Installera Windows med USB minne

Permalänk

Installera Windows med USB minne

Hejsan jag sitter i Dubai och har byggt en dator och ska försöka få in Windows på den, innan jag flyttade till Dubai så förde jag över Windows på en sticka så jag smidigt skulle kunna installera det när jag kommer ner.
Det ska även tilläggas att jag ej har en skivläsare.
Varje gång jag försöker installera det får jag felmeddelandet
"À required cd/dvd drive device driver is missing IF you have à driver floppy disk, cd,dvd or USB flash drive insert it now.

Såg en guide där man ska byta port med det har ej funkat för mig så har ni något tips???

Mvh

Permalänk
Medlem

Vad är det för Windows?
Har du gjort USB-minnet bootbart eller bara kopierat över alla filer till det?
När du startat på USB:t körde du då Legacy eller UEFI?

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Vad är det för Windows?
Har du gjort USB-minnet bootbart eller bara kopierat över alla filer till det?
När du startat på USB:t körde du då Legacy eller UEFI?

Oj det var min pappa som gjorde USB minnet men helt ärligt tror jag han bara lade över allting och det jag vet är att det är Windows 7, 64 bitars

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är usb minnet botbart?

Om det är det så kanske du behöver gå in i bios och ändra boot ordningen. Se till at usb finns med där

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Vad är det för Windows?
Har du gjort USB-minnet bootbart eller bara kopierat över alla filer till det?
När du startat på USB:t körde du då Legacy eller UEFI?

Uefi eller legacy vet jag inte ens vad det är!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här är en guide för att göra usb minnet bootbart:
https://www.microsoft.com/en-us/download/windows-usb-dvd-down...

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Skrivet av Nefrums:

Är usb minnet botbart?

Om det är det så kanske du behöver gå in i bios och ändra boot ordningen. Se till at usb finns med där

När jag går in i bios är USB:t med där iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det där brukar komma upp när man har USB minnet i en USB 3.0 port. Prova en USB 2.0 port istället.
USB 3.0 portar är i allmänhet blåfärgade i kontakten.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av Nefrums:

Här är en guide för att göra usb minnet bootbart:
https://www.microsoft.com/en-us/download/windows-usb-dvd-down...

De värsta är att den enda datorn jag har med är ju denna som jag RJ kan installera på just nu sitter jag på en iPad....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Det där brukar komma upp när man har USB minnet i en USB 3.0 port. Prova en USB 2.0 port istället.

Alltså jag har testat det men funkar ej, såg i ett Windows forum att de funkade för jätte många men inte för mig..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Det där brukar komma upp när man har USB minnet i en USB 3.0 port. Prova en USB 2.0 port istället.
USB 3.0 portar är i allmänhet blåfärgade i kontakten.

Alla USB uttag jag har är blåfärgade

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almostfamous9513:

Alltså jag har testat det men funkar ej, såg i ett Windows forum att de funkade för jätte många men inte för mig..

Skickades från m.sweclockers.com

Hitta knappen så att du får upp "boot menu" på datorn. Vet inte vad du har för modell men det borde du kunna ta reda på och sedan hitta bootknappen.

Sedan kan du förhoppningsvis välja exempelvis:
SSD
DVD
Legacy: USB
UEFI: USB

Och då väljer du UEFI: USB.

Inte säkert att det fungerar men då slipper du göra om USB-minnet.

Permalänk

Du ska ha två usb 2.0 å två usb 3.0 på MB. Läs i manualen, kan vara så att dem har blåa anslutningar till alla kontakter helt enkelt bara. Dumt gjort men kan vara så enkelt.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Hitta knappen så att du får upp "boot menu" på datorn. Vet inte vad du har för modell men det borde du kunna ta reda på och sedan hitta bootknappen.

Sedan kan du förhoppningsvis välja exempelvis:
SSD
DVD
Legacy: USB
UEFI: USB

Och då väljer du UEFI: USB.

Inte säkert att det fungerar men då slipper du göra om USB-minnet.

Det jag får upp då är min Ssd sen min vanliga hårddisk sen mitt USB minne men inga olika alternativ eller så, trycker jag på USB minnet så kommer jag in Windows så att säga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kn0rrhane:

Du ska ha två usb 2.0 å två usb 3.0 på MB. Läs i manualen, kan vara så att dem har blåa anslutningar till alla kontakter helt enkelt bara. Dumt gjort men kan vara så enkelt.

På moderkortet så står det USB 3.0 på dem USB uttagen jag har

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almostfamous9513:

Det jag får upp då är min Ssd sen min vanliga hårddisk sen mitt USB minne men inga olika alternativ eller så, trycker jag på USB minnet så kommer jag in Windows så att säga

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, återvändsgränd där alltså. :/

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Okej, återvändsgränd där alltså. :/

AA

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kika i den här tråden då under Pimmps post:

Befintlig Windows 7-installation startar inte på ny skylake (Z170)
#15966607

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Detta är förmodligen vad du måste göra.
http://codeabitwiser.com/2014/03/how-to-install-windows-7-wit...
https://www.youtube.com/watch?v=yd37BJwTxiM
Jag hade samma fel och detta funkade för mig.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk

@GannTrader: Tack så mycket för erat intresse jävligt kul att se en annan blir rörd här av att läsa allt!

Jag ska testa ikväll och skruva isär datorn och se ifall det fanns usb 2 uttag i moderkortet och se ifall det blir någon skillnad med detta isf kommer jag höra av mig direkt till er och så får vi se hur det går. jag har fått en jobb dator till jobbet som jag kan ladda ner allting om det skulle behövas något och se ifall det funkar vore helt fantastiskt för nu börjar det suga i speltarmen...