevanta kvalifikationer.

(Notera att jag inte gått in på frågan om strålning.)

Så för att man har titeln forskare så kan man inte ha fel eller rentav ljuga? Har varit hur många forskare som helst som har haft fel, t.o.m motbevisat sig själva om sina teorier och slutsatser. Du behöver inte heller vara forskare för att veta att strålning i för stor mängd (även RF) inte är hälsosamt. Som sagt så läs vad som står innan du drar din slutsats. Att denna stiftelse har haft fel i en del områden enligt dig tidigare har inte riktigt med saken att göra. Den ena länken så står det om mängder av undersökningar i andra länder. Det du gör nu är precis som en del tidigare har gjort, exempelvis när jag använde Wikipedia vid ett tillfälle, varpå personen jag pratade med nonchalerade det totalt just pga att det var Wikipedia och påstod att vemsomhelst kan ändra dess innehåll. Dock så var det, precis som i detta fall, inte någon simpel text utan länkar till undersökningar osv.

Du må inte ha gått in på frågan i sig, men du ifrågasätter mina källor utan att faktiskt verka veta så mycket om ämnet och/eller inte, som sagt, läst vad länkarna innehåller mer än var/vem dom kommer ifrån.

För att bedöma en undersökning så krävs det att man har läst den, och har du inte läst den själv hur ska du kunna veta vem som har rätt och vem som har fel? Påpekar även återigen att jag pratar om undersökningarna/studierna i sig, inte vad srålskyddsstiftelsen har skrivit om den. Ang. journalisten så var det en länk för att ta ett exempel från när jag pratade om att man inte kan lita på slutsatser alltid utan får gå till grundkällan och läsa själv.

Permalänk
Hedersmedlem

Höll på dra mig in i diskussionen. Lugna ner er och starta en egen tråd om ni vill diskutera strålning och dess potentiella inverkan. Det är inte vad denna tråd är till för.

Mvh
Moderator Shimonu

Permalänk

Kund kommer in med stationär dator som inte startar. ja får fram att det är nätagget som har dött, men pga att det inte är atx standard så blir det svårt hitta ett som funkar (att flytta över allt till ett annat chassi är inget alternativ då det är en riktigt gammal dator. han ber att ja rensar den då hans "son" har surfat porr på datorn, (jag är inte där när datorn lämnats in)

får datorn att funka (60årig man) kunden kommer in när jag inte var där har med sig en extern hdd ber att ja för över dokument. ja leta igenom allt men hittar inget nytt allt är gammalt från 2004 då kommer kunden in igen, så ja frågar vad ska sparas ja hittar bara gamla dokument från 2004, han tittar länge på mig och säger

"nej ja menar det andra" detta kan inte misstolkas han är väldigt noga med att jag ska förstå vad han menar.

1,5TB av bilder när sen min kollega är där (ja är på lunch) så frågar han igen om jag har rensat bort all porr?. både jag och kollegan fattar ingenting hur ska gubben ha det.

blir att ja kopierar över hela hårddisken allt. när han kommer sista gången är vi båda där han tittar på mig "är all porr borta nu då ?" ja sa som det va hela hårddisken ligger kopierad ta det du behöver släng resten.. han sken upp som en sol (hans dag var visst räddad)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Kund kommer in med stationär dator som inte startar. ja får fram att det är nätagget som har dött, men pga att det inte är atx standard så blir det svårt hitta ett som funkar (att flytta över allt till ett annat chassi är inget alternativ då det är en riktigt gammal dator. han ber att ja rensar den då hans "son" har surfat porr på datorn, (jag är inte där när datorn lämnats in)

får datorn att funka (60årig man) kunden kommer in när jag inte var där har med sig en extern hdd ber att ja för över dokument. ja leta igenom allt men hittar inget nytt allt är gammalt från 2004 då kommer kunden in igen, så ja frågar vad ska sparas ja hittar bara gamla dokument från 2004, han tittar länge på mig och säger

"nej ja menar det andra" detta kan inte misstolkas han är väldigt noga med att jag ska förstå vad han menar.

1,5TB av bilder när sen min kollega är där (ja är på lunch) så frågar han igen om jag har rensat bort all porr?. både jag och kollegan fattar ingenting hur ska gubben ha det.

blir att ja kopierar över hela hårddisken allt. när han kommer sista gången är vi båda där han tittar på mig "är all porr borta nu då ?" ja sa som det va hela hårddisken ligger kopierad ta det du behöver släng resten.. han sken upp som en sol (hans dag var visst räddad)

Man kan inte leka med en mans porr hur som helst.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Höll på dra mig in i diskussionen. Lugna ner er och starta en egen tråd om ni vill diskutera strålning och dess potentiella inverkan. Det är inte vad denna tråd är till för.

Mvh
Moderator Shimonu

Började bara med att jag förklarade för någon som frågade/pratade om saken. Sen blev det ett rejält sidospår tyvärr.

Permalänk
Skrivet av sebbe605:

Man kan inte leka med en mans porr hur som helst.

så länge han betalar för "räddning av info" så struntar jag i vad det är så länge det inte är barnporr

varför är han då inte konsekvent ? han klarar han av säja det till mig men inte till min kollega. hur ska vi veta vad han vill om han säger olika ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

så länge han betalar för "räddning av info" så struntar jag i vad det är så länge det inte är barnporr

varför är han då inte konsekvent ? han klarar han av säja det till mig men inte till min kollega. hur ska vi veta vad han vill om han säger olika ?

Jadu, ibland undrar man vad folk vill. Har själv aldrig jobbar med support men har ett gäng polare som har/jobbar med det. Historierna är ju något sjuka för att uttrycka det mild.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=BnM2Bsv_Q5I

Börja titta från 0.50 En Norsk Jente skall bya processor Hoppas ni förstår Norska ganska bra Detta är det roligaste jag sett haha

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Igelkott:

Tänk också på att vända kontakten rätt.

Jag sätter alltid varannan kontakt för att inte ge för mycket tryck på en punkt...

Permalänk
Medlem

Det här kanske inte är jätte relevant, men det har med teknik att göra och det var roligt.

Jag la en order med diverse grejer till ett Arduino-projekt på AliExpress för inte allt för länge sedan och fick ett meddelande av säljaren som bland annat innehöll detta:

"If you have any not happy place, whether in business, or in life, if you when I was a friend, I will be more happy, I am willing to be your audience! As long as you like, as long as I can do it."

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk

Jag satt och spelade GTA med min syster igår, och hon frågade mig: "Kan inte jag spela på din andra dator?"
Till en början var jag lite förvirrad och frågade vilken hon menade. Sedan pekar hon på min andra skärm. "Den datorn!"
Min syster är 16 år. Jag tyckte det var rätt så gulligt.

Sen har vi en gång när jag va i skolan och det kommer in en "teknik-snubbe" i vårat klassrum och börjar snacka om grafikkort. Han nämner saker som t.ex "Med CrossFire eller SLI får man endast en 20% ökning max." eller "Ti versionerna av nVidias grafikkort betyder att det är budgetklass, håll er borta från dem."

Rolig tråd! Fortsätt rulla in kommentarer!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

@Mr Kollersh:

Ti är budgetvarrianter! Det var en bra en!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Skrivet av pixzie:

Det här kanske inte är jätte relevant, men det har med teknik att göra och det var roligt.

Jag la en order med diverse grejer till ett Arduino-projekt på AliExpress för inte allt för länge sedan och fick ett meddelande av säljaren som bland annat innehöll detta:

"If you have any not happy place, whether in business, or in life, if you when I was a friend, I will be more happy, I am willing to be your audience! As long as you like, as long as I can do it."

fattar knappt hälften av det där. ville han titta på dig i webbkameran ? creepy as hell är ju bara förnamnet

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Tar emot service/RMA i datorbutik.

2 idioter kommer in med komplett dator som de har köpt lösa delar till och monterat dagen innan.

- Den startar inte/får ingen bild.
- Aha, ok, och alla delar får ström osv, och det är rätt monterat och så? Börjar skruva upp sidopanelen.
- Eh jaja eh. Låter väldigt osäker, märker med en gång att detta är första gången de här bygger en dator.
- Okok, då får vi titta närmare på det.

Inne i chassit så ser allt först OK ut, 8 och 24 pin, powerpin, distanser osv ser bra ut.
Ser till slut att kylaren ser ut att sitta lite snett, Intel stockkylare. Rör sen lite lätt och känner att den sitter inte som den ska, inte öht.

- Kylare här, den känns lite konstig du?
- Vaa okeey?

Tar bort kylaren, den sitter näppt och jämt fast i moderkortet.

- Döh, du har inte tagit bort socketskyddet här, vilket betyder att ni inte har monterat någon processor.

Båda tittar nu helt frågande på mig och undrar vad jag menar.

- Ja, vart är processorn? Den som kom i samma låda som den här, samtidigt som jag håller upp kylaren.

Nu tittar den ena på den andra som tyst säger att den kartongen är slängd tillsammans med alla de andra kartongerna.

- Hopp, bra jobbat killar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Chattade med Telia då samtliga av mina mail innehållande en specifik PNG-bild (en bild i min signatur) fastnade i deras spamtvätt. Tanten i andra änden frågade mig om min PNG-fil var en EXE-fil.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det där är ju en fullt legitim fråga. Eftersom du kan bädda in en payload (läs exekverbar kod) i en png-fil så ser jag inte var problemet är. Med andra ord är det ganska sannolikt därför de fastnat i spamtvätten/malware-tvätt.

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:

Ja, så skulle man kunna tolka det. Jag tänkte mer att han/hon försökte vara en trevlig säljare och till och med en vän och kunde tänka sig att lyssna på/hjälpa än med sina problem.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

https://www.youtube.com/watch?v=BnM2Bsv_Q5I

Börja titta från 0.50 En Norsk Jente skall bya processor Hoppas ni förstår Norska ganska bra Detta är det roligaste jag sett haha

Haha vilken jente! Synd att man inte får se henne försöka

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

https://www.youtube.com/watch?v=BnM2Bsv_Q5I

Börja titta från 0.50 En Norsk Jente skall bya processor Hoppas ni förstår Norska ganska bra Detta är det roligaste jag sett haha

hahahaha Grymt Många som tror skärmen är PC:en , men mina föräldrar vet faktiskt bättre (troligen tack vare mig), dom brinner inte för teknik som jag precis

Måste bidra med en polare. Jag skulle hjälpa ha att plocka ihop hans första PC och jag valde ut delarna och han fick vara med och bestämma (nå han bestämde mest över chassit).

Hur som så fick han smått panik när han först fick bara en tom datorlåda på posten Ringde till mig på jobbet i ren panik, sa till han att ett till paket troligen kommer snart (kom en timme senare).

Fick reda på kvällen att han trodde datorn skulle komma ihop monterad.

Ja en själv tycker det är uppenbart man bara får delarna hem, när man beställer allt löst.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammuth:

Tar emot service/RMA i datorbutik.

2 idioter kommer in med komplett dator som de har köpt lösa delar till och monterat dagen innan.

- Den startar inte/får ingen bild.
- Aha, ok, och alla delar får ström osv, och det är rätt monterat och så? Börjar skruva upp sidopanelen.
- Eh jaja eh. Låter väldigt osäker, märker med en gång att detta är första gången de här bygger en dator.
- Okok, då får vi titta närmare på det.

Inne i chassit så ser allt först OK ut, 8 och 24 pin, powerpin, distanser osv ser bra ut.
Ser till slut att kylaren ser ut att sitta lite snett, Intel stockkylare. Rör sen lite lätt och känner att den sitter inte som den ska, inte öht.

- Kylare här, den känns lite konstig du?
- Vaa okeey?

Tar bort kylaren, den sitter näppt och jämt fast i moderkortet.

- Döh, du har inte tagit bort socketskyddet här, vilket betyder att ni inte har monterat någon processor.

Båda tittar nu helt frågande på mig och undrar vad jag menar.

- Ja, vart är processorn? Den som kom i samma låda som den här, samtidigt som jag håller upp kylaren.

Nu tittar den ena på den andra som tyst säger att den kartongen är slängd tillsammans med alla de andra kartongerna.

- Hopp, bra jobbat killar.

Lätt hänt, cpu:n sitter ju ett hörn och är rätt liten (ser man inte upp så missar man den).

Skrivet av Sten sax påse:

Haha vilken jente! Synd att man inte får se henne försöka

Tror att hon kan klara det Är helt klart sevärt och få veta (TV vinklar ju allt värre än det är).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Role_Model:

Du har helt rätt! Det är vanligare framförallt idag att ex 27" skärmar har 2560x1440, medan 24" har 1920x1080.

Förr var det mer vanligt att alla hade skärmar med "fullhd" även 27" om man inte ville lägga ut 6000-7000kr för en skärm.

Det jag mestadels syftade på var de som tror att tummen i sig gör det mer svårdrivet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kimpur:

När jag installerade Firefox på morsans dator första gången...
Så förklarade jag att det är bara att klicka på ikonen med "räven" och börja surfa som vanligt.

Hon: -"Okej, så det funkar precis som vanliga internet?"

------------

En annan gång när hon hade kopplat in modemet helt själv. (endast strömkabel)
Sedan klagar på att internet inte fungerar.

Jag frågar om hon har kopplat in nätverkskabeln.
Hon svarar: -"Nej, men jag har en sån där HDMI-kabel".

Jag förstår inte varför man gör sig lustig över sina föräldrar, är det den tacksamhet man ger dem för att de tagit hand om er hela eran uppväxt?! De kan säkerligen massor av andra saker som ni troligtvis inte har en aning om men inte gör de sig lustiga över er för det. Alla kan inte teknik eller är intresserade av det, är inget man ska behöva bli retad för, hade det här varit för 25-30 år sedan så hade det varit ni som var mobbade.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Haha:D

Har ju också läst här på Swec om hen som ville peta in grafikkortet från baksidan av datorn, men undrade hur man gjorde då hålet var för litet:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Tror inte det är en felstavning, Felia är ju ett klassikt namn på Telia, användes väldigt flitigt under den tiden då alla deras 020 konton för internetuppkoppling var ute på vift men säkerligen även långt innan dess.

Jag förstod att det inte är en felstavning, när jag var 14 var det jättetufft att kalla Telia för Felia, egentligen helt utan anledning då Telia hade överlägsen täckning och stabilitet, likaså är det idag men ändå kallas dom Felia av personer som inte har en aning om varför dom kallar dom för Felia, brukar vara samma typ av människor som kallar aftonbladet för aftonhoran.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Haha:D

Har ju också läst här på Swec om hen som ville peta in grafikkortet från baksidan av datorn, men undrade hur man gjorde då hålet var för litet:D

En tjej på FB "tråden Tekniksnack" hade problem med datorn, hon var helt ok på att förklara men sen var frågan om det gick att fixa.
förklarade lite att det är inte så lätt veta vad som är fel men det går göra felsökning, hon trodde att man automatiskt visste direkt vad som var fel,

fick förklara lite att det är som att skjuta på en måltavla 100meter bort med hagel, dräm av en tio skott har man tur är det nånting som träffar annars får man fortsätta chansa tills man åtminstone träffar tavlan.

en annan skulle sälja en bärbar på FB sälj sida. började snacka om nån fläkt som inte snurra, och en skärm som inte gick igång. sen blev hon sur på mig för att ja fråga varför hon sålde en dator som inte fungerade.

fläkten var till en bordskylare & skärmen var inte på för att det såg bättre ut med den avstängd. *suck*

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Haha:D

Har ju också läst här på Swec om hen som ville peta in grafikkortet från baksidan av datorn, men undrade hur man gjorde då hålet var för litet:D

Kan ju börja med slot in plats i bak

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Jag förstod att det inte är en felstavning, när jag var 14 var det jättetufft att kalla Telia för Felia, egentligen helt utan anledning då Telia hade överlägsen täckning och stabilitet, likaså är det idag men ändå kallas dom Felia av personer som inte har en aning om varför dom kallar dom för Felia, brukar vara samma typ av människor som kallar aftonbladet för aftonhoran.

Ah okey
Kan dock inte hålla med om att de har överlägsen täckning idag, har Telia på jobbmobilen och det händer att jag plockar upp min privata mobil för att göra jobbsamtal då jag ibland inte har någon täckning med Telia samtidigt som jag har full mottagning med Comviq.
Samma sak här hemma i Sollentuna i norra Stockholm, kan knappt prata i jobbmobilen då det är så dålig täckning.
Har provat att flytta simkorten mellan telefonerna för att utesluta dålig antenn i jobbmobilen men det är samma resultat.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.