Vilka egenskaper finns i ditt drömchassi?

Permalänk
Medlem

Vilka egenskaper finns i ditt drömchassi?

Hej,

Spånar på design av chassi och bollar idéer och förslag med mig själv.

Skulle vilja höra med er.

Vilka egenskaper tycker ni saknas i ert drömchassi? Om man fick önska max 3 saker

Menar alltså mer "drömchassit" något väldigt exklusivt och inget mångproducerat som är gjort för allt och alla i Kina... Något som sticker ut, en WOW-känsla, Rolls Royce utav chassin

Blev lite flummigt, men någon kanske ser mina fotspår.

Kollar själv mot svart eloxerad metall i fina raka linjer med mycket akryl och möjligheter för belysning.

Permalänk
Medlem

Utan tvekan en effektiv minikyl med plats för minst två burkar 33cl. Tänker att man bygger in det i ett chassi med befintlig frontlucka som döljer det.

Permalänk

Mugghållare är ett måste!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OsLunatum:

Mugghållare är ett måste!

Finns redan så länge du inte tar bort DVD-spelaren som så många gör nu för tiden.😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsLunatum:

Mugghållare är ett måste!

Det finns det väl redan är ju den där släden som åker ut så behändigt

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

otroligt bra ljudisolering, bra luftflöde, stilren på utsidan, inga ljus, bra byggkvalité

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Litet på utsidan, stort på insidan. Minst två kammare och liggande moderkortsplåt. Massa RGB-lampor och fint glas (p18:s får gnälla på att det är p12 om ni vill).

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Snyggt yttre så att den kan fungera som en prydnad (typ träfanér).
Bra ventilation så att den kan vara helt passiv vid idle.
Så liten som möjligt (<15 L).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Litet på utsidan, stort på insidan. Minst två kammare och liggande moderkortsplåt. Massa RGB-lampor och fint glas (p18:s får gnälla på att det är p12 om ni vill).

Är du seriös? Tror vi tänker väldigt lika isf

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Är du seriös? Tror vi tänker väldigt lika isf

Japp. Stilrena tråklådor är inget för mig

Skulle kunna tänka mig att para tex ett thermaltake core x5 med något av in-wins flottare modeller. Typ H-Frame.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Gillar inte rymdskepp eller grejer som ser ut som Saurons hjälm, väldigt renlig och harmonisk av mig. Otroligt förtjust i Apples gamla Mac Pro t.ex. men den här skönheten Cooltek Jonsbo UMX4 är ungefär perfekt.

InWin 909 är också tjusig som fan om man ska flasha lite.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Ett bra chassi ska man ju egentligen aldrig behöva byta ut... Så jag skulle säga ett riktigt exklusivt chassi med mycket utrymme, gärna gjort utav någon lättmetall, ljudisolerat och bra med airflow

Permalänk
Medlem

HEPA filter på insuget.
ljuddämpat in OCH utlopp för luften.
uppåtpekande sladdar så man slipper krypa bakom skivbordet.

är i alla fall vad mitt pågående bygge har

Permalänk
Medlem

USB Type C och helt passivt. Det första borde komma snart tycker jag, det andra är nog mer en dröm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyph:

USB Type C och helt passivt. Det första borde komma snart tycker jag, det andra är nog mer en dröm.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s305506073

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Digital fyndjägare

My dreams came true.
(Glöm RGB belysning, LED lampor och annat bling bling...)

Luta er bakåt och njut mina vänner...
https://www.youtube.com/watch?v=S99PsUV2RqU
https://www.youtube.com/watch?v=_wLQAXdfxyA
https://www.youtube.com/watch?v=4U8XVDpsqD0

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

My dreams came true.
(Glöm RGB belysning, LED lampor och annat bling bling...)

Luta er bakåt och njut mina vänner...
https://www.youtube.com/watch?v=S99PsUV2RqU
https://www.youtube.com/watch?v=_wLQAXdfxyA
https://www.youtube.com/watch?v=4U8XVDpsqD0

Ok! Jag ändrar mig. Det där var jävligt häftigt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Kanske är en av få, men ser ffr fram emot att någon gång köpa COSMOS II caset

* Bra med yta
* Bra kylning
* Bra åtkomst

Permalänk
Medlem

Ja, det finns ett fåtal. Tycker dock att det borde vara fler, standarden har trots allt funnits ett par år nu. Det från Cooler Master hade jag missat, men det ser lite stort ut. Define C tycker jag är ganska lagom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1. Gott om plats.
2. Lätt att gömma kablar.
3. Inbyggd riktigt belysning, ej disco-led.
4. Fläktkontroller som är både digital med mjukvara och manuella rattar.
5. Kablar som är helt gömda (så gott det går) som redan är fördragna antingen till allt som går eller som bestäms vid beställning. Även för fläktar och nätagg. (Förlängning s a s)
6. Ett helt modulärt vattenkylnings kit ska gå att köpa till och få installerat med en eller flera FETA radiatorer med på plats garanti och skötsel.
7. Inbyggt lättare tryckluft system för rengöring.
8. Stort och stabilt men gjort av lättviktsmaterial.
9. Inga vassa kanter alls.
10. Slittåliga fästanordningar istället för skruvar.
11. Verktyg och all round låda inbyggt i toppen eller underst med formbart skummaterial för vibrations och ljuddämpning.
12. Ska stå på hjul av gummi eller liknande mjukt, slittåligt material för stabilitet och ljuddämpning.
13. Lättåtkomliga dammfilter.
14. Plats för mist en lättåtkomlig SSD och en HD i toppen med hot-swap.
15. Minst två Programmerbara knappar för tex macro att stänga ned OS ordentligt eller starta om i felsäkert läge.
16. Liten lcd skärm som kan visa programmerbar information på sidan eller längst uppe. Ska även kunna programmeras med överklockningsprofiler samt vilka hårddiskar osv som ska starta.

Jag slutar här annars sitter jag och skriver denna listan hela natten

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@Bl4ckIce: Hade passat perfekt som låtsas kamin såhär i vintermörkret.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tgb: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem

Stilrent, E-ATX ska hälst få plats, ljudisolerat.
Senaste USB portarna. Kanske oldschool men ett par 5 1/4" platser.
Cosmos II verkar bra men frågan om det är något för stort.

Altså inget rymdskepp med julgransbelysning.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se ett Lian Li PC-Q37, samma chassi som jag har nu. Men med mATX-stöd och moderkortet omvänt 90 grader.
Det skulle se otroligt snyggt ut med det härdade glaset, den ovanliga moderkortsstilen och sedan 2-kammardesignen där hårddiskar och nätagg göms under bakom allt det andra.

Fläktmässigt skulle man kunna ha kvar de 2 120mm fläktarna i botten och sedan i hdd/psu-kammaren ha 2 extra 120mm fläktplatser så att man kan vattenkyla och dra slangarna till den bakre kammaren för en sjukt ren look.

Det skulle utan tvekan vara mitt drömchassi. Om jag har kvar mitt PC-Q37 tills garantin går ut så kommer jag förmodligen ge mig på att modda det.

Permalänk
Medlem

Om vi snackar om brainstorming utanför den vanliga "lådan":

"Modern sekretär": ett mellanting mellan ett "datorbord" och en "desk PC" och Cryorig Taku.
Datorskärmen är ovanför, fast i ett monitorställ integrerat i sekretären.
Annars ser den ut som en möbel, gjord av vackra träslag med ben av svart stål.
Framsidan är delad i höjdled i två breda liggande rektanglar.

Du trycker på den nedre rektangeln och den skjuter långsamt automatiskt fram en "byrålåda" med ditt tangentbord och mus på en mjuk musmatta. Det finns inga kanter till höger och vänster men främre kanten viks framåt och blir till ett handledsstöd.

Bakom den övre rektangeln finns själva datorn. Elektroniken hänger uppochner och kyls med luft som tas in nedifrån. Rektangeln kan vikas upp/framåt för att komma åt alla fläktfilter, som bara är att dra ut.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

riktigt bra dämpning

Permalänk
Medlem

Ett nCase i ATX format.
Och nej, Lian-Li är inte ens nära var gäller design och byggkvalitet på sina egna chassin trots att dom ju tillverkar M1 i sin fabrik.

Permalänk
Avstängd

Exciterar redan

Mitt drömchassi exciterar redan, NZXT H630 tyvärr har tillverkningen upphört. Annars var deras H2 modeller en fröjd för ögat, medans deras H440 och Phantom serie är nästan lika fula som CoolerMaster´s chassin.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Tyst, plats för fett med terabyte, i övrigt så anynomt och så inkräktande som möjligt. Jag är totalt allergisk mot blinkande lampor och massa fläktar och skit, vill att datorn står i hörnet knäpptyst och bara gör det jag säger åt den att göra. Den ska vara tyst, hyffsat stilren, och man ska kunna ställa den i ett hörn och glömma bort skiten i några år. Jag har kört på Fractal Define chassin i några år, en står i garderoben med 400 ikea påsar och diverse bråde staplat runt, men det skiter min server i den bara kör.

Desktopen är också ett Fractal, står längst in i hörnet och bara chillar, ingen märker ens att en dator står och tuggar där, den håller käft och bara rullar. Get out of my life liksom, i wanna do my business.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja att ett snyggt tunt chassi men med ordentlig kylning och utan att behöva tumma på prestandan. Till det hade jag velat ha en fjärrkontroll för att kunna starta datorn, ändra volymen och sånt. Det ska även vara så man snyggt kan koppla in tangentbord (o så dra man kablarna sen snyggt i en kabellist)

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC