Nokia 3310 återuppstår – får ny design och en månads batteritid

Permalänk
Melding Plague

Nokia 3310 återuppstår – får ny design och en månads batteritid

Tidigare uppgifter om en återlansering av Nokia 3310 besannas under Mobile World Congress. Utöver uppdaterad design tillkommer färgskärm och en ny version av mobilspelet Snake.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tänk om de även lagt till en bra kamera, då hade den sålt som smör

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på liknande design som originalet med fräschare hårdvara. Nä detta var lite av en besvikelse tycker jag. Får se hur den lyckas.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Snygg! Vill gärna se en jämförelse i prestanda mellan denna och den äldre varianten

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ser inte direkt lika hållbar ut som originalet och jag antar att man inte kan byta ut skalet mot något flashigt.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Om den varit lika som originalet hade jag köpt den.

Permalänk
Medlem

köper en sån till morsan ingen snack om saken

Permalänk
Hedersmedlem

Hmmm... Det där är inte en nokia 3310.
Det är annan design, annorlunda OS ny radioteknik, färgskärm och kamera. Och LEDlampa.
Man hade sålt sina syskon för den här luren när den första 3310 var ny, haha!
Det enda som är samma är väl namnet.
PRstunt kallar jag det ;).

However, den känns Nokia på ett bra sätt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

That batteritid! Givet köp.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Tänk om de även lagt till en bra kamera, då hade den sålt som smör

Den kostar 470kr så det blir nog svårt att sätta i allt för bra komponenter.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att ha när kriget kommer. Jag undrar över minnet på sådana här apparater, borde inte typ 8GB vara precis lika billigt att tillverka som 16MB i dagsläget?

Skrivet av klk:

Tänk om de även lagt till en bra kamera, då hade den sålt som smör

Frågan är hur mycket dyrare den hade blivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Den kostar 470kr så det blir nog svårt att sätta i allt för bra komponenter.

De hade nog kunnat dubbla priset på en variant av den med bra kamera och den hade sålt otroligt bra. Nu är det i princip bara en telefon och då blir det plötsligt en ganska dyr sådan

Permalänk
Medlem

Om det finns stöd för Mobilt BankID på den så köper jag den direkt. Det är i princip vad en smartphone är för mig, en Mobil BankID-maskin. Hatar smartphones.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Inaktiv

Gick så långt i tankarna som att byta ut min Z5 mot 3310, just för den extrema batteritiden (I jämförelse, givetvis) men när man såg åbäket....inte en chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

köper en sån till morsan ingen snack om saken

Jag med

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

De hade nog kunnat dubbla priset på en variant av den med bra kamera och den hade sålt otroligt bra. Nu är det i princip bara en telefon och då blir det plötsligt en ganska dyr sådan

Vet inte om den hade sålt otroligt bra. Den ser ju inte ens ut som en 3310. För några år sedan så försökte de ju sig på lite mer påkostade modeller av denna varianten ( Nokia 515 ) som hade hyffsad kamera för sin tid och produktsegment, vet inte om den blev någon succé?

Detta är nog mer tänkt som en enkel billig mobil för folk som vill ge till sina små barn, eller om de inte vill ha några avancerade smartphone funktioner.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kan vara bra att ha när kriget kommer. Jag undrar över minnet på sådana här apparater, borde inte typ 8GB vara precis lika billigt att tillverka som 16MB i dagsläget?

Frågan är hur mycket dyrare den hade blivit.

Beror väl på hur minnet placeras i hårdvaran, om det är ett separat chip kostar det säkert inte mycket, men man kanske har försökt minimera ännu mer och bygger in skrivbart minne som en del av en SoC, kanske?

Den har ju stöd för MicroSD i vilket fall.

Permalänk
Medlem

Nokia 3210...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

"bra batteritid"
*kollar på info*

2.4-Inch QVGA Color Display (160×240 Pixels)
Nokia Series 30+ OS
2.0 MP Camera with LED Flash
16MB Internal Storage
Expandable Up to 32GB via microSD
Dual SIM
2G EDGE and GPRS Networks
Bluetooth 3.0
FM Radio
MicroUSB 2.0
3.5mm Audio Jack
115.6 x 51 x 12.8 mm
1200mAh Battery (Removable)
Red, Blue, Yellow and Gray Color Options

"1200mAh"

Batteri med mindre än hälften av den kapacitet dagens laddningsbara AA batterier ska ha bra batteritid?
HMMM

Resten av statsen är ju också urkassa. Köper hellre mobil för en hundralapp som de säljer på clas ohlsonn eller kjell ifall jag ville ha en billig mobil

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Jag undrar över minnet på sådana här apparater, borde inte typ 8GB vara precis lika billigt att tillverka som 16MB i dagsläget?

Jo det är väl just därför den kommer med 16GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmmm... Det där är inte en nokia 3310.
Det är annan design, annorlunda OS ny radioteknik, färgskärm och kamera. Och LEDlampa.
Man hade sålt sina syskon för den här luren när den första 3310 var ny, haha!
Det enda som är samma är väl namnet.
PRstunt kallar jag det ;).

However, den känns Nokia på ett bra sätt.

Vet inte riktigt vad du förväntade dig, en mobiltelefon med samma design, OS, skärm och (icke-existernade) kamera? Känns ju inte riktigt som att det hade funnits en poäng till att släppa något sånt.

Tanken är ju att skapa en "modern" version av 3310 med samma grunder; Hållbar, batteritid, enkel. Där verkar de ändå ha lyckats, och med tanke på priset så kan jag absolut se denna telefon bli en standard i utvecklingsländer där smartphones fortfarande är alldeles för dyra för de flesta.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jo det är väl just därför den kommer med 16GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Va? Nej det gör den inte, den kommer med 16 MB vilket är rätt mycket mindre än 16GB. Om du inte tänkt köpa tusen telefoner för att de är så billiga då.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

"bra batteritid"
*kollar på info*

2.4-Inch QVGA Color Display (160×240 Pixels)
Nokia Series 30+ OS
2.0 MP Camera with LED Flash
16MB Internal Storage
Expandable Up to 32GB via microSD
Dual SIM
2G EDGE and GPRS Networks
Bluetooth 3.0
FM Radio
MicroUSB 2.0
3.5mm Audio Jack
115.6 x 51 x 12.8 mm
1200mAh Battery (Removable)
Red, Blue, Yellow and Gray Color Options

"1200mAh"

Batteri med mindre än hälften av den kapacitet dagens laddningsbara AA batterier ska ha bra batteritid?
HMMM

Resten av statsen är ju också urkassa. Köper hellre mobil för en hundralapp som de säljer på clas ohlsonn eller kjell ifall jag ville ha en billig mobil

Ja? All elektronik drar inte lika mycket ström. Batteritiden är en funktion av storleken på batteriet samt hur mycket ström som dras. Eftersom att den uppenbarligen inte kräver någon 8-core processor för att driva UIt tillfredställande så kommer det nog bli väldigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Löjligt. Varför döpa den till 3310 när det uppenbarligen inte är en 3310?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

har väldigt svårt att se hur denna ska sälja över huvud taget efter hypen har lagt sig. Den ser inte ut som en 3310, påminner inte om en 3310, kass skärm (hade lika gärna kunnat använda originalet eller en ordentlig skärm efter dagens mått), kass kamera (hade kunnat skippa den helt eller satt in en ordentlig), osv osv. Nej denna känns som en misslyckad kompromiss mellan originalet och dagens smartphones. Megaflopp enligt mig.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mithras:

Vet inte riktigt vad du förväntade dig, en mobiltelefon med samma design, OS, skärm och (icke-existernade) kamera? Känns ju inte riktigt som att det hade funnits en poäng till att släppa något sånt.

Tanken är ju att skapa en "modern" version av 3310 med samma grunder; Hållbar, batteritid, enkel. Där verkar de ändå ha lyckats, och med tanke på priset så kan jag absolut se denna telefon bli en standard i utvecklingsländer där smartphones fortfarande är alldeles för dyra för de flesta.

Du har helt rätt! Det hade varit orimligt att lansera samma mobil igen. Så ja det var väl stating the bovious.
Det jag kanske hade förväntat mig var ett annat namn på en helt annan telefon ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Måste säga att den ser mycket bra ut fast den kostar så lite.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vet inte om den hade sålt otroligt bra. Den ser ju inte ens ut som en 3310. För några år sedan så försökte de ju sig på lite mer påkostade modeller av denna varianten ( Nokia 515 ) som hade hyffsad kamera för sin tid och produktsegment, vet inte om den blev någon succé?

Detta är nog mer tänkt som en enkel billig mobil för folk som vill ge till sina små barn, eller om de inte vill ha några avancerade smartphone funktioner.

Ja det är väl om det finns inbyggt i SOC:en. Men finns det ens sådan kretsar?

Skrivet av mrwu:

"bra batteritid"
*kollar på info*

2.4-Inch QVGA Color Display (160×240 Pixels)
Nokia Series 30+ OS
2.0 MP Camera with LED Flash
16MB Internal Storage
Expandable Up to 32GB via microSD
Dual SIM
2G EDGE and GPRS Networks
Bluetooth 3.0
FM Radio
MicroUSB 2.0
3.5mm Audio Jack
115.6 x 51 x 12.8 mm
1200mAh Battery (Removable)
Red, Blue, Yellow and Gray Color Options

"1200mAh"

Batteri med mindre än hälften av den kapacitet dagens laddningsbara AA batterier ska ha bra batteritid?
HMMM

Resten av statsen är ju också urkassa. Köper hellre mobil för en hundralapp som de säljer på clas ohlsonn eller kjell ifall jag ville ha en billig mobil

Sedan rätt enorm skillnad i hur mycket den drar också. Originalet hade 900mAh förövrigt.

Skrivet av StuntmanMike:

Jo det är väl just därför den kommer med 16GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte enligt SweClockers i varje fall.

Citat:

Nykomlingen har även en kamera på två megapixlar på baksidan samt 16 MB inbyggt minne, vilket går att utöka med ett Micro SD-kort på upp till 32 GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

Inte enligt SweClockers i varje fall.

Hmm. Kan man använda kameran utan extra minneskort i så fall?
Ja det är såklart svårt att svara på nu ;). Men det verkar ju vara orimligt lite minne för en kameralur 2017...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Vilken telefon innehåller rekordet för längst batteritid?

Känns som om dom kunde ha större batterikapacitet.
1200 mAh är lite, moderna telefoner har ofta 2-3 gånger så mycket.