Telia döms till att lämna ut uppgifter om 8 600 fildelare

Permalänk
Medlem

När de börjar få kontroll över de 14! skjutningar som skett och 5 mord som skett på bara denna början av 2017, i Malmö... DÅ kan jag få respekt för domstolar och lagen.

Tills dess... FUCK OFF med din sabla fildelnings skit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Du behöver tänka större, det är fortsättningen på denna trend dom flesta är oroliga över. Det börjas med att reglera internet mot barnporr, sedan illegal fildelning, sedan nått annat och tillslut ska du ha offentligt synlig epost, för du har ju inget att dölja... eller?

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/bb/c2/ff/bbc2ffa76ecc6273e300374bd0fc0085.jpg

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Slippery_slope

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack och lov har man Bahnhof.
Detta måste ju vara baserat på IPRED-lagen som domstolen dömt ut efter. Där lagrar Bahnhof bara 12 timmar dina personuppgifter, så lycka till Njord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Otur för folk som inte har möjligheten att välja ISP.
Telia lagrar verkligen allt och sitter på det länge, kundens integritet är inget som prioriteras.

Riktigt tråkigt. Har Telia öppen fiber och kan inte byta då inga andra val finns.
Men har sedan över ett år kört VPN bara för att då jag känner att jag inte behöver få allt loggat.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Använd VPN gott folk, sluta köpa filmer och sluta gå på bio, tvinga asen att använder tjänster som Netflix eller HBO. Det är trots allt vi som väljer hur vi konsumerar deras produkter inte tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Använd VPN gott folk, sluta köpa filmer och sluta gå på bio, tvinga asen att använder tjänster som Netflix eller HBO. Det är trots allt vi som väljer hur vi konsumerar deras produkter inte tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Amen!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Dagens pirater behöver ta sig i kragen. Det går bra att tanka hem både film och serier från uppenbart illegala tjänster utan att ha dåligt samvete, men när rättvisan knackar på dörren börjar det bölas ordentligt. Om något bör vi väl applådera att begära summorna är relativt vettiga, i.e. kostnaden för något års användning av 1-2 likvärdiga legala tjänster (Spotify+Netflix etc).

Skickades från m.sweclockers.com

En IP-adress är inte tillräcklig bevisning för att man laddar ner film och serier.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Tur att Bredband2 upphört med all typ av lagring och raderat allt gammalt

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

@IceDread:

Hur funkar det med VPN exakt, måste jag ha det igång hela tiden eller kan man slå på det när man ska ladda ner något? Då gratisversioner har ett download cap.

Det beror på lite per leverantör och om du installerar på datorn så är det lätt. Installerar du på routern så kan det vara lite krångligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Telia skriver ju så här på sin hemsida.

https://www.telia.se/privat/om/integritetspolicy

"Datalagringsregleringen

Med anledning av beslutet i EU-domstolen den 21 december 2016, har vi slutat lagra uppgifter enligt de krav som Datalagringsregleringen har ställt på oss."

Men vad mer exakt innebär det?

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem

Lite OT men jag är lite nyfiken på vilken VPN folk använder. Vilken är bäst? (som inte delar ut IP samt hastighet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Fast nu var det ju du som sa "De är lika tvungna att följa lagen som alla andra.". Det är givetvis sant men de har inga uppgifter att lämna ut för den tiden det kommer ta att bearbeta ett ärende. Så det spelar absolut roll.

Det tråkiga är ju att det gått så långt att Bahnhof indirekt skyddar pedofiler och andra också eftersom påtryckningarna från filmbolagen tvingar dem att göra detta för att skydda integriteten för sina användare.

Först kom dom efter pedofilerna. Jag protesterade inte, för jag var ingen pedofil...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cRitZa:

@Commander: jag har tyvärr bara lite insikt i DRM, vad är det som är så sjukt, kan du ge ett exempel?

Det är egentligen flera saker som är djävligt sjukt med DRM.
Som exempel så tillämpade många tjänster fram till inte för så länge sedan DRM på nedladdad musik och film där det inte gick att spela upp på en annan enhet än den där du först laddat ner materialet.
Dvs om du hade en stationär dator som du hämtade materialet till och en media PC i vardagsrummet så kunde du inte spela upp det du köpt i vardagsrummet utan var tvungen att sitta och titta på filmen eller lyssna på musiken i arbetsrummet.
du kunde heller inte ta med dig musiken i din MP3 spelare, mobiltelefon eller till bilen.

Dom lägger också på kryptering på DVD skivor och blueray som var tänkta att förhindra kopiering av dessa. Det är olagligt att knäcka kryperingen.
Tyvärr så hamnar detta i strid med vår rättighet att göra en så kallad privatkopia. Jag får alltså enligt svensk lag göra en egen kopia på film eller musik som jag äger. Det är därför vi betalar kasettskatt på hårddiskar, mobiltelefoner och andra lagringsmedium.

Med andra ord så tvingar svenska lagstiftare mig att betala extra när jag köper lagringsmedia för att jag ska ha rätt att göra en privatkopia samtidigt som dom som producerar mediat lägger på DRM som gör att jag inte kan utnyttja den möjligheten och faktiskt förhindrar mig från att fritt använda mediat på det sätt jag önskar för privat bruk.

Dvs dom inskränker möjligheterna för mig att använda materialet inom dom ramar som lagen säger att jag ska ha rätt till.

Det är också DRM som gör att netflix, HBO nordic m fl inte går att få med bra kvalitet på annat än windows 10 datorer samt vissa TV appar. Det har att göra med att den DRM som dom kräver inte utan vidare går att implementera överallt.

Så i sin iver att göra det svårt att kopiera så tvingar dom mig att istället gå till andra källor som kan tillhandahålla materialet med bra kvalitet på bild och ljud och utan onödig DRM som förhindrar att jag använder materialet på det sätt jag önskar (som är fullt lagligt med köpt material)

det mest flagranta exemplet var nog ändå sony som lade in en extra zon på sina CD skivor som gjorde att den i tysthet installerade ett rootkit på datorn som gjorde den sårbar för virus och malware och dessutom var väldigt svår att bli av med.
Allt det i syfte att göra kopiering svårare och därigenom förhindra att jag använde lagligt inköpt material på det sätt som jag har rätt till enligt Svensk lagstiftning.

det är dessutom mot lagen i i stort sett samtliga länder att utan varning installera programvara på någons dator utan att denne har en chans att ge sitt samtycke och utan att informera om vad man faktiskt installerar.

detta har man hållt på med väldigt länge. Åtminstone sedan slutet av 90 talet när internet började bli ganska stort.

Istället för att ta fram bra tjänster som levererar media elektroniskt och på det sätt och med den kvalitet som kunderna önskar så har man försökt att istället bara jaga kunderna samt dom andra leverantörerna.

Dom har alltså bestämt sig för och kämpar med näbbar och klor för att vi inte skall kunna få tillgång till media på det sättet.

Detta enbart för att dom skall kunna upprätthålla sina affärsmodeller som ger väldigt mycket pengar i fickorna på skivbolag och filmbolag. Mer konkurrens leder till lägre priser för kunderna och minder pengar till bolagen.
Det finns ju gott om undersökningar som visar att dom som laddar ner mycket i snitt också köper mer. Dvs nedladdningen genererar inköp av lagliga media som man annars inte hade gjort för att man upptäcker sådant man inte upptäckt innan.

det är inte heller artisterna som eventuellt skulle förlora. Det är bolagen som tar den stora delen av kakan av vinsterna. En artist får bara någon krona per såld CD skiva. (I den mån CD skivor fortfarande säljs.)

Permalänk
Skrivet av Noxxer:

Tur att Bredband2 upphört med all typ av lagring och raderat allt gammalt

Vad pratar du om? Vart har du hört det?

Permalänk
Medlem

FYI; Kollade nyss med Ownit. Dom sparar enbart vilken MAC-adress som kommer från vilken IP, ingenting om vad man går in på. Detta sparas i 3 veckor, sedan tas det bort (och skrivs om på nytt antar jag?).

Permalänk

"Datalagringsregleringen
Med anledning av beslutet i EU-domstolen den 21 december 2016, har vi slutat lagra uppgifter enligt de krav som Datalagringsregleringen har ställt på oss."
Källa: https://www.telia.se/privat/om/integritetspolicy

Det är upp till bevis nu då Telia om de sparat uppgifterna eller ej.

Permalänk
Medlem

Man kanske ska ta betalt för sina inlägg på Sweclockers. Läser du nedan så får du en räkning på 50 KR.

KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR KR

Dold text

Har lite svårt att tänka mig att att "alla olagligheter" faktiskt sker på internet, eller brukar du berätta om när du rånade banken sist på facebook också?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Har du då bara laddat ner torrent eller har du lagt upp filmer för andra att ladda ner? Det är väl lagligt att ladda ner men olagligt att ladda upp?

Att det skulle vara lagligt att ladda ner torrents med illegalt material är en myt.

Dock så är ett sånt här kravbrev inte en straffavgift som följd av en rättsprocess, utan ett försök till att pressa folk till att betala för att slippa gå igenom en rättsprocess, för då slipper de också bevisa att du faktiskt laddat ner i domstol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

FYI; Kollade nyss med Ownit. Dom sparar enbart vilken MAC-adress som kommer från vilken IP, ingenting om vad man går in på. Detta sparas i 3 veckor, sedan tas det bort (och skrivs om på nytt antar jag?).

Och när de sett vilken adress användare av IP nummer bor på kan de med hjälp av husrannsakan komma att beslagta alla datorer som finns i hemmet för att jämföra vilken dator som hade just den specifika MAC adressen.

Fast sannolikheten att detta skulle hända så skulle du bedriva en stor Torrentsite med vinstbedrivade syfte vilket du antagligen inte gör så m.a.o du behöver inte vara orolig du kan fortsätta sova gott om nätterna

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarChild42:

Vad pratar du om? Vart har du hört det?

Nyheten är taggad med: 2016, Flaggningsmeddelande, viktigt

Bredband2 välkomnar EU-domstolens beslut – Upphör med lagring och raderar data

Bredband2 upphör med all lagring och raderar data i enlighet med 6 kapitlet i Lagen om Elektronisk Kommunikation, LEK. Detta som en följd av dagens dom från EU-domstolen. Domen fastställer att den svenska lagstiftningen kring datalagring strider mot de krav på skydd av personlig integritet som ställs av EU.

”Vi är väldigt måna om våra kunders integritet och därför är det positivt att vi tydligt kan stoppa det tidigare påtvingade direktivet. Vi har under en längre tid hört kunders oro och har lyssnat på dem och kan nu agera.” säger Daniel Krook, VD på Bredband2.

Kort om Bredband2:

”Vi utmanar omvärlden i snabb, pålitlig och trygg kommunikation.”

Bredband2 erbjuder användarvänliga kommunikationstjänster som Internet, telefoni, datacenter och mobilt bredband till privat- och företagskunder. Bolaget fokuserar på framtidens teknologi och är Sveriges tredje största leverantör av internetaccess baserat på optisk fiberteknik med över 160 000 bredbandskunder. Vår snabbhet och goda lyssnarförmåga leder till kundnära relationer där rätt anpassade kommunikationslösningar ger en tryggare vardag.

Bredband2 i Skandinavien AB (publ) grundades 1989 och har cirka fyratusen aktieägare med notering på Nasdaq OMX Stockholm. Certified adviser är Remium.

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Fast nu var det ju du som sa "De är lika tvungna att följa lagen som alla andra.". Det är givetvis sant men de har inga uppgifter att lämna ut för den tiden det kommer ta att bearbeta ett ärende. Så det spelar absolut roll.

Det tråkiga är ju att det gått så långt att Bahnhof indirekt skyddar pedofiler och andra också eftersom påtryckningarna från filmbolagen tvingar dem att göra detta för att skydda integriteten för sina användare.

Jag har mailat med Bahnhof i just pedofilfrågan, Och dom skyddar inga pedofiler, I dyliga brottssammanhang lämnar Bahnhof ut och hjälper rättsväsendet direkt.

Det är inte så att dom inte har kvar loggar,

Visa signatur

Jag är inte bäst, Men det är inte du heller!

Permalänk
Medlem

Hur går det till om dom bara sparar loggarna 12h? Intressant.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Vilka instanser är det ?
Dömdes inte telia i marknadsdomstolen så det inte går att överklaga ?

Google borde vara en datorkunnigs vän och kunskapsbank, följ länken och läs på första träffen.

Två instanser som det kan överklagas till här i Sverige.
- Patent- och marknadsöverdomstolen
- Högsta domstolen

Förtydligande, marknadsöverdomstolen kan lätt läsas som marknadsdomstolen.
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

https://en.wikipedia.org/wiki/Slippery_slope#Non-fallacious_u...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Uu tur man byter till Bahnhof när man flyttar.

Dom lär seriöst ha fått en skaplig kundökning efter deras PR

Gissa varför de har extrema problem med överbelastning ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moire:

Gissa varför de har extrema problem med överbelastning ...

Ryska tomtar?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

!ALLT NEDAN SKALL LÄSAS MED IRONI!

Tycker verkligen det är vettigt att jaga svenssons efter att de har laddat ner, speciellt då de tjänar så dåligt på sina filmer!

Ett exempel är ju hobbit triologin, budget på 675 miljoner USD beräknade intäkter på över 2.9 MILJARDER USD, är ju bara en marginal på nätta 400% undrar hur dessa företag orkar Driva sina företag bland alla dessa pirater?

Eller stackars Taylor som fick bränna knappt 50% av sitt sparkonto på boende!!! http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article16687112.a...

Håller med till 100% Det är förjä*ligt!!!
Fatta att Hobbit kunde dragit in säkert det dubbla utan allt piratande

Och Taylor, sååå surt att inte få just DEN villan hon helst velat ha, då hon såklart känner sig blåst av alla som lyssnar gratis på hennes mästerverk. Nu har hon säkert inte ens råd med de bilarna och båtarna hon tänkt sig heller!

Hoppas ni skäms och att detta fläckar ert samvete, utsugarpirater!

Permalänk
Avstängd

Hur tänker man här?
Det är inte fildelning som är olagligt utan det upphovsrättsskyddade materialen. Många sajter idag delar ut sina dataprogram med torrentfiler Ska folk inte kunna ladda det lagligt utan att bli falsk anklagad?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Gzerd:

Det är inte fildelning som är olagligt utan det upphovsrättsskyddade materialen.

Haha! Jag fattar vad du menar, men sättet du skriver det på får det att låta som att Hobbit - Femhäraslaget på nåt sätt skulle vara olaglig i sig själv. Som om nån moralkärring på Rosenbad tyckt att "nej minsann, nu får det vara nog med kortväxta män med håriga fötter på TV i Svedala!"

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Mikaelmannen:

Hur går det till om dom bara sparar loggarna 12h? Intressant.

Läs Bahnhofs förklaring på deras sida så förstår du, Alla loggar raderas inte efter 12 timmar,

Visa signatur

Jag är inte bäst, Men det är inte du heller!