Tråden för oss som gillar Whiskey/Whisky

Permalänk
Föredetting
Skrivet av kangarooster:

@Meantek: Har du importerat från The Whisky Exchange eller Master of Malt? Hur blir det med skatt, är det inräknat i priset eller måste man deklarera själv? Kan man dra av den skatt man redan har betalat i det landet som sidan är baserad i?

Jag köper min dricka i Taiwan där jag bor, så jag är lyckligt ovetande.

Lite allmän info från Skatteverket i ämnet: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/alkoholskatt.4.7100... (Här inbillade jag mig dumt nog att det är okej att beställa moms- och tullfritt, eftersom det uppenbarligen är okej att fylla skåpbilar med Slots Guld och sälja till femtonåringar.)

Blev ett utlåtande om Whisky Magazines "Whisky of the year 2015", Kavalan Solist Vinho Barrique på min sunkiga blogg också: https://finnishwhiskyblog.wordpress.com/2015/08/17/kavalan-so...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

1. Ardbeg 10år
2. Bowmore Enigma
3. Laphroaig 10år

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Tips: Octomore 7.1 finns på webblansering hos systembolaget just nu. 1429kr går den för och där är 276st i lager i skrivande stund.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Föredetting

Fick nyss en gåva av vår Thailändska kollega på jobbet. Var tvungen att testa om koozien passade, det gjorde den inte. Lönar sig att ta ut folk på whiskykvällar ibland.

Gillar inte Ardbeg 10, får se om Corryvreckan är något att ha. Alkoholhalten på 57.1% bådar gott åtminstone.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Ardbeg är fint.
Måste inhandla mer whiskey snart, börjar bli lite tomt i hyllan.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

@Meantek: Har du importerat från The Whisky Exchange eller Master of Malt? Hur blir det med skatt, är det inräknat i priset eller måste man deklarera själv? Kan man dra av den skatt man redan har betalat i det landet som sidan är baserad i?

När du handlar från The Whisky Exchange så betalar du svensk alkoholskatt direkt via dem. Du ser priset vid utcheckning.

Permalänk

@Doqtorn: Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Jag tänkte slå mig in lite lätt på Whisky själv också, har dock ingen större koll på drycken i allmänhet. Känner att det kan vara trevligt att ha 5-10 flaskor hemma på lite längre sikt, resonerar att eftersom jag dricker väldigt lite i allmänhet så kan jag köpa flaskor i 1500/2000kr-klassen, då har jag ju även något fint att bjuda på när tillfälle ges. Planen är att ha rätt stor spridning på typ/smak så att det blir lite bredd i utbudet, alltså inte bara rökiga t.ex.

Vad har ni insatta för allmänna tips att ge? Såg att det finns några olika ställen i stan som erbjuder whiskyprovning, skulle det vara vettigt för att få lite grundinformation och så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag tänkte slå mig in lite lätt på Whisky själv också, har dock ingen större koll på drycken i allmänhet. Känner att det kan vara trevligt att ha 5-10 flaskor hemma på lite längre sikt, resonerar att eftersom jag dricker väldigt lite i allmänhet så kan jag köpa flaskor i 1500/2000kr-klassen, då har jag ju även något fint att bjuda på när tillfälle ges. Planen är att ha rätt stor spridning på typ/smak så att det blir lite bredd i utbudet, alltså inte bara rökiga t.ex.

Vad har ni insatta för allmänna tips att ge? Såg att det finns några olika ställen i stan som erbjuder whiskyprovning, skulle det vara vettigt för att få lite grundinformation och så?

Nu är jag ingen whiskysnobb direkt, men kände ungefär som du för ett par år sedan. Började med att gå ut ett par gånger på välsorterade ställen och beställa flera små glas, 2-3 cl per sort, för att få lite bättre koll på ungefärlig karaktär hos olika märken - helt enkelt försöka definiera vad jag egentligen gillar för sorts whisky. Sen gick jag på ett par provningar med "min" sorts whisky vilket gav två saker - dels en grundläggande förståelse för hur den tillverkas och hur olika variabler påverkar smaken, och dels bra förslag på tilltugg. De provningar jag var på var väldigt informativa och slutade med att jag köpte något av det som provades, och är än så länge nöjd med mina val!

Angående dyra flaskor: Bra erfarenhet från provningarna var att en dyr flaska från en tillverkare kan vara bäst i jämförelse med deras övriga sortiment, men det märker jag inte nödvändigtvis om jag bara ska dricka EN whisky - det blir lite som en trappa där jag börjar med en storsäljare, typ Laphroaig 10 år, och sen går in på något tyngre som nummer 2. Om jag sedan går tillbaka till den första så kommer den smaka som vatten i jämförelse, men det händer ganska ofta att jag bara dricker just ett glas på en kväll och då upplever jag inte att en flaska för 700 kr ger särskilt mycket mer än en för 450 kr. För all del, köp fin sprit, men se helst till att du faktiskt uppskattar den också, så att du inte bränner pengarna i onödan!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Jag gillar Bowmore 15 year darkest. Riktigt god! Kan nämna att jag inte är whiskyfantast utan föredrar rom.

http://www.bowmore.com/media/15428/15yearsolddarkest.png

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Meantek:

Jag köper min dricka i Taiwan där jag bor, så jag är lyckligt ovetande.

Lite allmän info från Skatteverket i ämnet: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/alkoholskatt.4.7100... (Här inbillade jag mig dumt nog att det är okej att beställa moms- och tullfritt, eftersom det uppenbarligen är okej att fylla skåpbilar med Slots Guld och sälja till femtonåringar.)

Blev ett utlåtande om Whisky Magazines "Whisky of the year 2015", Kavalan Solist Vinho Barrique på min sunkiga blogg också: https://finnishwhiskyblog.wordpress.com/2015/08/17/kavalan-so...

Hur skulle den smaka?
En på jobbet tyckte att Kavalan var mer romliknande i smak, kommer inte ihåg vilken han prövade dock.

Själv är jag väldigt intresserad av en Solist och skulle vilja pröva. Lär åka till Taiwan nästa år^^

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Meantek:

Fick nyss en gåva av vår Thailändska kollega på jobbet. Var tvungen att testa om koozien passade, det gjorde den inte. Lönar sig att ta ut folk på whiskykvällar ibland.

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xaf1/v/t1.0-9/11990521_1072043266140414_3302991257722285328_n.jpg?oh=2ff8353b108b6ace06c831bb69208a54&oe=56729DED&__gda__=1449349210_7a540a9e3e613790240382dc2c532e9d

Gillar inte Ardbeg 10, får se om Corryvreckan är något att ha. Alkoholhalten på 57.1% bådar gott åtminstone.

Mycket trevlig whisky och betydligt godare än Mekong

Köpte en Port Charlotte Islay Barley häromdagen, men har inte testat än. Inte jättedyr, men är lite emot nas-whisky..

Har även testat Flóki (från Island), men den var riktig usel, nästan i klass med Ole Smoky moonshine :/

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Kom hem med dessa från Skottland i tisdags

Benrinnes 15 år sherryfat
Talisker 18 år, letat länge efter en sån. Butiken trodde inte den var i produktion längre, inte heller internet.
Aberlour 15 yo, limited edition på burbonfat, bara tillgänglig på destelleriet.

Samt en caurunn gin och lite småflaskor med ginger whine och somerset 10 yo cider brandy

Permalänk
Föredetting
Skrivet av tcntad:

Hur skulle den smaka?
En på jobbet tyckte att Kavalan var mer romliknande i smak, kommer inte ihåg vilken han prövade dock.

Själv är jag väldigt intresserad av en Solist och skulle vilja pröva. Lär åka till Taiwan nästa år^^

Har ett utlåtande om den i min megapost på föregående sida. Solist Vinho Barrique är inte sofistikerad någonstans. Som en bartender beskrev det - turistwhisky. Om du ska till Taipei, ta en kväll på L'Arriere Cour - lätt bästa whiskybaren i stan. Över 200 sorter, och överkomliga priser. Därutöver skulle jag nog kolla på Omar (ja, den heter verkligen Omar) från Nantou Distillery. Helmysiga whiskys, bättre än Kavalan, betydligt mer lättdruckna.

Skrivet av Kent:

Mycket trevlig whisky och betydligt godare än Mekong

Köpte en Port Charlotte Islay Barley häromdagen, men har inte testat än. Inte jättedyr, men är lite emot nas-whisky..

Ardbeg Corryvreckan (Curryveckan, fniss) är faktiskt riktigt trevlig. Port Charlotte gillade jag faktiskt inte, även om jag gillar allt annat jag testat från Bruichladdich. Classic Laddie och Islay Barley 2007 var riktigt bra för de små pengar de kostar.

En helt annan grej jag lagt märke till, vet inte om någon annan har samma sak: jag känner att "sunkwhisky" fuckar upp mig mycket snabbare än ordentlig whisky. Har hänt mig tre gånger nu - Jameson, Suntory och nu igår, Famous Grouse 18. Ett glas av dessa och jag känner mig lika avdomnad som efter två glas av "riktig" whisky. Någon som har en teori? Förstår inte vad det är själv, alkoholhalten är ju betydligt lägre än det mesta jag dricker, men ändå sitter man där efter en och känner sig småvimsig. Helkonstigt.

Oh, ett tillägg till alla som är ute efter riktig whisky utan att spendera mycket pengar: http://www.systembolaget.se/dryck/sprit/nikka-55102
Nikka From The Barrel är ett perfekt steg upp från nattklubbsdricka, len och framförallt billig. En sådan där whisky man har stående för att övertyga whiskyskeptiker, som man själv ibland börjar kvällen med för att påminna sig om att man inte behöver vara så fancy hela tiden.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Meantek:

Har ett utlåtande om den i min megapost på föregående sida. Solist Vinho Barrique är inte sofistikerad någonstans. Som en bartender beskrev det - turistwhisky. Om du ska till Taipei, ta en kväll på L'Arriere Cour - lätt bästa whiskybaren i stan. Över 200 sorter, och överkomliga priser. Därutöver skulle jag nog kolla på Omar (ja, den heter verkligen Omar) från Nantou Distillery. Helmysiga whiskys, bättre än Kavalan, betydligt mer lättdruckna.

Ardbeg Corryvreckan (Curryveckan, fniss) är faktiskt riktigt trevlig. Port Charlotte gillade jag faktiskt inte, även om jag gillar allt annat jag testat från Bruichladdich. Classic Laddie och Islay Barley 2007 var riktigt bra för de små pengar de kostar.

En helt annan grej jag lagt märke till, vet inte om någon annan har samma sak: jag känner att "sunkwhisky" fuckar upp mig mycket snabbare än ordentlig whisky. Har hänt mig tre gånger nu - Jameson, Suntory och nu igår, Famous Grouse 18. Ett glas av dessa och jag känner mig lika avdomnad som efter två glas av "riktig" whisky. Någon som har en teori? Förstår inte vad det är själv, alkoholhalten är ju betydligt lägre än det mesta jag dricker, men ändå sitter man där efter en och känner sig småvimsig. Helkonstigt.

Oh, ett tillägg till alla som är ute efter riktig whisky utan att spendera mycket pengar: http://www.systembolaget.se/dryck/sprit/nikka-55102
Nikka From The Barrel är ett perfekt steg upp från nattklubbsdricka, len och framförallt billig. En sådan där whisky man har stående för att övertyga whiskyskeptiker, som man själv ibland börjar kvällen med för att påminna sig om att man inte behöver vara så fancy hela tiden.

Man tackar för svar. Jag har mycket kvar att lära inom whiskyvärlden men det går åt rätt håll iaf.
Slutgiltig destination vet jag inte än, mycket möjligt att det är Taipei så det tipset tackar jag för:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Ardbeg är fint.
Måste inhandla mer whiskey snart, börjar bli lite tomt i hyllan.

Håller med! Ardbeg är nog favoriten just nu. Kan även rekommendera Caol Ila som är riktigt trevlig.

Permalänk

Tusan, jag har ingen whiskey Man blev ju sådär sugen när man tittade igenom tråden

Jag är dock ingen super seriös whiskey drickare Och det jag dricker är kanske inte klass med vad som listats här

Men av vad jag testat så ligger nog: Nikka yoichi Singelmalt 10 årig den jag gillat bäst! Nikka All malt var ok den också men det är lite mer en Whiskey när man är sugen!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Ikväll blev det en Balvenie en av 650 flaskor tappade från ett fat , mognad enbart på sherryfat i 15 år

Caskstrengt nonchillfiltered.

Väldigt kraftig i smaken och sherrykaraktären tar lite överhand. Några droppar vatten och den blir mjuk i starten men behåller mycket av styrkan i slutet

Permalänk
Föredetting

Det jag gillar med bra whiskybarer är att man kan be om rekommendationer. Ibland failar det dock rätt hårt.

Denna vecka har jag hunnit bli rekommenderad en Bunnahabhain Ceòbanach, som inte är lika hemsk som deras vanliga 12-åriga på långa vägar, men det är nog det enda bra som finns att säga om den. Utöver den bad jag även om att få ett alternativ till Ardbeg Corryvreckan (som jag gillar), blev serverad en Port Charlotte PC8. Hade förvisso provat den tidigare vid två tillfällen, men den här gången var det såpass illa att jag var tvungen att ge bort fyra av fem centiliter till min glade vän som dricker allt.

Lite andra blandade (mycket kortfattade) smakupplevelser från senare tid finns här: https://finnishwhiskyblog.wordpress.com/

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Tänkte köpa en flaska Talisker 10 y härnäst. Har läst att den ska vara bra, och den är ju inte så dyr heller. Någon som har erfarenheter av denna?

Hur stor skillnad är det mellan Highland Park 12/15/18? Är prisskillnaden motiverad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Tänkte köpa en flaska Talisker 10 y härnäst. Har läst att den ska vara bra, och den är ju inte så dyr heller. Någon som har erfarenheter av denna?

Hur stor skillnad är det mellan Highland Park 12/15/18? Är prisskillnaden motiverad?

Generellt tycker jag Talisker är bättre än HP. Om du känner att du har råd kan du köra på Talisker Distiller's edition, de är alltid snäppet bättre än standard dock utan att gå för högt i pris.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Talisker är ganska annorlunda jämfört med HP, mer rök och sälta, inte så söt utan torrare och mer "bett" eller vad man skall säga. Bägge är goda men på olika vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av kangarooster:

Tänkte köpa en flaska Talisker 10 y härnäst. Har läst att den ska vara bra, och den är ju inte så dyr heller. Någon som har erfarenheter av denna?

Hur stor skillnad är det mellan Highland Park 12/15/18? Är prisskillnaden motiverad?

Det beror på vad du gillar för typ av Whisky så klart!
Jag drar mer åt det mildare hållet rent generellt, men har det senaste året gått mer och mer mot rökig med.

Har en Talisker 10y & en Highland Park 15y hemma, jag föredrar HP 15y rakt av.
Det är en mildare rökighet i Park'en och den är lenare på något sätt.

Fick en Highland Park 12y förra julen utav min far (visserligen är den slut nu), men jag minns att jag tyckte även den var bra.
Tänkte jag skall friska upp minnet snart och köpa en ny utav denna.

Men eftersom både Highland Park 12y och Talisker 10y kostar lika mycket (409kr) så hade jag tagit Highland Park 12y.
Jag vet att den är bra, och Taliskern tycker jag drar lite för mycket åt "fel håll".

Lägger med en bild för att... det är alltid trevligt

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kangarooster:

Tänkte köpa en flaska Talisker 10 y härnäst. Har läst att den ska vara bra, och den är ju inte så dyr heller. Någon som har erfarenheter av denna?

Hur stor skillnad är det mellan Highland Park 12/15/18? Är prisskillnaden motiverad?

Har lite svårt för Talisker 10y, är säker på att den har blivit sämre/fegare med tiden. Ska man ha en rökig "standardwhisky", tycker jag att bl.a. Caol Ila 12y, Laphroaig 10 (undvik Select som är riktig usel) och Ardbeg Ten är ett betydligt bättre köp. Tänk dock på att dessa är betydligt rökigare än HP. Ev. kan Bowmore Tempest 10y vara ett vettig alternativ till HP 15/18y. Mycket trevlig whisky och betydligt godare än Bowmores standardwhisky. Ligger på runt 650:- om jag minns rätt.

Var förresten i Danmark för ett par veckor sedan och kunde inte låta bli att handla lite Mycket kunnig personal och självklart fick man provsmaka
Blackadder Raw cask Leidag 15y 62.2% Pris ca 1300 sek, Adelhpi Glenrothes Cask 8y 61.3% (OBS: ingen karamellfärg) pris ca 1050:- och en Adelphi Caoil Ila Cask 8y 59.6% pris ca 1050:- Alla tre håller väldigt hög klass, men Caol Ilan är klart godast. Lagom mängd rök, smör, citrus och gummi. Mycket lång och fyllig eftersmak.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Tänkte köpa en flaska Talisker 10 y härnäst. Har läst att den ska vara bra, och den är ju inte så dyr heller. Någon som har erfarenheter av denna?

Hur stor skillnad är det mellan Highland Park 12/15/18? Är prisskillnaden motiverad?

Talisker 10 är god men väldigt oljig, jag har en flaska men dricker sällan från den själv. HP har jag dålig koll på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Bowmore White Sands på väg hem från Kanada, tyckte att den såg trevlig ut. Har inte öppnat flaskan ännu dock hehe

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

@marukusu @zarkov @andreas_dock @Kent @ghoti
Tack för svar. Den främsta anledningen till att jag blev sugen på Talisker är att det är det enda destilleriet på Isle of Skye. Vill testa whisky från alla delar av Skottland.

Sen verkar det som att jag var extremt otydlig med mitt inlägg. Jag menade inte att jämföra Talisker med HP. Utan jag undrade skillnaden mellan HP12 vs HP15 vs HP 18 och om det är värt prisskillnaden. Sorry

Permalänk
Medlem

Jag skall köpa något whisk(e)y-relaterat i julklapp för max 300 kr. Har ni några tips?

Själv tänker jag att man kanske inte får en så jättespännande flaska för det priset, men möjligtvis en lite schysstare variant utav glas eller annan pryl.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

@marukusu @zarkov @andreas_dock @screamin-daemon @ghoti
Tack för svar. Den främsta anledningen till att jag blev sugen på Talisker är att det är det enda destilleriet på Isle of Skye. Vill testa whisky från alla delar av Skottland.

Sen verkar det som att jag var extremt otydlig med mitt inlägg. Jag menade inte att jämföra Talisker med HP. Utan jag undrade skillnaden mellan HP12 vs HP15 vs HP 18 och om det är värt prisskillnaden. Sorry

Har faktiskt aldrig provat HP15, men HP18 tycker jag är väldigt god och som kontrast tycker jag verkligen inte om HP12. Det finns många andra whisky jag hellre skulle köpa i den prisklassen istället för 12an, men HP18 rekommenderas varmt. Rätt stor skillnad enligt mig alltså, men 6 år kan göra mycket med whisky.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ziegfried:

Highland Park är riktigt fin! Många ser nog Laphroaig som höjdaren (har en flaska hemma), men personligen föredrar jag Highland Park! Har dock bara haft den 12-åriga. Har du provat den 18-åriga? Är den värd priset i sådana fall?

Laphroaig är inte så bra egentligen, enligt mig är det en nybörjar whiskey för folk som precis börjat gilla en rökig whiskey. En av mina favoriter är Smokehead 12y, den är prisvärd och har en behaglig rökighet men gillar även riktigt rökig whiskey och då är BruichLaddich Octomore att föredra, men på den beror det lite på vilket år den är ifrån då vissa år är lite sämre än andra, världens rökigaste whiskey och de försöker få den rökigare för varje år, nackdelen är att de gör bara 10.000 flaskor av varje och den kostar 1300kr+.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.