Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ghostfenix:

Kul med mera DLC i form utav kartor. Jag hade dock hellre sett Spanien,Portugal eller sydeuropa generellt som ett nytt DLC. Givet köp i vilket fall!

Förresten så släpptes det en 1 Gb stor patch idag så det känns verkligen som att utvecklarna arbetar med spelet trots att det har några år på nacken nu.

SCS Software har sagt att man ska stöda och uppdatera ETS2 en längre tid, olikt andra utvecklare (Men att Rockstar släpper patch till GTA IV efter 6 år är rätt coolt:p)

Övriga länder är väl på ingång, frankrike först sen spanien kanske. Italien vore inte fel att se mer utvecklat.

Permalänk
Medlem

Så... Vem kan förklara varför min G920 beter sig som den gör?

https://www.youtube.com/watch?v=zygb4iIuCtM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Så... Vem kan förklara varför min G920 beter sig som den gör?

https://www.youtube.com/watch?v=zygb4iIuCtM

Provat hålla i ratten? tänkte om den ger en lätt feedback eller om den verkligen bryter tag i ratten

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@FlashTec: Saken är ju den att absolut inget hände, så vad är det den ger feedback för? Men jo, den tar i väldigt mycket. Visade sig att man måste starta om spelet varje gång för att få det att inte göra som det gjorde i videon...

Permalänk
Skrivet av Viradise:

@FlashTec: Saken är ju den att absolut inget hände, så vad är det den ger feedback för? Men jo, den tar i väldigt mycket. Visade sig att man måste starta om spelet varje gång för att få det att inte göra som det gjorde i videon...

Tyckte det såg ut som att du körde över ett litet krön. Kan räcka för att spöka med lastbilsfysiken.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

@FlashTec: Saken är ju den att absolut inget hände, så vad är det den ger feedback för? Men jo, den tar i väldigt mycket. Visade sig att man måste starta om spelet varje gång för att få det att inte göra som det gjorde i videon...

Skrivet av Tinardirith:

Tyckte det såg ut som att du körde över ett litet krön. Kan räcka för att spöka med lastbilsfysiken.

Det va typ det jag menade

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Det va typ det jag menade

Men konstigt då du körde så sakta också. Brukar ju oftast balla ur när det går fort ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Har iofs bara kört med ratt nån gång tidigare och då upplevde jag aldrig det där, nu var det ju iofs nåt billigt inköpt på nån secondhand så kanske inte ens finns feedback på den. Skulle kunna tro att det har något med själv feedback funktionen att göra, att det studsar till i lastbilen och sen får feedbacken spunk. Prova om det går att stänga av funktionen för att se om det blir likadant. Eller om det går att ställa ner nån känslighet på den eller nåt kanske också kan funka

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför försöker du köra ned "fartkamerorna" ? Håll hastigheten istället.

Var "tvungen" att prova. Euro Truck Simulator 2 är ett ganska realistiskt spel... men det är fortfarande ett spel. Så då kan man testa saker man kanske inte hade gjort i verkligheten.

Vad är då nackdelen med fartkameror?
I spelet är det bara att man får böter om man skulle köra för fort förbi.

I verkligheten så blir det att en del bromsar in inför fartkamerorna och gasar på efter kamerorna, vilket ibland kan ge en farligare trafikmiljö än om de kört i ett mer jämnt tempo, även om det är över skyltad hastighet. Vissa kan också göra idiotomkörningar för att hinna om innan nästa fartkamera vilket också kan leda till farligare trafikmiljö.
Så de agerar inkomstkälla för staten, men om de verkligen bidrar till en säkrare trafikmiljö är mer tveksamt...
Nu blev det kanske lite politiskt... men det är anledningen att det finns en vilja att köra ner dem.

Skrivet av tcntad:

Inom de timmarna? Du måste ju leverera innan sluttitden, annars får du avdrag.

Skrivet av Aldric T:

Men du blir aldrig stoppad från att leverera, när du än kommer. Det kan bara bli en dålig affär för dig.

Tack för svar.

Nu har jag kört lite mer.
Har köpt min första lastbil i ETS2.
En enkel Volvo FH16 Classic Sleeper, 2 axlad.
Köpte till något skyddsräcke vid sidan av bränsletanken, annars bara standard.

Det allra första garaget, som man fick från början och bara rymmer 1 lastbil tog jag i Kiel (Tyskland) (Det var innan jag hade Scandinavia DLC).
Har nyligen köpt ett litet garage (plats för 3 bilar) i Helsingborg.
Lastbilen och garaget är köpt för sparade pengar.

Nu är jag sugen på att köpa en till lastbil. Tänkte mig antingen en Scania eller en till Volvo.
Tänkte mig något mera maxat denna gång. 3 axlad, stor motor och vad mer som kan vara bra och/eller snyggt.

Är det värt att låna till sin andra lastbil eller ska man spara ihop till den?
(Tanken är att jag ska köra den nya och någon annan får köra den jag har nu).

Jag är inte vid någon försäljare nu och jag kan inte köpa online ännu.
Men det fanns något om 6x4 eller 6x2-4 och om det var något mer alternativ. Är det 6x4 man ska ha eller vilket ska man ta?
Något annat att tänka på förutom att ta största motorn och vad man tycker är snyggt?

Ungefär hur mycket pengar behövs för en mer maxad lastbil? (Scania eller Volvo)

Permalänk
Medlem

@GuessWho: typ €2-250k har jag för mig du får en bil med allt godis på för.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

Var "tvungen" att prova. Euro Truck Simulator 2 är ett ganska realistiskt spel... men det är fortfarande ett spel. Så då kan man testa saker man kanske inte hade gjort i verkligheten.

Vad är då nackdelen med fartkameror?
I spelet är det bara att man får böter om man skulle köra för fort förbi.

I verkligheten så blir det att en del bromsar in inför fartkamerorna och gasar på efter kamerorna, vilket ibland kan ge en farligare trafikmiljö än om de kört i ett mer jämnt tempo, även om det är över skyltad hastighet. Vissa kan också göra idiotomkörningar för att hinna om innan nästa fartkamera vilket också kan leda till farligare trafikmiljö.
Så de agerar inkomstkälla för staten, men om de verkligen bidrar till en säkrare trafikmiljö är mer tveksamt...
Nu blev det kanske lite politiskt... men det är anledningen att det finns en vilja att köra ner dem.

Tack för svar.

Nu har jag kört lite mer.
Har köpt min första lastbil i ETS2.
En enkel Volvo FH16 Classic Sleeper, 2 axlad.
Köpte till något skyddsräcke vid sidan av bränsletanken, annars bara standard.

Det allra första garaget, som man fick från början och bara rymmer 1 lastbil tog jag i Kiel (Tyskland) (Det var innan jag hade Scandinavia DLC).
Har nyligen köpt ett litet garage (plats för 3 bilar) i Helsingborg.
Lastbilen och garaget är köpt för sparade pengar.

Nu är jag sugen på att köpa en till lastbil. Tänkte mig antingen en Scania eller en till Volvo.
Tänkte mig något mera maxat denna gång. 3 axlad, stor motor och vad mer som kan vara bra och/eller snyggt.

Är det värt att låna till sin andra lastbil eller ska man spara ihop till den?
(Tanken är att jag ska köra den nya och någon annan får köra den jag har nu).

Jag är inte vid någon försäljare nu och jag kan inte köpa online ännu.
Men det fanns något om 6x4 eller 6x2-4 och om det var något mer alternativ. Är det 6x4 man ska ha eller vilket ska man ta?
Något annat att tänka på förutom att ta största motorn och vad man tycker är snyggt?

Ungefär hur mycket pengar behövs för en mer maxad lastbil? (Scania eller Volvo)

Som jag brukar säga... Varför en pimpad, maxad 6x4 750HK monster? Den lastbilen du har nu, FH16 Classic, har ju 540 HK som minst, det är mer än vad du kan ha som max i en DAF! Det är en simulator, varför inte köra med mer realistiska lastbilar, utan massa pimp och konstiga lacker? Jag kör 510 HP DAF, och är i level 36...

Nåväl, jag skulle annars, förutom Scania, kunna rekommendera DAF eller MB. Dessa + Volvo är nog de som jag tycker bäst om. Det jag tycker är viktigast är att du har en interiör du trivs med. Det är ju den du ser. Jag tycker om den i nya MB. Ett tre-axlat chassi är bra. Jag brukar rekommendera ett 6x2/4, eftersom du då får en svängbar bakre axel. Att ha åtminstone en mellan-hytt kan ju vara kul. Motor omkring 500HK. Lackade speglar kan ju vara snyggt. Sen är det ju alltid mysigt med en gardin i hytten. Vad mer krävs?

2 500 000 kr drygt kostar en fullutrustad. Annars, en mer standard, typ 1 200 000- 1 500 000

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon258054:

Som jag brukar säga... Varför en pimpad, maxad 6x4 750HK monster? Den lastbilen du har nu, FH16 Classic, har ju 540 HK som minst, det är mer än vad du kan ha som max i en DAF! Det är en simulator, varför inte köra med mer realistiska lastbilar, utan massa pimp och konstiga lacker? Jag kör 510 HP DAF, och är i level 36...

Nåväl, jag skulle annars, förutom Scania, kunna rekommendera DAF eller MB. Dessa + Volvo är nog de som jag tycker bäst om. Det jag tycker är viktigast är att du har en interiör du trivs med. Det är ju den du ser. Jag tycker om den i nya MB. Ett tre-axlat chassi är bra. Jag brukar rekommendera ett 6x2/4, eftersom du då får en svängbar bakre axel. Att ha åtminstone en mellan-hytt kan ju vara kul. Motor omkring 500HK. Lackade speglar kan ju vara snyggt. Sen är det ju alltid mysigt med en gardin i hytten. Vad mer krävs?

2 500 000 kr drygt kostar en fullutrustad. Annars, en mer standard, typ 1 200 000- 1 500 000

Samtidigt så är det ju en simulator, pengar kommer ständigt in så varför harva runt i en billigare lastbil när man kan ha det värsta, typ något som knappt en vanlig lastbilsförare kommer få möjlighet att köra.

Kraft i överflöd kan väl aldrig vara fel, eller?

Kör själv en DAF om jag inte minns fel och kan tycka att det ibland speciellt med tyngre släp kan vara väldigt segt att komma igång från stillastående

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Blev en sväng idag som kompensation för att jag är ledig imorgon, annars kan man ju få lastbilsabstinens

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon258054:

Som jag brukar säga... Varför en pimpad, maxad 6x4 750HK monster? Den lastbilen du har nu, FH16 Classic, har ju 540 HK som minst, det är mer än vad du kan ha som max i en DAF! Det är en simulator, varför inte köra med mer realistiska lastbilar, utan massa pimp och konstiga lacker? Jag kör 510 HP DAF, och är i level 36...

Nåväl, jag skulle annars, förutom Scania, kunna rekommendera DAF eller MB. Dessa + Volvo är nog de som jag tycker bäst om. Det jag tycker är viktigast är att du har en interiör du trivs med. Det är ju den du ser. Jag tycker om den i nya MB. Ett tre-axlat chassi är bra. Jag brukar rekommendera ett 6x2/4, eftersom du då får en svängbar bakre axel. Att ha åtminstone en mellan-hytt kan ju vara kul. Motor omkring 500HK. Lackade speglar kan ju vara snyggt. Sen är det ju alltid mysigt med en gardin i hytten. Vad mer krävs?

2 500 000 kr drygt kostar en fullutrustad. Annars, en mer standard, typ 1 200 000- 1 500 000

Jo en standard FH16 Classic duger bra, har åtminstone gjort hittills.
Det var något uppdrag, då jag bara körde snabbjobb som chaufför. Där jag skulle frakta några tankar från en gruva och att komma upp från den gruvan var allt annat än lätt. Kändes mer som att det var spintires än eurotruck. Fast typ en beta version utan vinsch. Minns inte hur många försök jag gjorde men det var nog i storleksordning 5-10 gånger som jag åkte ner igen för att börja om och ta sats.
Hade man haft mer kraft där så borde man kunna få upp mer fart vilket gör det lättare att komma upp.
Men frågan om inte 4-hjulsdrift hade gjort större skillnad.
För även när man kom förbi den värsta backen så svänger vägen och det är besvärlig, men inte lika brant, backe där också.
Man kunde komma i situation att om man tar en vy utifrån att man ser att drivhjulen spinner, men man får inte tillräckligt med fäste för att komma någon vart. Så man får kanske backa lite och sicksacka och ha sig för att försöka få upp hastigheten i några ynka km/h som man förhoppningsvis kan hålla tills man är uppe i slutet där det är mer som en vanlig uppförsbacke istället.

Förutom att undra vem tusan som designade gruvan/vägen så att det knappt går att komma upp med last. Att man nästan skulle behöva ha någon hjullastare eller grävmaskin eller något att bogsera lastbilen med för att komma upp ordentligt. Så var tanken att en "fetare" lastbil, med mer motor och/eller fler drivhjul borde göra stor skillnad för möjligheten att komma upp, speciellt om det ska vara med lite marginal.

Senare så tog jag något uppdrag om det antingen var samma gruva eller en likadan. Gick lite lättare, framförallt första backen när jag visste lite mer strategi för att ta fart. Men efter svängen när det fortfarande är hyfsat brant var ändå rätt bökigt.
Så då tänkte man att det skulle vara intressant att prova den med en häftigare lastbil, framförallt med en som driver på mer än 2 hjul.

Annars så rent allmänt med spel så är väl en del av poängen att man kan göra saker som man av någon anledning inte kan göra i verkligheten

Antingen kan det vara någon typ av fantasy värld där man kan göra helt overkliga saker.

Eller så kan det vara saker som är olagliga och/eller omoraliska i verkligheten. Exempelvis GTA där man både stjäl bilar och skjuter folk etc. Eller alla krigsspel där man skjuter folk till höger och vänster utan att bry sig. I verkligheten så hade det nog känts rätt jäkligt att skjuta ihjäl någon, även om det hade varit i självförsvar, krig, etc.

En 3:e orsak att man kan göra vissa saker i spel men inte i verklighet är ekonomi.
Lastbilar finns i verkligheten och Europa är inte något ihopdiktat magiskt fantasiland. Så visst går det att köra lastbil i Europa i verkligheten.
Men först måste man ta körkort för lastbil. Sen är lastbilar rätt dyra, så det är relativt få som skulle kunna skaffa en för att nöjesköra. Iofs en begagnad, inte så fin, men körbar och laglig, hade kanske varit lösbart för fler... men ändå.
Eller ta typ alla andra bilspel...
Att köra runt i en Volkswagen Polo från 94 kanske inte är lika kul, bara för att man kan ha råd med en i verkligheten, som att köra något mer exotiskt.

Hade man varit miljardär, inte speciellt feg och inte lida av idétorka så finns det rätt mycket saker man hade kunnat göra i verkligheten istället för spel. Då är det väl mer tiden i så fall. Det går exempelvis snabbare att dra igång en simulator än att ta flygcertifikat på riktigt.

Gällande just val av lastbil i ETS2, så om man skaffar flera garage så kan man även skaffa fler lastbilar.
Så man behöver egentligen inte välja antingen eller. Utan vad man behöver välja är i vilken ordning man ska skaffa dem och sen vilken man vill köra just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azpire:

Blev en sväng idag som kompensation för att jag är ledig imorgon, annars kan man ju få lastbilsabstinens
http://forumbilder.se/FBUMB/20161205231927-1.jpg

Fin bild

Kör du lastbil på riktigt ?
Är det något liknande den på bild som du kör i verkligheten också?

Hade varit komiskt om du suttit med en bärbar dator i lastbilen och spelat ETS2.
Men kanske inte så trafiksäkert om du gör det samtidigt som du kör iofs.

Permalänk
Medlem

@GuessWho: Jag är nivå 106 och angående den backen upp från stenbrottet så har du lite att se fram mot. Min max-pimpade Scania med extra allt (dock bara en axel där bak, fanns inga snygga kjolar annars...) kan utan problem stanna mitt i backen och sedan tugga vidare med vad som helst hängandes där bakom. Det går också fint att ligga i 160 på motorvägen med släp. Realistiskt? Njae .. men vi kan ju alltid bli truckers IRL om realismen är det allra viktigaste :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

Med respekt för forumet tar jag bort texten

Som väntat, väckte mitt inlägg en del reaktioner... Jag står dock kvar vid vad jag sa, men självklart är det upp till var och en att göra som man vill.

Gällande stenbrottet... Du kan ju annars pröva att ta ett snabbjobb med en stor stark lastbil..

Det finns dock inget roligare i MP än att ta sig upp ur stenbrottet med en Premium... =D

Annars, vad tycker ni om Vive la France? Jag tycker det är väldigt roligt att det fixat fartgupp! Äntligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon258054:

Som väntat, väckte mitt inlägg en del reaktioner... Jag står dock kvar vid vad jag sa, men självklart är det upp till var och en att göra som man vill.

Gällande stenbrottet... Du kan ju annars pröva att ta ett snabbjobb med en stor stark lastbil..

Det finns dock inget roligare i MP än att ta sig upp ur stenbrottet med en Premium... =D

Jag har inget "hat" eller dyl mot dig.
Klart du har rätt till dina åsikter.
I ditt tidigare inlägg lät det som att du ställde en fråga (kan iofs ha varit retorisk)
Jag gav svar vad jag tyckte... kanske lite långt svar... men ja...

I ETS2 så finns ju möjligheten, om man drar in tillräckligt med pengar, att skaffa flera garage och lastbilar.
Då kan man både ha någon som är maxad och någon som är enklaste möjliga och något emellan och olika märken etc.
Så man behöver inte tvungetvis välja det ena eller det andra utan man kan välja både och. Bara det att man kan naturligtvis bara köra en i taget. Man får inte vara så velig att man byter bil varje mil. Samt att man kan inte ha allt i början, så det krävs en del spelande innan man kan välja allt.
Varför ha en minimum bil ELLER en maximum bil när man kan ha både och?
Jag är inte helt säker på att det ens finns någon riktig motsättning här.

Stenbrott kanske det var...
Jag valde väl egentligen mest jobb baserat på antingen pris eller pris/sträcka. Då blev det som det blev.

"Det finns dock inget roligare i MP än att ta sig upp ur stenbrottet med en Premium..."
Kanske dum fråga, men vad menar du med Premium? Är det en maxad lastbil eller en viss modell eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

@GuessWho: Jag är nivå 106 och angående den backen upp från stenbrottet så har du lite att se fram mot. Min max-pimpade Scania med extra allt (dock bara en axel där bak, fanns inga snygga kjolar annars...) kan utan problem stanna mitt i backen och sedan tugga vidare med vad som helst hängandes där bakom. Det går också fint att ligga i 160 på motorvägen med släp. Realistiskt? Njae .. men vi kan ju alltid bli truckers IRL om realismen är det allra viktigaste :).

Vilken nivå måste man komma upp i innan man kan ta alla poäng i långfärd, dyrbar last, ADR, etc ?
När man har passerat den gränsen, vad har man för nytta av de ytterligare nivåerna?

Sen hastighet...
Jag har märkt att det finns i inställningarna möjligheten att stänga av hastighetsspärren.
Om jag förstått det hela rätt så, i verkligheten, får ingen lastbil köra fortare än 90km/h, åtminstone inte i Sverige på allmänna vägar. Och moderna lastbilar måste ha elektronisk hastighetsbegränsning.
Men, måste den begränsningen vara på exakt 90km/h? Eller finns det lite marginal till att sätta spärren lite högre, exempelvis 95km/h?
I England så verkar det som att man får köra i 97km/h på motorvägarna.

Att kunna köra exempelvis 95 eller 97km/h, istället för max 90 känns som att det ändå kan göra en betydande skillnad på längre sträckor och omkörningar av andra lastbilar. Samtidigt som att om man tar bort spärren så kan det bli lite väl bra. Lång raksträcka och lite nerförslut så kan man komma upp i 140+ även med last.
Kan vara svårt att ta kurvor om man kommer för fort och lång bromssträcka om man måste sakta ner inför annan trafik eller fartkameror eller något annat.

Så hade det funnits möjlighet att justera hastighetsbegränsaren i ETS2 utan att ta bort den helt så hade jag nog föredragit det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vilken nivå måste man komma upp i innan man kan ta alla poäng i långfärd, dyrbar last, ADR, etc ?
När man har passerat den gränsen, vad har man för nytta av de ytterligare nivåerna?

Sen hastighet...
Jag har märkt att det finns i inställningarna möjligheten att stänga av hastighetsspärren.
Om jag förstått det hela rätt så, i verkligheten, får ingen lastbil köra fortare än 90km/h, åtminstone inte i Sverige på allmänna vägar. Och moderna lastbilar måste ha elektronisk hastighetsbegränsning.
Men, måste den begränsningen vara på exakt 90km/h? Eller finns det lite marginal till att sätta spärren lite högre, exempelvis 95km/h?
I England så verkar det som att man får köra i 97km/h på motorvägarna.

Att kunna köra exempelvis 95 eller 97km/h, istället för max 90 känns som att det ändå kan göra en betydande skillnad på längre sträckor och omkörningar av andra lastbilar. Samtidigt som att om man tar bort spärren så kan det bli lite väl bra. Lång raksträcka och lite nerförslut så kan man komma upp i 140+ även med last.
Kan vara svårt att ta kurvor om man kommer för fort och lång bromssträcka om man måste sakta ner inför annan trafik eller fartkameror eller något annat.

Så hade det funnits möjlighet att justera hastighetsbegränsaren i ETS2 utan att ta bort den helt så hade jag nog föredragit det.

Haha du e la rolig :). Nej, det finns ingen marginal eller slingermån. Lagen säger 90 km/h och där är det stopp. I england är det 97 km/h därför att 60 mph = 97 km/h.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Fin bild

Kör du lastbil på riktigt ?
Är det något liknande den på bild som du kör i verkligheten också?

Hade varit komiskt om du suttit med en bärbar dator i lastbilen och spelat ETS2.
Men kanske inte så trafiksäkert om du gör det samtidigt som du kör iofs.

Tack
Jag kör lastbil på riktigt, men den ser inte ut som i spelet tyvärr
Kör en Scania highline R480 -07 om dagarna, fast jag kör ju inte dragbil utan det är 24m bil och släp.

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon258054:

Det är en simulator, varför inte köra med mer realistiska lastbilar, utan massa pimp och konstiga lacker?

Samtidigt så är det ett spel. Varför begränsa sig till den tråkiga vardagen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jo en standard FH16 Classic duger bra, har åtminstone gjort hittills.
Det var något uppdrag, då jag bara körde snabbjobb som chaufför. Där jag skulle frakta några tankar från en gruva och att komma upp från den gruvan var allt annat än lätt. Kändes mer som att det var spintires än eurotruck. Fast typ en beta version utan vinsch. Minns inte hur många försök jag gjorde men det var nog i storleksordning 5-10 gånger som jag åkte ner igen för att börja om och ta sats.
Hade man haft mer kraft där så borde man kunna få upp mer fart vilket gör det lättare att komma upp.
Men frågan om inte 4-hjulsdrift hade gjort större skillnad.
För även när man kom förbi den värsta backen så svänger vägen och det är besvärlig, men inte lika brant, backe där också.
Man kunde komma i situation att om man tar en vy utifrån att man ser att drivhjulen spinner, men man får inte tillräckligt med fäste för att komma någon vart. Så man får kanske backa lite och sicksacka och ha sig för att försöka få upp hastigheten i några ynka km/h som man förhoppningsvis kan hålla tills man är uppe i slutet där det är mer som en vanlig uppförsbacke istället.

Förutom att undra vem tusan som designade gruvan/vägen så att det knappt går att komma upp med last. Att man nästan skulle behöva ha någon hjullastare eller grävmaskin eller något att bogsera lastbilen med för att komma upp ordentligt. Så var tanken att en "fetare" lastbil, med mer motor och/eller fler drivhjul borde göra stor skillnad för möjligheten att komma upp, speciellt om det ska vara med lite marginal.

Senare så tog jag något uppdrag om det antingen var samma gruva eller en likadan. Gick lite lättare, framförallt första backen när jag visste lite mer strategi för att ta fart. Men efter svängen när det fortfarande är hyfsat brant var ändå rätt bökigt.
Så då tänkte man att det skulle vara intressant att prova den med en häftigare lastbil, framförallt med en som driver på mer än 2 hjul.

Jag tänker nu slösa mitt tusende foruminlägg på att kommentera detta samt bifoga en lite paintshoppad bild.
Det låter som en ganska verklig simulering av en gruva/stenbrott. Speciellt gruvor är designade för att ge en optimal ekonomi på gruvtransporterna, som inte sker med lastbil utan med bergtruckar. Det gör att det är rätt brant att ta sig upp med andra fordon. Har själv kört lite alla möjliga maskiner och fordon i dagbrott tex tankbil och liknande vilket kunde vara ett rent helvete på vintern. Men försöka ladda så mycket fart som möjligt och ha högt tryck på driven så gick det i regel bra, man försökte välja en lämplig växel för backarna redan på plan backe för att slippa växla i backarna och därför undvika ett moment där det kunde gå åt skogen.
Men detta räcker inte alltid, ibland var man tvungen att få lite hjälp...

Sådär då var mitt 1000:de inlägg effektivt avklarat, nu kan jag fortsätta trakassera forumet som vanligt igen

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Haha du e la rolig :). Nej, det finns ingen marginal eller slingermån. Lagen säger 90 km/h och där är det stopp. I england är det 97 km/h därför att 60 mph = 97 km/h.

Säger han som kör runt i 160.
Kasta glas i stenhus, kalla grytan svart, etc

Säg att du kör personbil i verkligheten. Personbilar behöver inte ha hastighetsspärrar på det sättet.
Om du har en motorstark bil, kanske gärna en som är aerodynamisk också så kan du ha en bil som är god för över 300Km/h.
Men på allmän väg spelar det ingen roll, för du får ändå inte köra fortare än skyltad hastighet.
Däremot kan verkligheten vara mindre binär än vad spelens värld ibland kan vara.
Kör du på en 90 väg får du köra i exakt 90km/h. 90,<oändligt-antal-decimaler>km/h
Men det är inte så att du blir arresterad för att köra i 90,1km/h, inte för att köra i 91km/h heller.

I verkligheten så har man mätosäkerhet och toleranser. Att använda onödigt hög noggrannhet är i de flesta fall inte till glädje för någon.
Exempelvis, vet du hur långt du har från hemmet till jobbet? Kan du ange avståndet i cm?
Jag tvivlar på att du skulle kunna mäta avståndet tillräckligt noggrant för att det skulle vara meningsfullt att ange avståndet i cm.

I många fall så kan teorin vara exakt men praktiken är ofta lite mer ungefärlig.

Skulle man i en riktig lastbil ha ett system som ger full effekt om du kör i 90,00km/h men kommer du upp i 90,10km/h så klipper den till 10% effekt med helt av/på känsla så är det nog rätt lätt att bli frustrerad på ett sånt system.
Fast den biten, hur hastighetsspärrarna fungerar i verkligheten är egentligen mer än fråga för de som kör lastbil i verkligheten. Alternativt någon som arbetar med tillverkning och/eller utveckling av lastbilar och är tillräckligt insatt i hastighetsspärrarna för att veta hur de fungerar.
Det finns de som skrivit i denna tråden som kör lastbil på riktigt, men du är inte en av dem?

Sen i ETS2...
Om man köper en lastbil av en handlare i England istället, kan den då gå i 97km/h ?
Men då måste man ha en som är högerstyrd och imperial instrumentering?
Finns det några konfigurationsfiler det går att ändra inställningar i ? (utan att spelet buggar ur och kraschar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag tänker nu slösa mitt tusende foruminlägg på att kommentera detta samt bifoga en lite paintshoppad bild.
Det låter som en ganska verklig simulering av en gruva/stenbrott. Speciellt gruvor är designade för att ge en optimal ekonomi på gruvtransporterna, som inte sker med lastbil utan med bergtruckar. Det gör att det är rätt brant att ta sig upp med andra fordon. Har själv kört lite alla möjliga maskiner och fordon i dagbrott tex tankbil och liknande vilket kunde vara ett rent helvete på vintern. Men försöka ladda så mycket fart som möjligt och ha högt tryck på driven så gick det i regel bra, man försökte välja en lämplig växel för backarna redan på plan backe för att slippa växla i backarna och därför undvika ett moment där det kunde gå åt skogen.
Men detta räcker inte alltid, ibland var man tvungen att få lite hjälp...
http://i292.photobucket.com/albums/mm19/Litenskit92/paintshoppad_zpsfoxxcfle.jpg

Sådär då var mitt 1000:de inlägg effektivt avklarat, nu kan jag fortsätta trakassera forumet som vanligt igen

Du hade ju kunnat spara ditt 1000:e inlägg till något annat och skrivit detta senare om du ville.
Men va tusan, du kan få en kopp kaffe och en bulle om du vill komma över och fira ditt 1000:e inlägg

Ja hade de tillhandahållit en bergtruck som kan dra upp släpet till någon parkering längre upp och sen kopplar man på det på lastbilen där istället så hade det varit en helt annan situation.
Jo det där med växelval och när man växlade spelade ganska stor roll. Så det var ganska realistiskt

Det var en fin bild du bifogade. Bra illustration
Är det bättre att knuffa än att dra om det behövs extra hjälp ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Bla bla bla...

Va?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Skrivet av Aldric T:

finns ingen marginal

I verkligheten finns det marginaler.

Skrivet av Aldric T:

Det går också fint att ligga i 160 på motorvägen med släp.

Skrivet av Aldric T:

du e la rolig

Referens: calling the kettle black

Det blir en viss komik om du skriver något i stil med:
"Du kör alldeles för fört, du kör ju minst hälften så fort som mig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

I verkligheten finns det marginaler.

Referens: calling the kettle black

Det blir en viss komik om du skriver något i stil med:
"Du kör alldeles för fört, du kör ju minst hälften så fort som mig"

Du frågar om det finns marginaler i spelet, vilket jag svarade dig på. Sen börjar du yra om att du vill "tweaka" hastighetsbegränsaren eftersom du tycker det vore smidigare att kunna bryta lite mot lagen när det passar dig. Detta i praktiskt taget samma mening där du själv påpekar att svensk lag nämner exakt 90 km/h. Vill du köra fortare än 90 så stänger du av funktionen i spelet, vilket jag valt att göra, alltså kan jag köra i 160 km/h om jag känner för det. Hur är det att "kasta sten i glashus"? Att någon hjälper dig och att du sen är för dum för att inse det betyder inte att du har rätt att börja uppföra dig hur som helst och försöka läxa upp mig, vilket du dessutom misslyckades med. Det komiska i det hela är att du skriver en halv sida om verkligheten, när alla andra i tråden förstått att vi diskuterar ett spel.

Nej, jag kör inte lastbil till vardags. Jag har C-kort, men arbetar med annat. En av mina bästa vänner har arbetat som mekaniker på Scania de senaste 10 åren vilket också är en utmärkt källa till kunskap i ämnet. Jag kan dessutom hantera en browser och Google så:

"Lastbilar delas in i lätta och tunga lastbilar. Lätt lastbil har en totalvikt på högst 3,5 ton. En tung lastbil har en totalvikt som överstiger 3,5 ton. Tung lastbil får köra högst 90 km/timmen på motorväg eller motortrafikled, 80 km/timmen på annan väg eller om lastbilen har släp. Lätt lastbil får köra den hastighet som gäller för vägen."

Begränsaren kan vara mekanisk eller elektronisk men den har i slutändan samma funktion. När ekipaget når 90 km/h begränsas förarens möjligheter att skicka mer effekt till drivhjulen. I sin enklaste form trycks gaspedalen upp. Vill du läsa mer om detta kan du titta här:

http://www.vdo.se/sv/produkter/fordonsinstrument/Pedalinterfa...

Även våra vänner på Vägverket bjuder på lite information:

"Nya lagkrav från Vägverket

Krav på hastighetsregulator i vissa lastbilar och bussar
Från och med den 1 januari 2008 är hastighetsbegränsande anordning (hastighetsregulator) ett krav även i lättare lastbilar och bussar. Kravet gäller följande typer av fordon:
bussar med en totalvikt av högst 5 000kg som tagits i bruk den 1 januari 2005 eller senare

bussar med en totalvikt av högst 5 000kg, som har textkoden T31CC angiven i registreringsbevisets del 1 under "övriga uppgifter (tekniska data, dispenser mm.)" och som har tagits i bruk mellan den 1 oktober 2001 och 1 januari 2005

lastbilar med en totalvikt som överstiger 3 500kg men högst 7 500kg som tagits i bruk den 1 januari 2005 eller senare

lastbilar med en totalvikt som överstiger 3500kg men högst 7 500kg, som har textkoden T31CC angiven i registerbevisets del 1 under "Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser mm)", som tagits i bruk mellan den 1 oktober 2001 och 1 januari 2005

Dessa bussar och lastbilar ska vara försedda med hastighetsbegränsande anordning från och med den 1 januari 2008 för att få användas i trafik i Sverige. Ett fordon som omfattas av kraven men saknar hastighetsbegränsande anordning ska bli underkänt vid en kontrollbesiktning eller bli förelagt kontrollbesiktning i samband med en flygande inspektion.
Förändringen beror på de gemensamma fordonstekniska regler som finns inom Europa och belutades 2004 genom ändringsföreskriften VVFS 2004:104 till Vägverkets föreskrift (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar.

"

Så, enligt din egen variant av logik, vad tror du oddsen är för att du själv ska få "lägga in lite marginal i spärren"? I ett spel som eftersträvar att ge oss vanliga dödliga en insyn i livet som lastbilschaufför och gör så genom att uppföra sig så realistiskt som möjligt.

Det du skulle frågat är "Vad händer när min lastbil i spelet når 90 km/h? Kan den öka farten i en utförsbacke eller bromsar den automatiskt för att inte överskrida den lagstadgade hastigheten?"

Gör om, gör rätt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Du hade ju kunnat spara ditt 1000:e inlägg till något annat och skrivit detta senare om du ville.
Men va tusan, du kan få en kopp kaffe och en bulle om du vill komma över och fira ditt 1000:e inlägg

Ja hade de tillhandahållit en bergtruck som kan dra upp släpet till någon parkering längre upp och sen kopplar man på det på lastbilen där istället så hade det varit en helt annan situation.
Jo det där med växelval och när man växlade spelade ganska stor roll. Så det var ganska realistiskt

Det var en fin bild du bifogade. Bra illustration
Är det bättre att knuffa än att dra om det behövs extra hjälp ?

Haha, hade du inte bott så långt borta så hade jag kanske tittat förbi
Bergtruckarna i denna grop är rent vansinnigt stora så att låta dem dra släpet är inte så aktuellt, varken praktiskt eller ekonomiskt. Hur stora kan man då fråga sig? Ja stora, väldigt stora, det som ligger på trailern är skopan från en av grävmaskinerna som används för att lasta truckarna.

Ang knuffa vs dra har jag ingen aning men spontant känns det som att rent slitagemässigt borde det vara bättre att knuffa för då bör kopplingen mellan dragbil och trailer avlastas en hel del jämfört med om man skulle dra då hela belastningen blir på lastbilen.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

jada jada...

Ah din lustigkurre.
Jag har tagit till mig visdomen att jag e la rolig och kör vidare