Acer XB270HU Predator – IPS-baserad gamingskärm i 144 Hz med Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem

Har lagt in en beställning på en av dessa. Lite oroad för att det verkar vara de som haft problem med dåliga paneler i de länder som fått leverans, men vi har ju lite bättre konsumentskydd här.
Det blir även ett EVGA 980 för att driva monstret

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av AppendixSE:

Har lagt in en beställning på en av dessa. Lite oroad för att det verkar vara de som haft problem med dåliga paneler i de länder som fått leverans, men vi har ju lite bättre konsumentskydd här.
Det blir även ett EVGA 980 för att driva monstret

Källa på att de varit sämre i vissa länder?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Har lagt in en beställning på en av dessa. Lite oroad för att det verkar vara de som haft problem med dåliga paneler i de länder som fått leverans, men vi har ju lite bättre konsumentskydd här.
Det blir även ett EVGA 980 för att driva monstret

Hoppas du får ett bra ex då.

Jag skulle inte satsa på en med bara g-sync stöd dock. Vill ha friheten att välja grafikkort fritt oberoende skärm.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hoppas du får ett bra ex då.

Jag skulle inte satsa på en med bara g-sync stöd dock. Vill ha friheten att välja grafikkort fritt oberoende skärm.

ja du har verkligen en stor frihet med freesync i dagsläget, *host* AMD *host*

Vet att nvidia sagt att det kommer stöd till freesync i "framtiden" men inte att det är något man prioriterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

ja du har verkligen en stor frihet med freesync i dagsläget, *host* AMD *host*

Vet att nvidia sagt att det kommer stöd till freesync i "framtiden" men inte att det är något man prioriterar.

Tja dom har ju redan börjat med laptops och man blir låst till en GPU tillverkare för evigt till man byter skärm (om man just köper den för G-sync stödet).

Adaptive-sync skärm så låser man sig inte till en gpu tillverkare och håller man FPS över 100 ger inte adaptive-sync så mycket (så även Nvida kort ägare förlorar inte mycket på att köpa en med adaptive-sync). Sen när väl Nvidia får tummen ur kan man höga grafikinstälningarna och kunna köra 50/80FPS njutbart

Man röstar ju med plånboken och vissa skärmtillverkarna och grafikkortsmakarna att man vill ha adaptive-sync, så lär även den sega gamla hästen att gå över

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Livsnjutare 😎

Linus Tech Tips recenserar Acer Predator XB270HU, dvs skärmen i fråga.

... och han är helt till sig.
Inget negativt, bara bra saker att nämna om den!

Det speglar Sweclockers recension väldigt bra.
Detta kommer bli en "killer-monitor".

Jag har dock avbokat min förhandsbokning.
Blev ett andra inköp, däribland Asus PQ321QE 4K IGZO -skärm samt 2st Ultra Wide 3440x1400 IPS (LG 34UM95 och Philips BDM3470UP) skärmar som skall lekas med. (Väääldigt imponerad över UltraWide -formatet.. nyfunnen kärlek rent ut sagt.)
Sanningen är att jag är vääääldigt sugen på den här skärmen, det skall inte stickas under stolen med.

Men, jag gillar inte foten den har.
Samtidigt tycker jag att frontens bezzel är 1. klar-lackad och 2. rent ut sagt ful.

Nu när tekniken onekligen finns där, är det bara en fråga om tid innan fler tillverkare kommer med liknande modeller som bygger på samma panel.
Så samma innehåll, men i en UltraWide 3440x1400 uppsättning, precis som Linus säger, eller samma modell som denna - fast bättre byggkvalitet.

Har känt på brodern utav denna skärmen med samma fot/bezzel, 28"'arn med 4K panel, och jag gillar inte känslan i plast detaljerna som nämnts.
Är en kräsen användare, men då skall man nog ha lite is i magen med, och inte bara ta "nya, första & bästa".

Är man bra man kan alltid bli bättre... Framtiden får utvisa!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Beställt den, men är lite besviken på att inte 3D vision kommer fungera med den. Hade sett fram emot att ge mig in i 3D världen med denna skärm.

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Kvarnan:

Beställt den, men är lite besviken på att inte 3D vision kommer fungera med den. Hade sett fram emot att ge mig in i 3D världen med denna skärm.

Va?, kommer det INTE att fungera ?

Det tog jag nästan för givet iom att du kunde ställa om refresh till 120hz fast.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Va?, kommer det INTE att fungera ?

Det tog jag nästan för givet iom att du kunde ställa om refresh till 120hz fast.

Nope :/. Såg nån kommentar om det så började luska fram info. Hittade nån tråd på Nvidia där svar från Acers twitter sa att inget stöd kommer finnas. Men detta är bara vad jag läst, inte sett en 100% källa.

Kan det vara så att Nvidia ger upp med sitt 3D vision mot VR boomen som är? Känns ju konstigt att dom hoppar det om Nvidia tänkt satsa på det.

Tur att jag inte beställde 3D kittet, var nära på att göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Kvarnan:

Nope :/. Såg nån kommentar om det så började luska fram info. Hittade nån tråd på Nvidia där svar från asus twitter sa att inget stöd kommer finnas. Men detta är bara vad jag läst, inte sett en 100% källa.

Kan det vara så att Nvidia ger upp med sitt 3D vision mot VR boomen som är? Känns ju konstigt att dom hoppar det om Nvidia tänkt satsa på det.

Tur att jag inte beställde 3D kittet, var nära på att göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag med..
Det var lite en utav grejerna (även om man inte skulle använt det suuuper mycket kanske) som man iaf kunde njytta skärmen till.
På sätt och vis var det liksom "ok" att betala den summan om den faktiskt klarade det, men tanke på att den bara har 1st DP 1.2 ingång (ja jag vet att detta är en begränsning tack vare G-Sync, inte något Acer eller andra tillverkare, typ Asus - bestämmer), för få ingångar är en backdraw, G-Sync kompatibel eller ej.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag med..
Det var lite en utav grejerna (även om man inte skulle använt det suuuper mycket kanske) som man iaf kunde njytta skärmen till.
På sätt och vis var det liksom "ok" att betala den summan om den faktiskt klarade det, men tanke på att den bara har 1st DP 1.2 ingång (ja jag vet att detta är en begränsning tack vare G-Sync, inte något Acer eller andra tillverkare, typ Asus - bestämmer), för få ingångar är en backdraw, G-Sync kompatibel eller ej.

Mm frågan är ju vad som händer med 3D i framtiden då. Jag tycker 3D kan va nice, speciellt med en skärm som denna så borde man kunna få en fin spelkänsla och framförallt inlevelse med 3D.

Får nog satsa på Valves VR set på detta oxå :D.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

https://www.youtube.com/watch?v=_LTHr96NueA

Linus Tech Tips recenserar Acer Predator XB270HU, dvs skärmen i fråga.

... och han är helt till sig.
Inget negativt, bara bra saker att nämna om den!

Det speglar Sweclockers recension väldigt bra.
Detta kommer bli en "killer-monitor".

Jag har dock avbokat min förhandsbokning.
Blev ett andra inköp, däribland Asus PQ321QE 4K IGZO -skärm samt 2st Ultra Wide 3440x1400 IPS (LG 34UM95 och Philips BDM3470UP) skärmar som skall lekas med. (Väääldigt imponerad över UltraWide -formatet.. nyfunnen kärlek rent ut sagt.)
Sanningen är att jag är vääääldigt sugen på den här skärmen, det skall inte stickas under stolen med.

Men, jag gillar inte foten den har.
Samtidigt tycker jag att frontens bezzel är 1. klar-lackad och 2. rent ut sagt ful.

Nu när tekniken onekligen finns där, är det bara en fråga om tid innan fler tillverkare kommer med liknande modeller som bygger på samma panel.
Så samma innehåll, men i en UltraWide 3440x1400 uppsättning, precis som Linus säger, eller samma modell som denna - fast bättre byggkvalitet.

Har känt på brodern utav denna skärmen med samma fot/bezzel, 28"'arn med 4K panel, och jag gillar inte känslan i plast detaljerna som nämnts.
Är en kräsen användare, men då skall man nog ha lite is i magen med, och inte bara ta "nya, första & bästa".

Är man bra man kan alltid bli bättre... Framtiden får utvisa!

Jag tycker G-sync är ett dött koncept. Det jag menar är att låsta standarder försvinner i större uträckning, än öppna.
Sen har ju inte vad jag sett uppdaterat modulen med nyare versioner på kontakterna eller flera kontakter.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnan:

Mm frågan är ju vad som händer med 3D i framtiden då. Jag tycker 3D kan va nice, speciellt med en skärm som denna så borde man kunna få en fin spelkänsla och framförallt inlevelse med 3D.

Får nog satsa på Valves VR set på detta oxå :D.

Skickades från m.sweclockers.com

Har hört att 3D tydligen varit utgående på PC marknaden (men har fått det bevisat att det inte är riktigt det än).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnan:

Mm frågan är ju vad som händer med 3D i framtiden då. Jag tycker 3D kan va nice, speciellt med en skärm som denna så borde man kunna få en fin spelkänsla och framförallt inlevelse med 3D.

Får nog satsa på Valves VR set på detta oxå :D.

Skickades från m.sweclockers.com

Har hört att 3D tydligen varit utgående på PC marknaden (men har fått det bevisat att det inte är riktigt det än).

Ja jag har inte sett på 3D själv på PC, men tycker inte är mer än en gimmick (tappar bildkvalité och skärpa där jag testat det). VR känns då vettigare än få ut det på vanlig datorskärm (speciellt om man måste ha glasögon med). Även vissa får huvudvärk av 3D.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Källa på att de varit sämre i vissa länder?

http://www.overclock.net/t/1548614/acer-xb270hu-27-bad-pixel-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hoppas du får ett bra ex då.

Jag skulle inte satsa på en med bara g-sync stöd dock. Vill ha friheten att välja grafikkort fritt oberoende skärm.

Har haft AMD de senaste 13 åren och jag är kräkless på deras drivrutiner och långsamma uppdatering.

Så nu blir det nVidia och se om jag blir mindre less än vad jag blev där för 13 år sen. Ja jag blir lite känslosam i mina val av hårdvara ibland

G-Sync verkar vara precis det jag behöver. Det i kombination med att denna skärm har de egenskaper jag väntat på gör att det känns hyffsat framtidssäkert.
Om nu inte AMD magiskt trollar fram en massa pengar och kan komma med en ny revolutionerande produktserie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Har haft AMD de senaste 13 åren och jag är kräkless på deras drivrutiner och långsamma uppdatering.

Så nu blir det nVidia och se om jag blir mindre less än vad jag blev där för 13 år sen. Ja jag blir lite känslosam i mina val av hårdvara ibland

G-Sync verkar vara precis det jag behöver. Det i kombination med att denna skärm har de egenskaper jag väntat på gör att det känns hyffsat framtidssäkert.
Om nu inte AMD magiskt trollar fram en massa pengar och kan komma med en ny revolutionerande produktserie.

jo, men dom senaste två åren och nu senast i vintras så ryckte dom upp sig rejält och fått till drivers riktigt bra tydligen. Med
Adaptive-sync så behöver man inte bestämma vilket märke på grafikkort, på sikt även ett friare val av skärm (hoppas det blir ännu större nästa år). 10 skärmar ska komma i år enligt AMD, vad jag vet har det inte tänks släppas så många med g-sync i år.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ohh... det där såg inte alls ut för vissa stackare.
Men många har ju fått bra ex också!

Just därför jag väntar lite, rev. 1.0 kan alltid vara lite skakig, oavsett om det är en skärm, en bil eller ett kretskort.
Har varit ute för samma sak med en helt nytt moderkort på marknaden, som var rev 1.0.
Kylaren till nordbryggan var för liten så vid hård belastning utav datorn blev chipet 105 grader eller mer och man bokstavligen BRÄNNDE SIG på kylaren.

Fick byta den eftersom jag ändå ville ha kortet, så efter en modd med en 5 ggr större fläns, som fick plats utan issues - var allt lugnt och fint. Den gick aldrig över 60 grader efter det har jag för mig.
Finns nån tråd om det, men orkar inte leta.

Hur som helst..

Intressant för de som fortfarande är i köptankar, eller lagt en förbokning ?
http://www.overclock.net/t/1549135/poll-acer-xb270hu-ips-144h...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

jo, men dom senaste två åren och nu senast i vintras så ryckte dom upp sig rejält och fått till drivers riktigt bra tydligen. Med
Adaptive-sync så behöver man inte bestämma vilket märke på grafikkort, på sikt även ett friare val av skärm (hoppas det blir ännu större nästa år). 10 skärmar ska komma i år enligt AMD, vad jag vet har det inte tänks släppas så många med g-sync i år.

"Tydligen"?
jag som suttit med ett AMD kort kan säga "njae så är det inte riktigt". Innan den senaste som kom släppte de inte ens en beta på tre månader...
Förrutom prestanda och strömförbrukning så är nVidias drivrutiner drena drömenjämfört med det AMD har. För att inte prata om deras urusla gaming affiliate programmvara de försöker lura med i varje installation

Men du. Varför skriver du så mycket om AMD och freesync i en tråd om en skärm som riktar sig till en annan publik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ohh... det där såg inte alls ut för vissa stackare.
Men många har ju fått bra ex också!

Just därför jag väntar lite, rev. 1.0 kan alltid vara lite skakig, oavsett om det är en skärm, en bil eller ett kretskort.
Har varit ute för samma sak med en helt nytt moderkort på marknaden, som var rev 1.0.
Kylaren till nordbryggan var för liten så vid hård belastning utav datorn blev chipet 105 grader eller mer och man bokstavligen BRÄNNDE SIG på kylaren.

Fick byta den eftersom jag ändå ville ha kortet, så efter en modd med en 5 ggr större fläns, som fick plats utan issues - var allt lugnt och fint. Den gick aldrig över 60 grader efter det har jag för mig.
Finns nån tråd om det, men orkar inte leta.

Hur som helst..

Intressant för de som fortfarande är i köptankar, eller lagt en förbokning ?
http://www.overclock.net/t/1549135/poll-acer-xb270hu-ips-144h...

http://i.imgur.com/gU2GeUfl.jpg

Förstod dock att det där främst är om du har väldigt hög brightness på. Då har jag problem med glow på mina nuvarande skärmar med.
(och speciellt illa ser det ut om man tar med mobilkamera)

Men ja, Det är tyvärr ett dilemma med att köpa hårdvara när den är nu...

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av AppendixSE:

Förstod dock att det där främst är om du har väldigt hög brightness på. Då har jag problem med glow på mina nuvarande skärmar med.
(och speciellt illa ser det ut om man tar med mobilkamera)

Men ja, Det är tyvärr ett dilemma med att köpa hårdvara när den är nu...

Jo visst det med 100% brightness på.

Men det är inget konstigt, det är så man testar om det finns backlightbleed eller ej.
Sedan ligger de flesta mellan 40-60% normalt sett vid användande, detta beror lite på annat ljus i rummet osv.

Kollar man film på sin dator och datorskärm, brukar man ha en låg ljusstyrka, kanske runt 50-strecket, eller under, men många som spelar mycket har hög (runt 80%, vissa tom mer) för att lättare urskilja fiender och dylikt i möka miljöer osv.

Att man ofta får en "brightness kontroll" i början av många spel är att utvecklarna vill ha en "filmisk upplevelse" (kombinera gärna med 30fps! ) - faktum är att många har högre.
Många sådana där inställningar som Game eller Gaming ändrar om färg/kontrast en del, men även trycker på rejält brightness.

Så... "Mjaaaa".
Visst, surfar man runt på webbsidor med mycket ljusa färger, skriver i Word osv har du sällan en brightness över 50 på de flesta skärmar, eller iaf däromkring. (Jag är den typen utav användare, då jag jobbar med utveckling och drift 24/7)
Men spelar du mycket eller sådär, då har du en hög inställning på grund av olika faktorer, vissa kanske du inte ens vet om...

Och då är detta faktiskt ett problem l allra högsta grad!

Jag väl tycka, och detta är en 100% personlig åsikt, att en skärm skall inte ha blödning, oavsett. Då är det fel i produktionen, och detta beror ofta på att de gör skärmen utan att lägga tillräckligt med tid på själva monteringen, där skall det bara gå undan så fort som möjligt och "pumpa ut paket." Troligtvis är det en minimal summa de som står monteringen får, gentemot hur mycket det faktiskt kostade att utveckla skärmen i fråga.

Sedan är det tyvärr så, att vissa tillverkare har extrakontroll på skärmarna som skickas till recensenter (detta är inget nytt dock, se bara på AMD så sent som förra året) - sk. "Golden samples". Så antingen försöker man få tag på en sådan, eller får man vara beredd på att behöva lämna tillbaka och byta monitor både en, två och tre gånger. I vissa fall mer tom.

Detta beror ju såklart på hur kräsen man är, men ja... Jag är kräsen, och jag vet om det.
Därav gör jag nästan alltid mina affärer gällande skärmar med en lokal kedja, även om de må vara lite dyrare ibland. Jag har iaf lättare för att kunna lämna tillbaka osv, istället för att packa, skicka osv.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

"Tydligen"?
jag som suttit med ett AMD kort kan säga "njae så är det inte riktigt". Innan den senaste som kom släppte de inte ens en beta på tre månader...
Förrutom prestanda och strömförbrukning så är nVidias drivrutiner drena drömenjämfört med det AMD har. För att inte prata om deras urusla gaming affiliate programmvara de försöker lura med i varje installation

Men du. Varför skriver du så mycket om AMD och freesync i en tråd om en skärm som riktar sig till en annan publik?

För att helt enkel berätta om en långsiktigt bättre teknik. Rösta med plånboken hör man ju rätt ofta i spel sammanhang. Jag själv gillar bättre att inte bli vallad som får. Jag har redan sett nog av special lösningar, som man själv får lägga ner timmar på att göra om till standard i stället och det är inte bara i elektronikvärden. En standard är sämre för företag, men konsumenter har bara att vinna på detta (vist kan bli något segare att få ut nyare tekniker genom standarden).

Har ett 5770 och inte haft något problem med drivers alls (körde med 8800GT innan). Att dom släpper drivers senare är för dom ska hinna med. Om du inte ser det så är marknaden snedfördelad.

AMD äger 25% av vanliga GPU:er och Nvidia resten. Nvidia är också fräcka nog att lägga sig 500/1000KR högre än amd inom varje segment för dom vet att dom säljer ändå. Blir helt enkelt mer pengar för att utveckla drivers. AMD har haft problem vid släpp av nya kort hittills, men 200 serien har det blivit betydligt bättre. Nu fick dom ordning på det på ett några månader. 7000 serien hade ju en bugg som var seglivad bra länge med Flash (men hade fått ordning på resten av buggarna).

Varför jag skrev att dom är bättre nu, är att man hört det från swec redaktionen att nya omega ska vara riktigt bra.

Sen angående strömförbrukning har AMD satsat mer på beräkning än ren gaming prestanda. Även Nvidia gjorde detta i 400 och 500 serien (första fick dom strypa för den drack så mycket). Sen med 590 fick man ju se vilken dum idé att ha fläktstyrning helt i mjukvaran. Även 580 har gått åt hårt efter en drivrutin Nvida släppte så brickades korten. Så nej ingen tillverkare är perfekt båda två har haft sitt problem med drivers. Sen är det snarare vilka som får mest uppmärksamhet för sina buggar. Även shadowplay var ingen hit i början (Brickade kort för vissa "black of death", ingen omstart hjälpte/felsäkert läge), men många hade turen att det blev svart skärm och fungerande normalt vid uppstart eller om det var felsäkert läge och avinstallation av drivers.

Som sagt inget är perfekt. Men jag vill inte se en marknad med bara Nvidia. 1250TI 5000kr t.ex?
Har Nvidia kort själv så handlar inte om Fanboy (även om den gammal profilbilen från 08 kan lura dig ).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jo visst det med 100% brightness på.

Men det är inget konstigt, det är så man testar om det finns backlightbleed eller ej.
Sedan ligger de flesta mellan 40-60% normalt sett vid användande, detta beror lite på annat ljus i rummet osv.

Kollar man film på sin dator och datorskärm, brukar man ha en låg ljusstyrka, kanske runt 50-strecket, eller under, men många som spelar mycket har hög (runt 80%, vissa tom mer) för att lättare urskilja fiender och dylikt i möka miljöer osv.

Att man ofta får en "brightness kontroll" i början av många spel är att utvecklarna vill ha en "filmisk upplevelse" (kombinera gärna med 30fps! ) - faktum är att många har högre.
Många sådana där inställningar som Game eller Gaming ändrar om färg/kontrast en del, men även trycker på rejält brightness.

Så... "Mjaaaa".
Visst, surfar man runt på webbsidor med mycket ljusa färger, skriver i Word osv har du sällan en brightness över 50 på de flesta skärmar, eller iaf däromkring. (Jag är den typen utav användare, då jag jobbar med utveckling och drift 24/7)
Men spelar du mycket eller sådär, då har du en hög inställning på grund av olika faktorer, vissa kanske du inte ens vet om...

Och då är detta faktiskt ett problem l allra högsta grad!

Jag väl tycka, och detta är en 100% personlig åsikt, att en skärm skall inte ha blödning, oavsett. Då är det fel i produktionen, och detta beror ofta på att de gör skärmen utan att lägga tillräckligt med tid på själva monteringen, där skall det bara gå undan så fort som möjligt och "pumpa ut paket." Troligtvis är det en minimal summa de som står monteringen får, gentemot hur mycket det faktiskt kostade att utveckla skärmen i fråga.

Sedan är det tyvärr så, att vissa tillverkare har extrakontroll på skärmarna som skickas till recensenter (detta är inget nytt dock, se bara på AMD så sent som förra året) - sk. "Golden samples". Så antingen försöker man få tag på en sådan, eller får man vara beredd på att behöva lämna tillbaka och byta monitor både en, två och tre gånger. I vissa fall mer tom.

Detta beror ju såklart på hur kräsen man är, men ja... Jag är kräsen, och jag vet om det.
Därav gör jag nästan alltid mina affärer gällande skärmar med en lokal kedja, även om de må vara lite dyrare ibland. Jag har iaf lättare för att kunna lämna tillbaka osv, istället för att packa, skicka osv.

Var ju inte helt sant med "Golden samples", utan var snarare den mindre smarta idén att köra kortet i 95grader konstant, i ett mindre välkylt system än swec har (dom kör öppet chassi). Så prestera kortet "sämre" för det fick köra lägre klock på grund av fans inga marginaler på temp kunde gå högre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Broken-arrow:

Var ju inte helt sant med "Golden samples", utan var snarare den mindre smarta idén att köra kortet i 95grader konstant, i ett mindre välkylt system än swec har (dom kör öppet chassi). Så prestera kortet "sämre" för det fick köra lägre klock på grund av fans inga marginaler på temp kunde gå högre.

Konceptet att handplocka utvalda modeller eller chip osv har dock förekommit, och förekommer.
Just AMD -jämförelsen var väl dum då, men jag är å andra sidan inte intresserad utav deras produkter.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Konceptet att handplocka utvalda modeller eller chip osv har dock förekommit, och förekommer.
Just AMD -jämförelsen var väl dum då, men jag är å andra sidan inte intresserad utav deras produkter.

Jo är medveten om vad det är Ja lite Skilde bara några få FPS på butikexet dom testa, mot det dom hade inne (även amd fixa detta i drivers senare så, med lite högre fläkthastighet om jag inte har fel).

Nä alla har olika intressen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nån som fått hem ett ex ännu och kunnat testa om 3D Vision går att få igång? Känns som de kanske bara borde vara en driver sak eftersom hårdvaran finns där?

Jag är väl en av de få som faktiskt uppskattar 3D Vision, till skillnad mot VR så behöver jag inte avskärma mig ifrån resten av omvärlden när jag spelar, utan kan fortfarande se saker runt mig och ha konversation med frugan, kompisar etc.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

Nån som fått hem ett ex ännu och kunnat testa om 3D Vision går att få igång? Känns som de kanske bara borde vara en driver sak eftersom hårdvaran finns där?

Jag är väl en av de få som faktiskt uppskattar 3D Vision, till skillnad mot VR så behöver jag inte avskärma mig ifrån resten av omvärlden när jag spelar, utan kan fortfarande se saker runt mig och ha konversation med frugan, kompisar etc.

Jag känner som dig, dock informationen som jag fått fram är att 3D vision inte kommer fungera med denna skärm. Och frågan är ju då om Nvidia skrotar 3D satsningen? För känns ju konstigt att utelämna det på en sådan här skärm.

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnan:

Jag känner som dig, dock informationen som jag fått fram är att 3D vision inte kommer fungera med denna skärm. Och frågan är ju då om Nvidia skrotar 3D satsningen? För känns ju konstigt att utelämna det på en sådan här skärm.

Det som får mig lite osäker är att jag då och då ser påstående om att det ska finnas till skärmen i forum. Sen så står det även på vissa butikers sidor, tex webhallens: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/213173-predator_xb270hu_27_wqhd-4ms-g-sync_ips_2xusb_30-144hz-usb_30&atcl=search:result

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Gnisch:

Det som får mig lite osäker är att jag då och då ser påstående om att det ska finnas till skärmen i forum. Sen så står det även på vissa butikers sidor, tex webhallens: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/213173-predator_xb270hu_27_wqhd-4ms-g-sync_ips_2xusb_30-144hz-usb_30&atcl=search:result

Köp den på webhallen, spara ner / skriv ut deras produktsida och returnera om den inte har 3D-vision... då har de ju marknadsfört fel.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ohh... det där såg inte alls ut för vissa stackare.
Men många har ju fått bra ex också!

Hur som helst..

Intressant för de som fortfarande är i köptankar, eller lagt en förbokning ?
http://www.overclock.net/t/1549135/poll-acer-xb270hu-ips-144h...

http://i.imgur.com/gU2GeUfl.jpg

I princip alla som förespråkar IPS kontra andra paneltyper som om det vore det bästa sedan skivat bröd påstår också att ju dyrare IPS-skärm du köper, desto mer icke-existerande blir problemet med IPS-glow och/eller backlight bleeding. Det roliga/tråkiga är ju att detta helt klart inte är sant. Jag vågar inte köpa en IPS-skärm p.g.a. just det här problemet, vilket är tråkigt då jag ju också går om miste fördelarna med en bra IPS-skärm. Men när det är en sådan cirkus kring panelerna och om vilka som får problem med dem eller inte, och när tillverkarna anser att det är en risk man får ta, ja, då är det ju som det är.

Jag hade mycket gärna sett till att tillverkarna ger en möjligheten att lägga till extra pengar för att man ska installera typ en A-TW Polarizer eller något i ens monitor, men det kan man ju glömma.