Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Hej,

Flera av oss har börjat inhandla telefoner utav kinesisk brand ; xiaomi, oneplusone, huawei m.fl. och det har ju blivit rumrsrent, då de faktiskt håller en hög kvalité idag.

Det föranleder mig att fråga. Har vi några blåtandslurar av kinesisk brand som är utav reko kvalité ? Kanske går att spara en peng.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bästa DAC/amp till mobilen? Dragonfly?

Eller välja en Fiio X1?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@CROE: Vilka lurar har du? Varför behöver du en extern förstärkare? Vilken prisklass ('bästa' är visserligen subjektivt, men en portabel förstärkare kan kosta mer eller mindre vad som helst)? Vad kommer du lyssna på (strömning eller lokalt sparade filer)?

Permalänk
Skrivet av aalleexx:

Hej,

Flera av oss har börjat inhandla telefoner utav kinesisk brand ; xiaomi, oneplusone, huawei m.fl. och det har ju blivit rumrsrent, då de faktiskt håller en hög kvalité idag.

Det föranleder mig att fråga. Har vi några blåtandslurar av kinesisk brand som är utav reko kvalité ? Kanske går att spara en peng.

Skickades från m.sweclockers.com

Ausdom M06

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@CROE: Vilka lurar har du? Varför behöver du en extern förstärkare? Vilken prisklass ('bästa' är visserligen subjektivt, men en portabel förstärkare kan kosta mer eller mindre vad som helst)? Vad kommer du lyssna på (strömning eller lokalt sparade filer)?

Just nu använder jag ett par Bose QC25 som lurar till mobilen, funderar på att byta till bättre rent ljudmässigt.

Jag skulle vilja ha bättre ljudkvalitet när jag inte är hemma, där jag har O2 ODAC och DT 990 600 Ohm.

Lyssnar på 16 och 24 bit flac, Spotify samt P2 Klassiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CROE:

Just nu använder jag ett par Bose QC25 som lurar till mobilen, funderar på att byta till bättre rent ljudmässigt.

Jag skulle vilja ha bättre ljudkvalitet när jag inte är hemma, där jag har O2 ODAC och DT 990 600 Ohm.

Lyssnar på 16 och 24 bit flac, Spotify samt P2 Klassiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Xtz Headphone Divine eller AKG N90Q kan kanske vara nått att kolla på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Xtz Headphone Divine eller AKG N90Q kan kanske vara nått att kolla på.

Tack för tipset, men var ute efter en DAC/AMP combo till mobilen först och främst, eller ev. en portabel mediaspelare (typ Fiio X1).

Hade bytt ut mina QC25 för länge sedan, om jag inte var så pass beroende utav dess NC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Blir lite suspekt när jag ser detta.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

hehe Typiskt kinesisk "marknadsföring" Det ingår i köpet. Men vad jag läst så ska dom vara galet prisvärda och om jag skulle byta ut mina Plantronics Backbeat sense så skulle det nog bli mot dom i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Tittar efter nya lurar att ha till främst pendling. För tillfället använder jag RHA 750i och har tittat runt lite på lokala butiker och funderar på om det finns något liknande som Beyer t90 i ljudet, för portabel spelare. Gillade dem t70p jag hade innan däremot la jag ner eftersom dem var allt för klumpiga. Tycker det är så sjukt dyrt och om man hittar något så är det mest 250ohm eller liknande. Saknar att lyssna på lite musik, dessa in-ear använder jag knappt numera, får ont i öronen. Tydligen kan jag inte ha in-ear längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@buddaz: Har du inte fått mer eller mindre alla förslag som finns för tillfället? Känns som du ställt samma fråga 10 gånger i den här tråden nu och fått en drös förslag varje gång. Om du nu hittat något du gillar som är tungdrivet bör den lättaste lösningen rimligtvis vara att skaffa en portabel förstärkare i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@buddaz: Har du inte fått mer eller mindre alla förslag som finns för tillfället? Känns som du ställt samma fråga 10 gånger i den här tråden nu och fått en drös förslag varje gång. Om du nu hittat något du gillar som är tungdrivet bör den lättaste lösningen rimligtvis vara att skaffa en portabel förstärkare i så fall?

Letat som en galning. Frågar eftersom jag försöker få så mycket hjälp jag kan få. Tycker du jag låter dryg så är det bara sluta att svara. Inte svårare än så. Jag skall titta vidare på förstärkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@buddaz: Sorry, kanske tog i lite men eftersom du ställer frågan såpass ofta så hinner inte så mycket hända på marknaden. Jag tror ärligt talat att du får rucka lite på hur portabel din lösning är och köra antingen en portabel förstärkare till telefonen eller skaffa en DAP med vettig DA-omvandlare och förstärkeri inbyggd.

Jag försöker själv hitta någon vettig stationär DA-omvandlare för under 10k men känns som att jag går bet eftersom jag vill ha balanserade utgångar, coax samt USB (ej krav på DSD) in och inget hörlursuttag. Det enda jag kommit fram till är att köpa en Hegel HD10 eller HD11 begagnat, men föredrar att köpa nytt.. tips?

P.g.a. flytt så kommer jag behöva packa ned anläggningen i en dryg månad, känns skapligt jobbigt nu när jag äntligen hittat "hem".

Permalänk
Medlem

@buddaz: Du skulle ju faktiskt kunna låna hem hörlurar alternativt köpa för att prova. Ingen annan här vet exakt hur du vill ha det.

En seriös handlare har nog inga problem att låna ut hörlurar till dig.

Öppet köp kanske kan vara ett alternativ också.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Bra tips på Dac och Amp för 3k?

Permalänk
Medlem

@Sir Gaben: O2 ODac. Schiit M&M hamnar nog över 3k-strecket nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Jag har magni modi stacken och är väldigt nöjd, ser vackert ut på skrivbordet. Har dessutom en modi 2 dac som kommer läggas ut till försäljning 14 augusti. köpte fel då jag ville ha uber modellen (just för utseendet) och det blev för dyrt att skicka tillbaka den felaktiga.@Sir Gaben:

Har även idag gått med i massdroppen för fostex th-x00 hörlurarna länk här. ska bli spännande då det blir mina första riktiga "hifi" hörlurar. ( har idag ultrasone pro 900 vilka känns lite för trånga över öronen och hårda i muffarna. ) Någon som testat fostex th-x00 och är villig att beskriva vad jag kan förvänta mig?

Permalänk
Medlem

någon som har tips på in-ear för runt 1000kr? orkar inte ha mina beyer lurar på bussen vill gärna att de ska va lätt i packa ner

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@buddaz: Sorry, kanske tog i lite men eftersom du ställer frågan såpass ofta så hinner inte så mycket hända på marknaden. Jag tror ärligt talat att du får rucka lite på hur portabel din lösning är och köra antingen en portabel förstärkare till telefonen eller skaffa en DAP med vettig DA-omvandlare och förstärkeri inbyggd.

Jag försöker själv hitta någon vettig stationär DA-omvandlare för under 10k men känns som att jag går bet eftersom jag vill ha balanserade utgångar, coax samt USB (ej krav på DSD) in och inget hörlursuttag. Det enda jag kommit fram till är att köpa en Hegel HD10 eller HD11 begagnat, men föredrar att köpa nytt.. tips?

P.g.a. flytt så kommer jag behöva packa ned anläggningen i en dryg månad, känns skapligt jobbigt nu när jag äntligen hittat "hem".

Alla har XLR och kostar runt din budget
Pro-Ject RS dac
Musical Fidelity MX dac
Pioneer U-05
Rotel rdd-1580
M2Tech Young dac
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@buddaz: Du skulle ju faktiskt kunna låna hem hörlurar alternativt köpa för att prova. Ingen annan här vet exakt hur du vill ha det.

En seriös handlare har nog inga problem att låna ut hörlurar till dig.

Öppet köp kanske kan vara ett alternativ också.

Egentligen är köpsuget inriktat på en Naim Nap 100. Bara det att jag står inte riktigt ut med de lurar jag har nu. Annars de lurar som ser väldigt intressanta att prova är Sonus Faber Pryma. Det må vara en design lur, ändå värt att prova i butik. Annars försöka se om jag får tag i dragonflly och köpa ett par Beyer t90 om dem inte är allt för klumpiga. Hifiman S eller vad dem nu heter hade ok pris, däremot osäker på on-ear lurar, skulle tydligen vara en sådan historia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Jag försöker själv hitta någon vettig stationär DA-omvandlare för under 10k men känns som att jag går bet eftersom jag vill ha balanserade utgångar, coax samt USB (ej krav på DSD) in och inget hörlursuttag. Det enda jag kommit fram till är att köpa en Hegel HD10 eller HD11 begagnat, men föredrar att köpa nytt.. tips?

Hmm, schiit gungnir kanske? Ligger nog innanför gränsen för budgeten på schiit europe? (så länge du inte vill ha multibit)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Fyndjägare

Verkar som det kommer mer info om Beyerdynamic DT 1990 Pro idag. Ska släppas på IFA i September.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa ett par LCD-2 när jag är i USA nästa gång. Tips på DAC/Amp till dessa lurar? Läst att violectric v200 ska passa bra med lurarna, kostar dock ca 10k riksdaler i staterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oatp1b1:

Jag försöker själv hitta någon vettig stationär DA-omvandlare för under 10k men känns som att jag går bet eftersom jag vill ha balanserade utgångar, coax samt USB (ej krav på DSD) in och inget hörlursuttag. Det enda jag kommit fram till är att köpa en Hegel HD10 eller HD11 begagnat, men föredrar att köpa nytt..

Lake People RS-06 kanske?
Ska vara en Violectric v850 utan volym och några digitalfilter. Verkar ha det du efterfrågar. 800-950€ beroende på vilket USB chip man vill ha.

http://www.lake-people.de/produktdetails/dac_rs_06.html

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av CROE:

Funderar på att köpa ett par LCD-2 när jag är i USA nästa gång. Tips på DAC/Amp till dessa lurar? Läst att violectric v200 ska passa bra med lurarna, kostar dock ca 10k riksdaler i staterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Måste du köpa DAC/AMP i staterna också? V200 kostar ju 6700kr på Thomann B-stock. Men i den prisklassen finns det ju annat kul också. Om du är i USA och enbart ska spela med LCD-2 så varför inte någon av Schiits rörhäckar och deras nya Modi Multibit?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Lake People RS-06 kanske?
Ska vara en Violectric v850 utan volym och några digitalfilter. Verkar ha det du efterfrågar. 800-950€ beroende på vilket USB chip man vill ha.

http://www.lake-people.de/produktdetails/dac_rs_06.html

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset, ska kika på det!

Skrivet av Mumu55:

Måste du köpa DAC/AMP i staterna också? V200 kostar ju 6700kr på Thomann B-stock. Men i den prisklassen finns det ju annat kul också. Om du är i USA och enbart ska spela med LCD-2 så varför inte någon av Schiits rörhäckar och deras nya Modi Multibit?

Tänkte mest om man kunde göra något kap, LCD-2 är ju ca 4.000 SEK billigare i staterna. Men V200 verkar vara dyrare, tack för svaret.

Kikat på Schiit en del, gillar designen skarpt, och deras produkter verkar få bra kritik. Magni 2 Uber + Modi 2 Multibit går på $398, alltså omkring 3.500 SEK, vilket verkar en rimlig summa. Tror ni att denna setup passar ett par LCD-2?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av CROE:

Tack för tipset, ska kika på det!

Tänkte mest om man kunde göra något kap, LCD-2 är ju ca 4.000 SEK billigare i staterna. Men V200 verkar vara dyrare, tack för svaret.

Kikat på Schiit en del, gillar designen skarpt, och deras produkter verkar få bra kritik. Magni 2 Uber + Modi 2 Multibit går på $398, alltså omkring 3.500 SEK, vilket verkar en rimlig summa. Tror ni att denna setup passar ett par LCD-2?

Hittar ingen (pålitlig) som testat lcd-2 med Magni 2 Uber. Men om 3500kr känns som din smärtgräns ser det ut som en prisvärd combo. Personligen hade jag nog kanske lagt mer på förstärkaren än DAC:en om det är LCD-2 som ska drivas. Typ billigare DAC och en Lyr 2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Hittar ingen (pålitlig) som testat lcd-2 med Magni 2 Uber. Men om 3500kr känns som din smärtgräns ser det ut som en prisvärd combo. Personligen hade jag nog kanske lagt mer på förstärkaren än DAC:en om det är LCD-2 som ska drivas. Typ billigare DAC och en Lyr 2.

Skickades från m.sweclockers.com

Har egentligen ingen smärtgräns, men ju lägre summan kan hållas desto bättre, såklart, sålänge ljudet är riktigt bra.

Läst att många anser att det handlar om att "kombinera rätt" mellan hörlur och DAC/Amp, och att man måste testa för att komma fram till bästa combo. Detta är problematiskt då jag har tänkt köpa enbart ett DAC/Amp och inte flera.

Anledningen till att jag kikat på V200 var därför att den har rekommenderats två gånger på Prisjakt.nu för LCD-2.

Permalänk
Medlem

Fått hem Sennheiser HD 600. Trevliga lurar. För de som undrar så klarar inte moderkortet på mitt Z170 Pro Gaming av att driva dem överhuvudtaget! Tur nog så fungerade min Yamaha förstärkare något bättre med uppgiften men jag tror fortfarande att det finns mer kräm i lurarna.

Som det är nu är lurarna med förstärkaren knappt ett steg bättre än mina gamla Sony MDR-XB700 och för över 2000kr mer så tror jag det ska låta mer än bara snäppet bättre än mina gamla.

Har hittat en begagnad Geek Out 720 ute för 80 dollar, några repor på den men fungerar tydligen bra. Hur är det med hörlursförstärkare, blir dom sämre med tiden eller spelar det ingen som helst roll?

Permalänk
Medlem

@CROE: Jag passar på att tipsa dig om att köpa med längre "stavar" (yoke rods) och även ett "huvudband".
Det kanske inte är något du måste ha men det kan vara bra att ha utifall att...
Jag köpte ett huvudband i läder eller konstläder och det är skönt att ha speciellt eftersom lurarna faktiskt väger en hel del.
Köper du tredjepartsband från ebay så får du ge någon hundring men om du kostar på dig ett från tillverkaren direkt så är deras "Carbon fiber" listat för $200 på deras hemsida.

Och ett par extra öronkuddar kanske?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX