Nya uppgifter kring AMD:s grafikarkitektur Vega läcker ut på webben

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Du vet att "cleant" och "avskalat" inte alltid är positivt på elektroniska komponenter?

Nvidia har cleant och avskalat men är inte gjort i skit plast för det

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

@Garderoben:

Jag är skitnöjd med det. Kortet är lite väl hungrigt med standard frekvens men voltar man ner kortet lite går det kanon. Går stilla trots radialfläkt som spottar ut luften där bak.

Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Vill se Sweclockers tester innan jag hoppar högt, kommer säkert hamna runt 1080 och är då helt ointressant för mig då 1080ti kommer ut nästan samtidigt.

Precis, 1080 räcker ju inte.. du inser att Titan XP redan finns?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

@Garderoben:

Jag är skitnöjd med det. Kortet är lite väl hungrigt med standard frekvens men voltar man ner kortet lite går det kanon. Går stilla trots radialfläkt som spottar ut luften där bak.

Inte för att vara den men "volta ner" är lite fel, det rätta är "sänkta spänningar"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Precis, 1080 räcker ju inte.. du inser att Titan XP redan finns?

Det gör jag, men 1080Ti kommer troligen prestera bättre i spel så väntar och ser på hur det presterar innan jag köper.

Skrivet av anon56869:

@Garderoben:

Jag är skitnöjd med det. Kortet är lite väl hungrigt med standard frekvens men voltar man ner kortet lite går det kanon. Går stilla trots radialfläkt som spottar ut luften där bak.

Du är alltså skitnöjd med kortet men du måste "volta ner" orginalkortet?
Låter som AMD det. Kortet är skitbra MEN.......

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Det gör jag, men 1080Ti kommer troligen prestera bättre i spel så väntar och ser på hur det presterar innan jag köper.

Du är alltså skitnöjd med kortet men du måste "volta ner" orginalkortet?
Låter som AMD det. Kortet är skitbra MEN.......

Jo fast.. spelar du i 4k, så visst, men för tillfället om du inte gör det, så är 1080 mer än tillräckligt, och vill man bara ha mer prestanda ändå så bör man bara köpa ett Titan XP, har man råg med ett 1080 och känner för att hoppa upp till ett 1080 ti, så är de bara bättre att köpa ett titan XP direkt. Så mycket dyrare är det inte.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Jag hoppas på ett priskrig och att AMD och Nvidia äntligen sänker pris på medel-high end korten så som 1070 och motsvarande, vill se 1440p bli standard för PC gaming inom kommande 2-3 år. 1080p har varit kung för länge, tack vare efterhängande skit konsoler

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Garderoben:

Det gör jag, men 1080Ti kommer troligen prestera bättre i spel så väntar och ser på hur det presterar innan jag köper.

Du är alltså skitnöjd med kortet men du måste "volta ner" orginalkortet?
Låter som AMD det. Kortet är skitbra MEN.......

Ja det följer ju med programvara så det är ju hur enkelt som helst. Alla har olika användningsområden. Är man gamer är man kanske nöjd med standardvolten och det möjliga överklockningspotentialet vad vet jag.

Jag behöver inte maxa mitt kort, däremot uppskattar jag att det går tyst och svalt så har voltat ned det istället. Kortet tuggar på i full fart utan att jag knappt hör det. nVidia tog väl till och med 1000kr extra för sin FE version med radialfläkt? Galet. Men jag tänker inte gå tillbaks till nåt annat igen nu när korten blivit såpass effektiva att de inte drar mycket mer än strax över 100w.

Mitt gamla nvidia kort hade en 3 slotkylare och ändå lät det mer och processorfläkten fick jobba på hårdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Ljudnivå och temps kan man ju alltid få till bra om man väljer rätt sorts tredjepartskylare eller går på vattenblock.
Sen när har någon brytt sig om byggkvalité? Antingen så fungerar kortet eller så gör det inte det.
Inte direkt så att någon brydde sig att rx480 är 100 ggr bättre byggt kort än gtx 1060.

Rx480
http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2016/06/AMD-Radeon-RX-480-PCB_Front.jpg
Gtx 1060
http://images.anandtech.com/doci/10540/GeForce_GTX_1060_Front_PCB_1467894362.jpg

Haha det var exakt min tanke, byggkvalite på korten? Fick inte ihop det. Om hen inte nu menar kvalitén på konstruktionen av kylaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Behövs AMD grafikkort, GCN eller nyare. Äldre AMD kort stöder det inte häller. Inte ens Intel kan införa detta utan att behöva göra ändringar på hårdvaru-nivå och då behöver dom licens för att använda delar av AMDs GCN patent. Fritt my ass. Ni är så lättlurade.

Man kan ju fundera på varför inte äldre AMD kort stödjer det, och varför inte intel har hoppat på eftersom dom inget liknande har och det är "gratis".

"FreeSync is AMD's proprietary implementation of the VESA Adaptive Sync standard"

Snarare du blivit lätturad (eller van vid låsta ekosystem/teknologier som är nvidia's trumfkort). Adaptiv sync ÄR en del av VESA standarden och är en öppen sådan att använda för vilken producent som helst. För att verkligen slå huvudet på spiken så finns nvidia's g-sync fullt fungerande med VESA's adaptive sync (v-blank supp) i sina laptops och kallar det G-sync. Berätta för mig nu, hur känns det att vara lättlurad?

Här har du tom en välkänd parodi på det som laddades upp den 2'e Feb 2015

https://www.youtube.com/watch?v=gqE6eo-Tl3I

God fortsättning!

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

"Bilden bekräftar bland annat tidigare uppgifter om att namnet på arkitekturen blir Vega NCU, vilket står för Next Compute Unit och blir uppföljaren till GCN"

Intressant, så 5-6 års optimering för GCN åker rakt ut ur dörren?
Och frågan är då också hur det kommer gå för Polaris framöver om färska Vega baseras på en annan arkitektur.

Men det kanske blir riktigt mogna drivare på dag 1, who knows.

Den största akilleshälen i nuvarande GCN är strukturen på SIMD's/ALU ratio. Tror inte det blir ofantligt mycket att koda om för att få full fart på både GCN och NCU. Möjligtvis optimera och implementera stöd för nya funktioner i Vulkan/DX12 tiers som kommer med NCU/Vega.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Btw, är det bara jag eller har RX480 gått upp som fan i pris? Webhallen säljer RX470 för 2000 kr som mellandagsrea-pris

Tycker tvärtom de har gått ner så sakteliga. Få 480-kort ligger över 3000 numer, 470 ligger under 2500. Det är i regel billigare än 1060 6GB och 3GB.

Skrivet av ramlösa:

Om AMD vill sälja några kort så är det deras Problem. Fury var ett betydligt sämre kort än Nvidias på många punkter 4gb ram, gick ej att klocka och knarkade ström, men var ändå lika dyra eller dyrare än Nvidias kort.
Vill AMD ha en del av kakan får de också visa att de vill ha den, antingen spöaskiten ur Nvidia eller sänka priset.

Det har AMD redan gjort flera gånger och uppenbarligen ville folk inte ha bra kort, bara gröna kort.

Skrivet av Silcan:

Behövs AMD grafikkort, GCN eller nyare. Äldre AMD kort stöder det inte häller. Inte ens Intel kan införa detta utan att behöva göra ändringar på hårdvaru-nivå och då behöver dom licens för att använda delar av AMDs GCN patent. Fritt my ass. Ni är så lättlurade.

Man kan ju fundera på varför inte äldre AMD kort stödjer det, och varför inte intel har hoppat på eftersom dom inget liknande har och det är "gratis".

"FreeSync is AMD's proprietary implementation of the VESA Adaptive Sync standard"

Skrivet av ddelin:

Källa på att man skulle behöva licensiera teknik från AMD för Freesync/Adaptive sync ?

Intel har Free/adaptice sync stöd på gång Intel Freesync. Har svårt att tro att ett standarliserings organ som VESA skulle ta in saker i en standard där alla är tvungna att licensiera patent från en enda leverantör.
Kan sätta en peng på att Nvidia också kommer implementera adaptive sync vad det lider, tror som sagt inte det är någon kostnad för dom, det handlar bara om att man tjänar mer på att låsa fast folk i G-sync skärmar och därmed nya Nvidia GPUer.

Skrivet av Enigma:

Snarare du blivit lätturad (eller van vid låsta ekosystem/teknologier som är nvidia's trumfkort). Adaptiv sync ÄR en del av VESA standarden och är en öppen sådan att använda för vilken producent som helst. För att verkligen slå huvudet på spiken så finns nvidia's g-sync fullt fungerande med VESA's adaptive sync (v-blank supp) i sina laptops och kallar det G-sync. Berätta för mig nu, hur känns det att vara lättlurad?

Här har du tom en välkänd parodi på det som laddades upp den 2'e Feb 2015

https://www.youtube.com/watch?v=gqE6eo-Tl3I

God fortsättning!

Silcan citerade någon tjomme på Reddit...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Tycker tvärtom de har gått ner så sakteliga. Få 480-kort ligger över 3000 numer, 470 ligger under 2500. Det är i regel billigare än 1060 6GB och 3GB.

Jag har inte följt priset i någon detalj sedan i somras, men NetOnNet har i alla fall ett 8 GB RX 480 för 2490 kr, samt ett 4 GB RX 480 för 1990 kr. Båda custom-kort. 4 GB-kortet låg på 2590 kr när det recenserades i september. Tillgången var urusel i början noterade jag däremot. Nu lär det inte vara några problem med tillgången, då finns det heller inget som triggar upp priset utan de billigare modellerna finns faktiskt att köpa.

I övrigt tycker jag det är onödigt och gammalt bråk som kommer upp i tråden. Ref-kortet för RX 480 är feldesignat, även om det skulle kunna vara en robust design. Hade de gjort referenskortet med en 8-pin och dragit all ström/effekt från den hade det inte funnits något problem, och de kunde ha släppt en marginellt nerklockad version av 480 om det fanns något behov av att släppa kortet med 6-pin. 6 faser, med tre på PCIe-kontakten och tre på PCIe-platsen och ca 50/50 % belastning/fördelning var ingen bra idé, spänningsfallet på matningen från PCIe-platsen var/är relativt stort och klockning finns ju. 6-pin-kontakten har gott om marginal, men PCIe-platsen har det inte. Men kortet fungerar, och nya drivrutiner finns som drog ner belastningen på PCIe-platsen något, fast missen är inte direkt något att försvara. Idag finns det andra kort att köpa, vilket som.

RX 470 verkar i övrigt ligga lite för högt i pris, just nu går de inte att få billigare än ett 480. Prestandamässigt bör det väl ligga mitt emellan GTX 1050 Ti och 1060 3 GB, men prismässigt är det svårare att placera ett kort där mellan.

Permalänk
Medlem

Förklarat lite kortfattat tidigare, men här är en perfekt illustration på varför NCU kommer vara våldsamt mycket snabbare och mer effektiv än GCN

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Okej ska ge med mig nu. Enda anledningen om jag skulle göra ett bygge med AMD är att man slipper de förbaskade jävla sli bryggorna. Fyfan vad de hindrar en från att va kreativ när det kommer till byggen!

Att slippa sli bryggor skulle va guld värt

Permalänk
Medlem

För de som vill fördjupa sig lite mera finns denna på youtube AdoreTV som lagt upp ett avsnitt om just VEGA (igen). Där han även nämner att VEGA är inte för att slå Pascal utan Volta (därav Poor Volta i AMD videon).

Det riktigt intressanta är det där om 8x Capacity stack (innebär upp till 32GB HBM2 minne) på ett kort. Tesla P100 har stöd för 12GB/16GB (PCIe) och 16GB (NVlink) idag.

https://www.youtube.com/watch?v=z9ZpRXOv8cM

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

För de som vill fördjupa sig lite mera finns denna på youtube AdoreTV som lagt upp ett avsnitt om just VEGA (igen). Där han även nämner att VEGA är inte för att slå Pascal utan Volta (därav Poor Volta i AMD videon).

Det riktigt intressanta är det där om 8x Capacity stack (innebär upp till 32GB HBM2 minne) på ett kort. Tesla P100 har stöd för 12GB/16GB (PCIe) och 16GB (NVlink) idag.

https://www.youtube.com/watch?v=z9ZpRXOv8cM

Ska kolla klippet senare men menar han att det alltså kommer slå Pascal korten på fingrarna och istället satsa på prestandan som Volta väntas ha? Det var ju så man läste "poor volta" när man såg det, men kändes lite väl kaxigt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Driver du?

AMD's 480 referens kort är det sämsta jag någon sin sett.

Ja vet inte om du missade bilderna på något sätt utan ja snackar om pcb o inte själva kylarna till referensmodellerna.

Permalänk
Medlem

Mitt sista grafikkort från ATI är 280x

De urusla drivrutinerna (ati programmet helt värdelöst samt att de uppdateras för sällan) har skrämt bort mig för en lång tid framöver. Att ena fläkten dog för ett år sedan, och att temperaturerna redan innan det var skyhöga (över 100c på vissa sensorer) vägde tungt det med. Kunde inte ens överclocka kortet utan fick underclocka det en liten bit. Coreclocken downthrottlade nästan alltid till 500mhz vilket gjorde att spelen hackade. Dessa problem började uppträda något år efter inköpet.

Förra veckan beslutade jag mig för att överge kortet för gott och jag köpte mig ett 1060. Och herregud vilken skillnad. 30c idle, 65c på 100%, allt flyter på så fint och nvidias drivrutiner är ljusår bättre.

Skämmigt att AMD inte ens kan bråka med mellansegmentet "bang for the buck", 470 och liknande kort kostar mer och presterar sämre. Då har jag inte ens räknat in att du kommer få ett kort med höga temeperaturer, halvpissig kylning som har stor risk att paja och förskräckliga drivrutiner.

Nä, aldrig mer AMD. Har bara gått utför sedan deras "storhetstid" för 5år+ sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

De urusla drivrutinerna (ati programmet helt värdelöst samt att de uppdateras för sällan) har skrämt bort mig för en lång tid framöver. Att ena fläkten dog för ett år sedan, och att temperaturerna redan innan det var skyhöga (över 100c på vissa sensorer) vägde tungt det med. Kunde inte ens överclocka kortet utan fick underclocka det en liten bit. Coreclocken downthrottlade nästan alltid till 500mhz vilket gjorde att spelen hackade. Dessa problem började uppträda något år efter inköpet.

Förra veckan beslutade jag mig för att överge kortet för gott och jag köpte mig ett 1060. Och herregud vilken skillnad. 30c idle, 65c på 100%, allt flyter på så fint och nvidias drivrutiner är ljusår bättre.

Skämmigt att AMD inte ens kan bråka med mellansegmentet "bang for the buck", 470 och liknande kort kostar mer och presterar sämre. Då har jag inte ens räknat in att du kommer få ett kort med höga temeperaturer, halvpissig kylning som har stor risk att paja och förskräckliga drivrutiner.

Nä, aldrig mer AMD. Har bara gått utför sedan deras "storhetstid" för 5år+ sedan.

Hm nog en kass kylare bara i så fall skulle jag tro, bytt kylpasta mellan kortet och kylaren ifall den torkat också?

Mitt gamla hd 6870 hade en kass kylare. (Kass montering på kylaren så den satt inte fast ordentligt om man inte shimmade ordentligt på ena sidan innan man spände skruvarna så mkt man ville dra åt, utan att spräcka skruvarna pga att det tog stopp + så lät fläktarna så mkt att jag plockade bort dem. (3000 rpm 70mm fläktar x2 låter lite heh.)

Drog först dit en ett par 120mm fläktar och underklockade lite för att hålla den svalare (87c är helt ok i belastning + lägger man på framelimiter i spel man inte behövde löjligt med fps så gick det svalt och fint.) råkade dock glömma o koppla i fläktarna en vända efter att man rensade på damm i burken så den kördes passivt medans man satt o spelade painkiller.
Spelade väl 20 minuter innan burken plötsligt stängde av sig lol.

Satt senare på en 140mm fläkt som hade lite mera fart i sig så den höll sig svalare så den levde kvar i min burk med en 140mm fläkt i ca 1.5 år tills man köpte sitt r9 280 på rea för 1700 spänn på cdon januari 2015

Bytte bort det grafikkortet sen mot ett moderkort som jag sålde för 400.
han som fick kortet bytte kylare mot någon han hittade för 87 spänn på någon random sida på nätet som sa att det passade hd 6870.
Nu ligger han på 76 grader i load på 1 timme furmark och kortet är knäpptyst i jämnförelse med originalfläktarna och kylaren.

bytte bort 6870't efter jag köpte ett asus direct cu II r9 280
(Tillsammans med framelimiter så nosar man på 70 - 75c beroende på vad man spelar och ibland då man kör äldre spel så är 55 grader en vanlig siffra heh.)

Har bara haft ett problem med drivrutinerna och det var när de pajade direct x 9 spel (visade korrupt grafik och krashade en hel del.)
och även mitt egna misstag, överklockade sitt dåvarande hd 3650 innan man bytte grafikkort till hd 5770, drivrutinerna tyckte inte om denna kombo och blåskärmade med hd 5770 i lol

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

De urusla drivrutinerna (ati programmet helt värdelöst samt att de uppdateras för sällan) har skrämt bort mig för en lång tid framöver. Att ena fläkten dog för ett år sedan, och att temperaturerna redan innan det var skyhöga (över 100c på vissa sensorer) vägde tungt det med. Kunde inte ens överclocka kortet utan fick underclocka det en liten bit. Coreclocken downthrottlade nästan alltid till 500mhz vilket gjorde att spelen hackade. Dessa problem började uppträda något år efter inköpet.

Förra veckan beslutade jag mig för att överge kortet för gott och jag köpte mig ett 1060. Och herregud vilken skillnad. 30c idle, 65c på 100%, allt flyter på så fint och nvidias drivrutiner är ljusår bättre.

Skämmigt att AMD inte ens kan bråka med mellansegmentet "bang for the buck", 470 och liknande kort kostar mer och presterar sämre. Då har jag inte ens räknat in att du kommer få ett kort med höga temeperaturer, halvpissig kylning som har stor risk att paja och förskräckliga drivrutiner.

Nä, aldrig mer AMD. Har bara gått utför sedan deras "storhetstid" för 5år+ sedan.

Och detta är relevant med VEGA hur då?

Att du är missnöjd med ditt Radeon 280x och köper ett GTX 1060 känns som det hamnat i fel forums tråd??

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Hmm...

Man ska nog ta det mesta med en stor nypa salt!
Sidan är "inte" skapad av AMD's eller för den delen "Radeon Technologies Group", utan det är en extern marknadsfirma som verkar kunna blanda det mesta.

Här är firman: http://www.brandanddeliver.co.uk/work/radeon-rx-campaign/
Vilket är uppmärksammat på : https://hardforum.com/threads/vega-countdown-has-appeared.192...

Här är en del som dom lagt upp på sidan "ve.ga":
http://ve.ga/wp-content/themes/radeon/dist/images/WAB_image_c...
http://ve.ga/wp-content/themes/radeon/dist/images/WAB_image_c...
http://ve.ga/wp-content/themes/radeon/dist/images/WAB_hero-3....
http://ve.ga/wp-content/uploads/2016/12/home.webm

Varav en del visst kan knytas till denna sidan:
http://wearebar.com/

Länk till bilden som skapat spekulationer och hype... Nu borta:
http://ve.ga/wp-content/uploads/2016/12/Vega_Wordcloud-01-768...

Länk till dom två mappar som tidigare var öppna för läsning, nu stängda..
http://ve.ga/wp-content/uploads/2016/12/
http://ve.ga/wp-content/themes/radeon/dist/images/

---

Hursom, det som AMD nu har gjort med Vega är en rätt naturlig fortsättning på GCN, som nu har blivit mycket mer asynkron än tidigare (högre nyttjandegrad -> mindre väntan -> prestanda) + att dom har en aggressivare powergating (det som ändå måste vänta, stängs av -> lägre effekt).
Ja, där är mer, men i grova drag så...

Samma ISA, bättre hårdvara.

En förbättring visade #Enigma tidigare i tråden.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Och detta är relevant med VEGA hur då?

Att du är missnöjd med ditt Radeon 280x och köper ett GTX 1060 känns som det hamnat i fel forums tråd??

Precis min tanke. Herregud vi är på sweclockers, är det bara jag som undviker referenskylare och undersöker det kort jag tittar på? Har ett Radeon 7870 ghz edition. Det flyter helt ok om man klickar det. Behöver ett nytt nu dock, köpte en 1440p och visste inte att prestandaskillnaden var så stor mellan 1080 och 1440. Väntar nog på Vega om priserna sjunker eller så skulkar jag runt på sweclockers marknad.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Hoppas det släpps snart behöver byta till ett amd kort och att gå från 1060 till ett rx 480 är ju inte direkt jättekul.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

De urusla drivrutinerna (ati programmet helt värdelöst samt att de uppdateras för sällan) har skrämt bort mig för en lång tid framöver. Att ena fläkten dog för ett år sedan, och att temperaturerna redan innan det var skyhöga (över 100c på vissa sensorer) vägde tungt det med. Kunde inte ens överclocka kortet utan fick underclocka det en liten bit. Coreclocken downthrottlade nästan alltid till 500mhz vilket gjorde att spelen hackade. Dessa problem började uppträda något år efter inköpet.

Förra veckan beslutade jag mig för att överge kortet för gott och jag köpte mig ett 1060. Och herregud vilken skillnad. 30c idle, 65c på 100%, allt flyter på så fint och nvidias drivrutiner är ljusår bättre.

Skämmigt att AMD inte ens kan bråka med mellansegmentet "bang for the buck", 470 och liknande kort kostar mer och presterar sämre. Då har jag inte ens räknat in att du kommer få ett kort med höga temeperaturer, halvpissig kylning som har stor risk att paja och förskräckliga drivrutiner.

Nä, aldrig mer AMD. Har bara gått utför sedan deras "storhetstid" för 5år+ sedan.

Så Crimson ReLive föll dig inte i smaken?

Måndagsexemplar överallt, och det är ju inte AMD som tillverkar korten. Det är inte säkrare på den gröna sidan, många 1070-kort har haft problem med minnen som brunnit. Du kanske skulle åberopat garantin istället.

Mest du som är skämmig faktiskt som drar tokiga slutsatser och rantar i random tråd om grafik.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av clappen:

De urusla drivrutinerna (ati programmet helt värdelöst samt att de uppdateras för sällan) har skrämt bort mig för en lång tid framöver. Att ena fläkten dog för ett år sedan, och att temperaturerna redan innan det var skyhöga (över 100c på vissa sensorer) vägde tungt det med. Kunde inte ens överclocka kortet utan fick underclocka det en liten bit. Coreclocken downthrottlade nästan alltid till 500mhz vilket gjorde att spelen hackade. Dessa problem började uppträda något år efter inköpet.

Förra veckan beslutade jag mig för att överge kortet för gott och jag köpte mig ett 1060. Och herregud vilken skillnad. 30c idle, 65c på 100%, allt flyter på så fint och nvidias drivrutiner är ljusår bättre.

Skämmigt att AMD inte ens kan bråka med mellansegmentet "bang for the buck", 470 och liknande kort kostar mer och presterar sämre. Då har jag inte ens räknat in att du kommer få ett kort med höga temeperaturer, halvpissig kylning som har stor risk att paja och förskräckliga drivrutiner.

Nä, aldrig mer AMD. Har bara gått utför sedan deras "storhetstid" för 5år+ sedan.

Samtidigt har GTX 970 och 1070 visat sig ha problem med vissa minnen t.ex. GTX 590 bokstavligen brann pga. drivrutiner. Nvidias 480 kort krävde en kärnreaktor för att driva etc. etc.

Båda tillverkarna har sina mindre lyckade serier men i ditt fall verkar det varit ett fel från fabrik.. Att AMD skulle inte skulle uppgradera sina drivrutiner snabbt nog är inte i närheten av sant. De uppdaterar faktiskt nästan lika ofta som Nvidia.. skillnaden är att AMD haft betydligt stabilare drivrutiner det senaste året än Nvidia som verkar gå på varannan värdelös, varannan bra drivrutin. Inte kan konkurrera i mellansegmentet? 480 presterar som 1060 i vissa titlar.. över i viss.. just under i andra.. till billigare pris. Resten av din kommentar stämmer inte alls.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

ca 12 timmar kvar, så kl 15:00 imorgon kommer Vega förhandsvisning

http://ve.ga/

Får klocka AMD klockan lite så den tickar lite fortare...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Slår det 1080TI är det helt klart en intressant kandidat beroende på ljudnivå,temps och byggkvalite.

Men att det skulle hända tror jag absolut inte, jag tror mer på att kortet kommer tävla med nvidias gamla kort och vinna/losa i vissa spel.

Byggkvalitet?😂
Det är samma skräp i alla kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Byggkvalitet?😂
Det är samma skräp i alla kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Skojar du, Referens kylaren är skit. Googla, alt läs Sweclockers recension.
http://www.sweclockers.com/test/22310-amd-radeon-rx-480-8-gb/...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Tycker tvärtom de har gått ner så sakteliga. Få 480-kort ligger över 3000 numer, 470 ligger under 2500. Det är i regel billigare än 1060 6GB och 3GB.

Det har AMD redan gjort flera gånger och uppenbarligen ville folk inte ha bra kort, bara gröna kort.

Silcan citerade någon tjomme på Reddit...

ASUS RX480 OC går att få för 1990 på Netonnet. Det är billigt det!