Acer XB270HU Predator – IPS-baserad gamingskärm i 144 Hz med Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

I princip alla som förespråkar IPS kontra andra paneltyper som om det vore det bästa sedan skivat bröd påstår också att ju dyrare IPS-skärm du köper, desto mer icke-existerande blir problemet med IPS-glow och/eller backlight bleeding. Det roliga/tråkiga är ju att detta helt klart inte är sant. Jag vågar inte köpa en IPS-skärm p.g.a. just det här problemet, vilket är tråkigt då jag ju också går om miste fördelarna med en bra IPS-skärm. Men när det är en sådan cirkus kring panelerna och om vilka som får problem med dem eller inte, och när tillverkarna anser att det är en risk man får ta, ja, då är det ju som det är.

Jag hade mycket gärna sett till att tillverkarna ger en möjligheten att lägga till extra pengar för att man ska installera typ en A-TW Polarizer eller något i ens monitor, men det kan man ju glömma.

Det mest komiska är att E-IPS ska ha mindre glow Även min ips lider inte av något värre glow och då kosta den under 2000kr

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

För att återgå till ämnet...

...och prata om skärmen istället för AMD fanboyism.

Just nu har CDON en kampanj med 1000 kr rabatt på denna och gratis frakt. Bra för oss som redan bestämt oss för att handla.

Eftersom skärmen är lanserad i USA verkar den största delen av omdömena vara så bra att jag drar en chansning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

...och prata om skärmen istället för AMD fanboyism.

Just nu har CDON en kampanj med 1000 kr rabatt på denna och gratis frakt. Bra för oss som redan bestämt oss för att handla.

Eftersom skärmen är lanserad i USA verkar den största delen av omdömena vara så bra att jag drar en chansning.

Hur får du fram rabatten?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Json_81:

Hur får du fram rabatten?

Här är länken som innehåller info och koden som ger 1000kr rabatt.

Giltig till 5'e maj om jag minns rätt?

http://cdon.se/hemelektronik/acer_predator_xb270hu/?utm_sourc...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Här är länken som innehåller info och koden som ger 1000kr rabatt.

Giltig till 5'e maj om jag minns rätt?

http://cdon.se/hemelektronik/acer_predator_xb270hu/?utm_sourc...

Tack!

Bokat om till cdon.
Lite synd att de inte anger preliminärt leveransdatum, skulle vilja ha den före 15/5.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tack!

Bokat om till cdon.
Lite synd att de inte anger preliminärt leveransdatum, skulle vilja ha den före 15/5.

Bokade också om men jag tog för givet att dom också skickar ut den 5/5 då koden gäller till dess?

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Json_81:

Tack!

Bokat om till cdon.
Lite synd att de inte anger preliminärt leveransdatum, skulle vilja ha den före 15/5.

Så lite så, varsegod

Skrivet av Kvarnan:

Bokade också om men jag tog för givet att dom också skickar ut den 5/5 då koden gäller till dess?

Vad gäller när den skickas och när man ev får den, så är det INGET DATUM SATT hos Cdon. (Ändrat från 15/5)

Att rabattkoder bara gäller till den 5'e maj har ingenting med att göra en ev utleverans då. (Varför skulle det?) detta är ett FÖRBOKNINGSERBJUDANDE.

Så vill de sig riktigt illa kan de ta emot bokningar, och inte skicka ut förens i juni om det vill sig illa. Nu tror jag dock inte att det är så, men kan hända.

Jag skulle därmed tagit en förbokning om jag var sugen på att ändå spara 1000kr mot andra ÅF, men tagit betalningen via postförskott (går de hos cdon?) eller faktura.
Inte ligga ute med pengarna tills de skickar skärmen genom paypal eller direktbetalning...

Har man även en förbokning, valt faktura - så skickas fakturan efter att varan lämnat lagret.
Skulle det dra ut på leveranser för CDON's del, hade jag isåfall bara avbokat och tagit den hos en annan ÅF som hade den i lager med 1 dags leverans.

Det är hur JAG hade gjort, men alla är vi olika

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag skulle därmed tagit en förbokning om jag var sugen på att ändå spara 1000kr mot andra ÅF, men tagit betalningen via postförskott (går de hos cdon?) eller faktura.
Inte ligga ute med pengarna tills de skickar skärmen genom paypal eller direktbetalning...

Har man även en förbokning, valt faktura - så skickas fakturan efter att varan lämnat lagret.
Skulle det dra ut på leveranser för CDON's del, hade jag isåfall bara avbokat och tagit den hos en annan ÅF som hade den i lager med 1 dags leverans.

Det är hur JAG hade gjort, men alla är vi olika

De hade lämpligt nog alternativet faktura som betalas efter midsommar.
Man får betala 29:- men det känns överkomligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kort fråga efter att snubblat på en annan tråd om 144Hz, HDMI, DP osv.
Jag har ett 980 med någon/några DP-utgångar, skärmen är listad med att DP kabeln ingår, inga konstigheter hoppas jag?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Json_81:

Kort fråga efter att snubblat på en annan tråd om 144Hz, HDMI, DP osv.
Jag har ett 980 med någon/några DP-utgångar, skärmen är listad med att DP kabeln ingår, inga konstigheter hoppas jag?

Ja en DP kabel utav standardlängd ingår.
Det är denna du skall köra med för att använda skärmen i dess 1440p upplösning, @ 144hz.

Önskar man ha längre kabel osv pga avstånd osv. hade jag satsat på en modell i medelklassen. De absolut billigaste kablarna KAN ha mindre koppar/ledningsförmåga i kabeln då de snålat på kvalitet då priset är faktorn där. (Behöver dock inte vara så, de billigaste kan fungera utmärkt) men jag vet DP-kablar runt 3m som på spec'en stått att de klarar 4K @ 60hz, men de gör de inte. Och 1440p @ 144hz ställer också ganska höga krav på kabeln i sig, då bandbredden för detta är snarlik 4K...

Dessa har varit de absolut billigaste isåfall.

Sure, är ju bara att byta kabeln mot en annan och lägga mellanskillnaden, men det är ändå allt extrajobb, väntetider osv det innebär.

Så;

* Den kabel som ingår passar utmärkt till spelad upplösning i 144hz.

* Vill man ha en längre kabel, ta inte den billigaste för att undvika ev. problem.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ja en DP kabel utav standardlängd ingår.
Det är denna du skall köra med för att använda skärmen i dess 1440p upplösning, @ 144hz.

Önskar man ha längre kabel osv pga avstånd osv. hade jag satsat på en modell i medelklassen. De absolut billigaste kablarna KAN ha mindre koppar/ledningsförmåga i kabeln då de snålat på kvalitet då priset är faktorn där. (Behöver dock inte vara så, de billigaste kan fungera utmärkt) men jag vet DP-kablar runt 3m som på spec'en stått att de klarar 4K @ 60hz, men de gör de inte. Och 1440p @ 144hz ställer också ganska höga krav på kabeln i sig, då bandbredden för detta är snarlik 4K...

Dessa har varit de absolut billigaste isåfall.

Sure, är ju bara att byta kabeln mot en annan och lägga mellanskillnaden, men det är ändå allt extrajobb, väntetider osv det innebär.

Så;

* Den kabel som ingår passar utmärkt till spelad upplösning i 144hz.

* Vill man ha en längre kabel, ta inte den billigaste för att undvika ev. problem.

Standardlängd räcker och blir över för min del

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kollade med CDON nu och de har för tillfället inget datum när den kommer. Så det är väl bara andas lugnt och vänta

Permalänk

Beställde 3st, den här skärmen är ett rejält uppkliv från mina 24" 120hz tn, fast man sitter och undrar hur länge dom klarar sig innan dom anses som stenålders material.

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."

Permalänk
Medlem

Kanske intressant information för någon här... Jag har kollat med Webhallen samt CDON om vad de tror när de får in skärmen till lager.
Webhallen sade att de förväntar sig få in skärmen i början på vecka 20 och CDON sade att det såg ut att de skulle börja leverera skärmarna till kunder 5/6-15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pj-hugo:

Kanske intressant information för någon här... Jag har kollat med Webhallen samt CDON om vad de tror när de får in skärmen till lager.
Webhallen sade att de förväntar sig få in skärmen i början på vecka 20 och CDON sade att det såg ut att de skulle börja leverera skärmarna till kunder 5/6-15.

Tack, slapp jag maila dem själv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Skickade tillbaka mina ROG swift:ar (en av dem hade "luddet kring bokstäverna" och alla tre hade inversionslinjerna) och beställde 3 sånna här istället.
Fick även prutat ner priset på komplett.se med ~750kr/st (kommer (prel.) in till komplett 16/5, så antagligen leverans v21.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pj-hugo:

Kanske intressant information för någon här... Jag har kollat med Webhallen samt CDON om vad de tror när de får in skärmen till lager.
Webhallen sade att de förväntar sig få in skärmen i början på vecka 20 och CDON sade att det såg ut att de skulle börja leverera skärmarna till kunder 5/6-15.

Menar du 5 Juni? Fan det duger ju inte. Får ta och avbeställa min förbokning då. Vill ha skärmen runt releasen av Witcher 3.
Hur lyckas dem få sina skärmar 2-3 veckor efter alla andra?

Edit: Mailade CDON själv och fick svar från en Robin. Han sa att dem inte har fått någon datum från leverantören när de förväntas få in skärmen och att jag skulle bli kontaktad på mina sidor så fort de vet. Hmm. Ska kolla om jag kan byta till komplett istället. Om de får iväg sina skärmar v 21 och jag kan pruta ner priset än aning så byter jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anoxida:

Menar du 5 Juni? Fan det duger ju inte. Får ta och avbeställa min förbokning då. Vill ha skärmen runt releasen av Witcher 3.
Hur lyckas dem få sina skärmar 2-3 veckor efter alla andra?

Edit: Mailade CDON själv och fick svar från en Robin. Han sa att dem inte har fått någon datum från leverantören när de förväntas få in skärmen och att jag skulle bli kontaktad på mina sidor så fort de vet. Hmm. Ska kolla om jag kan byta till komplett istället. Om de får iväg sina skärmar v 21 och jag kan pruta ner priset än aning så byter jag.

Det här verkar vara "DEN" skärmen man ska ha denna vår. Vilket innebär att leveranserna tar tid. Jag tvivlar på att nån av butikerna kommer få den mer än någon vecka före de andra om det inte handlar om gråimport (vilket jag kan vara utan).
Dessutom så verkar det varit mycket barnsjukdomar med de batcher som tillverkades under Q1 som nu är lösta så jag vill helst ha en skärm med tillverkningsdatum efter april. En leverans som är mycket tidigare än de andra butikerna kan mycket väl vara från en tidig batch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Det här verkar vara "DEN" skärmen man ska ha denna vår. Vilket innebär att leveranserna tar tid. Jag tvivlar på att nån av butikerna kommer få den mer än någon vecka före de andra om det inte handlar om gråimport (vilket jag kan vara utan).
Dessutom så verkar det varit mycket barnsjukdomar med de batcher som tillverkades under Q1 som nu är lösta så jag vill helst ha en skärm med tillverkningsdatum efter april. En leverans som är mycket tidigare än de andra butikerna kan mycket väl vara från en tidig batch...

Vart någonstans har du hört att de löst problemen med de som tillverkades Q1? Om du har möjlighet att länka något skulle det vara trevligt, är intresserad att läsa sånt.

Permalänk
Skrivet av anon257891:

Fick även prutat ner priset på komplett.se med ~750kr/st (kommer (prel.) in till komplett 16/5, så antagligen leverans v21.)

Pratade med Inet och dom har inte heller några säkra datum på när dom kommer in men hoppades på 05/21 eller tidigare och jag lyckades få dom 800kr/st per skärm när jag köpte 3st

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."

Permalänk
Medlem
Skrivet av pj-hugo:

Vart någonstans har du hört att de löst problemen med de som tillverkades Q1? Om du har möjlighet att länka något skulle det vara trevligt, är intresserad att läsa sånt.

http://www.overclock.net/t/1549176/official-acer-predator-xb2...

Trevlig läsning

Overclock är väldigt mycket mer aktivt än SC, har mer teknisk diskussion och mindre av den fanboyism som råder här.

Permalänk
Medlem

Nu är min BenQ XL2730Z tillbakaskickad på öppet köp.

Nu är frågan om man ska förhandsboka en Acer XB278HU från Komplett med en gång, eller vänta lite och hoppas att priset går ner lite.
Att Komplett och Dustin ska köra samma konkurrens-kampanj på Acern som dom gjorde med BenQen känns inte lika sannolikt dock. =/ (BenQ:en va nere i 4800:- )

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Verkar finnas i lager nu hos Webbis. På Sveavägen, Finlands Väsby, Farsta och Sisjön

Permalänk

Fick hem mina idag, jag kan tillägga att DP kabeln man får med är ganska kort typ 1,2m eller var den är, så jag som kör med 3st får vackert sitta och vänta till affärerna öppnar imorgon så man kan köpa längre kablar så man kan köra med alla 3.

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."

Permalänk
Medlem

Avbokade mitt ex från CDON. Verkar inte som att de får ut skiten förens i Juni någon gång. Såg att Webhallen i sisjön fick in några ex så jag drog dit. Är riktigt nöjd. Inga döda pixlar, vanliga backlight bleed i hörnen eftersom det är IPS skärm men inte så farligt som jag har sett andra råkat ut för. Märker det knappt alls, även i mörka förhållanden. Har dessutom läst att bleedingen ska gå ner markant med tiden så det ska nog inte vara någon fara för er som är oroliga över detta. Hade en 1080p dell alienware 120hz skärm sedan innan och kör nu en dual screen setup. Denna skärmen pissar på den jag har bredvid kan jag säga. Nu ska jag bara hämta ut mitt andra 970 så jävlar ska witcher 3 få smaka.

Permalänk
Medlem

Jag har precis provkört min skärm, som jag nyss hämtade ut från Webhallen. Det bestående intrycket är att den är mycket skön att vila ögonen mot!

Färgerna och snabbheten imponerade klart (speciellt när den står bredvid min åldrande Dell Ultrasharp). Inga dödlar pixlar på mitt exemplar. Dock noterar jag (i likhet med vad som nyss nämnts i tråden) att det finns backlight bleed i hörnen (framför allt om man kör helsvart). Det påverkar dock inte det positiva helhetsintrycket speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Verkar finnas i lager nu hos Webbis. På Sveavägen, Finlands Väsby, Farsta och Sisjön

Hur såg du det? På hemsidan? Verkar slut nu i såfall, kommer 4/6 står det.

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnan:

Hur såg du det? På hemsidan? Verkar slut nu i såfall, kommer 4/6 står det.

ja., Det var fem dagar före ditt inlägg.

Det finns på lager igen nu men det är med stor sannolikhet skärmar som folk haft hemma och testat och lämnat tillbaka. Verkar vara ett stort problem i USA att man kan få en använd skärm. Acer verkar vara frikostiga med att ge ut rullar med sin "förseglingstejp".

Jag skulle iaf vara väldigt försiktig med att köpa från webhallen just nu och inte köpa utan att säkerställa att det är en oanvänd skärm.

Permalänk
Inaktiv

Bekräftad leverans till komplett 19/5

Permalänk
Avstängd

@anon257891: Ska man lägga en order måntro? Verkar vara många som har problem med Black Light Bleeding just nu men har läst att ACER ska komma med en fix. Vill ju inte få hem en defekt skärm.

Någon som sitter med mer information om läget?