Permalänk
Medlem
Skrivet av IcedEarth:

Har sålt lite aktier så jag kan förhoppningsvis köpa Vega. Men man blir så sjukt less när man inget får veta. Ens om det blir i maj. Så man måste vänta in i Juni. Inte så jäkla roligt att sitta inne och lira spel mitt i sommaren. Dessutom har ju Nvidia släppt för att tredjepartstillverkare. Hur länge har AMD råd att vänta. Säkert många som inte orkar vänta in Vega. Köper man Nvidia så vet man vad man får.

Skickades från m.sweclockers.com

Mer info vore välkommet ja! Man kan alltid hoppas att dom verkligen har ett monster på G och dom ger oss bilden av att dom har siktet emot Volta i deras reklamfilm.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tittade precis på Linus Tech Tips ”The WAN Show” (April 7, 2017) där Scott Wasson, representant AMD/Radeon, satt med.

Med Vega är det som bekant tänkt att göras någon form av återkomst i toppsegmentet.

Mot slutet så fiskade Linus om information gällande Vega.

L: - Jag vill veta om NVIDIA kommer att skickas ned ett steg?!
S: - Det är planen. (Well, that's the plan)

Betyder givetvis ingenting men det var sättet de två talade om detta som fick mig att skriva i denna tråd. Jag är ju inte direkt någon gamer men blev ändå lite hypad. Tror jag. Vill så väldigt gärna se priskrig i toppsegmentet!

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcedEarth:

Har sålt lite aktier så jag kan förhoppningsvis köpa Vega. Men man blir så sjukt less när man inget får veta. Ens om det blir i maj. Så man måste vänta in i Juni. Inte så jäkla roligt att sitta inne och lira spel mitt i sommaren. Dessutom har ju Nvidia släppt för att tredjepartstillverkare. Hur länge har AMD råd att vänta. Säkert många som inte orkar vänta in Vega. Köper man Nvidia så vet man vad man får.

Skickades från m.sweclockers.com

Behöver du ett nytt kort nu så ska du givetvis köpa det som passar dig bäst av dem som finns på marknaden idag. Om du kan vänta så är det väl inget att hetsa upp sig över? Då är det bara att ta ett övervägt beslut när du ser Vega performance och pris. Jag förstår inte varför det är så många som är frustrerade innan AMDs releasefönster (1H2017) ens är över... Köp något annat då! (disclaimer: jag kanske börjar bli gammal )

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som börjar bli sjukt frustrerad över att inget händer på Vegafronten?
Jag har väntat i snart ett år och tålamodet börjar tryta ordentligt nu. Jag inser att det börjar närma sig, men likaväl!
Jag kommer inte vika mig och köpa Nvidia nu när det bara är veckor kvar, men snart får AMD släppa till lite och åtminstone ge lite klara besked.
Fuck sake!

Edit: OK, såg ovanför att fler uttryck samma motiverade frustration.

Skickades från m.sweclockers.com

!
Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Det går absolut. Allt som behövs är att AMD får in pengar och kan öka sin budget för utveckling samt att Nvidia gör ett mindre bra släpp. Vilket kan ske när som helst.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Är jag den enda som börjar bli sjukt frustrerad över att inget händer på Vegafronten?
Jag har väntat i snart ett år och tålamodet börjar tryta ordentligt nu. Jag inser att det börjar närma sig, men likaväl!
Jag kommer inte vika mig och köpa Nvidia nu när det bara är veckor kvar, men snart får AMD släppa till lite och åtminstone ge lite klara besked.
Fuck sake!

Edit: OK, såg ovanför att fler uttryck samma motiverade frustration.

Skickades från m.sweclockers.com

Allt tyder på att väntan är värt det. Är lite för trött för att söka upp mina egna inlägg i denna tråd just nu men läs dels det tekniska längre inlägget jag gjorde för ett längre tag sen samt det lite senare där jag skriver om AMD's möte med bank/investorer. Det ger lite kött på benen att man kan vänta sig något starkt, men också för att dom kan/vågar vänta såpass länge för att man förmodligen är säkra på att man har något väldigt konkurrenskraftigt. Allt pekar på en jäkligt kraftfull GPU, och du är inte den enda som väntar. Det ska in ett Vega i Ryzen systemet och vattenkylas samt klockas till skyarna.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Efter att Vega släppts, kommer man kunna köpa ett grafikkortför under 4000 (eller helst ännu mindre) som kan driva en QHD Skärm i 144hz ?
Alltså antingen att det släpps en Vega variant som har den prestandan för det priset eller att det leder till prissänkningar från nVidias sida.

Tänkte nämligen köpa en ny skärm men vill veta om jag sedan kommer ha råd med ett grafikkort som kan driva den. Helst hade jag köpt Vega eftersom skärmen som jag tänkt köpa har Freesync.

Omformulering
Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Efter att Vega släppts, kommer man kunna köpa ett grafikkortför under 4000 (eller helst ännu mindre) som kan driva en QHD Skärm i 144hz ?
Alltså antingen att det släpps en Vega variant som har den prestandan för det priset eller att det leder till prissänkningar från nVidias sida.

Tänkte nämligen köpa en ny skärm men vill veta om jag sedan kommer ha råd med ett grafikkort som kan driva den. Helst hade jag köpt Vega eftersom skärmen som jag tänkt köpa har Freesync.

Ingen kan svara på det.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Efter att Vega släppts, kommer man kunna köpa ett grafikkortför under 4000 (eller helst ännu mindre) som kan driva en QHD Skärm i 144hz ?
Alltså antingen att det släpps en Vega variant som har den prestandan för det priset eller att det leder till prissänkningar från nVidias sida.

Tänkte nämligen köpa en ny skärm men vill veta om jag sedan kommer ha råd med ett grafikkort som kan driva den. Helst hade jag köpt Vega eftersom skärmen som jag tänkt köpa har Freesync.

Beror på spel, dess grafik-inställning och din CPU i samband med GPUn, CPUn vars uppgift är att kunna leverera arbete tillräckligt fort till GPUn

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

Beror på spel, dess grafik-inställning och din CPU i samband med GPUn, CPUn vars uppgift är att kunna leverera arbete tillräckligt fort till GPUn

Just nu har jag en i7-2600 (så den borde väl inte flaska mycket i den upplösningen?)
har inga bestämda spel som jag vill spela men nyare titlar som Just Cause 3 eller BF1, de måste såklart inte spelas på högsta inställningar.
Jag vill mer veta hur troligt eller rimligt det är att det kommer ett grafikkort som kan ha en sådan prisnivå för den prestandan.

En tilläggsfråga, kommer det komma mer information som gör det lättare att få svar på min första fråga inom en månad?
Kan ju nämligen köpa skärmen nu och sedan utnyttja öppet köp i 30 dagar, är det rimligt att AMD kommer lätta på locket lite inom den tiden eller att det läcker något?

Permalänk
Medlem

@JumpyWizard: Den kan eventuellt flaska, mängden arbete ökar för CPU:n ju mer antal bilder GPU:n renderar.
Minskar du belastningen för GPU:n (lägre inställning eller äldre/mindre krävande spel) eller har en starkare GPU som klarar av mer desto mer antal bilder renderas det vilket medför att det blir mer arbete för CPU:n.

Just 2600 kan eventuellt behövas överklockas. För just JC3 och BF1 får du titta på benchmarks och då förhoppningsvis se var en 2600 eller motsvarande börjar flaska när en GPU är stark, alternativ i lägre upplösning då CPU:n får agera flaskhals och GPU:n sitter och väntar på mer arbete.

Tilläggsfrågan: du behöver inte vänta, bara titta på benchs med 1080 / 1080ti körandes på en 2600 eller motsvarande CPU och se var cpu:n börjar flaska. Då får du en hint för Vega också.

Eventuellt kan nyare spel med Vulkan / DX12 hjälpa till att avlasta CPU:n några % (genom minskad overhead) men det är för framtida spel som implementerar dessa API:er bra, d.v.s. inte för JC3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JumpyWizard:

Just nu har jag en i7-2600 (så den borde väl inte flaska mycket i den upplösningen?)
har inga bestämda spel som jag vill spela men nyare titlar som Just Cause 3 eller BF1, de måste såklart inte spelas på högsta inställningar.
Jag vill mer veta hur troligt eller rimligt det är att det kommer ett grafikkort som kan ha en sådan prisnivå för den prestandan.

En tilläggsfråga, kommer det komma mer information som gör det lättare att få svar på min första fråga inom en månad?
Kan ju nämligen köpa skärmen nu och sedan utnyttja öppet köp i 30 dagar, är det rimligt att AMD kommer lätta på locket lite inom den tiden eller att det läcker något?

i7 2600 kommer flaska de flesta nya CPUer specielt ifrån AMD, CGN presterar bättre med mer kraftfullare CPUer. Men även om Vega baseras på NCU så hade jag inte parat en 8 år gammal CPU med en ny GPU.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

hej, har det kommet bekrefelse fra AMD at det vil komme et nytt grafikkort RX VEGA som kan konkurrere med GTX 1080 TI? er det antydet når den vil komme til salgs?

Permalänk
Medlem

@racerNorge: vi vet inget om prestandan då amd varit sjukt duktiga på att hålla igen läckor. Säljstart ryktas vara i maj eller juni.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Wcftech (bland andra) har postat en video som sägs komma från ett kinesiskt marketing event. Enligt det så ska AMD precis som med Fury X köra på en AIO-vattenkylare på "referens"-kortet (som kallas limited i artikeln).

https://wccftech.com/amd-radeon-rx-vega-8-gb-hbm2-teaser-vide...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Wcftech (bland andra) har postat en video som sägs komma från ett kinesiskt marketing event. Enligt det så ska AMD precis som med Fury X köra på en AIO-vattenkylare på "referens"-kortet (som kallas limited i artikeln).

https://wccftech.com/amd-radeon-rx-vega-8-gb-hbm2-teaser-vide...

Hoppas inte att det är sant.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Wcftech (bland andra) har postat en video som sägs komma från ett kinesiskt marketing event. Enligt det så ska AMD precis som med Fury X köra på en AIO-vattenkylare på "referens"-kortet (som kallas limited i artikeln).

https://wccftech.com/amd-radeon-rx-vega-8-gb-hbm2-teaser-vide...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av MinscS2:

Hoppas inte att det är sant.

Nåja, så länge det kommer tredjepartskort med luftkylare är jag nöjd. Förhoppningsvis har AMD lärt av debaclet med Fury X. Nvidias Founders edition är ju inget vidare heller.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Känns flopp för min del innan det ens är släppt!!
Ska dom fortsätta envisas med bihanget.
kommer det bli en Megaflopp.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Känns flopp för min del innan det ens är släppt!!
Ska dom fortsätta envisas med bihanget.
kommer det bli en Megaflopp.

"Also, to make a something clear, AMD will also offer Radeon RX Vega graphics cards in custom variants through their several AIB partners so we can expect air cooled variants too. The model being teased with in the video is a reference and limited edition packaging which looks surprisingly good."

Nog bäst att faktiskt vänta innan man blir besviken

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av fieskmask:

"Also, to make a something clear, AMD will also offer Radeon RX Vega graphics cards in custom variants through their several AIB partners so we can expect air cooled variants too. The model being teased with in the video is a reference and limited edition packaging which looks surprisingly good."

Nog bäst att faktiskt vänta innan man blir besviken

Skickades från m.sweclockers.com

Då håller jag verkligen tummarna för att den kompletta Vega 10 kretsen kommer med AIB-luftkylare. Fury X's vattenkylare var ju inte rolig att lyssna på.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Då håller jag verkligen tummarna för att den kompletta Vega 10 kretsen kommer med AIB-luftkylare. Fury X's vattenkylare var ju inte rolig att lyssna på.

Tänkte köpa den men det blev inte av.
Väntar nu på VEGA och ser om jag ska uppgradera till Ryzen 7 + Vega eller om det blir Intel + nVidia eller någon mix.
Ryzen verkar lite omogen med för mycket sjukdomar för tillfället men har stora förhoppningar på VEGA då jag faktiskt vill ha en helröd rigg.

Den bör väl presenteras snart

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Hemskt sugen på att se lite benchmarks nu, vill slänga ihop en ny burk.

Presterar VEGA likvärdigt med 1080 ti blir det ett givet köpa samt även en Ryzen processor denna gång.
Tröttnat lite på hur Nvidia väljer skit på deras kunder.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Jag är rädd att Vega inte kommer att konkurera med Nvidias toppkort, Ti och Titan.
Men tror ändå att det skulle kunna bli ett riktigt bra kort om priset blir rätt.
10% snabbare än 1080 och 10% dyrare är 1070

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag är rädd att Vega inte kommer att konkurera med Nvidias toppkort, Ti och Titan.
Men tror ändå att det skulle kunna bli ett riktigt bra kort om priset blir rätt.
10% snabbare än 1080 och 10% dyrare är 1070

Vega skulle ju vara "very very fast" så antog att nVidia släppte Titan XP för att hålla upp toppen.
Men oavsett så blir det Vega för min del 1 el 2 kort då de förmodligen lägger sig billigare och håller samma prestanda som ett 1080 eller 1080Ti samt en Ryzen 7.

Vill vara med och stödja det röda laget vilket jag gjort GPU mässigt i många år nu.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag är rädd att Vega inte kommer att konkurera med Nvidias toppkort, Ti och Titan.....

Källa på ditt påstående?

Permalänk
Hjälpsam

@SolidReactor: läste hans uttalande som en farhåga, ingen spådom.
Hoppas själv på bättre än så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Källa på ditt påstående?

är bara att kolla hur fiji(4096shader) @1400 mhz presterar i 3dmark.
Lägg till de arkitekturella förbättring som NCU medför jämfört med GCN i Fiji kretsen å vi kan la säga att det kanske motsvarar ca 100 till som bäst 200mhz prestandaförbättring. dvs om 4096 Vega kretsen kör @1ghz så skulle det motsvara antagligen prestanda ur 1200mhz Fiji som bäst.

Om frekvenserna inte ökar drastiskt till säg 1400-1600mhz så har nog Vega svårt att hävda sig mot 1080ti/titanXp/Titanxp2017

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Snart så måste Amd komma ut med Vega, har varit tyst för länge.
Läste precis om att Nvidia planerar att släppa Volta under kvartal 3 2017.
https://www.nordichardware.se/nyheter/nvidia-planerar-volta-g...

Permalänk
Hjälpsam

@thomson: Ryktas om Maj för Vega.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |