Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja en av de dåliga sakerna är att normala användare inte har en aning om hur man deaktiverar tjänster och att man inte själv kan välja när datorn ska startas om.
...
Det är inte mycket som är bättre med win 10 jämfört med win 7 och eftersom det är så pass mycket som är sämre så blir det väl att betrakta det som ett leksaks-os som passar bäst i spelkonsoler.

Brukar tipsa om program som WinaeroTweaker, ShutUp10 samt SpyBot Anti-Beacon just pga att Microsoft gjort det svårt att hitta dessa inställningar på annat sätt. Enklare än ShutUp10 kan det knappt bli.

Sedan Windows 8 flyttade enklare inställningar in i "PC Settings" (främst för Modern UI), medan kontrollpanelen var nära nog orörd. Dvs avancerade användare kunde fortfarande använda allt som vanligt.

Senare i Windows 10, så började Microsoft rensa upp i kontrollpanelen, utan att i vissa fall ha ordentliga alternativ i "Settings". Jag tycker att Windows 10 Anniversary Update har blivit ett stort lyft tidigare versioner av 10:an, men det finns fortfarande ställen där man blir kastad mellan "Settings" och kontrollpanelen.

Nu känner jag mig ofta mer begränsad i Windows 10 än på min Android-telefon, just pga de spartanska inställningarna i "Settings". I det avseendet är Windows 10 även ett leksaks-OS för mig.

I Windows 8.1 Update 1 använder jag aldrig "PC Settings", utan sköter alla inställningar genom gamla trogna kontrollpanelen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

jag har aldrig varit med om det, och då har jag kört sen betan.

Du har du nog inte rört många inställningar För mig som är vänsterhänt, så har jag ett antal ggr fått gå in och ändra tillbaka den inställningen. Den påverkar exempelvis hur menyer visas, vilket är lätt att upptäcka varje gång man använder datorn.

Utöver detta så har ett antal andra inställningar också blivit nollställda, men ofta är de svårare att upptäcka.

Skrivet av issue:

Försvann ett program? installera det igen
Försvann en inställning? ändra den igen
Installerades Candy Crush i en ny build av ett OS? big deal.
Slutade en drivare att fungera? lite drygare men installera drivaren igen.

Lite smått skärmmande att du jobbar som IT-konsult med den inställningen till mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

jag förstår precis.. skulle någon gå in i mitt hus och möblera om skulle möblera om igen enligt mitt tycke, kanske med all rätt klaga lite och sedan gå vidare med livet.. och inte om och om och om och om igen älta detta vidare och vidare som denna tråd handlar mest om nu.
Försvann ett program? installera det igen
Försvann en inställning? ändra den igen
Installerades Candy Crush i en ny build av ett OS? big deal.
Slutade en drivare att fungera? lite drygare men installera drivaren igen.

MS är inte på något sätt ensam om att saker kan gå fel vid en uppgradering

Väldigt konstig inställning..

Om man är insatt och kunnig inom dator-sfären, så är det ju inga större problem, annat än att det är väldigt irriterande. Har man datorn i sitt yrke och livnär sig på den, kan det vara rent ut sagt påfrestande eller ett "no go".
Har man knappt någon kunskap, utan förlitar sig på släkt, vänner och bekanta ska hjälpa en, så blir det också väldigt jobbigt. För det är inte alltid de kan hjälpa till så snabbt..

Ska Microsoft ha denna filosofi, bör de öppna en gratis 24-tim support, där de rättar till alla fel/problem de ställt till med.

Har detta inträffat i tidigare OS från Microsoft? Själv har jag då aldrig märkt av något på långa vägar, så illa som det är nu sen Win10 kom.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du har du nog inte rört många inställningar För mig som är vänsterhänt, så har jag ett antal ggr fått gå in och ändra tillbaka den inställningen. Den påverkar exempelvis hur menyer visas, vilket är lätt att upptäcka varje gång man använder datorn.

Utöver detta så har ett antal andra inställningar också blivit nollställda, men ofta är de svårare att upptäcka.

Lite smått skärmmande att du jobbar som IT-konsult med den inställningen till mjukvara.

På jobbet skulle jag bli galen, absolut, men på swec skriver jag som en privat person med vad jag tror andra privata.
Jag har aldrig upplevt dessa problem, varken hemma eller på jobbet, är väl kanske därför jag inte ser det som ett stort problem. Skulle jag hamna i er situation som har återkommande problem kanske jag också skulle bli galen.

Skrivet av DaBone:

Väldigt konstig inställning..

Om man är insatt och kunnig inom dator-sfären, så är det ju inga större problem, annat än att det är väldigt irriterande. Har man datorn i sitt yrke och livnär sig på den, kan det vara rent ut sagt påfrestande eller ett "no go".
Har man knappt någon kunskap, utan förlitar sig på släkt, vänner och bekanta ska hjälpa en, så blir det också väldigt jobbigt. För det är inte alltid de kan hjälpa till så snabbt..

Ska Microsoft ha denna filosofi, bör de öppna en gratis 24-tim support, där de rättar till alla fel/problem de ställt till med.

Har detta inträffat i tidigare OS från Microsoft? Själv har jag då aldrig märkt av något på långa vägar, så illa som det är nu sen Win10 kom.

Personligen så är win10 mer smärtfri än win8, där hade jag en hel del problem, även på jobbet. Win7 var för länge sen jag använde så det har jag förträngt.

Sen är en fråga om bara dessa problem hörs mer för att fler hittat ut till fler forum?

Enda supporten jag behövt ge min far var efter en uppgradering till win10 när han inte längre hitta harpan.
Brordotterns hdd krasha, den datorn hade win8, jag köpte ny disk, installera win8 och gjorde sen en upgrade till win10, inte hört om några problem därifrån heller.

Nej men jag ber om ursäkt om jag verkar vara lite nonchalant med "bara att installera programmet igen" osv. Har man återkommande problem skulle jag också ruttna. Men för mig och min släkt och de kunder jag jobbar med så har win10 varit riktigt smärtfritt. Bästa OSet på länge

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

På jobbet skulle jag bli galen, absolut, men på swec skriver jag som en privat person med vad jag tror andra privata.
Jag har aldrig upplevt dessa problem, varken hemma eller på jobbet, är väl kanske därför jag inte ser det som ett stort problem. Skulle jag hamna i er situation som har återkommande problem kanske jag också skulle bli galen.

Personligen så är win10 mer smärtfri än win8, där hade jag en hel del problem, även på jobbet. Win7 var för länge sen jag använde så det har jag förträngt.

Sen är en fråga om bara dessa problem hörs mer för att fler hittat ut till fler forum?

Enda supporten jag behövt ge min far var efter en uppgradering till win10 när han inte längre hitta harpan.
Brordotterns hdd krasha, den datorn hade win8, jag köpte ny disk, installera win8 och gjorde sen en upgrade till win10, inte hört om några problem därifrån heller.

Nej men jag ber om ursäkt om jag verkar vara lite nonchalant med "bara att installera programmet igen" osv. Har man återkommande problem skulle jag också ruttna. Men för mig och min släkt och de kunder jag jobbar med så har win10 varit riktigt smärtfritt. Bästa OSet på länge

Svarar på det av mig fetmarkerade.
Så problemet med Win10s låga efterfrågan är alla Internet forum?
Förbjud all kritik av Win10 så kommer alla vara glada och lyckliga med Win10?

Win10 känns gammalt, lika gammalt som Win8.x och lika tradigt som Winphone och Tiles.
Kanske dags för Microsoft att ge oss något nytt och fräscht efter som det var hela iden, med Tiles, Edge, Win10 med mera.
Ska man ha gammalt skåpmat så duger Win7 lika bra och Linux har mer fräscha UI:n och funktioner, än vad som finns på Windows och OSX.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Svarar på det av mig fetmarkerade.
Så problemet med Win10s låga efterfrågan är alla Internet forum?
Förbjud all kritik av Win10 så kommer alla vara glada och lyckliga med Win10?

Win10 känns gammalt, lika gammalt som Win8.x och lika tradigt som Winphone och Tiles.
Kanske dags för Microsoft att ge oss något nytt och fräscht efter som det var hela iden, med Tiles, Edge, Win10 med mera.
Ska man ha gammalt skåpmat så duger Win7 lika bra och Linux har mer fräscha UI:n och funktioner, än vad som finns på Windows och OSX.

Något nytt och fräscht? Hur mycket kan man förändra ett ui egentligen?

Vad de än gör så blir det ändå likt något annat.

Negativ kritik överröstar alltid positiv kritik oavsett ämne. Sedan är de flesta mer informerade idag jämfört med säg 10 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pomelo:

Håller med och blir faktiskt lite irriterad över att om man frågar någonstas om det så är det alltid någon som svarar att man kan ju stänga av Windows Update tills man vill installera uppdateringar. Ja, det kan man men när man väl sätter igång den igen så kommer ju alla uppdateringar att installeras. Jag vill själv kunna bestämma vad som installeras på min dator. Vill jag ha uppdatering B, men inte uppdatering A ska jag kunna göra det utan att blanda in något obskyrt tredje-parts program.

Då får du köpa rätt produkt. Enterprice. Jag är inte så säker på att jag skulle vilja BETALA för det, men det är en lösning. Egen server, screena uppdateringarna, och pusha dem till alla datorerna i nätverket manuellt.

Skrivet av walkir:

Lite smått skärmmande att du jobbar som IT-konsult med den inställningen till mjukvara.

Inte egentligen. Det är milsvid skillnad på vad som är "rätt" för ett företag med tiotals datorer, och uppåt, som det ju är frågan om för att man ska hyra in en IT-konsult, eller hemma kontoret. En konsult som rekommenderar standalone datorer med Windows 10 Pro på, till ett företag som har hyrt in honom, får antagligen gå hem på studs. Och rätt konfigurerat så har en enterprice-lösning 100%'ig kontroll över vilka uppdateringar som installeras, och när.

Missförstå mig rätt. Jag tycker fortfarande det är fel att det blir mindre och mindre kontroll möjlig för oss avancerade användare, men eftersom vi ÄR avancerade användare så har vi inga problem med att hitta tredjepartsmjukvara som gör det jobbet vi vill... Jag använder inte utforskaren, den integrerade ISO mount funktionen, hanteringen för arkiv, (.zip's osv) Internet Explorer / Edge, osv. Jag har definitivt inget problem med att ladda hem WUMT, för att säga till datorn att jag inte vill ha en specifik uppdatering. Jag skulle vilja påstå att just vår förmåga att välja egna vägar att göra saker på våra datorer är vad som gör oss till "avancerade användare" och att då bråka över att man inte vill använda en tredjepartsmjukvara för att göra ett specifikt jobb... det framstår åtminstone som lite märklig logik för mig. Och realiteten är att för merparten av användare är det här en bättre lösning. Alla de vännerna som regelbundet ringer för att datorn gör något konstigt, och det första man får göra när man kommer på besök, är att ägna någon timma åt att installera uppdateringar, för att sen felsöka, och inse att problemet är borta, de ringer helt enkelt inte längre...
Lite trist att vänskapskretsen krympte så fort, men å andra sidan, var det allt man dög till... Då kan det kanske kvitta...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Svarar på det av mig fetmarkerade.
Så problemet med Win10s låga efterfrågan är alla Internet forum?
Förbjud all kritik av Win10 så kommer alla vara glada och lyckliga med Win10?

Win10 känns gammalt, lika gammalt som Win8.x och lika tradigt som Winphone och Tiles.
Kanske dags för Microsoft att ge oss något nytt och fräscht efter som det var hela iden, med Tiles, Edge, Win10 med mera.
Ska man ha gammalt skåpmat så duger Win7 lika bra och Linux har mer fräscha UI:n och funktioner, än vad som finns på Windows och OSX.

Så sa jag inte, sa bara att problemen kanske hörs mer.
Är efterfrågan så låg? Vad är det för marknadsandel om man jämför med vad win7 och 8 hade 1 1/2 år efter release?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

@Galvanizer
Titta bara på alla som använder "customiserar" sina skrivbord.
Det minsta Microsoft kunde göra är att inte låsa användare till deras syn på "god design".

Om låsning UI layout behövs för standardisering på ett företag- eller hemdatorer, så ska detkan det göras, utan att Microsofts inblandning.

Varför skulle negativ kritik vara större än positiv kritik per automatik för Win10?
Varför fick Win8.x mer negativ kritik än positiv dito?
Varför blir Winphone mobiler ratade av köpare?

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Så sa jag inte, sa bara att problemen kanske hörs mer.
Är efterfrågan så låg? Vad är det för marknadsandel om man jämför med vad win7 och 8 hade 1 1/2 år efter release?

Win10 har funnits som Public Beta sedan långt innan lansering för dryga året. Så Win10 har funnits ute i mer än halvtannat år redan.
Alla Windows har kostat stora pengar (1000-2500kr) vid lansering förutom Win8.x som vid lanseringen kostade 100-200kr.
Win10 har varit:
1-gratis
2-laddats ned uppgradering
3-Aggressivt där allt annat än ett klart Nej (Nej=välj annat datum för installation) lett till Win10 installation.

Microsoft hade fram till sommaren målet att 1 000 000 000 användare för Win10 år 2018. De gick nyligen ut med att Win10 inte kommer få det trots gratis, trots installation mer eller mindre utan tillstånd.

Red: sedan sa du ingenting du skrev däremot: "Sen är en fråga om bara dessa problem hörs mer för att fler hittat ut till fler forum?".
Det var ingen fråga om något kanske!

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

@Galvanizer
Titta bara på alla som använder "customiserar" sina skrivbord.
Det minsta Microsoft kunde göra är att inte låsa användare till deras syn på "god design".

Om låsning UI layout behövs för standardisering på ett företag- eller hemdatorer, så ska detkan det göras, utan att Microsofts inblandning.

Varför skulle negativ kritik vara större än positiv kritik per automatik för Win10?
Varför fick Win8.x mer negativ kritik än positiv dito?
Varför blir Winphone mobiler ratade av köpare?

Vad som åsyftas är väl att det är den negativa kritiken som folk lägger märke till mest, den märks/hörs mest.

Vi har en tendens att gnälla mer på sådant vi inte gillar, att faktiskt uttala oss överhuvudtaget. Samtidigt som de bra sakerna hamnar i skymundan eftersom det som fungerar inte behöver nämnas.

Hur många gånger ser ni "positiva" inlägg jämfört med "negativa"?

Visst finns det några undantag, det gör det. Dock är det inte så vanligt att folk skriver här i forumet när de inte har problem, eller hur?

Köper vi en produkt i en affär så klagar vi när den inte fungerar, garantiärende/reklamation t.ex. Fungerar den däremot som tänkt kontaktar vi väl inte butiken för att berätta det? Eller gör folk det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag tycker fortfarande det är fel att det blir mindre och mindre kontroll möjlig för oss avancerade användare, men eftersom vi ÄR avancerade användare så har vi inga problem med att hitta tredjepartsmjukvara som gör det jobbet vi vill... Jag använder inte utforskaren, den integrerade ISO mount funktionen, hanteringen för arkiv, (.zip's osv) Internet Explorer / Edge, osv. Jag har definitivt inget problem med att ladda hem WUMT, för att säga till datorn att jag inte vill ha en specifik uppdatering.

Det är väl lite så jag också känner och har därför valt att även hålla fast i Windows 8.1 tills vidare.

Ang. WUMT (själv gillar jag Portable Update), så är mitt största problem med Windows att Knowledge Base sällan innehåller tillräckligt med information kring uppdateringen i sig. Istället sitter jag alltsom oftast och googlar uppdateringarna för att se vad andra rekommenderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har också tagit upp det, men TS behagade inte svara på det... som det brukade vara, så fort det var något som sades emot Microsoft.

Träligt, men men

Skrivet av AMD-FX:

Han lär ju inte kunna ändra nåt efteråt då han varit avstängd bra länge. Vet inte om det är för alltid denna gången

OK I see..

Permalänk

När Windows 10 var nytt hörde jag mycket om att söken skulle vara så bra och snabb, men det har jag aldrig upplevt. "Nu kan man både söka på filer, inställningar och executables" lät det.
Men man kan ju för fasen knappt söka fram hälften av alla inställningar.
Man får grotta ned sig i device manager och kontrollpanelen som vanligt om man ska hitta de inställningar man söker.

Visst är söken ganska bra när det gäller filer men den är ju sisådär när det gäller exekverbara program.
Jag har fortfarande inte lyckats få den att hitta vissa av mina program och genvägar, trots att jag indexerat om mapparna manuellt.
Snabbt går det inte heller.

Tur att man kör med Launchy för annars skulle jag inte stå ut med att söka fram och starta program

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kronvrak:

@Galvanizer
Titta bara på alla som använder "customiserar" sina skrivbord.
Det minsta Microsoft kunde göra är att inte låsa användare till deras syn på "god design".

Om låsning UI layout behövs för standardisering på ett företag- eller hemdatorer, så ska detkan det göras, utan att Microsofts inblandning.

Jag vet inte vad du menar riktigt, gränssnittet i W10 är inte mer låst än tidigare versioner av Windows. Det går utmärkt att byta ut Explorer.exe till ett annat skal för de som vill och det finns mängder av tredjepartsprogram för de som inte vill göra det som Rainmeter eller Launchy.

Citat:

Varför skulle negativ kritik vara större än positiv kritik per automatik för Win10?
Varför fick Win8.x mer negativ kritik än positiv dito?

Det är inte bara Windows utan det gäller de flesta produkter, är man missnöjd så klagar man, är man nöjd så är man tyst i långt högre utsträckning och det var precis samma med W7, XP osv.

Citat:

Varför blir Winphone mobiler ratade av köpare?

Det finns nog en mängd anledningar men mycket har att göra med att det saknas appar och alternativ för hårdvaran. Jag hade gärna haft en Windows-telefon om några appar som är kritiska för mig hade funnits och om det hade funnits en produkt som motsvarade mina krav. Så är inte fallet tyvärr.

Skrivet av Kronvrak:

Win10 har funnits som Public Beta sedan långt innan lansering för dryga året. Så Win10 har funnits ute i mer än halvtannat år redan.
Alla Windows har kostat stora pengar (1000-2500kr) vid lansering förutom Win8.x som vid lanseringen kostade 100-200kr.
Win10 har varit:
1-gratis
2-laddats ned uppgradering
3-Aggressivt där allt annat än ett klart Nej (Nej=välj annat datum för installation) lett till Win10 installation.

Microsoft hade fram till sommaren målet att 1 000 000 000 användare för Win10 år 2018. De gick nyligen ut med att Win10 inte kommer få det trots gratis, trots installation mer eller mindre utan tillstånd.

Windows 10 har aldrig varit gratis utan kostnaden har hela tiden varit likvärdig mot tidigare releaser inklusive Windows 8. Uppgraderingen däremot, men det är inte samma sak alls. MS vet att få köper uppgraderingslicenser, eller Windowslicenser själva, alls men nu vill de få med de som, om uppgraderingen kostade pengar, hade suttit kvar på sin gamla version tills de köpte en ny dator med senaste versionen.

De har inte nått upp till sitt mål angående antal installationer trots ihärdiga påtryckningar och gratisuppgraderingar, vilket ju är tråkigt för dem, men tian har ändå gått bättre än tidigare versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns nog en mängd anledningar men mycket har att göra med att det saknas appar och alternativ för hårdvaran. Jag hade gärna haft en Windows-telefon om några appar som är kritiska för mig hade funnits och om det hade funnits en produkt som motsvarade mina krav. Så är inte fallet tyvärr.

Största anledningen är nog bristen på appar. jag har är väldigt nöjd med operativet i min Lumia 950xl, riktigt nöjd med hårdvaran med. jag har inga appar som är kritiska för mig även om flera hade varit nice att ha. men jag funderar på att gå till Android nästa gång p.g.a appar. jag har hållit mig fast med MS några år nu i hopp om att apparna löser sig. men det blir en ond spiral, ingen köper telefonen för att det inte finns appar, ingen gör appar för folk inte köper mobilen.

Skrivet av snajk:

De har inte nått upp till sitt mål angående antal installationer trots ihärdiga påtryckningar och gratisuppgraderingar, vilket ju är tråkigt för dem, men tian har ändå gått bättre än tidigare versioner.

De hade även trott att de skulle ha fler andra win10 devices ute, som telefoner samt fler xboxes. men nu har de däremot tappat marknadsandelar på mobilmarknaden än vunnit dem.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Vad som åsyftas är väl att det är den negativa kritiken som folk lägger märke till mest, den märks/hörs mest.

Vi har en tendens att gnälla mer på sådant vi inte gillar, att faktiskt uttala oss överhuvudtaget. Samtidigt som de bra sakerna hamnar i skymundan eftersom det som fungerar inte behöver nämnas.

Hur många gånger ser ni "positiva" inlägg jämfört med "negativa"?

Visst finns det några undantag, det gör det. Dock är det inte så vanligt att folk skriver här i forumet när de inte har problem, eller hur?

Köper vi en produkt i en affär så klagar vi när den inte fungerar, garantiärende/reklamation t.ex. Fungerar den däremot som tänkt kontaktar vi väl inte butiken för att berätta det? Eller gör folk det?

Folk blir inte glada över minsta lilla när de betalar för det. Det är nämligen en självklarhet att få det man betalar för. För att få positiv feedback så krävs det att företaget överträffar förväntningarna. När produkten inte visar sig fungera så blir man otroligt missnöjd.

  • Betalar och får det man förväntat sig. = En självklarhet.

  • Köper ny dator som visar sig vara död. = Negativ kritik p.g.a., förkrossade förväntningar .

  • Köper från inet och får det man förväntade sig + en pingvinstång. = Positiv kritik för överträffade förväntningar.

Den negativa kritiken hörs mer när företaget underträffar fler förväntningar än vad de överträffar.

Fett skum grammatik.
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

De har inte nått upp till sitt mål angående antal installationer trots ihärdiga påtryckningar och gratisuppgraderingar, vilket ju är tråkigt för dem, men tian har ändå gått bättre än tidigare versioner.

Ja undras varför...

Skall bli intressant att se hur statistiken blir kommande 6 månader och det skulle inte förvåna mig om MS kommer att köra ett tvångsmatar race till om W10 planar ut.

Sen är frågan om de räknar ifrån deras egen statistik när någon rullat tillbaks till W7/8? Själv tvivlar jag på det.

Permalänk
Medlem

Min mor har senaste åren skött sitt datorbehov med en IBM t40 som hon fick "ärva" av mig.
När den packade ihop fullständigt härom veckan så fick jag i uppdrag att hjälpa henna köpa en ny.... Hon vill "känna o klämma" på saker i verkligheten innan köp, så det är köp i lokal butik som gäller...

Efter en runda hos de vanliga stora elektronikladorna så insåg jag att precis som jag trodde så fanns där inget att hämta, fanns bara ett par enstaka exemplar i "rea-hörnan" som hade vettiga operativsystem. Inget som förvånade mig där tyvärr, men det fanns inte heller några chromebooks längre??

Haffade nån säljare på varje ställe o frågade rakt ut "vad har du att erbjuda som inte kör W10 eller kommer från Apple?" Med tanke på vad man fick för svar så är det inte konstigt att PC försäljningen i princip har avstannat helt...

Som tur är finns här i stan en firma som har som köper upp uttjänta företagsdatorer och säljer dem vidare nyinstallerade o fräscha.
Blev en knappt 3 år gammal DELL, med nån I3 o Windows 7 PRO 2500:- med 1 års garanti, måste tusan vara det mest prisvärda datorköp jag gjort.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

De har inte nått upp till sitt mål angående antal installationer trots ihärdiga påtryckningar och gratisuppgraderingar, vilket ju är tråkigt för dem, men tian har ändå gått bättre än tidigare versioner.

Inte jämfört med Windows 7 iallafall.

Vilket är ganska anmärkningsvärt eftersom Windows 10 har varit en kostnadsfri uppdatering för alla Windows 7, 8 och 8.1-användare.

Permalänk
Inaktiv

Bjuder någon på kaffe och bullar så är det allt trevligt. Träffar man en vän så talar man nog glatt om personen som bjöd. Själva kaffet måste väcka starka känslor för att få mer tid i konversationen. En riktigt god eller äcklig kopp flyttar fokusen till själva kaffet.

Att bjuda på Windows 10 gör Microsoft till ett trevligt företag. Själva Windows 10 som gavs ut behöver vara riktigt bra eller dåligt för att ta över uppmärksamheten. Om det negativa snacket överröstar det positiva, så kan man nog konstatera att gåvan var under allas förväntningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

Största anledningen är nog bristen på appar. jag har är väldigt nöjd med operativet i min Lumia 950xl, riktigt nöjd med hårdvaran med. jag har inga appar som är kritiska för mig även om flera hade varit nice att ha. men jag funderar på att gå till Android nästa gång p.g.a appar. jag har hållit mig fast med MS några år nu i hopp om att apparna löser sig. men det blir en ond spiral, ingen köper telefonen för att det inte finns appar, ingen gör appar för folk inte köper mobilen.

Jo, kanske det. Jag är på jakt efter en telefon och hade det funnits en telefon med Windows som är vattentålig så hade det blivit en sådan, så länge den inte var kass i övrigt förstås. Så för mig handlar det mer om hårdvaran i alla fall. Jag använder mestadels webbläsaren förutom typ bankid, skype, slack, outlook, onedrive och så, så det mesta finns redan till Windows.

Citat:

De hade även trott att de skulle ha fler andra win10 devices ute, som telefoner samt fler xboxes. men nu har de däremot tappat marknadsandelar på mobilmarknaden än vunnit dem.

Yes.

Skrivet av KeyCat:

Ja undras varför...

Skall bli intressant att se hur statistiken blir kommande 6 månader och det skulle inte förvåna mig om MS kommer att köra ett tvångsmatar race till om W10 planar ut.

Sen är frågan om de räknar ifrån deras egen statistik när någon rullat tillbaks till W7/8? Själv tvivlar jag på det.

Statistiken de kommer med är antal aktiva enheter per månad så har du rullat tillbaka för mer än en månad sedan så räknas du inte med. Dock räknar de väl Xbox också så siffrorna är inte superbra på något sätt.

Skrivet av Kaine_Uro:

Inte jämfört med Windows 7 iallafall.

Vilket är ganska anmärkningsvärt eftersom Windows 10 har varit en kostnadsfri uppdatering för alla Windows 7, 8 och 8.1-användare.

Jo, W10 finns enligt MS på 350 miljoner enheter, ett år efter lansering. Det tog W7 18 månader att nå dit. Procentuellt ser det inte lika bra ut förstås men marknaden är också en annan nu än då med mindre nyförsäljning och så. Och med tanke på att Xbox räknas så är det inte jättebra, men fortfarande oerhört mycket bättre än valfri konkurrent som säljs/erbjuds idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, W10 finns enligt MS på 350 miljoner enheter, ett år efter lansering. Det tog W7 18 månader att nå dit. Procentuellt ser det inte lika bra ut förstås men marknaden är också en annan nu än då med mindre nyförsäljning och så. Och med tanke på att Xbox räknas så är det inte jättebra, men fortfarande oerhört mycket bättre än valfri konkurrent som säljs/erbjuds idag.

De siffrorna inkluderar väl alla enheterna som Windows 10 körs på? Helt fel när man jämför med Windows 7 som endast fanns/finns till PC. Räknar man med alla enheterna så vore det än mer konstigt om det inte gick bättre för Windows 10.

Sedan så är det ju procentuellt sett man får jämföra eftersom antalet enheter totalt sett ökat enormt under dessa år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

De siffrorna inkluderar väl alla enheterna som Windows 10 körs på? Helt fel när man jämför med Windows 7 som endast fanns/finns till PC. Räknar man med alla enheterna så vore det än mer konstigt om det inte gick bättre för Windows 10.

Sedan så är det ju procentuellt sett man får jämföra eftersom antalet enheter totalt sett ökat enormt under dessa år.

Jo, som jag skrev alltså.

Det blir lite konstigt att räkna procentuellt i användning dock då det finns fler datorer idag men det säljs färre så det har inte blivit lika många Windowslicenser från nyförsäljning som det var då och procentuellt gör det förstås ännu mer skillnad än i rena antal. Windows 10 krossar hur som helst alla konkurrenter totalt idag om man inte räknar Android då, vilket jag inte tycker man borde men då borde man inte räkna Xbox eller Windows-telefoner heller förstås, men på datormarknaden (alltså nyförsäljning, inte användning av gamla datorer) så dominerar Windows 10 hur man än ser på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Inte jämfört med Windows 7 iallafall.

Vilket är ganska anmärkningsvärt eftersom Windows 10 har varit en kostnadsfri uppdatering för alla Windows 7, 8 och 8.1-användare.

Skrivet av Kaine_Uro:

De siffrorna inkluderar väl alla enheterna som Windows 10 körs på? Helt fel när man jämför med Windows 7 som endast fanns/finns till PC. Räknar man med alla enheterna så vore det än mer konstigt om det inte gick bättre för Windows 10.

Sedan så är det ju procentuellt sett man får jämföra eftersom antalet enheter totalt sett ökat enormt under dessa år.

Procenten är viktig, och vilken produkt det är.
Så här kommer lite desktopstatistik.

Det tog Windows 7 femton månader att nå lite drygt 21% av desktopmarknaden.
Det tog Windows 10 nio månader att nå samma nivå av desktopmarknad
https://netmarketshare.com/

Men allvarligt talat förstår jag inte varför detta är så viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Men allvarligt talat förstår jag inte varför detta är så viktigt.

För att folk som utvecklar för en plattform måste / vill ha en kundbas innan de lägger ner utvecklingstid på en viss inriktning. Med andra ord, en stor andel Windows 10 användare är kritisk om DirectX 12 ska användas flitigt i spel. I dagsläget extra viktigt eftersom konkurrerande teknik inte är beroende av Windows 10, utan fungerar på äldre plattformar, med samma typ av prestanda som DirectX 12 ger. Jag lägger ingen värdering på vad som är bättre eller sämre, men en spelutvecklare som ska välja i dag tittar definitivt en gång extra på siffrorna, innan man bestämmer sig för exempelvis Vulcan, eller DirectX 12, istället för DirectX 11, som har en enormt stabil marknadsandel.
Detsamma gäller i stor utsträckning för all mjukvara, fast i mindre utsträckning. Designelement som är riktade mot "fel" OS kommer fortfarande fungera, men mjukvaran "passar inte in" och känns obestämbart fel att jobba med. Tangentbordsgenvägar är inte samma som i övriga delar av det dagliga användandet, knappar och menyer ser fel ut, osv. Det hela påverkar slutanvändarens upplevelse, och det intryck denna får. Så den typen av siffror kan vara väldigt intressanta.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Procenten är viktig, och vilken produkt det är.
Så här kommer lite desktopstatistik.

Det tog Windows 7 femton månader att nå lite drygt 21% av desktopmarknaden.
Det tog Windows 10 nio månader att nå samma nivå av desktopmarknad
https://netmarketshare.com/

Men allvarligt talat förstår jag inte varför detta är så viktigt.

Ja det stämmer. Hade ju faktiskt inte kollat den senaste statistiken. Slarvigt av mig.

Så Windows 10 har alltså varit lite mer "lyckat" än Windows 7 om man ser till marknadsandelar det tagit under samma tid. Men återigen, rent horribelt med tanke på hur hårt Microsoft försökt pressa ut 10:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

jag förstår precis.. skulle någon gå in i mitt hus och möblera om skulle möblera om igen enligt mitt tycke, kanske med all rätt klaga lite och sedan gå vidare med livet.. och inte om och om och om och om igen älta detta vidare och vidare som denna tråd handlar mest om nu.
Försvann ett program? installera det igen
Försvann en inställning? ändra den igen
Installerades Candy Crush i en ny build av ett OS? big deal.
Slutade en drivare att fungera? lite drygare men installera drivaren igen.

MS är inte på något sätt ensam om att saker kan gå fel vid en uppgradering

Försvann ett program eller uppdaterades något som strular; bli förvirrad, gör en massa fel och ställ till det, ring sonen/dottern/släkting. En vecka och några timmars resande senare finns släktingen på plats och fixar (eller tar med sig datorn ett par dar för att fixa) - så funkar det för många. Jag är själv rätt jävla less på att fixa PC strul på föräldrarnas/bekantas datorer; man har ingen aning om vad som riktigt hände och får tillbringa många timmar med att diagnosticera och fixa sån här skit.

Dessutom är det ett satans strul när saker uppdateras och slutar funka, det kan ju ta rätt lång tid från själva uppdateringen tills någon upptäcker att nåt slutat funka och det är långt ifrån säkert att man kan se sambandet mellan det som orsakade problemet och symptomet. Ta t.ex. sekretessinställningarna; hur lång tid tror du det tar innan någon upptäcker om de ändras? Du kanske skiter hur dom är inställda, men för många med mig är det viktigt att de inställningar jag gjort gäller.

För mig verkar det som att MS inte kunnat bestämma sig för om dom ville ha ett OS för en padda eller en PC och sen blandat hejvilt, ofta med mindre lyckat resultat. Blanda sen in lite besserwisserfasoner som är mindre lyckade så blir resultatet frustration.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Bjuder någon på kaffe och bullar så är det allt trevligt. Träffar man en vän så talar man nog glatt om personen som bjöd. Själva kaffet måste väcka starka känslor för att få mer tid i konversationen. En riktigt god eller äcklig kopp flyttar fokusen till själva kaffet.

Att bjuda på Windows 10 gör Microsoft till ett trevligt företag. Själva Windows 10 som gavs ut behöver vara riktigt bra eller dåligt för att ta över uppmärksamheten. Om det negativa snacket överröstar det positiva, så kan man nog konstatera att gåvan var under allas förväntningar.

Bra skrivet, gillar det där om kaffet! Dock haltar analogin lite eftersom "gåvan" från MS var med väldigt mycket baktanke. Å andra sidan delar jag din slutsats

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Vad som åsyftas är väl att det är den negativa kritiken som folk lägger märke till mest, den märks/hörs mest.

Vi har en tendens att gnälla mer på sådant vi inte gillar, att faktiskt uttala oss överhuvudtaget. Samtidigt som de bra sakerna hamnar i skymundan eftersom det som fungerar inte behöver nämnas.

Hur många gånger ser ni "positiva" inlägg jämfört med "negativa"?

Visst finns det några undantag, det gör det. Dock är det inte så vanligt att folk skriver här i forumet när de inte har problem, eller hur?

Köper vi en produkt i en affär så klagar vi när den inte fungerar, garantiärende/reklamation t.ex. Fungerar den däremot som tänkt kontaktar vi väl inte butiken för att berätta det? Eller gör folk det?

Jag brukar försöka ge positiv feedback också. Den gamla devisen om att man berättar för ett fåtal om hur nöjd man är, men sprider vitt och brett sitt missnöje om något är (iaf i min mening) väldigt sann.

Sen finns det andra faktorer som jag inte vet hur dom interagerar:
- Vissa människor kan aldrig medge att dom gjort en dålig affär, oavsett vad dom köpt så är det superbra, oavsett om det är värsta skiten.
- Många omdömen är polariserade; skeppade butiken sakerna inom 2 dar och du hade sakerna inom 4 dar = full pott i omdömet på prisjakt. Startade produkten när man tryckte på ON-knappen så är det återigen full pott. Om produkten inte startade så kammar både butiken och produkten hem noll stjärnor.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"