Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Inaktiv

totalt negativt inställt till w10 från början, men efter ett tag så börjar man vänja sig och tycka om den faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Du behöver inte gå in i registret. Att ändra tjänsten "Windows Update" under tjänster, till "manual start" så att den inte kör i bakgrunden har tidigare fungerat utmärkt om man haft pro. (Du startar istället programmet/tjänsten när du själv vill.)
...
EDIT: Hittar inget på nätet om att detta skulle ha ändrats. Sitter inte framför någon Redstone 14393.51 nu så kan inte kolla. Någon annan kanske kan göra detta?

Fungerar fint att inaktivera tjänsten "Windows Update" för mig. Jag kör Windows 10 Pro AU ifrån en thumbdrive

Permalänk
Medlem

@snajk
Tackar, då blev de rätt!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbomaniac:

håll dig du till din mac och respektera oss som är nöjda med windows, du är totalt orelevant i den här tråden, har haft en macbook pro 2013 som jag ogillade men spyr inte galla för det, sålde skiten och sen var det bra

Vet inte om du läst rubriken på tråden? Det står "Vad tycker ni om Windows 10" och inte "För oss som tycker bra om Windows 10"!

Sen är du precis lika irrelevant som alla oss andra fast du verkar inte tro det själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Fungerar fint att inaktivera tjänsten "Windows Update" för mig. Jag kör Windows 10 Pro AU ifrån en thumbdrive

Tack Walkir att du testade detta på AU.

Då kan vi åtminstone avfärda allt detta sk-tsnack om tvångsuppdateringar och tvångsstarter och istället helt koncentrera diskussionen på vad man tycker är bra eller dåligt med Windows 10.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wickman:

Tack Walkir att du testade detta på AU.

Då kan vi åtminstone avfärda allt detta sk-tsnack om tvångsuppdateringar och tvångsstarter och istället helt koncentrera diskussionen på vad man tycker är bra eller dåligt med Windows 10.

Ja en av de dåliga sakerna är att normala användare inte har en aning om hur man deaktiverar tjänster och att man inte själv kan välja när datorn ska startas om.
Man kan ju även kritisera det för att det behöver startas om överhuvudtaget i tid och otid.
Jag känner själv de som blivit utsatta för tvångsinstallation av win 10 utan att ens kunna välja tidpunkt.
Det är inte mycket som är bättre med win 10 jämfört med win 7 och eftersom det är så pass mycket som är sämre så blir det väl att betrakta det som ett leksaks-os som passar bäst i spelkonsoler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Någon som vet när AU kommer till WSUS?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Fungerar fint att inaktivera tjänsten "Windows Update" för mig. Jag kör Windows 10 Pro AU ifrån en thumbdrive

Kör WUMT istället, där kan du både stänga av vanliga update och söka uppdateringar på gammalt hederligt sätt.
Sen väljer själv vilka uppdateringar som skall in och om du vill dölja några.

Skrivet av Wickman:

Tack Walkir att du testade detta på AU.

Då kan vi åtminstone avfärda allt detta sk-tsnack om tvångsuppdateringar och tvångsstarter och istället helt koncentrera diskussionen på vad man tycker är bra eller dåligt med Windows 10.

Den updaten är något som är "kiss kasst värdelöst", även om du stänger av den så drar den ner allt när du väl kör den och utan att man får en möjlighet att först kolla vad som finns och om man vill ha ner allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

men folk är så fanatiska i dessa trådar, förstår inte!

AMAGADD!! MS har installerat candy crush på min dator!!!
skrek ni lika mycket när MS röj infördes?

AMAGADD!! XX slutade fungera, win10 är det sämsta operativ någonsin bara för att JAG fick ett problem som ingen annan har

AMAGADD!! en bugg i windows 10 som gör att XX inte fungerar.. under alla mina år jag använt OSX/iOS och apple har aldrig i hela sin historia haft en bugg... eller?

Vad är det du inte förstår? Att folk blir sura när saker (av)isntalleras utan deras samtycke och som dessutom ställer till en massa problem? T.ex när en ljuddrivare "uppdateras" så att ljudet ballar ur? Eller att en app avinstalleras, eller att inställningar ändras?

Skulle du gilla om t.ex. någon gick gick lös och möblerade om din lägenhet/ditt rum medan du är på jobbet/i skolan? Det är väl inte så svårt att fatta att folk blir sura när M$ gör intrång på det som dom uppfattar som sin egen privata sfär, en sfär som M$ på ren svenska helt enkelt ska skita i.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Någon som vet när AU kommer till WSUS?

Har den kommit till vanliga update än? Den har då inte dykt upp på min maskin än och syns inte om jag säker efter den manuellt heller.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja en av de dåliga sakerna är att normala användare inte har en aning om hur man deaktiverar tjänster och att man inte själv kan välja när datorn ska startas om.
Man kan ju även kritisera det för att det behöver startas om överhuvudtaget i tid och otid.
Jag känner själv de som blivit utsatta för tvångsinstallation av win 10 utan att ens kunna välja tidpunkt.

Om man väljer att WinUpdate ska aktiveras manuellt väljer man själv när uppdateringar och omstarter ska ske. Det är så galet enkelt att utföra att även en dummie kan klara av.
(Högerklicka på winikonen->aktivitetshanteraren->tjänster->Winupdate->manuellt) Därefter eventuellt lägga en länk på skrivbordet till Update så att man kan uppdatera och starta om när man tycker det är lämpligt.

Så allt snack om att det ska startas om i tid och otid håller verkligen inte. Att installationerna sker under omstart är av den anledningen att Windows självt då inte aktiverat och därmed möjligtvis kan påverka viktiga uppdateringar negativt.

Så, om du känner folk som tycker detta är så ootroligt svårt får du väl lära upp dem. Därefter tycker de säkert att det är enkelt
Kan vi sluta det här icke-diskussionen nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wickman:

Tack Walkir att du testade detta på AU.

Då kan vi åtminstone avfärda allt detta sk-tsnack om tvångsuppdateringar och tvångsstarter och istället helt koncentrera diskussionen på vad man tycker är bra eller dåligt med Windows 10.

Vadå skitsnack om tvångsuppdateringar. Man börjar tro på allvar att du är anställd av microsoft med din damage kontroll. Windows 10 uppdaterar automatiskt utan att fråga eller be om lov. Det krävs Windows Enterprise för att kunna kontrollera och välja uppdateringar.

Självcensur.
Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Den updaten är något som är "kiss kasst värdelöst", även om du stänger av den så drar den ner allt när du väl kör den och utan att man får en möjlighet att först kolla vad som finns och om man vill ha ner allt.

De flesta vanliga användare är vana vid att dra ned allt. Vad de vill göra är att själva styra när detta skall ske, och svaret är att det kan de lätt orda om de slår om tjänsten Winupdate till manuellt.

Om du som användare istället har specifika krav på vilka uppdateringar du vill ta hem kan du köra WUMT istället precis som du själv föreslår.

Förstår inte varför det ena skall utesluta det andra. Man väljer den metod som passar en bäst helt enkelt.

Hoppas vi kan stänga ned allt tjafs om tvångsuppdateringar hit och dit i den här tråden nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Vadå skitsnack om tvångsuppdateringar. Windows 10 uppdaterar automatiskt utan att fråga eller be om lov. Det är redan konstaterat att det krävs Windows Enterprise för att kunna inaktivera automatiska uppdateringar. Du måste fan vara anställd av microsoft för att sjunka så lågt med din damage kontroll. En värre skitsnackare än dig har jag fan inte sett på länge.

Nej. Man kan enkelt stänga av tjänsten "Windows Update" i både Home och Pro, om man inte vill att uppdateringarna ska installeras.

Sedan så fungerar det fortfarande att använda "Local Group Policy Editor" i Pro-versionen.

Räcker inte detta så finns det 3:e-partsprogram att tillgå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Nej. Man kan enkelt stänga av tjänsten "Windows Update" i både Home och Pro, om man inte vill att uppdateringarna ska installeras.

Sedan så fungerar det fortfarande att använda "Local Group Policy Editor" i Pro-versionen.

Räcker inte detta så finns det 3:e-partsprogram att tillgå.

Det ska vara valfritt att uppdatera. Att döda hela proccessorn ger en inga val.

Snajk har redan konstaterat att man måste ha Windows Enterprise för att fritt kontrollera och välja uppdateringar. Att ändra i Home eller pro fungerar inte längre. Min GIF jag postade tidigare visar det klart och tydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Vadå skitsnack om tvångsuppdateringar. Windows 10 uppdaterar automatiskt utan att fråga eller be om lov. Det är redan konstaterat att det krävs Windows Enterprise för att kunna kontrollera och välja uppdateringar.

Och där har du som jag sagt tidigare helt fel. Hur svårt kan det vara att göra en inställning??
Jag avslutar den här diskussionen nu. Anser inte att faktaresistens skall uppmuntras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Snajk har redan bevisat att jag måste ha Windows Enterprise för att kontrollera uppdateringar. Att ändra i Home eller pro fungerar inte längre. Att döda hela proccessorn låter mig inte välja.

Jag har Windows 10 Pro Version 1067 Build 14393.51

Avaktiverade tjänsten...

Försökte söka efter uppdateringar...

vilket såklart inte fungerar när tjänsten inte körs.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Jag har Windows 10 Pro Version 1067 Build 14393.51

Avaktiverade tjänsten...
http://i.imgur.com/he2z7Rl.png

Försökte söka efter uppdateringar...
http://i.imgur.com/s5Ychkl.png

vilket såklart inte fungerar när tjänsten inte körs.

Användare ska ha rätt att välja när och hur de vill ta emot uppdateringar. Att avaktivera tjänsten stänger av mer än automatiska uppdateringar, som var målet mina tidigare inställningar. Att själva valmöjligheten kräver Windows Enterprise är sjukt.

Jag kommer använda mig av din lösning tills jag byter operativsystem. Tack för ditt engagemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Nej. Man kan enkelt stänga av tjänsten "Windows Update" i både Home och Pro, om man inte vill att uppdateringarna ska installeras.

Ja och med det faller ju MS egna argument om att tvingade uppdateringar gör Internet "säkert"!

Kan garantera dig att WU kommer att stängas av på många W10 datorer för det är många som inte vill ha sin dator våldtagen, åtminstone fram tills MS stoppar den möjligheten totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Jag har Windows 10 Pro Version 1067 Build 14393.51

Avaktiverade tjänsten...

Du behöver inte avaktivera tjänsten du ska sätta den till "manuellt" så du kan uppdatera när du själv vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Vadå skitsnack om tvångsuppdateringar. Man börjar tro på allvar att du är anställd av microsoft med din damage kontroll. Windows 10 uppdaterar automatiskt utan att fråga eller be om lov. Det krävs Windows Enterprise för att kunna kontrollera och välja uppdateringar.

Jag vet inte om jag håller med dig. Jag har nekat, AU. Får en påstötning var gång jag startar om datorn, om att det finns uppdateringar, och om jag vill göra något åt dem. Än så länge har jag nekat, eftersom det känns bra om "ni andra" betatestar det åt mig ett tag till. Det har varit fullständigt problemfritt, och jag kör "standard" Pro. Vilket torde vara mer än nog för att uppnå syftet du vill, att kunna välja när uppdateringarna ska installeras. Med WUMT har jag även möjligheten at helt blockera uppdateringar, men det har jag inte testat, eftersom jag faktiskt tänker installera AU.

Skrivet av anon185723:

Snajk har redan konstaterat att man måste ha Windows Enterprise för att fritt kontrollera och välja uppdateringar. Att ändra i Home eller pro fungerar inte längre. Min GIF jag postade tidigare visar det klart och tydligt.

Fast det var inte vad Snajk sa. Eller snarare skrev. Han tyckte att du hade gjort en felaktig register edit, och valt ett alternativ som inte finns med din Windowsversion, och om du i stället väljer något alternativ som faktiskt finns, så får du möjligheten att välja när uppdateringarna ska installeras. Har man valt att göra icke supportade registerhacks så är det kanske inte helt oväntat om en del saker uppför sig märkligt, så det är inte helt uppenbart Microsofts fel, även om jag fortfarande tycker att de borde låta användare som vill ha det, få bättre kontroll över bland annat uppdateringar.

Skrivet av anon185723:

Användare ska ha rätt att välja när och hur de vill ta emot uppdateringar. Att avaktivera tjänsten stänger av mer än automatiska uppdateringar, som var målet mina tidigare inställningar. Att själva valmöjligheten kräver Windows Enterprise är sjukt.

Fast det valet har du ju:

Skrivet av snajk:

Vad du borde gjort, om du nu vill undvika uppdateringar, är att sätta värdet eller policyn till 2 för att få notifieringar för både nedladdning och installation av dem vilket hade gjort att uppgraderingarna inte hade installerats direkt, dock förr eller senare då man inte kan skjuta upp dem i all evighet längre, och hade du kryssat för Defer så hade det blivit senare. Alternativt bara bockat i Defer för att skjuta upp dem så länge som möjligt. Oavsett borde du ha bockat i Defer.

Det är i mitt tycke fortfarande skit att man inte får välja vilka uppdateringar man vill installera, men det finns som sagt tredjepartsmjukvara till det, men så länge allt du vill ha, är tjänsten igång, samt möjlighet att välja hur, och när, så är det fritt fram. Jag förutsätter dock att du har Windows 10 Pro, eftersom det är en produktionsplattform. Home har av uppenbar anledning hårdare restriktioner, och ska jag vara ärlig, tycker jag det är bra.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Vad är det du inte förstår? Att folk blir sura när saker (av)isntalleras utan deras samtycke och som dessutom ställer till en massa problem? T.ex när en ljuddrivare "uppdateras" så att ljudet ballar ur? Eller att en app avinstalleras, eller att inställningar ändras?

Skulle du gilla om t.ex. någon gick gick lös och möblerade om din lägenhet/ditt rum medan du är på jobbet/i skolan? Det är väl inte så svårt att fatta att folk blir sura när M$ gör intrång på det som dom uppfattar som sin egen privata sfär, en sfär som M$ på ren svenska helt enkelt ska skita i.

jag förstår precis.. skulle någon gå in i mitt hus och möblera om skulle möblera om igen enligt mitt tycke, kanske med all rätt klaga lite och sedan gå vidare med livet.. och inte om och om och om och om igen älta detta vidare och vidare som denna tråd handlar mest om nu.
Försvann ett program? installera det igen
Försvann en inställning? ändra den igen
Installerades Candy Crush i en ny build av ett OS? big deal.
Slutade en drivare att fungera? lite drygare men installera drivaren igen.

MS är inte på något sätt ensam om att saker kan gå fel vid en uppgradering

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

jag förstår precis.. skulle någon gå in i mitt hus och möblera om skulle möblera om igen enligt mitt tycke, kanske med all rätt klaga lite och sedan gå vidare med livet.. och inte om och om och om och om igen älta detta vidare och vidare som denna tråd handlar mest om nu.

Fast just med Windows 10 känner jag att man får vara noga så att inte ens inställningar ändras tillbaka efter varje uppdatering den drar in. Lite som att någon går in till dig och möblerar om när du är borta. Sedan när du kommer hem så kan du ställa tillbaka möblerna. Men nästa dag när du går ut så är någon där och möblerar om igen. Detta repeteras om och om igen. Men det kanske bara är jag...

Citat:

MS är inte på något sätt ensam om att saker kan gå fel vid en uppgradering

Sant tyvärr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är i mitt tycke fortfarande skit att man inte får välja vilka uppdateringar man vill installera, men det finns som sagt tredjepartsmjukvara till det, men så länge allt du vill ha, är tjänsten igång, samt möjlighet att välja hur, och när, så är det fritt fram. Jag förutsätter dock att du har Windows 10 Pro, eftersom det är en produktionsplattform. Home har av uppenbar anledning hårdare restriktioner, och ska jag vara ärlig, tycker jag det är bra.
B!

Håller med och blir faktiskt lite irriterad över att om man frågar någonstas om det så är det alltid någon som svarar att man kan ju stänga av Windows Update tills man vill installera uppdateringar. Ja, det kan man men när man väl sätter igång den igen så kommer ju alla uppdateringar att installeras. Jag vill själv kunna bestämma vad som installeras på min dator. Vill jag ha uppdatering B, men inte uppdatering A ska jag kunna göra det utan att blanda in något obskyrt tredje-parts program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om jag hö klickar på en iso har endast alternativet att mounta den i min virtuella drive skapad av power iso.
Kanske måste avinstallera power iso för att det skall fungera?

Ja det måste du

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har använt Win10 och kommer tyvärr fortfarande i kontakt med bröten (hos släkt o vänner) och försöker därför så gott det går, hålla mig informerad vad som händer och gäller. Om jag kunde hållit mig borta, så hade jag gjort det.

Men å andra sidan mår nog diskussionstrådar bra av att ha två sidor av myntet och inte bara fanboys.. eller hur?
Speciellt en tråd som heter "Vad tycker ni om Windows 10?"..
Men det finns väl fler folk än TS, som bara vill höra goda och bra saker..

Exakt det är ju det som håller denna tråd vid liv och gör den intressant

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pomelo:

Fast just med Windows 10 känner jag att man får vara noga så att inte ens inställningar ändras tillbaka efter varje uppdatering den drar in. Lite som att någon går in till dig och möblerar om när du är borta. Sedan när du kommer hem så kan du ställa tillbaka möblerna. Men nästa dag när du går ut så är någon där och möblerar om igen. Detta repeteras om och om igen. Men det kanske bara är jag...

jag har aldrig varit med om det, och då har jag kört sen betan. däremot har jag ännu inte fått AU så vet inte om den ställer till något. men på dig låter det som varje gång du får en patch så händer det nåt, t.o.m efter security patches

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Du behöver inte avaktivera tjänsten du ska sätta den till "manuellt" så du kan uppdatera när du själv vill.

Jo, eftersom "Manual" är standardinställningen.

EDIT: Här kan man se standardinställningarna för alla tjänster i Windows 10. Kan vara bra om man har pillat runt för mycket, eller om man vill pilla runt. http://www.blackviper.com/service-configurations/black-vipers...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

jag har aldrig varit med om det, och då har jag kört sen betan. däremot har jag ännu inte fått AU så vet inte om den ställer till något. men på dig låter det som varje gång du får en patch så händer det nåt, t.o.m efter security patches

Kanske varje gång är att ta i, men det har hänt tillräckligt många gånger för att jag inte längre litar på att mina möbler står på samma ställe när jag kommer hem. Det är inte en engångsföreteelse som det lät i ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

De flesta vanliga användare är vana vid att dra ned allt. Vad de vill göra är att själva styra när detta skall ske, och svaret är att det kan de lätt orda om de slår om tjänsten Winupdate till manuellt.

Om du som användare istället har specifika krav på vilka uppdateringar du vill ta hem kan du köra WUMT istället precis som du själv föreslår.

Förstår inte varför det ena skall utesluta det andra. Man väljer den metod som passar en bäst helt enkelt.

Hoppas vi kan stänga ned allt tjafs om tvångsuppdateringar hit och dit i den här tråden nu.

Vad som är kasst är att man skall behöva 3:e parts program för att ha kontroll på uppdateringarna.
Det var väl inga problem att dra ner allt med gamla windows update om man nu ville det, men det gav samtidigt valmöjligheten att ha kontroll för dom som ville ha det.

Vill du inte ha en massa tjafs om/mot W10 föreslår jag att du startar en ny tråd, Vad tycker ni om Windows 10? OBS endast positiva kommentarer tillåtna!