Permalänk
Medlem

Jag har allvarliga problem med plex, ja har plex server på min Desktop i sign men får ändå otroligt långa laddnings tider kör direkt play till både min laptop och intel sticka och även till chromecast.

När jag scannar in bibliotek så missar den ofta omslag och gör jag om de på nytt så hittas den kanske men då är det istället ett annat omslag som fattas.

@Celebmir
Jag håller med och gillar uppläggt med en central lagring server vilket jag saknar out-of-box från kodi, sen som du säger fortsätta titta där man slutade utan krusiduller är kalas värt.

Varför ska du titta på film när du hälsar på din mor? då ska man ju umgås och ha trevligt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Emby framför Plex (hatar plex konto)
kör du bara lokalt är kodi kanon

/

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

...
...
Varför ska du titta på film när du hälsar på din mor? då ska man ju umgås och ha trevligt.

De går och lägger sig innan fyra på morgonen, helt onaturligt, blir dock sällan film men hur klarar man sig utan Futurama?

Du kan ställa i klienten hur mycket den skall buffra. (I många klienter i alla fall) sedan har jag märkt att vissa mkv filer tar onödigt lång tid att starta då kör jag direct streaming istället. Startar i regel direkt.
Det behövs inte mycket alls för att köra Plex media server. Har till och med satt upp det hos kompisen som kör QNAP på en ARM processor och jag kan köra transkodat hem till mig från hans QNAP (man kan dela sin Plex server med kompisar, också mycket användbart. Får upp hela hans server och han, min.)
Jag kör också Plex servern direkt på min QNAP samt Sickbeard och usenet klient så den tar själv ner serier jag följer vilket gör funktionen med listningen av nytillagda avsnitt riktigt trevligt. Kommer hem, slår på tv och Plex och upptäcker att ett nytt avsnitt av Simpsons och Family Guy är nedladdat och klart. Och jag slipper ha datorn på.

Permalänk
Avstängd

Jag kör Plex på min speldator. Hade Plex på min NUC först men när jag skulle spela rippad lossless BlueRay och spela på min Chromecast så laggade det rätt bra vilket det inte gör från speldstorn när man streamar i upplösningen orginal.

Mitt råd utefter vad du skrivit är att har du en kraftig dator så så spela från din Computer Stick men ha Plex serven på din dator. Eller om du spelar från tex en usb disk direkt från stickan installerar du Kodi eller VLC.

PS
Har kört både med Emby och MYSQL databas och det är visst lite meck även efter att man fått igång det. Kodi uppdateringar, OS uppdateringar, Maria uppdateringar kan ställa till det för advancedsettings.xml i C:\Users\STORMENSE\AppData\Roaming\Kodi\userdata\. Emby fungerade bra för mig tills Windows uppdaterade sedan fick jag aldrig någon riktig fart på det.

Jag använder KODI för att se film på min speldator (kopplad till 50 tums TV och 5.1 datorhögtalare) och Plex till att streama till övriga inklusive APTV/Chromecast på vardagsrumsdatorn.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

@martinot:

Kodi och plex organiserar det åt dig om du har större mängder filmer.
Sjukt smidigt att sitta i soffan och välja en film efter kategori eller läsa om den innan man startar den.

Kör kodi på min HTPC och den är t.o.m Flickväns säker (hon är totalt pantad med elektronik).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@stormense
Vad är den störta skillnaden som ger Emby fördeler anser du?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Det ska inte vara nåt problem, de som tar plats är biblioteket, så de beror lite på hur stort bibliotek du har.

Jag kör kodi och plex på min Intel compute stick (ca 20gb ledigt), dock ligger mitt film bibliotek på NAS:en så där spar jag lite plats...kan också tillägga att min ICS inte är kompis med plex riktigt än.

Testade att installera Plex igår för skoj skull (tog mycket riktigt inte någon stor plats). Verkar fungera perfekt med min ICS, även om jag bara testat att titta på mindre en halv film än så länge.

Vad var det för typ av problem du fick?

Skrivet av mini-ryttge:

Min PI 2 klarade 1080p film utan problem när den körde kodi. Tror inte servern transcodar något nu när jag kör plex.

Ram bör klara sig fint om du använder ett vettigt OS typ OpenELEC men det hänger ju på CPU och GPU för uppspelandet av film.

Kasta in ett OS och testa om du kan spela 1080p film bara. Gör den det finns det i min mening ingen anledning att uppgradera.
PIn fungerar bra och kostar typ 600 spänn med 16gig minne chassi och stömförsörjning. Drar inte mycket ström alls och är även pytteliten och helt tyst. Om din nuvarande HTPC är bullrig och/eller stor.

Kör på Intel Compute Stick och det verkar fungera helt perfekt med streaming av TV i 1080p och även att spela upp motsvarande lokala filmer på den. Köpte den på SweC-julkampanj på Dustin för 890 pix och kom färdig med Windows 8.1-licenses installerad och klar. Då ingår ju allt utom tangentbord/mus (köpt ett AIO ifrån Microsoft, och beställt ett K400 ifrån Logitech). Perfekt för det priset!

Det enda som strulade för mig var WiFi. Dels så är den lite klen räckvidd för den har inbyggd antenn (men inte sämre än andra liknande stickor som också har integrerad antenn), och dels så var WiFi extremt dåligt och instabilt innan jag uppdaterade drivrutinen.

Har nu testat i 2-3 veckor i både lägenhet och hus, och har fungerat helt perfekt för både TV och Spotify. Har testat på flera TV och aldrig behövt använda den HDMI-kabel-förlängare som följde med. Bara att sticka rätt in i lämplig HDMI-porten bak på sidan på TV-apparaterna. Syns inget ting ifrån framsidan och är aldrig i vägen, inte ens på väggmonterade apparater. Helt kanon!

Gick väldigt enkelt och smidigt att installera server & klient för Plex. Gjorde det igår kväll och gick på under 10 min, och det var första gången jag använde Plex (har bara hört talas om det innan). Verkar fungera enkelt och bra än så länge, men har iofs bara testat extremt begränsat (sett endast en halv 1080p BRD-rip i 2.0-ljud, och att provat att hoppa runt i alla menyer och inställningar för att bekanta mig med det).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Rekommenderar Emby framför Plex (hatar plex konto)
kör du bara lokalt är kodi kanon

/

Intressant. Skall kika även på Emby och testa det. Tack för tipset!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

@stormense
Vad är den störta skillnaden som ger Emby fördeler anser du?

Med Emby blir Kodi som Plex. Men som jag skrev innan, funkade bara ett tag för mig så tog bort Emby server och Emby i Kodi.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

@martinot
Jag hade tendenser till att filmerna hackade fram men jag var inne och pillade lite bland ljud inställningarna och nu verkar de funka, dock vet jag inte om det var de som bråkade då jag kör den direkt i TV:n så behövs inget DTS eller liknande.

Det var nåt liknande det här jag hade.

Hur upplever du fläkten på din ICS? Jag får ett susande ljud nästan högfrekvent som blir irriterande, då kör jag balanserat läge.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag är själv ganska ny på just htpc mjukvara, men har testat dom mest kända.
Nu har jag inte läst tråden från början så någon kanske redan har tipsat, men jag gör det ändå.

Mediaportal.
Jag testade att installerade den och fastnade för den.
Innan testade jag bla Kodi som alla verkar gilla, men inte jag. Kan inte säga varför, men det var helt enkelt något som gjorde att jag inte fastnade för det.

Har även tittat på Plex, men som jag förstår så är den mer för att ha en kraftfull server och klenare klienter. Jag är lite tvärtom. Klen NAS, men lite kraftigare mediaspelare.

Titta som sagt gärna på mediaportal.

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@stormense
Vad är den störta skillnaden som ger Emby fördeler anser du?

Emby är väldigt lättdrivet, tuggar i stort sett alla codec/format, fungerar utmärkt till flera saker, Fotot/album visning, Musik server, samt film server, fungerar även som filserver om man vill, du kan välja att enbart köra egna användarkonton utan att användaren behöver registrera sig hos tredje part. Appar finns till nästan allt, har automatisk meta och informations hantering för allt.
finns massa tillägg för tv kanaler eller andra saker som radio mm
det är lätt att dela saker från din server till olika forum mm
Det fungerar helt enkelt jäkligt bra som en allt i ett server, ju mer jag använder det desto mer gillar jag det
Sedan är det lätt att ändra utseende både på appen och server, (att du kan styra allt från appen i telefonen är också ett stort +)

Jag kör det på en ubuntu x64 maskin, uppdateringar sköts av systemet (inget man behöver bry sig om)
Jag har letat i många år efter en riktigt bra server mjukvara för detta och ingen har tidigare varit i närheten.

Dessa är dom jag kört med mycket och vad jag tycker om dom.
Subsonic/Madsonic (bra för musik dock inte bäst på video) Subsonic är mycket mer stabilt än Madsonic. saknar dock vissa funktioner
Plex (fungerar bra till det ska transcodas då tar det för mycket resurser samt stöds inte allt, deras krav på plex konto suger, tycker inte om hanteringen av musik och bilder mm),
Wowsa: för dyrt och gillar inte funktionerna alls
Kodi: Fungerar bra för direkt uppspelning lokalt, saknar dock mycket funktioner när det gäller transcodning, användare hantering, bilder, musik mm
Twonky: fungerar aldrig riktigt bra, mycket buggar.
Emby: gör allt dom andra gör fast mycket bättre, det är den enda mjukvaran jag hittat som fixar allt på ett bra sätt.
Om det strular är det väldigt ofta användaren som gjort något dumt som tex försöker spela med 40mb/s 1080P till en gammal mobil mm
Mjukvaran är öppen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Ännu en läsvärd artikel plex-vs-emby-comparison-with-kodi

@aragon
Mycket bra input där!

Är embyn egen klient eller kör man den genom kodi?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Hej det finns både som fristående eller som plugin.
Den finns som gratis version men jag köpte livstid premium för 500-600kr efter testat den och då är alla appar/pluggin gratis.
(bra om man har många användare med olika telefoner,firetv andra mediaspelare)

Jag glömde ju nämna andra bra saker som spellistor,sync med transcoding eller utan, ä det finns för mycket bra funktioner för att rabbla alla. är man inte jätte haj brukar dock ta några dagar innan man hittar och förstår hur allt fungerar.
Vill man ändra utseende är det väldigt lätt att byta ikoner mm (jag gillar inte emby loggan så jag kör en egen)
Annars finns det teman man kan ladda ner.

Skrivet av bärplockaren:

Ännu en läsvärd artikel plex-vs-emby-comparison-with-kodi

@aragon
Mycket bra input där!

Är embyn egen klient eller kör man den genom kodi?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon
Jag slänge in emby i kodi och provade lite, de funka riktigt fint måste jag påstå ska pilla lite mer imorgon se om man kan lägga över biblioteket till NAS:en.

Funkar de lika bra med emby som plex att sparka igång en film med telefonen till alla klienter t.ex chromecast.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Hej Det fungerar att både använda vanlig cast typ chromecast eller så kan du fjärrstyra alla dina enheter direkt i appen du kan till och med fjärrstyra dina användares enheter om du skulle vilja
(vill säga dom som stödjer dlna vilket dom flesta gör)

Skrivet av bärplockaren:

@aragon
Jag slänge in emby i kodi och provade lite, de funka riktigt fint måste jag påstå ska pilla lite mer imorgon se om man kan lägga över biblioteket till NAS:en.

Funkar de lika bra med emby som plex att sparka igång en film med telefonen till alla klienter t.ex chromecast.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

JAg köpte nyligen en asus vivopc för att ha vid tv:n, är det någon som kan tipsa om en grym NAS som man kan ha PLEX på? Budget 5-8tkr, har redan en tom 3,5'' 8tb hårdisk som jag kan sätta in.

Permalänk
Medlem

@Robocop86
Hur många diskar ska den klara av?
Synology har stabila och bra NAS:ar.
Här har du en lista på NAS: ar va de klarar av.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robocop86:

JAg köpte nyligen en asus vivopc för att ha vid tv:n, är det någon som kan tipsa om en grym NAS som man kan ha PLEX på? Budget 5-8tkr, har redan en tom 3,5'' 8tb hårdisk som jag kan sätta in.

Bäst nasar är klart thecus om du kollar pris mot vad du får. (jävligt stabila och snabba samt mycket stort utbud av moduler (appar)
Går dessutom bra att uppgradera hårdvaran i dom flesta av deras produkter. (om du vill göra det i framtiden)

PS: Ett tips på en bra dator/ media spelare är remixmini

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robocop86:

JAg köpte nyligen en asus vivopc för att ha vid tv:n, är det någon som kan tipsa om en grym NAS som man kan ha PLEX på? Budget 5-8tkr, har redan en tom 3,5'' 8tb hårdisk som jag kan sätta in.

Rätta om jag har fel med är det inte endast Synologys nasar med X86 arkitektur (Intel) som klarar att transkoda alla ljud och bildformat?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

@aragon
När jag synkar mitt emby bibliotek med kodi så skapas de en uppsättning på varje enhet, ska de vara så?
Trodde man hade ett bibliotek som källan hämtade data från server klienten eller har jag missa nåt?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

@Robocop86
Hur många diskar ska den klara av?
Synology har stabila och bra NAS:ar.
Här har du en lista på NAS: ar va de klarar av.

Den ska klara 2-4 diskar, priset inte det viktigaste egentligen utan prestanda. Jag har ingen erfarenhet av NASar sedan tidigare, men kan man ha själva programmet (Plex,) på vivopcn och alla filmer på NAS:en och få det att fungera utan problem?

Permalänk
Medlem

Om du synkar så för du över hela biblioteket
synka använder du bara när du vill ha filer lokalt på en enhet.

Normalt sätt har du ett bibliotek (typ Emby server) som Emby klient endast streamar från (synkar inte materialet till klienten)
om du vill kan du skicka ett pm så kan du få testa att ansluta mot min Emby server med dina klienter för att se om du gjort rätt.

Skrivet av bärplockaren:

@aragon
När jag synkar mitt emby bibliotek med kodi så skapas de en uppsättning på varje enhet, ska de vara så?
Trodde man hade ett bibliotek som källan hämtade data från server klienten eller har jag missa nåt?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xciso:

Jag är själv ganska ny på just htpc mjukvara, men har testat dom mest kända.
Nu har jag inte läst tråden från början så någon kanske redan har tipsat, men jag gör det ändå.

Mediaportal.
Jag testade att installerade den och fastnade för den.
Innan testade jag bla Kodi som alla verkar gilla, men inte jag. Kan inte säga varför, men det var helt enkelt något som gjorde att jag inte fastnade för det.

Har även tittat på Plex, men som jag förstår så är den mer för att ha en kraftfull server och klenare klienter. Jag är lite tvärtom. Klen NAS, men lite kraftigare mediaspelare.

Titta som sagt gärna på mediaportal.

Tack för tipset. Skall kika på Mediaportal.

Verkar finnas två versioner; en version 1.x och en version 2.x som utvecklas samtidigt. Vilken av de kör du på?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Jag kör XBMC 13.2 på min HTPC (Intel NUC) ute i vardagsrummet och på servern i datarummet så har jag installerat PLEX som används då jag eller sambon är ute och reser, supersmidigt att kika på film/serier i t.ex. paddan eller mobilen, eller varför inte på någon dator i ett vanligt webbläsarfönster när man är hos någon annan...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fototoken:

Jag kör XBMC 13.2 på min HTPC (Intel NUC) ute i vardagsrummet och på servern i datarummet så har jag installerat PLEX som används då jag eller sambon är ute och reser, supersmidigt att kika på film/serier i t.ex. paddan eller mobilen, eller varför inte på någon dator i ett vanligt webbläsarfönster när man är hos någon annan...

Varför kör du inte Plex-klienten på din NUC?
Då har du ju allt i synk och saker blir markerat som sedda osv. Eller går det att göra automagiskt med Kodi via någon plugin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@martinot
Jag hade tendenser till att filmerna hackade fram men jag var inne och pillade lite bland ljud inställningarna och nu verkar de funka, dock vet jag inte om det var de som bråkade då jag kör den direkt i TV:n så behövs inget DTS eller liknande.

Det var nåt liknande det här jag hade.

Hur upplever du fläkten på din ICS? Jag får ett susande ljud nästan högfrekvent som blir irriterande, då kör jag balanserat läge.

OK, såg ut att flyta på fint på min ICS, men då har jag ju bara hunnit att testa en enda fil, så kan ju bli problem om något måste transcodas på den. Har planer på att flytta Plex-serverdelen till en annan kraftfullare stationär dator, och sedan köra endast Plex-klienten på ICS:en (och antar då att det inte blir några problem med transcoding).

Inte så ofta som fläkten går igång, och tänker oftast inte på det. Inget som hörs när man tittar på TV eller film. Min låter relativt likt den på vanliga bärbara datorer (dvs inte något som är direkt irriterande).

Kanske lite variation i kvalitet och ljud på fläktarna på ICS?

Vet inte om det kan var värt för dig att försöka få den inbytt till ett annat ex.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@aragon
Tack då är de nog en nån inställning jag missat.

@martinot
Så länge man har på en film på tv så är det lugnt med fläktljudet, annars är den riktigt trevlig tycker jag.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Rätta om jag har fel med är det inte endast Synologys nasar med X86 arkitektur (Intel) som klarar att transkoda alla ljud och bildformat?

Vet inte hur det är med Synology men QNAP har jag satt upp Plex på ARM som klarar av transcoding också. ARM verkar inte längre vara så slö som man uppfattade dem tidigare. Men det är klart att man hellre vill ha lite kraftfullare, då kan man låta NASet göra mer saker. Fick möjlighet att köpa en av QNAP större maskiner, 12 diskar, Xeon processor och ECC minne. Jag kör allt möjligt på den. Plex, usenet klient, Sickbeard, Owncloud. Kör till och med virtuella maskiner på den. Sedan att den har stöd för 10 GB/s nätverkskort är också trevligt då jag låter men ESX ta en del disk via iSCSI. Jag vet att detta inte är normalt för hemmabruk och den kostade mig lika mycket som en bra speldator men för mig var det värt det. Skall trycka i lite mer minne bara.

Men jag körde innan dess på en 5-diskars QNAP-TS 509 PRO som hade en gammal celeron processor och jag körde liknande program på den minus virtuella maskiner.
Anledning till att jag bytte var att det var ett gammalt bios på den så den skulle aldrig klara mer än 2TB diskar. Har kvar den för att lägga över en del på den som säkerhet.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

@Robocop86
Hur många diskar ska den klara av?
Synology har stabila och bra NAS:ar.
Här har du en lista på NAS: ar va de klarar av.

De som det inte står något på, är dom bra att ha PLEX-biblioteket på?