Permalänk
Medlem

Gammal hårdisk till ny dator

Tja jag håller på att bygga ihop en dator för första gången, har delar och allt. några nya och några gamla men kanske viktigast att nämna är att jag kommer ha ett nytt moderkort samt CPU och ddr.
jag har tänkt använda en gammal hårdisk från en gammal dator som har windows 7 i sig och jag undrar om allt kommer flyta som det ska eller om jag kommer behöva göra något preliminärt med hårdisken innan jag använder den med det nya moderkortet?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Sph3red:

Det bästa är att installera om operativsystemet, men det kan funka ok efter byte ibland.

Ju nyare Windows, ju lättare har det att byta ut drivrutinerna för det gamla moderkortet m.m. och installera nya automatiskt, annars får du en del jobb med att göra det manuellt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@blackeagle: hmm är helt osäker på hur allt fungerar, finns det ställen man kan lämna in datorn så att dom bygger ihop den åt en även fast man har gamla delar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sph3red:

@blackeagle: hmm är helt osäker på hur allt fungerar, finns det ställen man kan lämna in datorn så att dom bygger ihop den åt en även fast man har gamla delar?

Det är inte så krångligt

Du behöver inte göra något med hårddisken innan du provar. Det finns hyfsat stor chans att allt bara fungerar och Windows update plus Enhetshanteraren hittar drivrutiner till moderkort m.m. bara du får igång nätverksporten.

Om det krånglar så får du installera moderkortet från skivor du fått med eller från nätet.

Alternativt kör du in uppgradering till Windows 10.
Ha koll på att du tar uppgradering och inte nyinstallation ifall du vill ha kvar dina filer bara.
Jag har kört uppgradering från Windows 7 och 8/8.1 på flera datorer utan problem efteråt.

Det finns väl ställen som bygger ihop delar annars, men det handlar ju bara om att skruva lite och koppla in kablar på rätt ställen, det är inte så avancerat om man följer bilderna i moderkortets manual för var alla småkablar ska in.

Det viktigaste att tänka på är de små distanserna med skruvhål för moderkortet. Det får inte sitta såna där det inte är ett skruvhål i moderkortet för då kan man få kortslutning, men det ser du ju om du jämför moderkortet och chassits plåt innan du skruvar fast det.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag aldrig bygga en ny dator med en mekanisk disk i... Det är bara servern som har mekaniska diskar i sig. På sin höjd skulle jag kunna tänka mig att ha en mekanisk disk för lagring, men för operativsystem och applikationer skulle är det för mig ett stort no-no.

Du kommer inte att kunna dra full nytta av dina nya komponenter om du stoppar in en gammal mekanisk disk som kommer att agera flaskhals oavsett vad du gör med datorn.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Köper du nytt Windows eller tänker du använda din nuvarande Windows 7-licens? När du byter till ett nytt moderkort finns det en stor risk att Win7-licensen inte kommer att bli giltig på datorn. Då måste du kontakta Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Köper du nytt Windows eller tänker du använda din nuvarande Windows 7-licens? När du byter till ett nytt moderkort finns det en stor risk att Win7-licensen inte kommer att bli giltig på datorn. Då måste du kontakta Microsoft.

Gäller OEM-licenser och det är inte heller säkert att MS låser upp licensen vid flytt (beroende på vad det är för burk som licensen är såld med).

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster