Problem med krypterad folder (hjälp!!!)

Permalänk
Medlem

Problem med krypterad folder (hjälp!!!)

Hej, det är så att jag krypterade en folder, utan lösen ord på något konstigt sätt... all funkade och jag kom in i foldern (som innehåller bilder) och kunde se bilderna och allt... men en dag kraschade min dator. och nu står det "Window Photo Viewer can't open this picture because you don't have the correct permissions to access the file location".

har testat att markera av krypterings boxen i general. men får endast error den den försöker avkryptera subfolder + innehåll...

HJÄLP MIG SNÄLLA!

Visa signatur

GPU: asus gtx 670 4gb (överklockad) CPU: intel i3470 PSU Cooler Master GX 650W Moder Teresa MSI B75MA-P45

Permalänk
Vive la liberté!

Så du har använd den inbyggda krypteringen i NTFS, och sen behövt installera om Windows mellan när du krypterade och nu.

Då är det tyvärr mer eller mindre kört.

https://en.wikipedia.org/wiki/Encrypting_File_System

Permalänk
Medlem

@rabbitch: Är Windows ominstallerat ser det kanske mörkt ut. Kolla om du har sparat certifikatet någonstans, en .pfx-fil. Här är en som hittade det, men det var efter en uppgradering: #16483574

Permalänk
Medlem

Och när det hela är över så drar man lärdomen att alltid ha backup - är det känsligt så kan det läggas i en veracrypt arkiv på backupdisken eller att hela backupdisken görs krypterad i veracrypt.

Att använda krypteringsfunktioner, raid mm. under windows kan vara totalt livsfarlig för sina data eftersom de flesta inte har någon kontroll över det och tex. vet om man har kvar sina filer efter en reparation eller en ominstallation av sitt OS etc. eller känner till att man måste samla ihop certifikat etc. innan större åtgärd (lätt att säga och göra om man har en krachad windows och kräver ominstallation först...)

Bättre med helt oberoende system och dessutom kan användas i flera miljöer, samma truecrypt och veracrypt-arkiv kan öppnas i ett flertal olika OS, arkiven är flyttbara mellan olika media etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbitch:

Hej, det är så att jag krypterade en folder, utan lösen ord på något konstigt sätt... all funkade och jag kom in i foldern (som innehåller bilder) och kunde se bilderna och allt... men en dag kraschade min dator. och nu står det "Window Photo Viewer can't open this picture because you don't have the correct permissions to access the file location".

har testat att markera av krypterings boxen i general. men får endast error den den försöker avkryptera subfolder + innehåll...

HJÄLP MIG SNÄLLA!

Beskriv mer i detalj gällande vad som inträffat och i ordning.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.