Acer XB270HU Predator – IPS-baserad gamingskärm i 144 Hz med Nvidia G-Sync

Permalänk
Skrivet av Gomer:

Fick min skärm idag.
Jag har damm bakom panelen lite överallt.
Trodde först det var smuts men icke.
2 döda pixlar nere till vänster.
Kan inte se någon backlight bleeding i alla fall.

Returnera eller ?

Jag hade nog skickat tillbaka den.
Jag hade inte velat sitta med en skärm med några döda pixlar.

Visa signatur

| Intel Core i7 4790K |NZXT Kraken X61 | ASUS Z97-A |Asus GTX 780 DCII OC 3GB SLI |16 gb Corsair 1600Mhz vengeance |Cooler Master V1200 | Kingston Hyper X 240GB , Corsair force series3 120GB, 1TB WD Caviar Black | Fractal Design Define XL R2 | Acer Predator XB270HU| Win 10 Pro 64 bit |

Permalänk
Skrivet av Gomer:

Fick min skärm idag.
Jag har damm bakom panelen lite överallt.
Trodde först det var smuts men icke.
2 döda pixlar nere till vänster.
Kan inte se någon backlight bleeding i alla fall.

Returnera eller ?

Skicka tillbaka. Det är inte acceptabelt med damm/smuts bakom skärmen när man har betalat så mycket.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Jag har lite backlight bleed uppe i höger hörn.. Bara så det syns när det är en halvmörk bakgrund.. Bör jag nöja mig med det eller?

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Jag har lite backlight bleed uppe i höger hörn.. Bara så det syns när det är en halvmörk bakgrund.. Bör jag nöja mig med det eller?

Helt upp till dig, jag har också en del backlight bleeding men jag nöjde mig. Ända sen jag bara valde att "leva" med det så har jag mått bättre haha xD. Det är inte så störande, overall så är skärmen fantastisk.

Permalänk
Skrivet av AndersB:

Jag har lite backlight bleed uppe i höger hörn.. Bara så det syns när det är en halvmörk bakgrund.. Bör jag nöja mig med det eller?

Det kommer nog försvinna. Ge det 4 veckor och det kommer se bättre ut. Jag har haft skärmen nu i någon månad och har ingen BLB alls.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Det kommer nog försvinna. Ge det 4 veckor och det kommer se bättre ut. Jag har haft skärmen nu i någon månad och har ingen BLB alls.

Kanske är IPS-glow.. Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan BLB och glow

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Kanske är IPS-glow.. Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan BLB och glow

IPS glow försvinner inte då det är en karaktär av panelen
Backlight bleeding är ett tecken på att bakgrundsljuset är olika starkt och en egenskap från tillverkning med mera. Det har dock visat sig att Predatorn är känslig för tranposrt och att BLB minskar med tiden när skärmen får sätta sig.

Permalänk
Avstängd

Fick skärmen idag. Tyvärr är det 2 döda pixlar.. Den ena syns knappt på vit skärm. Den är extremt liten medands den andra är lite större och man ser en svart prick. Finns det något sett att få bort den?.. Hörde för några år sedan att man kan gnugga lite lätt på pixeln så finns chansen att den försvinner.. Vet dock inte om det stämmer för jag har aldrig haft detta problemet förut..

Edit: har även märkt att skärmen lider av Blacklight bleeding. En större del av skärmens yta täcks av BLB. Lägger till en bild på det

http://i.imgur.com/ye1zrC8.jpg

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Fick skärmen idag. Tyvärr är det 2 döda pixlar.. Den ena syns knappt på vit skärm. Den är extremt liten medands den andra är lite större och man ser en svart prick. Finns det något sett att få bort den?.. Hörde för några år sedan att man kan gnugga lite lätt på pixeln så finns chansen att den försvinner.. Vet dock inte om det stämmer för jag har aldrig haft detta problemet förut..

Edit: har även märkt att skärmen lider av Blacklight bleeding. En större del av skärmens yta täcks av BLB. Lägger till en bild på det

http://i.imgur.com/ye1zrC8.jpg

Den där är ju bara skicka tillbaka ögonaböj

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndersB:

Den där är ju bara skicka tillbaka ögonaböj

Det var så pass huh?.. aj då. Får packa in den imorn efter jobbet och skicka in den på måndag :/

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Det var så pass huh?.. aj då. Får packa in den imorn efter jobbet och skicka in den på måndag :/

Själv så har jag inga döda pixlar och bara lite backlight bleed i högra hörnet och det var nära att jag skicka tillbaka den.. Meeeen det var precis nöjaktigt att jag inte gjorde det..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndersB:

Själv så har jag inga döda pixlar och bara lite backlight bleed i högra hörnet och det var nära att jag skicka tillbaka den.. Meeeen det var precis nöjaktigt att jag inte gjorde det..

Så min är oacceptabel. Tycker jag iallafall när man ändå pröjsar 8k för en skärm. Får nog bli en retur för min del

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Det var så pass huh?.. aj då. Får packa in den imorn efter jobbet och skicka in den på måndag :/

Det kan vara konstig exponering på kameran men som det ser ut på bilden så är det den det värsta jag sett.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maximo:

Det kan vara konstig exponering på kameran men som det ser ut på bilden så är det den det värsta jag sett.

så. Nu har jag tagit ner styrkan på ljuset på kamera. Så man ser lite mer "realistikst" hur det ser ut. Men fortfarande alldeles för mycket imo för en skärm för nästan 8k :/

http://i.imgur.com/hOx0Owd.jpg

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för kontrast och ljus-inställningar för övrigt?

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Skrivet av AndersB:

Vad kör ni för kontrast och ljus-inställningar för övrigt?

Jag kör med följande inställningar. Se nedan.

Kontrast 50
Brightness 35
Gamma 2.2

Färg

Röd 51
Grön 51
Blå 50

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Jag kör med följande inställningar. Se nedan.

Kontrast 50
Brightness 35
Gamma 2.2

Färg

Röd 51
Grön 51
Blå 50

Jag kör med liknande men Brightness har jag på 50.
Allt under är ju för mörkt. Verkar som att de flesta har betydligt lägre än mig
när jag läser på andra forum.

Kan det kanske skilja från skärm till skärm?

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Skrivet av AndersB:

Jag kör med liknande men Brightness har jag på 50.
Allt under är ju för mörkt. Verkar som att de flesta har betydligt lägre än mig
när jag läser på andra forum.

Kan det kanske skilja från skärm till skärm?

Det hänger ihop med vilken gamma man kör med. Jag har 2.2 och då känns det lagom, men kör jag på 2.5 gamma måste jag ha betydligt högre brightness. Det som också påverkar är hur ljust du har det i rummet. Då jag för det mesta sitter i mörker känns mina värde lagom för mig.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk

Har haft skärmen i ca en månad nu och kan ge lite input.

Jag är inte kompetent nog att uttala mig om färgåtergivning, betraktningsvinklar och dylikt men rent gamingmässigt så har jag nog en del att komma med. Jag har lirat Quake-serien i alla år och behöll min CRT fram till 2009 då jag inte hittade något bra ersättare. Körde sedan en Samsung 2233RZ som var en OK ersättare.

Har nu alltså bytt till den här skärmen och jag tycker den är fantastisk. Jag märker inte av några eftersläpningar alls. Det är absolut inte skärmen som begränsar i snabba shooters. Jag var rädd att den skulle kännas lite seg då det är lite högre input lag en min tidigare skärm.

Dock ska sägas att ni måste avaktivera G-Sync för att få skärmen rapp och då krävs det ju att FPS ligger i paritet med 144Hz. När jag kör spel där mitt 980Ti inte orkar med så aktiverar jag G-Sync (Fallout 4). Det är ju inte så att skärmen är seg med G-sync men för den som lirar FPS (Quake/CS) och märker av små delays så märker ni direkt skillnad.

Absolut bästa skärmen jag haft. Tror inte jag behöver byta på många år såvida inte 21:9 lockar över mig...

Slutord!
Visa signatur

Eclipse G500A | ASUS ROG Strix X670E-F | Ryzen 9 7950X3D w/ Arctic Liquid Freezer II 360 | RTX 4090 | Samsung Oddysey G95SC OLED | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 4TB | 128GB Kingston DDR5 6000MHz CL36 FURY |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Jag kör med liknande men Brightness har jag på 50.
Allt under är ju för mörkt. Verkar som att de flesta har betydligt lägre än mig
när jag läser på andra forum.

Kan det kanske skilja från skärm till skärm?

Skrivet av Pvt_Rinzler:

Det hänger ihop med vilken gamma man kör med. Jag har 2.2 och då känns det lagom, men kör jag på 2.5 gamma måste jag ha betydligt högre brightness. Det som också påverkar är hur ljust du har det i rummet. Då jag för det mesta sitter i mörker känns mina värde lagom för mig.

Sen är det individuellt för varje skärm, ingen skärm är den andre lik.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

så. Nu har jag tagit ner styrkan på ljuset på kamera. Så man ser lite mer "realistikst" hur det ser ut. Men fortfarande alldeles för mycket imo för en skärm för nästan 8k :/

http://i.imgur.com/hOx0Owd.jpg

Ja det ser fortfarande illa ut. Jag har lämnat tillbaka skärmar för betydligt mindre än sådär.

Permalänk
Medlem

Ingen som klickat hem skärmen på Black Friday? Det gjorde jag, väntar med spänning. Den skickades idag, hoppas på att få den imorgon!

5999 kr kostade den.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har just fått denna skärm. Spelupplevelsen är fantastisk. Allt flyter så bra och latenser är låga. Jag är väldigt nöjd över lag, men som så många andra så har jag backlight bleed. Vet inte om det är värt att skicka tillbaka; man kan ju få en som är värre.

Skrivet av Dave1080:

Ingen som klickat hem skärmen på Black Friday? Det gjorde jag, väntar med spänning. Den skickades idag, hoppas på att få den imorgon!

5999 kr kostade den.

Samma här. Fick skärmen idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Samma här. Fick skärmen idag.

Vafan! När beställde du och var bor du? Jag beställde fredag kl 14 och jag bor i Örebro.

Skärmen kördes från Härryda 13:46 idag, får den imorgon alltså.

Glad att du är nöjd btw. Fan, kan inte vänta.....

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Vafan! När beställde du och var bor du? Jag beställde fredag kl 14 och jag bor i Örebro.

Skärmen kördes från Härryda 13:46 idag, får den imorgon alltså.

Glad att du är nöjd btw. Fan, kan inte vänta.....

Beställde innan kl11. Karlstad.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Beställde skärmen på cyber monday. 800 spänn dyrare än på black friday, men det var slut då jag var redo för köp. Tagga!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av adzer:

Jag har just fått denna skärm. Spelupplevelsen är fantastisk. Allt flyter så bra och latenser är låga. Jag är väldigt nöjd över lag, men som så många andra så har jag backlight bleed. Vet inte om det är värt att skicka tillbaka; man kan ju få en som är värre.

http://forumbilder.se/ED6PM/blb.jpg

Samma här. Fick skärmen idag.

Märker du det i spel? Det kommer att minska med tiden. Det gjorde det på min, ganska stor skillnad efter 3 veckors användning.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Märker du det i spel? Det kommer att minska med tiden. Det gjorde det på min, ganska stor skillnad efter 3 veckors användning.

Ja tyvärr. Har anmält en RMA på skärmen nu. Kanske skulle vänta lite och se om det försvinner helt, men som du kan se på bilden ovan så är det rejält mycket så jag tvivlar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Beställde innan kl11. Karlstad.

Lycka till

Och jag har fortfarande inte fått min, blir fan tokig kollar försändelseinfon typ varje 20e minut fastän det inte händer nåt där...

EDIT: Yeeees nu fick jag smsavit!!! Återkommer med intryck ikväll!

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |