Permalänk
Inaktiv

Billig surfdator, byggråd

Tjena, farshan har laddat ner nåt virus och hans gamla burk går inte att räddas längre, så jag tänkte bygga en ny surfdator, så billig som möjlig.

Den kommer bara att användas till Netflix, Facebook, Youtube etc.
Vill ha den liten, har kollat på NUCS, och dem verkar intressanta.

vill helst ha en liten, så billig och tyst som möjligt, vad rekommenderas ? blocket ?
Bygga kring det här kanske ?
http://www.inet.se/produkt/v100329/uppgraderingspaket-amd-a8#...

Kan snåla ner till 4gb ram om det sparar ett par hundringar, kommer inte behövas mer ändå.
Vill hålla mig till en prislapp på runt 2000-3000 kr, helst hämta den idag

Permalänk
Medlem

Du får nog räkna med 4.000 till 5.000.

Har du Windows på skiva du kan använda?
Eller hur har du tänkt med operativsystemet?

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Om du vill komma undan med den budgeten så finns ju t.ex. denna NUC för 1390 kr, och så får du komplettera med minne, hårddisk och OS (Linux är gratis och fungerar utmärkt till aktiviteterna du listat). Men CPUn är som du säkert förstår riktigt klen, det är i princip en surfplatta i NUC-form.

Jag skulle rekommendera att du istället kollar på t.ex. denna NUC, som har en mycket bättre CPU. Den kostar 2990 kr, men då måste du fortfarande komplettera med minne, hårddisk och OS. Med t.ex. detta minne och denna SSD så hamnar du på ganska precis 4000 kr (utan OS, men Linux är gratis som sagt). Då har du även möjlighet att stoppa i en till 4 GB-sticka om du märker att minnet inte räcker till.